טרנד הטרד ווייף - אסתי וויליאמס ונארה סמית'. טיקטוק, צילום מסך
צילום מסך/טיקטוק

סערת טרנד ה'טרד וייף' בטיקטוק ש"מחזיר נשים למקומן הטבעי"

עודכן לאחרונה: 8.4.2024 / 18:13

הטרנד הטיקטוקי שמובילות אותו נשים שמקדשות את תפקידן ה"טבעי" כעקרות בית, אימהות לילדים, שתכליתן לרצות את הבעל בעודן מאופרות ומתוקתקת, מיוצג היטב על ידי נארה סמית' - דוגמנית שמכינה הכל מ-0 וגורמת לך גם להרגיש ככה. הנשים המסורתיות של העידן המודרני

נארה סמית' ואסתי וויליאמס/טיקטוק

אם אמהות משקיעניות מביאות לכן עצבים, נארה סמית' תגרום לכן לאבד את זה. ואם לא יצא לכן להיתקל בה או בפארודיות עליה בטיקטוק במקרה, זה הזמן להתחיל, להתמכר ולהתאהב או לסלוד או שניהם גם יחד. סמית' (28) היא דוגמנית, אושיית רשת, אם ורעיה לבעל וילדים שכל אחד מהם ניחן במראה מצודד ושם של שייק בריאות (לאקי בלו, ראמבל האני, סלים איזי). באופן כללי, היא מתחזקת חיים פוטוגניים מכפי שניתן להכיל. אבל מעל הכל, סמית' ידועה בטיקטוק בתור זו שמבשלת למשפחתה הכל מ-0, ואני מתכוונת ה-כ-ל מ-0, בעודה לבושה בגדי מעצבים מכושפים שלא מתלכלכים אף פעם.

"זה שמלחמה לא אומר לחזור אליו - הוא עדיין בא רע ועדיין שקרן"
פתאום קורה משהו בינך לבין קולגה? חכו - אולי זה עיוורון עבודה
בעיית 3 הגופים: עשיתי שלישייה עם הבויפנד והבסטי, והקאתי

בין 4.6 מיליון עוקביה והפארודיות שמציגות אותה מכינה מים משלג סיבירי, נשמעת סביבה גם ביקורת. לטענת המבקרים והמבקרות, סמית' מוכרת לעוקביה אשליית "אישה מושלמת" שקרית, שנועדה למצלמה, שאיננה ישימה עבור רוב בני האדם - הלא מיליונרים - ואולי גם בלתי מותאמת לאופן בו אנחנו רוצות לראות נשים כיום. הביקורת הפמיניסטית מקשרת בין סמית' לטרנד ה"טרד-ווייף" (אישה מסורתית, בתרגום חופשי), שהפך נפוץ בטיקטוק העולמי, ובו משתתפות נשים צעירות שבוחרות לחיות חיי משפחה וזוגיות כפי שנהוג היה בשנות החמישים. הן מדגמנות לצופים פעולות פשוטות כמו בישול וניענוע עגלה (לעולם לא ניקוי שירותים, כמובן) בארשת פנים מוארת, ומהללות את אורח חייהן.

בעמודים של ווידויי רשת כמו "רדיט" כבר דיווחו נשים אנונימיות כי נקלעו למשבר עם ביחסיהן, כשהגבר שלהן לקח ברצינות מדי את הטרנד המסורתי וציפה מהן לרחוץ את רגליו בחזרתו הביתה, בדרך כלל מבלי לצפות מעצמו להיות גבר מסורתי באותה מידה - ולפרנס. אך מלבד הטענה נגד המסר הבעייתי, האנטי-שוויוני והאנכרוניסטי, עולה גם טענה לזיוף וצביעות - שכן ה"טרד ווייפס" אינן באמת עקרות בית כפי שהן טוענות. יש להן קריירה; קריירה של אושיית רשת, בחסותה ניתן להן להשקיע שעות רבות בטיפוח עצמי ובישול על עקבים. לפיכך, הן משווקות חלום שאינן חיות באמת. ובשונה מעקרות בית קלאסיות, הן אינן סובלות מאחת המגרעות העיקריות בחיים כאלה, שהיא היעדר ביטחון תעסוקתי וכלכלי.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

באשר לנארה, אני תופסת את הסיפור מעט שונה. אמנם היא משתייכת לדת - יש שיאמרו לכת - המורמונית, אך מעולם לא טענה להיותה "אישה מסורתית" במלוא המובן. היא עוסקת רבות באהבה לבעלה וילדיה, אך יהיה מתנשא ודי חצוף לומר שהיא מבטלת את עצמה בעבורם, או שחייה סובבים סביב ריצויים. גם אם מתבקש לגחך על השלמות האסתטית שהיא מציגה במטבח, ברור שיש לה כשרון אדיר לאופנה וקולינריה ותשוקה אותנטית לשני התחומים. בואו, אף אחת לא רוקחת ריבועי קינמון לילדיה שחשקו בדגני בוקר אם איננה רוצה בזה.

מעבר לזה, צריך להודות שהציפייה מאדם כלשהו לאותנטיות מלאה מול מצלמות, היא מיתממת וצדקנית, כי כולנו מעגלות לטובה פה ושם את המראה שלנו ואת הרגלי ההיגיינה והסדר עבור התדמית. אם כן, מה בעצם שונה בין נארה סמית' לבין כל אישה אחרת שמשווקת את עצמה ברשת, חוץ מזה שהיא ממש טובה בזה? אם היא משקרת לגבי משהו באופן מובהק - זה אולי רק לגבי הגיל שלה, כפי שפורסם לאחרונה ועורר סערה כפי שרק בטיקטוק יכולות סערות להתעורר.

לעומתה, הטרד-ווייפס הקלאסיות מתיימרות בגלוי להיות "נשים של פעם". הן מקדשות את דמות הרעיה המסורה כל-כולה לשירות הבעל וגידול הילדים ולרוב גם תראו אותן לבושות כאילו יצאו ממגזין פינ-אפ, מוכרות חיי בית בקול מתקתק ומבט מצודד. להגנתן יטענו הטרד-ווייפס כי אין להן כוונות מיסיונריות.

עם זאת, חלקן גם מסבירות מדוע סגנון החיים שלהן מביא אושר רב יותר לאישה, שמונחת "במקומה הטבעי" במקום להתיימר להשתוות לגבר, ויוצאות כנגד המאבק מיותר של נשים להיות "כמו גברים" בזמן שגברים מעולם לא נאבקו להוכיח ההפך. והן צודקות במידת מה - גברים לא ממש נאבקים כדי להוכיח, אבל הם כן כבשו ללא מאבק את תפקידי האישה לכאורה בעמדות שבהן מרוויחים מכך כסף ויוקרה. למשל, מרבית המבשלות בחיי המשפחה הן נשים, אך מרבית השפים הם גברים. נשים הן הלקוחות העיקריות של אופנה, אך גברים הם עיקר העומדים בראשה. ובקיצור, יש סיבה לכך ששנות ה-50 אינן שנות ה-50 יותר.

אז האם טרנד ה"אישה המסורתית" הוא בסך הכל ביטוי לנשים שנהנות מחיי המטבח והבית או מגמה של החזרת האישה לתפקידה המסורתי והמוגבל במטבח? קשה לומר. על כל פנים, אם תשאלו אותי, כל סגנון חיים שתבחרי בו לגיטימי כל עוד איננו פוגע בזולת. בחירה בחיי בית ומטבח יכולה להיות משמעותית, מהנה ומאתגרת, לא פחות וגם לא יותר מחיי קריירה ועצמאות. כולי תקווה שנגיע ליום בו כל אישה תחייה כראות עיניה ולא תשפוט את בחירות רעותה, והעיקר שאפשרות הבחירה תעמוד לרשותנו. ואם בן הזוג שלכן מצפה מכן לקבל את פניו עם סינר ועקבים כי ראה את זה בטיקטוק, ובכן, הוא לא הפסד כזה גדול. מי שמתנדב בעצמו לעומת זאת לרדד בצק פסטה - יותר ממוזמן להשתלט לי על המטבח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully