אפרסק. Giphy
Giphy

שלווה פנימית ושמיכה מכרבלת מול הזריחה: צבע השנה של פנטון

עודכן לאחרונה: 13.12.2023 / 11:11

הוא מאפשר שלווה פנימית ושלום בין אדם לעצמו ונקשר לדימויים כמו צבעי הזריחה ושמיכה מכרבלת, ויחד עם זה את הצורך לחיות בקהילה עם אנשים נוספים ויצירת חיבורים משמעותיים. בעולם שמקדש הישגים, פרודוקטיביות, ריצות ושאיפות, הוא מאפשר רגעים של הפוגה ויצירתיות

על רקע המלחמה הקשה והכאוס העולמי, ההכרזה השנתית לה חיכו בשקיקה מעצבי האופנה, הביוטי ועיצוב הבית אודות צבע השנה הנבחר שיצבע את שנת 2024 הבאה עלינו לטובה, הגיעה מבית ענקית הצבעים העולמית פנטון, המכתירה לקראת כל שנה אזרחית חדשה את צבע השנה שיסמל אותה. בעוד שבשנת 2023 כיכב האדום מג'נטה, יורשו הוא האפרסק הבהיר.

פנטון היא חברה אמריקאית ותיקה וידועה אשר תחום התמחותה מזה למעלה משני עשורים הינו בייצור צבעים. בעוד שבמשך כל השנה מספקת החברה מניפות צבעים שונות, הרי שבסוף כל שנה ב-25 שנים האחרונות בחודש דצמבר (מאז 1999), בוחרת ומציגה לראווה את צבע השנה. במהלך השנים בחירת צבע השנה הפכה לעניין תרבותי אייקוני בכל העולם, בשל היותה מנסה לשקף ולמשוך באמצעות שפת הצבעים את מה שמתרחש בתרבות הגלובאלית, להעביר ביקורת ולהביא לשינוי בדרכה. אכן, ההחלטה על צבע השנה משפיעה על תחומים רבים. עם בחירתו ולאורך השנה כולה, מושפעים עמוקות ומיישמים אותו בעבודותיהם ומוצריהם חברות ומעצבים רבים בתחומי עיצוב הבית, האופנה, הביוטי, העיצוב התעשייתי, הגרפיקה ועוד, שרוצים להישאר טרנדיים ועדכניים.

לא באמת קשה לקרוא נשים - תרגומון המחוות המלא לגבר
כמו חילופי סטודנטים, רק בעירום: חוויות סקסיות מומלצות במיוחד
"הרווחתי מיליון דולר בשנתיים מכיסוח דשא בעירום - ובעלי תומך בי"

אפרסק - סומק אפוי גולדן רוז לדיל קוסמטיקס. אסף אמברם,
אפרסק - סומק אפוי גולדן רוז לדיל קוסמטיקס/אסף אמברם

בניגוד למה שניתן לשער, בחירתו של צבע השנה אינה שרירותית וקשורה אך ורק בעולמות העיצוב והלייף סטייל, אלא בעלת קשרת עמוק ורלוונטי לסביבה הנוכחית בה אנו חיים ובה אנו שואפים לחיות בראייה לשנה קדימה. אי לכך לבחירה השנתית מתווספים נימוקים מפורטים להליך שהוביל לבחירת הצבע והגוון המדויקים, כאשר ניכר כי בחברה מנסים באמצעות הצבעים לעודד שיח עמוק בין אזרחי העולם ברמה הפוליטית והסביבתית, בכדי ליצור סביבה גלובאלית שנעים יותר לחיות בה, לעיתים גם על ידי העברת ביקורת.

אפרסק - סירים של סולתם. אסף אמברם,
אפרסק - סירים של סולתם/אסף אמברם

מדוע אפרסק בהיר?

גוון האפרסק הנבחר הנע בין הכתום לורוד ומתואר כרגיש, אך מתוק ואוורירי, נקרא לפי החברה פיץ' פאזז (PANTONE 13-1023 Peach Fuzz) הוא צבע שלטענת החברה משדר רכות, חמלה ומטפח אדיבות לבבית. בחירת הצבע באה על רקע טלטלה בהיבטים רבים שחווים אזרחי העולם בימים אלו, השאיפה לעתיד שליו ורגוע יותר והרצון להעביר מסרים של אכפתיות ושיתוף פעולה, בתקווה שאלו יעזרו ליצור ריפוי ופריחה. עוד בנימוקים וההסברים נטען כי לצבע החדש השפעות על נפש האדם, הוא מאפשר שלווה פנימית ושלום בין אדם לעצמו מצד אחד, כשהצבע נקשר לדימויים כמו צבעי הזריחה ושמיכה מכרבלת, ויחד עם זה את הצורך שלו לחיות בקהילה עם אנשים נוספים ויצירת חיבורים משמעותיים בחייו. בעולם שמקדש הישגים, פרודוקטיביות, ריצות ושאיפות, הוא מאפשר רגעים של הפוגה ויצירתיות.

אפרסק - אטבים הוסטס. חו״ל,
אפרסק - אטבים הוסטס/חו״ל

לייטריס אייסמן, המנהלת התפעולית של חברת פנטון, מנמקת את בחירתו של צבע השנה, "בחיפוש אחר הגוון שמהדהד את הכמיהה שלו לקרבה וחיבור, בחרנו צבע זוהר עם חמימות מודרנית אלגנטית. גוון שמהדהד חמלה, מציע חיבוק ומגשר ללא מאמץ בין הצעירים לנצחיים".

אפרסק - שעון BABY-G. חו״ל,
אפרסק - שעון BABY-G/חו״ל

אולם על אף המסר האופטימי והמחזק היו כאלו שראו בהכרזה השנה גם אכזבה מסוימת, כשקולות שנשמעו בתעשייה טענו כי הצבע דומה מאוד לצבע הקורל שהיה צבע השנה בשנת 2019 וכי הציפייה שהייתה מחברת הענק היא הן לצבע מחדש והן לנימוקים שלו היו גדולים יותר וכי גם הצבע וגם המסרים והנימוקים שנלוו לבחירתו מעט אנמיים, כלליים מידי ונוקבים פחות מידי למצופה.

מיטל רובין עובדיה, מנהלת השיווק של חברת סולתם מסבירה כי: "בחירת צבע השנה הפכה לאירוע כל כך משמעותי שהיא גוררת אחריה אפקט עדר ברור, כשמצד אחד החברות והמותגים מבקשים להישאר רלוונטיים ולעקוב אחר הטרנדים העכשוויים והעתידיים. מהצד השני הדרישה מגיעה גם מקהל הלקוחות המחפשים את הצבע. בחודשים שלאחר ההכרזה כבר אפשר לראות יותר ויותר פריטים עיצוביים ואופנתיים מכל התחומים ממלאים את החנויות וחלונות הראווה".

אפרסק - חצי מגפון בלו הארט. חו״ל,
אפרסק - חצי מגפון בלו הארט/חו״ל

רינת רוזנפלד מנהלת השיווק של רשת ההנעלה בי יוניק מתייחסת לאלמנט הטרנדיות בכל הנוגע לצבע השנה ומזכירה כי "כיף לעקוב וליישם טרנדים שונים בעולמות האופנה והעיצוב, אך חשוב לזכור כי טרנדים מטבעם גם לחלוף ולהתחלף באחרים מידי תקופה. אומנם לא מדובר בצבע ניאון זועק והאפרסק הבהיר הוא רגוע באופן יחסי ודומיננטי במידה, אך גם אותו רצוי ליישם בצורה מתונה. זכרו כי בשנה הבאה יוכרז צבע חדש. רצוי לבחור ולהתחדש במספר פריטים ולשלבם בבית ובלוק האופנתי".

לסיכום, צבע הוא אומנם עניין של טעם, אך המסר העומד מאחורי בחירת צבע השנה הנוכחית היא חשובה ונוגעת לכולם ללא הבדל דת, צבע ומין. את הממסרים שעומדים מאחורי הבחירה כל אחד ואחת צריכים לקחת לתשומת ליבם ונסו לבנות עולם טוב יותר ואמיתי עבורנו ועבור ילדינו. שנה טובה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully