חיילי מילואים בשטח כינוס חוף עזה, 12 באוקטובר 2023. ראובן קסטרו
ראובן קסטרו

ההיסטוריה חוזרת: ככה קרה שגוש השערות שמתחת לאף סקסי שוב

עודכן לאחרונה: 1.11.2023 / 14:01

לשפם יש היסטוריה מגוונת ועתיקה שמתחילה טרום מצריים העתיקה ומגיעה עד ימינו, ימים של מלחמה עקובה מדם. טרנד השפמים שסחף בסערה את חיילי המילואים, גרם לו לחזור, ובגדול, ואף להיחשב לסקסי, שוב. ההיסטוריה חוזרת

ככל שיימי המלחמה מתארכים, קשה שלא להבחין בטרנד השפמים שכבש את חיילי המילואים. הגיבורים החליטו לגדל שפם, כרמז ברור ללוחמי מלחמת יום הכיפורים בשנת 73. יש הטוענים, שהוא בכלל קשור למלחמה שלפני - והכוונה לתמונת הניצחון מלחמת ששת הימים, בו נראים חיילינו צמודים לכותל ומביטים מעלה.

טיפוח שיער הפנים מתוארך לתרבויות עתיקות, עם עדויות לשפמים שנמצאו על חפצים מצריים, מסופוטמיים והודיים עתיקים. ביוון העתיקה, שפם מטופח היה סימן למעמד חברתי גבוה, ולסימן לגבריות. בתקופות מסוימות, שיער הפנים היה קשור באצילות ובאבירות. האהבה לשפם המשיכה לעלות ולדעוך במאה ה-20. בתחילת שנות ה-1900, "שפם מברשת השיניים" התפרסם, בעיקר בגלל צ'רלי צ'פלין. עם זאת, מאוחר יותר הוא נעלם בשל ההקשר שלו להיטלר.

בין צ'נדלר בינג למיסטר ביג: הטרגדיה הרומנטית של הבחור הטוב
כל כך התקשחנו שדרוש מרחץ דמים במסיבה כדי להזכיר לנו לבכות

בשנות ה-60 וה-70, "שפם פו מנצ'ו" ו"פורנסטאש" צברו פופולריות, ומשקפים את הנורמות המשתנות של אותה תקופה. בזמן האחרון שפמים עשו קאמבק בצורות שונות, וכיום הם יותר עניין של סגנון והבעה אישיים. עכשיו, בדיוק כמו אז, תוספת השיער מתחת לאף, הופכת למגמה סוחפת. תצלומי חיילי המילואים מככבים ברשתות החברתיות, והשפם סקסי שוב, שלא לדבר על המדים והרובה, כי למחלחמות יש ההשפעה הכבי גדולה על אופנת גברים וטרנדים גדולים.

חיילים במלחמת ששת הימים. באדיבות המשפחה
חבר שלנו. עכשיו במילואים/באדיבות המשפחה

למלחמה הייתה השפעה היסטורית על מגמות אופנת גברים, כי בתקופות מלחמה, מדי צבא משפיעים לרוב על האופנה האזרחית, למשל כותפות, כיסי מטען משקפי טייסים, מעילי מפציץ, מגפי קרב, וגם, ובכן שפמים. לאחר מלחמה, כאשר אנשים מבקשים לאמץ תחושת נורמליות ולהשאיר מאחור את הצנע של הלבוש בזמן מלחמה, יכולים לצוץ סגנונות אקסטרווגנטיים וצבעוניים יותר, ומלחמות הכוללות מספר מדינות יכולות להוביל לשילוב של מגמות אופנה מתרבויות שונות.

קיצוב של בדים במלחמת העולם ה-2 אילץ אותנו לתקן ולעשות מחדש בגדים, ומחסור בחומרים, כמו עור לנעליים, הוביל לפיתוח חומרים ועיצובים חלופיים. גם לתנועות האנטי-ממסדיות של שנות ה-60 וה-70, שהיו בחלקן תגובה למלחמת וייטנאם, הייתה אסתטיקה אופנתית מובהקת, והיו גם כמה מלחמות
שהחזירו לאופנה מסורתית ושמרנית יותר - חזרה שנתפסה כדרך לשמור על תחושת הכבוד והמורל בזמנים מאתגרים.

כרגע ישראל חווה התעוררות אופנתית בצורלת טרנד השפמים, שמזוהה יותר מכל עם מלחמת יום כיפור, אירונית, זו שהשבת השחורה של ה -7 באוקטובר קשורה אליה בקשר אסוציאטיבי מורבידי.

חיילים במלחמת ששת הימים. דוד רובינגר, לויקיפדיה, אתר רשמי
חיילים במלחמת ששת הימים/אתר רשמי, דוד רובינגר, לויקיפדיה

ירין שחף, מנהל בית הספר למקצועות האיפור הסטיילינג והתסרוקות דווקא מחבב את הטרנד: "אני חושב שמעל הכל, המסר הבלתי מודע הוא איחוד השורות תרתי משמע. כולם מיישרים קו. בנוסף, המראה משדר עוצמה. לא חסרות דוגמאות מאז שחר ההיסטריה, גברים שביקשו להפגין כח התהדרו בשפם."

כן או לא?
הדעות חלוקות: יש דיבור על עניין של העלאת מורל, כולם כולל כולם, זהים כלפי חוץ ופנים. לעומתם, חיילי המילואים הוותיקים יותר, מנמקים את התוצאה על פניהם כחלק ממסורת של מלחמות עבר.

אופנתי או לא?
יריון: "אני אישית מעולם לא גדלתי שפם ואני דיי שלם עם זה. הוא לא מתאים לכל אחד. מדובר בעניין של טעם. בגיל הצעיר זה בהחלט זה יכול להתפרש כאמירה גברית אופנתית. כידוע, טרנד זקנים מוצה בכל קנה מידה. טבעה של אופנה להשתנות, ולעבור אל המראה הבא".

האם יש סיכוי שנראה זליגה למישור האזרחי?
בהחלט כן, זה עניין של מספר שבועות בו כל גברי ישראל יישרו קו עם המגמה הצה"לית. בעתות משבר, יש רצון להתאחד. בנוסף, לא מעט סלבס ומשפיעני רשת אימצו את התוספת השעירה כהזדהות. משם הדרך אל כולם תהיה קצרה מתמיד.

טום סלק. Nostalgia Factory
הוא תמיד ידע ששפם זה סקסי. טום סלק/Nostalgia Factory

הבנות אוהבות?
שפם אצל נשים נחשב לחיסרון אסתטי. רובן מנסות להיפטר ממנו בשיטות מגוונות אצל הקוסמטיקאית. המראה החדש של צעיר עם שפם מעלה חיוך על פניהם. בנוסף, יש את אלה שמוכנות להישבע, שהתוספת מוסיפה 'טעם' לנשיקה. בגיל המבוגר יותר, מסתמנת דילמה. הנשים הבוגרות לא מתלהבות בלשון המעטה ואף איימו על בעלים, לחזור למצבם הטבעי לפני שהם מגיעים הביתה.

איך לטפח?
שפם מטופח הוא שפם שבעליו מקדיש לו זמן ומאמצים. הוא מתבטא בגזימה שיטתית ומדויקת של גבולותיו . כמו כן יש סוגי ג'ל (בדומה לג'ל של הריסים) ואף שמנים, כולל ווקס ייחודי שמריחתם על גבי השפם יוצרת מראה מטופח ומושקע. באיפור מקצועי לקולנוע או הצגות אנו משתמשים או בשעוות שפם. למעשה כל ג'ל לשיער יכול להביא תוצאה לא רעה. אין חובה להיסחף.

נהדר או מיותר?
התשובה מורכבת: כל גבר שנדרש אי פעם בחייו לגילוח, יודע שהמקום הבעייתי ביותר לגילוח הוא האזור שבין השפה העליונה עד תחתית האף. מדובר בסנטימטר עד שניים של עור דק ועדין. סכיני ומכונות הגילוח מתקשים לבצע עבודה יסודית, ולעיתים נותרות קצוות שיער מתחת לאף, שקשה ללכוד אותן וזה ממש מכאיב.

sheee אומרת שהיא מקפידה למרוט, ושאם גברים חושבים שה"איזור הבעייתי" הוא מתחת לאף, אנחנו כולנו צריכים לשבת לשיחה צפופה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully