זוג מתחבק. ShutterStock
ShutterStock

הטיל המועיל: למה דווקא ברגעי משבר המיניות שלנו פורצת

אופיר סגרסקי

12.11.2019 / 21:00

אזעקות, טילים, יירוטי כיפת ברזל - כל אלה מוכרים לישראלי המצוי היטב. אבל למרות הכל החיים חזקים יותר, ומסתבר שאנשים עושים יותר סקס תחת אש. הסקסולוג דניאל דריי, והמטפלת המינית שלי פרופר רוזן, מסבירים למה

אזעקות נשמעות במרכז ובדרום, מוסדות הלימוד מושבתים, טילים מיורטים בקולות רעם ולנו לא נותר אלא להזדיין וחזק. תופעת ה"בייבי בום" מוכרת לכולם: בזמן מלחמה עושים יותר סקס, ולראייה - תשעה חודשים אחריה מתמלאים בתי החולים בעוללים טריים. בישראל מסומנים רבים מהם עד היום באות קיין - זכר לזמן שהוריהם עדיין היו חרמנים - עם שמות כמו "צוק", "איתן" או שניהם יחד, לא עלינו. לפחות נותנים למבצעים כאן שמות של חתיכים, להוציא את "עמוד ענן".

את הפייסבוק ואת האינסטגרם שלנו כבר ראית?

ההסבר הרווח לתופעה הוא צורך בהמשכיות שמתעורר באדם לנוכח האיום הממשי על חייו, אבל ההסבר הזה לא משכנע. האם באמת כולנו אגואיסטים כל כך, שדווקא בשעותיו המכוערות ביותר של העולם, מתחשק לנו להביא אליו ילדים? לדבריה של שלי פרופר רוזן, מטפלת מינית מוסמכת, הפחד מהמוות אכן קשור לבייבי-בום, אבל באופן קצת אחר.

"אנשים נמצאים בסטרס", היא קובעת. "פתאום מבינים שהשגרה והביטחון של היום יום יכולים להתערער ברגע, וזה מעורר בהם את הצורך לחיות עכשיו. אז זוגות פחות מתעצבנים מהדברים הקטנים, פחות רבים, יותר נחמדים זה לזה - וזה מוביל לקרבה".

המגע, לדבריה, מרגיע: "כאשר אנשים נוגעים אחד בשני מופרש אוקסיטוצין, הורמון האהבה וההרגעה. אז אנשים נוגעים זה בזה יותר, מה שמעודד קרבה וקיום יחסי מין. אורגזמה היא עוד דבר שמאוד מרגיע ותורם לעניין. אם רוצים להירגע מומלץ להגיע לכמה שיותר אורגזמות, שמשחררות פי 4 יותר אוקסיטוצין מהרגיל".

לדברי המטפלת המינית, בזמן מגע, הרצפטורים שבעורנו מאירים במוח את אזורי העוררות המינית. אם כן, כמו בכל סטוץ מיותר, החרמנות היא תוצאה ישירה של מגע, שהרצון בו מגיע בכלל מתוך הצורך בחיבוקי.
גם אם המלחמה שברקע לא ממש מזיזה לכם, סיכוי רב שתבחרו למלא את הזמן במשגל - פשוט מתוך שיעמום.

"אי אפשר לשכוח שבזמן מלחמה אנשים בבית", מזכירה פרופר רוזן. "בדרך כלל השגרה מפריעה, ופתאום יש המון זמן פנוי שאפשר אפילו להרחיב בו את התפריט המיני ולהתנסות בדברים חדשים".

ואיך הביצועים? החרדה בטח לא עוזרת להם.

"זה נכון, חרדה יכולה להקשות על שחרור, אבל אצל רוב האוכלוסיה, שלא סובלת מחרדה ברמה היום יומית, רואים את הרצון להשתחרר. כשיש רצון, זה עובד טוב יותר".

זוג במיטה. ShutterStock
זוג במיטה/ShutterStock

שיעמום, חרדה, צורך בקרבה - כל הסיבות שמציינת פרופר-רוזן מחזירות אותנו אל הצורך הרגשי. החרמנות מגיעה רק אחר כך. אז אולי ישראל מכורה למלחמות, אבל אפילו לנו, מסתבר, כבר לא עומד למראה טיל בחצר. "זה עובד ככה: נופל טיל", היא מסבירה, "ומבינים שהחיים קצרים. אומרים 'וואו, הרבה זמן לא שכבנו, דווקא כיף לשכב, אולי כדאי שנעשה את זה'. לא מתוך חרמנות, מתוך רגש".

הרופא והסקסולוג ד"ר דניאל דריי מסכים כי בזמנים מתוחים מתעורר בנו הצורך בחום וקרבה, אבל מביא טייק מעט שונה על הנושא. להשקפתו, הכניסה להריון בסיטואציה כזו איננה פועל יוצא של סקס חסר אחריות, כי אם פעולה מחושבת. "אנחנו יכולים לעשות הרי אהבה היום גם בלי ילדים, ובכל זאת יש ילודה מוגברת", הוא מציין. "זה נכון שאנחנו רוצים להרגיש קרובים, אבל אפשר עם אמצעי מניעה. אנחנו מחליטים להביא ילד כדי לנצח את המוות".

טקטיקת הלחימה הזו אולי נשמעת לגיטימית לאוזן היהודית, אבל לפי דריי, היא כלל לא מאפיינת תרבויות אחרות. "אצלנו הטילים מעוררים יותר את התחושה שהם מכוונים נגדנו, כי אנחנו מדינה של פליטים, של שורדים", אומר דריי, ונזהר כנראה מלהגיד "מדינה של פולנים". "ילודה היא הדרך שלנו לנצח. את הבייבי בום לא תראו במגזר הערבי, למשל".

אם ככה, ככל שאדם מאויים מהמלחמה - סיכוי גדול יותר שיחליט להתרבות?

"ודאי. אגב, זה חוצה נטיות מיניות - גם זוגות חד מיניים נוטים להחליט פתאום שהם רוצים ילדים. ובדרום, ביחס למרכז, הבייבי בום הרבה יותר חזק. בצפון, איך שירד הלחץ - ירדה גם הילודה".

זוג עובר למיטה. ShutterStock
זוג עובר למיטה/ShutterStock

אספקט נוסף שמציין הד"ר הוא זה שלא כל כך פופולארי להודות בו היום, אבל מלחמה עודנה עניין סקסי. תאשימו את הקולנוע, את משרדי הפרסום ואת צעצועי הילדים - המחשבה על סכנת השמדה המונית עושה אותנו רטובות. "כביכול, אנחנו בעידן של התקדמות לשיוויון בין גברים לנשים, אבל במצבים של לחץ פתאום חוזרים לתבניות המגדר הישנות", מסביר ד"ר דניאל דריי. "אם הוא תופס את תפקיד הגבר-גבר, המגונן, שדואג לך, את תרשי לעצמך להיות חלשה יותר ותישעני עליו, כי הוא נותן לך תחושת ביטחון. וזה בזמן שאם היית רווקה, היית מסתדרת מצויין".

במילים אחרות, כולנו סוטים של משחקי תפקידים, אלא שרובנו זקוקים לעתות מלחמה על מנת להודות בכך. הכניסה הפתאומית לתפקידי הגבר והאישה הקולנועיים מביאה בוסט של סקס אפיל גברי ונשי למערכת היחסים, ומטעינה אותנו באנרגיות מיניות, וזה גם עובד ההיפך "אם את סומכת עליי אני מרגיש גברי ובטוח יותר", מוסיף דריי, "זה מעלה את רמות הטסטוסטרון, מה שמגביר את החשק - במיוחד אחרי מתח גדול". באותה נשימה, הוא מרגיע את מי שלא מתכוונת להביא ילדים כרגע: "חשוב לציין שמתיחות בטחונית יכולה להשפיע הורמונאלית, ולכן אצל נשים לפעמים המחזור מאחר. אז תדעו שזה בסדר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully