איציק זוהר מיטל אדרי. מערכת וואלה!, מערכת וואלה
מערכת וואלה/מערכת וואלה!

לידיעת בת הזוג של איציק זוהר - אלה הסיבות בגללן חזרת אליו

עודכן לאחרונה: 9.6.2024 / 9:01

הסרטון המלחיץ שבו איציק זוהר מתנהג באופן שנראה אלים לבת זוגו מיטל אדרי, שחזרה אליו יומיים אחרי, גרם גם לללאורה ולנטינו, האקסית שאיתה הלך זוהר לתוכנית "הזוג המנצח" להעלות סרטון מטריד לא פחות שרומז על התנהלות בעייתית גם כלפיה. מה גורם לאישה לחזור לגבר רעיל?

לאורה לנטינו, ארוסתו של איציק זהר מגיבה לתקיפה מיטל אדרי/אינסטגרם

מערכות יחסים פוגעניות ואלימות הן מציאות מטרידה מאוד עבור אנשים רבים. לעתים נוטים לחשוב שהקורבנות הם אנשים תלותיים או חלשים בחברה, אך לא תמיד כך הדבר; אנשים מכל המינים, הרקעים והשכבות עלולים להיקלע למערכת יחסים כזו.

חשוב לזכור כי אלימות יכולה להתבטא בצורות שונות, מעבר לתקיפה פיזית. אלימות יכולה להיות גם מילולית, רגשית, או כלכלית. בין אם מדובר באלימות פיזית או לא, לא תמיד ניתן לראות את הסימנים כלפי חוץ, מה שמאפשר לתוקפן להמשיך במעשיו באין מפריע, לעתים לאורך שנים רבות.

אחד ההיבטים המדאיגים ביותר של תופעה זו הוא מדוע אנשים בוחרים להישאר במצבים כה מזיקים למרות הסיכונים הברורים לרווחתם? לאנשים העומדים מן הצד קשה להבין את המניעים לכך, מה שמביא לעתים ליחס שיפוטי כלפי הקורבנות, לבושה גדולה שלהם ולצערנו, גם להימנעות מפנייה לעזרה. אמנם אין תשובה חד משמעית, אך לפי מחקרים, יש מספר סיבות מרכזיות לכך שאנשים עלולים להישאר במערכות יחסים פוגעניות.

די לגאזלייט מלכות היופי - כולנו יודעים שהזכייה הזו היא שקר
זוכת מסטר שף: "התנשקנו. זה היה פחות מיוחד ממה שחשבתי"
למי קראת בודדה? מחקר חדש מפריך את המיתוס על רווקות ובדידות

1. פחד:

בראש ובראשונה, פחד הוא מניע רב עוצמה שיכול להשאיר אנשים לכודים במערכות יחסים פוגעניות. פחד זה עשוי לנבוע מאיומים באלימות או פגיעה, בעצמם או באנשים אהובים. מתעללים משתמשים לעתים קרובות בטקטיקות הפחדה כדי לשמור על שליטה על הקורבנות שלהם, תוך יצירת תחושת אימה שעלולה להיות משתקת. קורבנות עלולים לחשוש מההשלכות של עזיבה, כולל נקמה מצד המתעלל שלהם או חוסר יכולת להיחלץ ממעגל ההתעללות. לעתים קרובות ילדים גם מעורבים בסיפור, ואז הקורבן עלול להישאר בסביבה תוקפנית דווקא מתוך רצון להגן עליהם.

1 חוסר תמיכה:

גורם נוסף לכך שאנשים נשארים במערכות יחסים פוגעניות הוא היעדר מערכות תמיכה. ללא רשת חזקה של חברים, משפחה או משאבים לפנות אליהם, הקורבנות עלולים להרגיש מבודדים וחסרי אונים. הם עשויים להאמין שאין להם לאן ללכת או למי לפנות לסיוע, מה שמקשה על שחרור מהמצב הפוגעני.

עוד בוואלה!

חווית גלישה וטלוויזיה איכותית בזול? עכשיו זה אפשרי!

לכתבה המלאה

2. תלות כלכלית:

תלות כלכלית במתעלל יכולה גם למלא תפקיד משמעותי בסיבה לכך שאנשים נשארים במערכות יחסים פוגעניות. קורבנות רבים מסתמכים על המתעלל שלהם לתמיכה כלכלית, בין אם זה באמצעות תעסוקה או גישה למשאבים משותפים. ללא עצמאות כלכלית, עזיבת מערכת היחסים עשויה להיראות בלתי אפשרית או מרתיעה, ולהשאיר את הקורבנות לכודים בנסיבותיהם.

3. רגשות אשמה או בושה:

רגשות אשמה או בושה שכיחים בקרב קורבנות התעללות ויכולים לתרום להחלטתם להישאר בקשר כזה. קורבנות עלולים להאשים את עצמם בהתעללות או לחוש בושה במצבם, מה שיוביל אותם להאמין שהם ראויים ליחס הרע שהם מקבלים. רגשות אלו יכולים להתחזק על ידי הטקטיקות המניפולטיביות של המתעלל, אשר עשוי להשתמש באשמה ובושה כדי לשמור על שליטה בקורבן. לעתים, בעברו של הקורבן היו פגיעות נוספות, שגם הן תורמות לתחושה של אשמה ואחריות לפגיעות, כאילו "הביאו את זה על עצמם"".

4. תקווה לשינוי:

למרות ההתעללות, אנשים רבים מחזיקים בתקווה שהמתעלל שלהם ישנה את התנהגותם. תקווה זו עשויה להיות מונעת מהבטחות לשינוי או מרגעי חרטה של המתעלל. הקורבנות עשויים להיאחז באמונה שהדברים ישתפרו, אפילו לנוכח מקרים חוזרים ונשנים של התעללות. אופטימיות זו עלולה להקשות על אנשים לזהות את המציאות של מצבם ולנקוט בצעדים לעזוב את מערכת היחסים.

5. הערכה עצמית נמוכה:

הערכה עצמית נמוכה היא מאפיין נפוץ נוסף בקרב קורבנות התעללות שעלול לתרום לחוסר הרצון שלהם לעזוב את מערכת היחסים. מתעללים לעתים קרובות נוהגים לערער את הערך העצמי של הקורבן שלהם, ולגרום להם להרגיש שאינם ראויים ליחס טוב יותר או לא מסוגלים לחיות באופן עצמאי. תחושת חוסר הערך העצמי הזו לעתים מונעת מהקורבן יכולת לדמיין חיים מחוץ למערכת היחסים המתעללת.

לסיכום, ההחלטה להישאר במערכת יחסים פוגענית היא החלטה מורכבת ואישית מאוד, המושפעת ממספר עצום של גורמים. פחד, חוסר תמיכה, תלות כלכלית, רגשות אשמה או בושה, תקווה לשינוי ודימוי עצמי נמוך הם רק חלק מהסיבות לכך שאנשים עלולים להישאר במצבים כאלה. יש לגשת לנושא הזה באמפתיה ובהבנה, מתוך הכרה באתגרים שעומדים בפני קורבנות בתהליך היציאה ממעגל ההתעללות. על ידי מתן תמיכה ומשאבים, אפשר להעצים קורבנות ולסייע להם לנקוט בצעדים הנדרשים.

אם את או אתה מרגישים כי אתם נמצאים במערכת יחסים מתעללת, אנא, דעו שאתם לא לבד. ניתן לפנות למרכזי הסיוע (למשל, קו החירום שמפעיל משרד הרווחה- חייגו 118) ולקבל ליווי וסיוע בהקדם.

ד"ר שרון פורת היא פסיכיאטרית מתמחה ב"מרחבים" ובמכון מנטליקס לרפואת הנפש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully