גבר פלרטטן. ShutterStock
ShutterStock

חמה על בעלה של חברה? זה נורמלי- קוראים לזה תשוקה מימטית

עודכן לאחרונה: 4.3.2024 / 9:17

עיקרון פסיכולוגי אומר שערכו של עצם יעלה ככל שיותר אנשים חושקים בו, וזה עובד בכל התחומים. ניתן לראות אותו הרבה ביחסים רומנטיים - למשל, אם פתאום את נמשכת באופן לא יאה לגבר של חברתך הטובה. ההסבר מעניין

מי ומה מונוגמיה/AP, Reuters, Getty Images, Shutterstock

בשלב מסוים בחיינו, ייתכן שרבות ורבים מאיתנו הסתכלו על בן הזוג של חבר/ה טוב/ה והבינו בדיוק למה הן אוהבות אותו - אולי הבינו טוב מדי במקרים מסוימים. אם זו את, אז את לא לבד, שכן זוהי תופעה פסיכולוגית המכונה "תשוקה מימטית". המונח נטבע על ידי הפילוסוף ותיאורטיקן הספרות הצרפתי רנה ז'ירארד, שהמציא אותו על סמך ניסיונו האישי בתשוקה מעין זו, ובהשראת רעיונות הפילוסופים שבאו לפניו, ובראשם אפלטון, אריסטו והגל.

הכי משפיל בעולם: היא הציעה לו נישואים, וזה מה שהוא ענה
"הקרקע נשמטה לכולנו מתחת לרגליים" פגיעה נפשית קשה בצעירים ונשים
אם אתם רוצים ליהנות מהצומי כשזה כיף - אל תבכו כשזה פחות


התזה של ז'ירארד הייתה שכל מה שמבוקש מאד על ידי אדם אחר הופך מיד לנחשק יותר, הוא התייחס לשלב החיקוי הזה כ"מימזיס" שהופך ל"רצון מימטי" ברגע שהאדם מחליט שהוא רוצה להשיג את מה שיש למישהו אחר. במאמר בסטנפורד, כתב ז'ירארד כי אלה שמחקים את רצונותיהם של אחרים "מבטיחים לעצמם חיי יריבות מתמשכים עם אלה שהם שונאים ומעריצים בו זמנית". ברגע שאדם זה הופך לצ'ילבה, זה כבר השלב השלישי של העסק, והוא נקרא "יריבות מימטית". דרך אלגנטית להגיד "ימותו הקנאים".

עוד מחקר שנערך לאחרונה על "מבט מימטי" שהדהד את התיאוריה של ג'ירארד בכך שמצא שהדברים שאנו מסתכלים עליהם יותר, בדרך כלל יסתכלו עליהם גם אחרים. הוא הגיע למסקנה כי "אנו משתמשים במבט של אחרים כדי לעזור לנו להעריך את הערך הפוטנציאלי של חפצים בעולם".

אילוסטרציה. ShutterStock
אחות שלי זה נראה מימטי בטירוף/ShutterStock

אחת האיטרציות היומיומיות יותר של תשוקה מימטית היא כאשר היא מיושמת על מערכות יחסים רומנטיות. דוגמה מפורסמת הייתה האובססיה של אריק קלפטון לחברו הטוב ביותר ואשתו של הביטל ג'ורג' הריסון - פטי בויד, רצון שהביע בשיר שלו שכתב עליה.

בסופו של דבר היא עזבה את הריסון בשבילו, אבל לאחר שמערכת היחסים שלה עם קלפטון הסתיימה, היא ייחסה את תאוותו אליה לרצון להשיג את מה שהיה לחברו. באוטוביוגרפיה, קלפטון אישר את התיאוריה שלה, והודה שהוא "חמד את פטי כי היא שייכת לאדם חזק שנראה שיש לו כל מה שרציתי".

התשוקה המימטית זכתה להתייחסות גם בעונה השנייה של הסדרה "הלוטוס הלבן" כאשר איתן האשים את חברו קמרון בפלירטוט עם אשתו הארפר כי הוא "תמיד רצה את מה שיש לו".

"תשוקה מימטית קיימת בגלל שאנחנו יצורים חברתיים שבונים ויוצרים כל הזמן את הזהות שלנו", ברברה ברט, פסיכולוגית קלינית "לעיתים קרובות קשה לאנשים לעמוד בפני הפיתוי של התשוקה המימטית וזה קשור בביולוגיה שלנו לתחושת שייכות", הוסיפה. הסיבה לכך היא שכבני אדם, אנחנו בטוחים יותר בקבוצה, מה שהציב אותנו באופן היסטורי ביתרון הישרדות. סטיבן בנינג, פרופסור לפסיכולוגיה, מסכים שזה עשוי להיות שימושי לשמירה על לכידות קבוצתית, אבל הציע שתשוקה מימטית בדרך כלל תנבע מהצד הכנוע של הדינמיקה שמבקש שיפור תנאים, או התמכרות לדופמין. הוא שיער. "תשוקה מימטית היא תוצר של גורמים סוציו-פסיכולוגיים מרובים", הוסיף.

בגלל שבני האדם הם חברתיים והיררכיים, ולכן נאלצים להגיע להישגים, להפוך ל"טובים ביותר" בקבוצה החברתית שלהם ולשפר את מעמדם החברתי, לפעמים דקך תשוקה לבן הזוג של מישהו שקרוב אלינו שהקרבה אליו ישפר את הסטטוס שלנו בקבוצה. התשוקה המימטית בוחנת את המתח בין מוקד השליטה הפנימי של האדם (מה שהוא רוצה) לבין מוקד השליטה החיצוני שלו (מה שאנשים אחרים רוצים או עושים).

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

האם חשקת פעם בגבר של חברה טובה?

מה זה פעם - ברגעים אלה ממש אני מימטית
מעולם לא. לחברות שלי יש טעם יותר גרוע משלי
לא, אבל הם רוצים אותי תמיד
608 משתתפים
גבר עם שתי נשים במיטה. altafulla, ShutterStock
גבר עם שתי נשים במיטה/ShutterStock, altafulla

היא גם הצביעה על החשיבות של יצירת זהות משלך בהתבסס על העקרונות והאמונות שלך. "הרצון המימטי חזק יותר כאשר לא אימצנו זהות ארוכת טווח יותר בחיים האישיים או המקצועיים שלנו, כי אנחנו עדיין משתמשים בהזדהות עם אחרים כדי להדריך אותנו", הניחה ברט. ניקול מונטיירו, פסיכולוגית, אמרה שלמרות שזה יכול להרגיש ייחודי לנו, הרצון לכבוש אדם שמישהו אחר חושק בו הוא למעשה די נפוץ. "אם אדם חושק בבת הזוג של חברו הטוב, הוא לא צריך להרגיש אדם רע", אמרה.

מונטיירו הוסיף כי הרצון המימטי מתפוגג עם הזמן, כך שאם לא יקרה כלום, לא ייגרם נזק. למרות שהתשוקה מרגשת את בני האדם, חברות גם מספקת ביטחון ומעמד ולכן יכול להיות חשוב לנו להחזיק בהם. הם יכולים גם להימשך הרבה יותר מקשר רומנטי, במיוחד כזה שקיים רק כי הוא מעוצב על פי מודל של מישהו אחר. ייתכן גם שברגע שהחברה מאבדת עניין בבן הזוג, האדם שחווה את התשוקה המימטית עשוי לעשות זאת גם. בקי ספלמן הסבירה כמה דרכים שאפשר להתייחס ולעבור לעבור אפיזודה של תשוקה מימטית מבלי לגרום נזק למערכות היחסים הקיימות שלך:

- קחי זמן להבין במניעים והרגשות שלך ובמה שעשוי להניע את המשיכה הזו
- שקלי את ההשלכות האפשריות עבור כל הצדדים המעורבים
- שמרי על גבולות ברורים עם בן הזוג של החברה
- הימנעי מהתנהגויות שעלולות להיתפס כפלרטטניות או לא הולמות
- הפנה מחדש את האנרגיה שלך לצמיחה אישית ושיפור עצמי
- עסקי בפעילויות המשפרות את הרווחה שלך, במקום לעסוק בבלתי ניתנים להשגה
- חפשי תמיכה אם את זקוקה לה

האהבויות רבות דועכות מאליהן, ולמרות שחלק מהאנשים נכנעים לתשוקה מימטית, עלולות להיות לכך השלכות עליך ועל הרשת החברתית שלך, במיוחד אם חבר הופך ליריב. ברגע שתתחילי לחפש תשוקה מימטית, את עשוהי לראות את זה בכל מקום, ממערכות יחסים עם מפורסמים, המשך במותגים נחשקים, ועד לפסיכולוגיה של שוק המניות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully