הורים רבים מעל בתם. ShutterStock
ShutterStock

עוד קונספציה שקרסה ב-7: גיהנום המשמורת המשותפת במלחמה

עודכן לאחרונה: 7.1.2024 / 8:30

בית המשפט החליט שאם האב והאם משתכרים באופן דומה, וחולקים יחד משמורת משותפת על ילדיהם, יוכל הבעל לא לשלם דמי מזונות לילדיו. זה היה מצוין - עד ה-7 לאוקטובר, שבו הגברים בצו 8 והנשים מטפלות בילדים לבד וללא פיצוי כספי

בווידאו: כל מה שצריך לדעת על הליך בוררות/עריכה: דינה מחפוץ

משפטנים: טרנד המשמורת המשותפת ומחיקת דמי המזונות, פוגע באלפי אימהות, בעקבות המלחמה
בשנים האחרונות סחף את בתי המשפט לענייני משפחה טרנד חדש. גברים גרושים רבים החלו לפנות לבית המשפט בבקשה להחיל על ילדיהם משמורת משותפת. מעבר למגמה החיובית, לפיה האב יהפוך למשתתף שווה בגידול ילדיו, חלק נכבד מהמגמה נבע גם מרצונם של חלק מהאבות להפחית בצורה משמעותית, ואף למחוק לחלוטין, את תשלומי המזונות החודשיים שהושתו עליהם במסגרת הסכם הגירושין. עו"ד עינבר לב, העוסקת בדיני משפחה, מעריכה כי מדובר בסכומים משמעותיים ביותר, שיכולים להסתכם אף בלמעלה מ-100 אלף שקלים בשנה.

המגמה להחלת משמורת משותפת על הורים גרושים, שורשיה בהחלטת בית משפט העליון שקבע, שאם האב והאם משתכרים באופן דומה, וחולקים יחד משמורת משותפת על ילדיהם, יוכל הבעל להפסיק לשלם דמי מזונות לילדיו.

"לעשות קריירה ולא ילדים דורש אומץ, צריך לעודד נשים כאלה"
תכירו את הסקיניפיקציה-מאניה, ולא, זה לא החדש של סטטיק
חוק וזרג: בינה מלאכותית הופכת סלבס לכוכבות פורנו דיפ-פייק


אבל, הפסיקה המתקדמת של העליון, שקידמה מאוד את השוויון בין גברים לנשים, פגשה ב-7 באוקטובר 2023 את המציאות הקשה. בעקבות הטבח ביישובי העוטף, והמלחמה שנכפתה על ישראל, גויסו כ-300 אלף גברים למילואים, רבים מהם בצו 8, ובהם, לא מעט גברים גרושים ואבות לקטינים.
רבים מאבות אלה, שהתגייסו למערך הלוחם ולמערך תומכי הלחימה והעורף, נעדרו שבועות ארוכים מביתם. חלקם הגדול שוחרר הביתה, למספר שעות עד ימים בודדים, במהלך שלושת החודשים האחרונים.

מאבק משמורת אילוסטרציה. ShutterStock
אם להורים משכורת דומה - הבעל יכול להפסיק לשלם מזונות/ShutterStock

לדברי עו"ד עינבר לב, מעבר לדאגה העמוקה שבה מצויים האזרחים שנותרו בעורף, מצבן הכלכלי של אימהות רבות, התדרדר בצורה חדה, מאחר שבן לילה, כל עול גידול הילדים נפל על כתפיהן, וזאת לאורך כל ימות השבוע, לחודשים ארוכים. כתוצאה מכך, נאלצו חלק מהן להשתחרר מהעבודה בשעות מוקדמות, או לחלופין, לשכור שירותי בייביסיטר בעלות משמעותית. כך נוצר מצב בו סך ההוצאות השוטפות של עשרות אלפי אימהות הוכפל באחת, בעוד ההכנסה, של חלקן לפחות, נפגעת בצורה קשה.

לכך ניתן להוסיף את הפגיעה הקשה בכלל העסקים במשק, שגרמה לבעלי עסק עצמאי להפסדים כבדים, ובעקבותיהם לשחרור מאות אלפי עובדים לחופשה ללא תשלום, ולגלי פיטורין. חלק ממכות אלה נחתו, גם הן, על אמהות לילדים, שמתמודדות כעת לבד, גם עם מצוקות הפרנסה והקריירה, וגם עם הצורך לקיים את ילדיהן 24/7.

ואיפה האבות? לדברי עו"ד עינבר לב, רבים מהם מגלים הבנה, ומעבירים תשלום לבנות זוגם לשעבר, במטרה לשמור על רמת חייהן ושל הילדים המשותפים. אך יש לא מעט גברים, שסכסוך הגירושין המר הקים בינם לבין אם ילדיהם, חומה של איבה, וכל תשלום הנוסף על מה שנקבע בהסכם הגירושין, לא ייצא מכיסם אלא בצו בית משפט.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
אם חד הורית. ShutterStock
יש לא מעט גברים שסכסוך הגירושין המר הקים חומה בינם לבין בת הזוג לשעבר/ShutterStock

"מגיעות אלי לא מעט אימהות שמספרות לי שנגמר להן הכסף בבנק. חלקן גם מדווחות שאין אוכל במקרר, ושהן נסמכות כעת על עמותות למיניהן. חלק לא מבוטל מהן מתלבטות אם לפנות לרשויות הרווחה" מספרת עו"ד עינבר לב. לדבריה, פניה לרווחה מרתיעה אמהות רבות. איש לא היה רוצה שבעירייה ידעו על מצבו הכלכלי והמשפחתי, וישלחו לביתו עובדות סוציאליות. כתוצאה מכך, המכה הכלכלית פוגעת בראש ובראשונה בילדים, שלא רק מודאגים מהיעדרות אביהם, וסובלים מסביבה מתוחה ולחוצה, אלא גם עלולים לחוות התדרדרות חדה בתנאי המחיה שאליהם הורגלו לאורך השנים.

לדברי עו"ד לב, את מצוקת האימהות איש לא שומע, והדבר מובן. כשמדינה כולה נמצאת במלחמה קיומית, מאות אלפי משפחות נקלעות למצוקה. רבות מהן חוות שכול או פגיעה נפשית וגופנית ביקיריהן. חרף כך, עקב התמשכות הלחימה וגיוס המילואים המאסיבי, קיים צורך דחוף לתת מענה לבעיה החריפה שנוצרה.

לדבריה, בעייתם של הורים גרושים מורכבת במיוחד, משום שברוב המקרים מערכת היחסים ביניהם מתבססת על מערך של הסכמים ופסקי דין, שנוצרו לאחר דיונים ארוכים. בעקבות המלחמה, הסכמות רבות, איבדו ברגע אחד את הרלוונטיות שלהן.

לדברי עו"ד לב, בהסכמי גירושין, ובפסקי הדין שאישרו אותם, כל סעיף נוסח בקפידה. קיימת תלות רבה בין הסעיפים השונים בהסכם, כך שהפרה של סעיף אחד עלולה לפגוע בהסכם כולו. לדבריה, כאשר הסכסוך בין ההורים ממשיך גם לאחר הגירושין, רבים מהם הופכים לרגישים לכל הפרה של הסכם הגירושים, ולו הקטנה ביותר. כך, בימים רגילים, רבים מהם היו פונים, אפילו בענייני זוטות, לסעדו של בית המשפט.

בזמן מלחמה, כאשר הפרת ההסכם על ידי האב נובעת מצו מילואים שנשלח אליו, המצב הופך למורכב ועדין במיוחד.

לפי עו"ד לב על אף שנמנע מרבים מהאבות לקיים את הסכמי הגירושין עליהם הם חתומים, בגלל גיוסם למילואים, אין ברירה אלא לעשות "איזון מחדש" עד לסיום המלחמה. "אנו חווים אמנם שחרור המוני של מילואימניקים הביתה בימים אלה, אך אין שום ערובה לכך שמצב זה יימשך, וייתכן שבעתיד, אולי אפילו בעתיד הקרוב, ייקראו רבים מאותם אבות חזרה למילואים, והצרה תנחת שוב על כתפי האימהות " דברי עו"ד לב. לדבריה, אימהות רבות נאלצו ליטול הלוואות, בתנאים גרועים, או לשבור תוכניות חיסכון, כדי להתמודד עם המכה הכלכלית שנחתה עליהן. "ברוב הסכמי הגירושין, קיימת התייחסות לנשיאת ההורים יחדיו בהוצאות מיוחדות. בהוצאות אלה לא נכללת נטילת הלוואה, ואין כלל התייחסות להוצאות הנובעות משירות מילואים ממושך של אחד מבני הזוג".

הורים מדברים עם בתם. ShutterStock
כאשר הפרת ההסכם על ידי האב נובעת מצו מילואים שנשלח אליו, המצב הופך למורכב ועדין במיוחד/ShutterStock

איך עורכים איזון מחדש של דמי מזונות בתקופת חירום?
לדברי עו"ד לב, רצוי שהחישוב מחדש יעשה בהסכמה בין ההורים בכוחות עצמם, או באמצעות גישור, ואין כלל צורך להגיע לבתי המשפט. אך לדבריה, במקרה והצדדים לא יגיעו להסכמות, לא יהיה מנוס מפנייה לסעדו של בית המשפט לענייני משפחה. בפניה שכזו, יש לבקש מבית המשפט לערוך איזון מחודש של הוצאות הצדדים, ובה להידרש לתקופות חירום כמו זו שאנו חווים כעת, וכל זאת, תוך התמקדות בטובת הילד וביכולות ההורים.

לדברי עו"ד לב, הבעיה הזו הכתה כמעט בכל ההורים החולקים הסדרי שהייה עם ילדיהם, אך היא פגעה בעיקר באותם הורים, שעקב השוויון בנטל המשמורת, התאפסו ביניהם דמי המזונות, והאב הפסיק לחלוטין להעביר כספים לאם ילדיו. לדבריה, "אם באופן פתאומי במשך 3 חודשים כל עול הגידול של הילדים נופל על האם, רגשית, פיזית וכלכלית, בשעה שהאב ממשיך לקבל משכורת מלאה, כמקובל בזמן מילואים, אזי על בתי המשפט להתערב ולחייב את האב בתשלום מזונות זמניים על אף שהדבר עומד בניגוד להסכם הגירושין".

לדברי עו"ד לב על בית המשפט לנהוג כך, גם במקרים שבהם קיימים בין הצדדים הסדרי שהייה מצומצמים יותר, תוך חיוב בתשלום מזונות. "צריך להבין, שגם אם האב משלם באופן סדיר את תשלומי המזונות שנקבעו לו, אלה נקבעו על סמך הסדרי השהייה שנקבעו לאם. הוצאותיה של האם עקב משמורתה העיקרית, היוו את הבסיס לחישוב תשלום המזונות. כעת, כאשר הסדרי השהייה משתבשים לחלוטין, ולאורך תקופה של חודשים, יש לעדכן זמנית גם את גובהם של דמי המזונות, וגם בדיעבד, מעת הגיוס למילואים" אומרת עו"ד לב.

ומה בנוגע לקנסות במקרים של הפרות הסכם?
לדברי עו"ד עינבר לב, במקרים שבהם הסכמי הגירושין מופרים פעם אחר פעם על ידי הצדדים, נוהגים בתי המשפט למשפחה, לצרף להחלטתם סנקציות הכרוכות בהפרות ההסכם. "אני מעריכה שמדובר באלפי הורים שלגביהם ניתנו החלטות, שבהן נקבעו קנסות שיוטלו בכל פעם שבה יופרו הסדרי השהייה עם הילדים. קנסות אלה לרוב עומדים על מאות שקלים, ולעיתים אף יותר, לכל הפרה והפרה".
במקרים שכאלה, אומרת עו"ד עינבר לב, האם עלולה לפנות ישירות ללשכת ההוצאה לפועל, אפילו מבלי להודיע על כך מראש לאב. "חשוב להבין שבהוצאה לפועל לא מפעילים שיקול דעת, אלא מבצעים את פסק הדין ככתבו וכלשונו ללא אפשרות לשנות מהוראות ההסכם" אומרת עו"ד לב.
כך, רשאית האם לפתוח תיק בהוצאה לפועל נגד האב, בגין קנסות, גם כשהוא במילואים. בהוצאה לפועל עלולים להטיל עיקולים על חשבונות האב, ולאף לממש כספים ממשכורתו ומחסכונותיו. האב, מצדו, יכול במקרה שכזה, להגיש בקשה דחופה לבית המשפט, ולבקש לעכב את ההליכים נגדו, ולהורות על כך שקנסות לא יוטלו עליו בשל זימונו למילואים בצו 8. "במקרה שכזה", מדגישה עו"ד לב, "בית המשפט יתכנס לשינוי נסיבות מטעם האב עצמו".

לדבריה, כך גם יקרה כאשר האם תבקש להגדיל את דמי המזונות. "בית המשפט יתכנס על מנת לדון בצורך לאזן מחדש בין סכום המזונות שבהסכם המקורי, לבין ההוצאות שנכפו על האם, בגלל אי קיום הסדרי השהייה המקוריים" אומרת עו"ד לב. לדבריה, קרוב לוודאי, שבית המשפט יפסוק במקרים שכאלו, על תשלום חד פעמי בשל הוצאות עבר, או על קביעת דמי מזונות חודשיים זמניים, שיחולו כל עוד המצב המיוחד יימשך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully