אישה עם טלפון נייד שוכבת במיטה. ShutterStock
ShutterStock

מייאש: מחקרים מוכיחים שחייבים לשחק משחקים בתחילת זוגיות

ד״ר לירז מרגלית

עודכן לאחרונה: 7.5.2024 / 7:47

אין משפט שחוק יותר מ"אני לא משחק/ת משחקים", ואין שקר גדול ממנו - כולם שונאים שמחקים איתם וכולם משחקים. במיוחד בתחילת קשר ולפעמים גם בשלבים מאוחרים יותר בזוגיות. למה צריך אותם, והאם אפשר בלעדיהם? ד"ר לירז מרגלית יודעת

אין שחוק יותר מהמשפט "אני לא משחק משחקים אבל.. ". ניוז פלאש: כולנו משחקים, ומי שלא משחק - ברוב המקרים יוצא מהמשחק. כשזה מגיע ליחסים רומנטיים אף אחד לא רוצה שישחקו איתו, אבל כולם משחקים. אני לא חושבת שקיים עוד נושא פרדוכסלי כמו משחקים - מצד אחד אף אחד לא רוצה שישחקו איתו, אבל מי שלא משחק - יוצא מהמשחק כי למרות השם הרע שיצא להם, יש למשחקים פונקציה מאוד משמעותית בכל מערכת יחסים. המשחק שם, בין אם תרצו או לא - גם התנהגות שלא נראית 'משחקית' ברגע הראשון, יכולה להתגלות כניסיון להעביר מסר סמוי לצד השני.

יש משחק. ואם הוא כבר קיים, חשוב מאוד להבין את החוקים שלו. יש לו שלוש מטרות מרכזיות: הראשונה - העברת מסר הנוגע לציפיות, רצונות ופנטזיות של הצד השני; השנייה היא להבהיר מי המחזר ומי המחוזר, והשלישית - לשמור את הצד השני בעוררות תמידית, לדאוג שלא ינוח על שמריו, שתמיד יהיה מעט מודאג ויפנים ששום דבר בקשר הזה לא בטוח או ודאי.

מעשי הזוועה של הנאציות: אישה מפלצת - קווים לדמותה
דייסון צריכים לחשוש? בדקנו שתי מברשות חשמליות זולות יותר
מתיחת עפעפיים ושאיבת שומן: טירוף הניתוחים הפלסטיים בישראל

צעירה מחזיקה טלפון נייד ומביטה בו בתדהמה. SB Arts Media, ShutterStock
״הוא לא התקשר????״/ShutterStock, SB Arts Media

תחשבו על השלב הראשוני של ראיון עבודה. אם בסוף הראיון מועמדים שואלים "מה השלב הבא?" זה שם אותם בפוזיציה של אלה שרוצים יותר. כשמועמד בטוח בעצמו הוא לא שואל שאלות - זה מעיד על ביטחון, וזה מעביר את המסר - "יש לי מספיק הצעות ואני פחות מוטרד אם תתקשרו או לא". באותו אופן, בדייט הראשון אני תמיד אומרת לנשים לא לשאול את הגבר מתי הוא יתקשר, או אם תהיה עוד פגישה, כי חשוב לשדר ביטחון עצמי ולא להתנהג באופן שמתפרש כתלותי.

משחקים הם חלק אינטגרלי מכל מערכת יחסים וכשם שבראיון עבודה הם יקבעו את גובה ההצעה והתנאים שתקבלו. גם ביחסים זה ככה. ניתן לחשוב על מערכת יחסים כבעלת שתי רמות: הרמה המודעת, שכוללת את מה שאנחנו אומרים במילים, והרמה הלא מודעת - שהיא הסאבטקסט הרוחש מתחת לפני השטח, שמטרתו להעביר מסר לצד השני ללא מילים.

זו לא המצאה של בני אדם ובטוח זו אינה המצאה של העת הנוכחית. גם אצל בעלי חיים כמו ציפור גן עדן, טווסים, בת יענה ונוספים, יש סט שלם של מחוות משחקיות שמהווה חלק אינטגרלי מתהליך החיזור. לא סתם הטבע דאג לכך - משחקים בטבע מאפשרים לנקבה לדעת מי הזכר שראוי לביצית שלה, או במילים אחרות, למי היא תסייע לשכפל את הגנים שלו.

הזכרים בטבע ששואפים לשכפל את הגנים שלהם, מתאמצים לשכנע את הנקבה ביכולות ובכישורים שלהם. כשחושבים על זה לרגע, זה הגיוני - הנקבה היא זו שמשקיעה את מירב המאמץ, היא נושאת את העובר 9 חודשים, ממשיכה לדאוג לו ולגדל אותו והזכר יכול פשוט להסתלק ולהמשיך הלאה בחייו. משחקי חיזור מאפשרים לנקבה לקבל החלטה מושכלת יותר - ולתת ניבוי להמשך - לפי מי באמת מתאמץ ומי לא.

למשל - אתם בבר ויצרתם קשר עין. עכשיו אתם צוחקים, מפלרטטים ואז הוא מבקש את מספר הטלפון שלך. כבר בשלב המוקדם הזה של הקשר כללי המשחק ברורים. לרוב הוא יהיה זה שייגש אלייך ראשון, יעשה את הצעד ההתחלתי ויבקש את המספר. כי למרות שאנחנו בתקופה שמקדשת שוויון מגדרי, עדיין מעטות הנשים שיידחפו לגבר פתק עם מספר ליד או יבקשו את המספר שלו מפורשות. בדיוק כמו בעלי החיים - במשך אלפי שנים נשים וגברים משחקים את המשחק העדין של החיזור בתחילת הקשר, ולעיתים המשחקים ממשיכים גם לשלבים המאוחרים יותר של הקשר הזוגי.

קוביה הונגרית. AP
קצת אתגר לא הרג אף פעם אף אחד/AP

זה לא נגמר כאן - גם אחרי בקשת המספר את תחשבי שנייה, תהססי, תיראי מתלבטת, הכול כדי לא להיראות להוטה מדי, גם כשברור לך לגמרי שבסוף תתני לו את המספר. השלב השני, אחרי שנתת לו את המספר, יכלול שיחה שלך עם חברותייך הקרובות. את תרצי שהוא יתקשר, אבל עכשיו הכדור כבר במגרש שלו.

מראיונות שערכתי עם גברים נוכחתי לדעת שגם אצלם חוקי המשחק ברורים: לרוב הוא לא יתקשר אלייך למחרת בבוקר, אלא ימתין לפחות יום-יומיים. גם הוא לא רוצה להיראות להוט מדי, ומעדיף "לתת לך לחכות". למעשה במחקר שערכנו על תפיסות של גברים ונשים לגבי זוגיות מצאנו שאם בעבר, או ליתר דיוק לפני 15 שנה ויותר - משחקים היו נחלתן של הנשים, היום 23% מהגברים טוענים שהם משחקים כחלק מתהליך החיזור. כששאלנו במה באים לידי ביטוי המשחקים הם אמרו שהם לא יתקשרו למחרת אלא ימתינו יום, יומיים, שהם ידאגו בשלב ההתחלתי לא לצאת כל יום ואפילו לא 3 פעמים בשבוע כדי "לשמור על מתח בריא", ובנוסף הם אומרים שהם מספרים כבדרך אגב, במהלך הדייט, על נשים נוספות שהן יצאו עימן כדי להיראות נחשקים. (הם לא מאוד רחוקים מהמציאות, אגב. במחקר שנערך על ידי פרופ' דיוויד באס נמצא כי האטרקטיביות של הגבר עולה משמעותית אם הנשים שהוא יצא עימן לפניה אטרקטיביות ולמעשה ככל שהן יותר אטרקטיביות - כך נחשקות הגבר עולה).

גם כאן הכללים ברורים - במידה שהגבר חיכה יותר מיום, את כבר לא תעני מיד כי תחשבי לעצמך, "הוא נתן לי לחכות יומיים, עכשיו שיחכה בעצמו". את תעני לאחר כמה שעות ותשחקי אותה עסוקה (יואו, עברו יומיים? וואי הייתי עמוסה לא שמתי לב).

ד״ר לירז מרגלית. אבשלום שושני, באדיבות המצולמים
ד״ר לירז מרגלית/באדיבות המצולמים, אבשלום שושני

נגיד שאתמול הוא שלח בוקר טוב והיום הוא לא שלח הודעה עד הצהרים - כנראה שתשאלי את חברותייך מה בדיוק זה אומר, והמסתורין ישאיר אותך מעוניינת. תורת המשחקים לא פסחה גם על עידן הדיגיטל, שבו הוואטסאפ הפך לכלי התקשורת המרכזי בתחילת מערכת היחסים. גם שם יש תורה שלמה, אותה אני מכנה "שפת האימוג'ים". "למה אתמול הוא כתב לי בוקר טוב עם 3 פרחים, אבל היום הוא הסתפק בבוקר טוב נטול אימוג'י? זה אומר שהוא כבר לא מעוניין בי?".

המציאות הפשוטה היא שמי שלא משחק משחקים, לא מנסה להיות Hard to get, אומר מה הוא מרגיש כלפי הצד השני, מתקשר כשהוא מתגעגע, לא מתחשבן בנוגע למי יצר קשר בפעם האחרונה, אומר מיד לאחר הדייט שהיה לו כיף במקום לחכות ליום המחרת - מאד נדיר. כמה אנשים הכרתם שאומרים בדיוק מה הם מרגישים ללא פילטרים או מסננים?

וזה רק הלך והסתבך עם השנים - נתונים מראים שמערכות היחסים רק הפכו סבוכות יותר בעידן הדיגיטל ושני הווי הכחולים יצרו קונפליקטים בקשרים הזוגיים. נשמע אולי תמוה, אבל סקר שנעשה על ידי מגזין CyberPsychology מצא ש-28 מיליון זוגות נפרדו בעקבות קצרים בתקשורת שנגרמו כתוצאה מהוספת השקיפותלאינטראקציה בוואטסאפ ופייסבוק - אם תרצו, הוכחה נוספת לכך שמערכות יחסים רומנטיות לא מסתדרות עם כמויות גדולות מדי של ישירות. יכול להיות שהגיע הזמן להפסיק להתנגד, ופשוט להתחיל לשחק?

הכותבת היא ד"ר לירז מרגלית, חוקרת התנהגות וזוגיות בעידן הדיגיטלי. ב-22.05 תתקיים הרצאה שלה בנושא אהבה וזוגיות -עשה ואל תעשה - בבר גיורא בתל אביב במסגרת Think & Drink Different

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully