מסיכת קורונה. ShutterStock
ShutterStock

למרות החרדה: כך תעברו את הבידוד בלי לחנוק את הזוגיות

6.4.2020 / 10:16

עכשיו כשאתם תקועים יחד כבר כמעט חודש, הלחץ והחרדה כבר השפיעו לכם על היומיום, וכנראה גם על הזוגיות. הפסיכולוגית לילך קורן מסבירה איך להתנהל בתקופת חירום, כדי לא להרוס הכל

ShutterStock

בתור מישהי שסובלת מהתקפי חרדה אני יכולה רק לרחם על אלה שחווים התקף חרדה בפעם הראשונה - התקף כזה יכול להתבטא בקוצר נשימה שהוא סימפטום של קורונה, ולהחמיר את ההתקף בגלל המחשבה שאולי חלית. אם לאנשים שמורגלים בהתקפים קשה להבדיל בין חרדה לבין סימפטום פיזי, אני לא רוצה לדמיין מה עובר על אנשים שלא מכירים, ואיך זה בוודאי משפיע להם על הזוגיות

"נכון. בתקופה זו קיימת עלייה בחרדות אצל המטופלים" מסבירה לילך קורן, פסיכולוגית בהתמחות קלינית, ומוסיפה שעקב המצב עקב רמת החרדה נפדע לפעמים גם התקפוד הזוגי והמשפחתי. תחושת הבידוד והכלא שאנחנו חיים בה כרגע היא נתון, ולנו יש שליטה רק על איך שאנחנו מגיבים אליו. הנה כמה טיפים שיעזרו לכם לשמור על הזוגיות שלכם ובכלל, על השפיות:

איך מבדילים בין חרדה לבין סימפטומים פיזיים?
"אנחנו נמצאים במצב שמעורר חרדה ופחד, ואמנם יש אנשים שמכירים את זה עוד מלפני הקורונה. אבל המצב הזה יוצא דופן כל כך, שהוא מכניס גם אנשים שפחות מכירים את זה לחרדה, או לפחות למצב מתמשך של מתח ופחד שמאד מתמשך ושוחק. צריך להבין שפחד הוא רגש חשוב, שקיים כדי לשרוד ולהגיב לסכנות, וזה עובד בצורה מסוימת. הלב דופק ומזרים דם לשרירים כדי שנוכל לברוח ולהילחם ולא להישאר שאננים."

את הפייסבוק ואת האינסטגרם שלנו כבר ראית?

ומה ההבדל בין פחד לחרדה?
"פחד הוא מבוסס - יש לו סיבה מיידית וברורה. חרדה היא תרגום לא נכון של הסיטואציה. למשל בחרדת טיסה, אנשים יכולים להיכנס למצב של פחד כאילו הסכנה היא ברמה של 90 כשהרמה האמיתית היא 4. במצב הזה הגוף שלנו עושה משהו שאנחנו קוראים לו אזעקת שוא, ומגיב כאילו אני נמצאים בסכנת חיים אמיתית למרות שהמטוס עדיין על הקרקע, וכאן נכנס התקף החרדה, שמביא איתו תחושות פיזיות של הזעה מוגברת, דפיקות לב, מחסור באויר ותחושה נוראית באופן כללי."

איך הפחד הזה משפיע על הזוגיות?
"משפיע מאד, כי מצב כזה יכול להעלות את רמות הסטרס. במצב זוגי אנחנו הרבה פעמים רואים את הדפוסים שגם ככה היו שם, מתעצמים ומתחזקים. סיר הלחץ שנמצאים בו ביחד כל כך הרבה זמן עלול להחמיר את הדברים. מצד שני יש זוגות שדווקא מספרים שבימים כאלה הזוגיות מאד עוזרת להם."

תני לנו כמה טיפים
מה שכדאי לעשות הוא קודם כל לזכור שהמצב לא בשליטתינו, ולנסות לעשות את הדברים שאנחנו כן יכולים להיות בשליטה עליהם - כמו ניקיון, שמירת מרחק, וכולי. הרי אנחנו לא יכולים לשלוט בתוכן החדשות, למשל, נכון? אז לשחחר את זה, ולשלוט במה שאפשר, כדי להישמר מפני הסכנה במה שאנחנו יכולים.. בנוסף, רצוי לשמור על זמן שפיות, בעיקר אם יש ילדים בבית שתובעים את כל תשומת הלב - כמה שאפשר לנסות לשמר לעצמכם את הזמן לבד, ואפילו לנהל שיחת הסבר עם בן או בת הזוג ולבקש לקבוע את הזמנים האלה מראש."

ומה אם רבים?
"חשוב ללמוד לריב בלי לרדת לניתוחי אופי ואישיות שמבזים את הצד השני. משפטים כמו 'אתה תמיד עושה ככה וככה' למשל, לא מומלצים אף פעם, ובמיוחד לא כשאין לאן לברוח. נסו לעשות הפרדה בין התנהגות לבין אופי, ופחות לרדת לביקורת על קווי אישיות."

גם לשחרר זה בסדר?
"בטח. זה בסדר גם לעגל פינות ולשחרר מדי פעם - לא על כל נושא צריך תמיד לדבר. זו תקופת חירום, זה לא מצב רגיל, צריך לזכור שהיא תעבור, ובנתיים אפשר להבין שלכולם קשה ולהנמיך ציפיות אחד מהשני, לפחות עד שזה יהיה מאחורינו". .

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully