האח הגדול. צילום מסך
צילום מסך

בעייתי? בדקנו את השפעת המיטה המשותפת באח הגדול על הדיירים

אופיר סגרסקי

9.1.2020 / 8:31

הפקת האח הגדול הייתה נרגשת במיוחד להציג את הגימיק החדש של העונה, והיא המיטה הענקית שבה כולם עתידים לנום יחדיו. היתרונות הטלויזיוניים לגמרי ברורים, אבל האם יש כאן פוטנציאל לנזק נפשי נוסף לדיירים?

ברור מי הכוכבת הראשית בעונתה העשירית של "האח הגדול". טוב, קודם כל חגית, חובבת גברים ונקניקיות, אבל אחר כך - המיטה. אמ;לק: השנה החליטה הפקת "האח הגדול" להלין את כל דייריה במיטה אחת ענקית. הצעד הנועז, שנוסה עד כה בתכנית האוסטרלית בלבד, הוליד בתוך שעות ספורות מגוון בדיחות פייסבוק על אורן חזן והתסריטאית השמאלנית רות אלבז, או אורן חזן וכל אדם אחר, באותה מיטה.

את הפייסבוק ואת האינסטגרם שלנו כבר ראית?

הרעיון לא רק משעשע, אלא גם מקדם התססה מוצלח. אם בעונה הראשונה הייתה לנו הסבלנות לחכות חמישה פרקים עד שאנשים יתפוצצו, ילכלכו, יתחרמנו ויימאסו זה על זה, בימים כתיקונם מבינה הפקת האח הגדול כי דרושה עליית מדרגה. עכשיו, תקועים יחד חמישה עשר דיירי "האח הגדול" המטורללים כל אחד בתחומו לא רק באותו בית, אלא באותה מיטה.

הפקתית, זו בחירה מצויינת. היא עתידה להוליד לא מעט רגעי גועל, משיכה, קנאה, עצבים ושאר הטוב שבשבילו נלחץ 13 בשלט. אבל אם נניח לרגע בצד את היצר הסדיסטי שלנו, שהולך ליהנות מכל רגע, מדובר בבחירה מטרידה. מה שהיה חשוף במינון נמוך יותר, עכשיו לגמרי גלוי לעין. אם קודם היה מרחק מסוים בין המיטות ואפשרות של כל דייר להשתבלל לתוך עצמו עם זקפת הבוקר שלו, כאן הם תקועים אחד לשני בתחת, כמעט ליטרלי. הלנה משותפת כפוייה עשויה להביא איתה השלכות נפשיות קשות על הדיירים, על אחת כמה וכמה אם הם מסורתיים, סובלים מראש מקשיי שינה כאלה ואחרים או גרוע יותר, אם הם פגועי טראומות מיניות.

"ברור שזה לא קל לאף אחד, במיוחד בבית, לאבד את הפרטיות שלו", מסביר הרופא הסקסולוג ד"ר דניאל דריי. "המיטה הייתה פינה פרטית ואינטימית, אפילו שגם היא הייתה מצולמת. ברגע שאנחנו לוקחים את זה, אנשים יכולים להרגיש שאין להם מוצא".

בנוגע לסיכון לפגיעה מינית, דריי אמביוולנטי. "המצלמות עוצרות כל אפשרות של פגיעה, מצד אחד. מצד שני הרבה פגיעות מיניות שקורים במחנות קיץ, בטיולים שנתיים, קורים בלינה משותפת. פתאום לילה, נעשה לא ברור האם האדם לידך ישן או לא ישן, מודע או לא מודע - ואז מתאפשרת לכאורה חציית גבול, ויש אנשים ששולחים ידיים".

עוד בוואלה!

אל תתלהבו: כמה כסף באמת יש למי שקורא לעצמו יהלומן

לכתבה המלאה

מה לגבי דיירים שחוו טראומות מיניות?
"מישהו או מישהי שעברו טראומה מינית צריכים הרבה יותר את הפרטיות שלהם, כי הסיטואציה יכולה להעיר את חוויית התקיפה המינית ובעקבותיה כל מיני חרדות. אבל חשוב להגיד שאצל אנשים שחוו תקיפה מינית יש שתי אפשרויות מרכזיות להתנהגות, ואלה התנהגויות הפוכות: 1. האדם מרגיש שהגוף שלו לא שלו, ואז מסתובב בכל מקום, שוכב עם הרבה אנשים ולא מתוך בחירה אלא כי 'בכל מקרה פגעו בי, הגוף שלי ממילא לא שייך לי ולא שווה כלום'. 2. אנשים שדווקא מאוד קשה להם להיחשף, לישון עם מישהו, להיפתח, לסמוך-על. וכשאתה ישן, אתה מאבד כל אפשרות להתגונן".

היעדר פרטיות, לדבריו, יכול לעורר בכל אדם התנהגויות אובססיביות, ולא רק.
"יש אנשים שאולי לא יצליחו לישון. אדם שמצליח להירדם רק לבד, בוודאות יפגע. גם איכות השינה תיפגע, בגלל העובדה שיש אנשים מסביב. אבל האם לטווח הארוך זה באמת יפגע בהם? אני לא חושב", הוא מסייג. "באח הגדול האנשים מתכוננים מראש להסתובב בתחתונים, בבגד ים, להיחשף. הם יודעים את ההשלכות של ההשתתפות בתכנית".

בית האח הגדול עיצוב פנים. ליאור גרונדמן,
המיטה הענקית/ליאור גרונדמן

יש צדק בדבריו האחרונים של דריי. נכון, הלנה משותפת בכפייה נשמעת צורמת בימים בהם השיח על טראומות מיניות ער מאי פעם, ובמסגרתו גם השיח על כיבוד המרחב האישי. אבל אי אפשר להתעלם מהקונטקסט של "האח הגדול", תכנית שאם לומר בעדינות, מעולם לא חרטה על דגלה טוב-טעם. מי שהולך לריאליטי בכלל וספציפית לזה, מגיע מוכן להתפלש בתרכיז מיץ זבל.

כמו כן, אנחנו לא בריטניה. ישראל היא מדינה שבה מדי נסיעה באוטובוס חווה האדם את בית-שחיו של האחר פרוש על פניו, ובקיצור, כיבוד המרחב האישי הוא מלכתחילה לא הצד החזק שלנו. יש לזה צדדים מכוערים, אבל גם מתוקים למדי; הישראלי הממוצע מחבק, מתקרב ומפגין חום - בהסכמה - במהירות גבוהה יחסית, או כך לפחות אומרת הקלישאה. עם אדם כזה, יתכן שחוויית השינה המשותפת עשויה דווקא להיטיב.

"מי שרוצה להתחבר חברתית, זורם ועבר כבר את החוויה בחיים שלו, לא תהיה לו בעיה", מסכים דריי. "לינה משותפת מעוררת קונוטציות של כלא, צבא ופנימיות". לדבריו, מי שחווה אחת או שתיים מהחוויות האלה, לא יפגע במיוחד מסידור הלינה. לעומתו, "מי שעד הכניסה ל'אח הגדול' לא היה בפנימייה, או צבא או משהו כזה, זה יהיה הרבה יותר קשה לו".

אז האם אנחנו חוזים בצילוק עמוק של נפשות בזמן אמת, או שמא בהטרלה חיננית בלבד? ימים יגידו. אבל אם להסתמך על עונות קודמות, אין ספק שנפגוש את ההוא שנוחר, את הזוג שאינטימי מדי מול כולם ואת זאת שצועקת בבוקר. נוכל רק לקוות שהפגיעה תתמצה בחשיפת היתר הרגילה, ולא מעבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully