טבעת אירוסין. ShutterStock
ShutterStock

"הפתעת אותי שזה הגיע לכאן": הטרנד החדש של מתגרשות טריות

19.2.2024 / 8:42

אם בעבר נשים היו שומרות על טבעת האירוסין גם לאחר שהתגרשו, היום נתקלים לא אחת במכירתן, לעתים מסיבות כלכליות ולפעמים כדי להשמיד כל זכר מקריסת הזוגיות. עד כמה רווחת התופעה והאם זה בכלל מותר על פי היהדות?

"את החיים הוא דפק לי, העביר אותי סיוט בגירושים. אתה יודע מה זה סיוט? אז יותר גרוע. התנהג כמו בהמה. אחרי שהיינו ברבנות, חזרתי לבית וזרקתי את כל המתנות שלו ישר לפח. רק דבר אחד שמרתי ומכרתי - את טבעת האירוסין. שום דבר טוב לא יצא ממנו, חוץ מטבעת ששווה 10 אלף שקלים, שגם עבורה הוא לקח הלוואה".

ואין לך כל סנטימנט? הרי בכל זאת חייתם ביחד 7 שנים, שאלתי את ורד, בת 38, שמתגוררת בבת ים. התשובה שלה הייתה חד משמעית, ובוא נגיד שכמו שכתבו בעיתונות של פעם, מסוג התגובות ש"הנייר אינו סובלן".

שחם תבע גבר על שליחת דיק-פיק בגריינדר, וזכה: ככה עושים את זה
בלי מגע ובלי ידיים: 11 סוגי האורגזמה השונים ואיך להגיע אליהם
קיבלה חצי דירה אחרי 5 שנות נישואים, למרות שנקנתה בכספי הבעל

אישה מסירה טבעת אירוסין. ShutterStock
להסיר ולמכור. זה כזה פשוט?/ShutterStock

יוקרתו של מעמד הנישואים בישראל נמצאת בפיחות מואץ. על הקלות בה זוגות מפרקים את התא המשפחתי דובר רבות, אולם אם עד לפני מספר שנים רוב הנשים שמרו על טבעת האירוסין אחרי הגירושים, הרי שכיום המציאות שונה - יותר ויותר נשים מוכרות את הטבעת הסמלית, כך על פי עדויות של תכשיטנים ויהלומנים רבים עימם שוחחנו. עדות לשוק שהתפתח ניתן למצוא גם בגוגל - אין ספור שאלות, הצעות מצד גורמים מסחריים ושיח עירני מאוד שהתפתח בשנים האחרונות.

"אני לא יודע האם זה עניין כלכלי נטו, או רצון להשמיד סממנים מוחשיים של הקשר, אבל אני אומר לך שהיו שבועות בשנה החולפת, שעשרים אחוז מהנשים שנכנסו לחנות שלי הגיעו בשביל מכירת טבעת אירוסין", מציין יהלומן שעובד בבורסה ברמת גן. דור רוזן, שעוסק בסחר וממכר תכשיטים ויהלומים, מסביר כי מדובר על עליה לא קטנה בתופעה הזו: "השוק מאוד השתכלל בשנים האחרונות, יש המון הצעות למכירת טבעות ברשתות החברתיות, אבל אף אחת לא תכתוב שזו טבעת אירוסין. עם כל הקדמה, יש בזה עדיין טעם לפגם".

גל חרט, מנכ"ל חברת Diamond Factory שעוסק בעיצוב וייצור תכשיטי יהלומים, מוסיף: "ישנם מקרים, בעיקר כאשר מדובר על יהלום כחול או אדום, שערך האבן עלתה והיא מאוד מופתעת מהמחיר בו מכרנו אותה עבורה". לדבריו, בהליך ייעודי פשוט, ניתן כיום לנקות את היהלום, מה שמשווה לו מראה חדש ונוצץ.

טבעת אירוסין. canva,
היהלום שווה? יאללה, למכור/canva

ככלל, מבחינה הלכתית אין מחובתו של הגבר לרכוש לארוסתו טבעת אירוסין, אלא רק מצווה על נתינת טבעת נישואים צנועה במסגרת טקס החופה. מהיכן ואיך כלל השתרש הנוהג הזה? בשביל זה צריך לדפדף בדפי ההיסטוריה: בימי הביניים ובימיה המוקדמים של ניו אינגלנד, ההנהגה הפוריטנית אסרה על הנשים להתהדר ולענוד קישוטים ותכשיטים. הבעיה היא כי אותן נשים מאורסות ונשואות עדיין היו צריכות לענוד סממן חיצוני אשר יצביע על היות האישה אשת איש והן נהגו לענוד מעין אצבעון שהיווה תחליף פוריטני לטבעות יקרות, שהפך ברבות הזמן לטבעת. בראשית המאה העשרים, לאחר השפל הגדול בארה"ב, תאגיד היהלומים 'דה בירס', ששלט על כלל סחר היהלומים בעולם, נתקע עם מלאי. כפתרון, הוא הגה קמפיין עם הסלוגן 'יהלומים הם לנצח', באמצעותו, בין היתר, הוא הצליח להנחיל את התפיסה כי טבעת אירוסין ללא יהלום - אינה שווה מאום. " גם בישראל טרום הקמת המדינה, הייתה מסורת של טבעות אירוסין, אבל עניין היהלומים הגיע מארה"ב", מסביר ההיסטוריון דן אדרת.

ומה בנוגע למכירת טבעות אירוסין, אחרי הגירושים? שאלתי. "גם המנהג הזה חלחל אלינו מארה"ב. בישראל לא התנהגו כך. הפתעת אותי כאשר סיפרת לי שזה הגיע לכאן".

"מכרתי את כל שרשראות הזהב, העגילים ואת טבעת האירוסין וקניתי בכסף מלתחה שלמה. הורדתי 10 קילו אחרי הגירושים, ואת כל הבגדים הישנים, זרקתי. התחלה חדשה", מספרת נופר בת 31 מקריית מלאכי, שהתגרשה לפני כשנה לאחר חמש שנות נישואים. "את הרעיון נתנה לי אחותי, שעשתה בדיוק אותו הדבר. היא שמרה רק את השעון. את כל השאר - מכרה וקנתה ריהוט לדירה. זכותה".

התופעה אגב, לא נותרה רק בגבולות המגזר החילוני, אלא חלחלה גם למגזר החרדי. "זה לא קורה בכל יום, אבל זה קורה. נשים נכנסות אלי ומבקשות למכור את הטבעת שקבלו", מציין תכשיטן מבני ברק, "ראה, מלכתחילה יש זרמים במגזר החרדי, הקיצוניים שבהם, שכלל לא נהוג בהם לתת טבעת אירוסין, מטעמי צניעות, אבל הרוב קונים", הוא מוסיף, "גם אברכים בלי כסף משיגים אותו בשביל לקנות טבעת אירוסין. זה מנהג נוכרי, אבל גם סמל סטטוס. אם תשאל אותי, זה נורא בעיניי למכור טבעת כזו, אבל זה נותן לי פרנסה".

"מתנה היא קניינה של האישה"

נורא או שאינו? זו כבר שאלה של עמדה אישית. מה שבטוח הוא כי ההלכה נותנת אור ירוק לכך. "מבחינה הלכתית - זה כשר הרכוש שניתן לאישה ע"י הבעל, טרום הנישואים ובמהלכם, הם קניינה והיא רשאית למכור אותם לאחר הגירושים", מסביר הרב בנימין חמרה, הרב הראשי ליהודי סוריה. לדבריו, הסוגייה הופכת למורכבת, כאשר מדובר על מצב בו טבעת האירוסין נתנה לה ולאחר מכן, היא נסוגה מהחלטתה וביטלה את החתונה.

ואגב, למי מבין הקוראים שמעוניין למנוע מצב בו האישה מוכרת את הטבעת לאחר הגירושים, ע"י הכללתה ברכוש שיחולק בין הצדדים בהליך הגירושים. עו"ד דקלה פדה, מומחית לדיני משפחה, מסבירה: "מתנה שניתנת לאחד מהצדדים כדוגמת תכשיטים - יש לראותה כמתנה גמורה שהקנייתה נסתיימה זה מכבר, וללא שהוצב תנאי מפסיק למתנה ומשכך אין להורות על השבת המתנה, ואין היא חלק מהרכוש המשותף לצדדים מומלץ לערוך הסכם ממון ולהכליל בו גם עניינים אלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully