חתונה ממבט ראשון עונה שנייה פרק 3 , פברואר 2020. צילום מסך, צילום מסך
צילום מסך/צילום מסך

בעיה: הפסיכולוגים לא מבינים שגם הם דמויות בריאליטי

שחר כהן

12.5.2020 / 11:00

הפסיכולוגים, יעל ודני, הפכו כבר מזמן להיות חלק מהדמויות של 'חתונה ממבט ראשון' - הם משתתפים, הם מנחים, הם מכוונים וגם מעבירים ביקורת. שחר כהן חושב שהם יכולים לעשות עבודה טובה יותר

חתונמי 11/מערכת

כשהלכנו מכות בתור ילדים, היו כאלה שהציבו אחד לשני תנאים, "לא בראש", "לא ברגל של הניתוח", בלי נשיכות, בלי למשוך בשיער. בתור אחד שהלך מכות לא מעט, זה שעשע אותי. כאילו מה אתה בא עליי עכשיו בתחנונים? אתה לא מסוגל לחטוף - אל תיכנס לזירה. דני ויעל קצת מזכירים לי את הילדים האלה, מצד אחד הם שמים את עצמם בפריים טיים בתוכנית ריאליטי, ומצד שני לא מהססים לבקש, בגרסה שלהם - "לא בראש".

את הפייסבוק ואת האינסטגרם שלנו כבר ראית?

לא פעם ולא פעמיים הם ביקשו מהצופים והמגיבים - "אל תשפטו", "תנו לנו הזדמנות", "יש דברים שאתם לא מודעים אליהם". אני רוצה לדעת אם הם בכלל מודעים לאיפה הם עובדים. זה ריאליטי! ברור שנשפוט אתכם!

חתונה ממבט ראשון עונה שנייה פרק 3 , פברואר 2020. צילום מסך, צילום מסך
אי אפשר להיות יועצים בריאליטי וגם פסיכולוגים בקליניקה/צילום מסך, צילום מסך

זו לא הפעם הראשונה שאני שם לב שלפסיכולוגים יש קטע עם נושא השיפוט, והנה דוגמה: לפני כמה חודשים החלטתי לחזור למטפל שלי כי חלפו כבר שלוש שנים מהזוגיות האחרונה שלי, והבנתי שאני צריך הכוונה. תוך כמה שבועות באמת התחלתי לצאת שוב לדייטים, ואחד מהם היה מאוד מבטיח. שוחחנו שעות, שתינו יין, ואז שאלתי אותו שאלה מאוד טריוויאלית לדייט ראשון, "מה הדבר האחרון שאתה רוצה לראות או לעשות לפני המוות שלך?". מה, לא כולם שואלים?

בלי להתבלבל הוא ענה שהוא רוצה למות עם זין בפה. אז תקראו לי שמרן כי רציתי לראות פעם אחרונה את האנשים שאני אוהב ולהיפרד מהם, אבל קיבלתי את העצבים מהתשובה שלו. כשסיפרתי לפסיכולוג ששחררתי את הבחור והסברתי למה, הוא נבח עלי כמו ביבי על בג"ץ, כי מסתבר שאם אתה מעז להעביר ביקורת על הפרטנר שלך, זה הופך אותך ל'שיפוטי מדי'. אז עשיתי לו טראמפ ופיטרתי גם אותו, תודה. מכאן אני אסתדר לבד, וביננו, גם הזוגות יכלו להסתדר לבד, ועם אחוזי הצלחה דומים.

אני לא טוען שצריך לפטר את הפסיכולוגים, אבל הגיע הזמן שהם יפנימו כמה מהטעויות שעשו עד עכשיו, כי בינתיים מי שחוטף את האש הם המתמודדים, למרות שלא לנו, הצופים, אלא להחלטות של הפסיכולוגים יש חלק לא קטן בזה.

חתונה ממבט ראשון. קשת 12, צילום מסך
הנה למשל זוג שיכל להרוויח מהתערבות בזמן/צילום מסך, קשת 12

תחליטו מה אתם

נתחיל בזה שיש לי בעיה עם העובדה שדני ויעל מוגדרים כמומחים. קודם כל כי פסיכולוגיה לא מכשירה אותך לשדך בין אנשים - למעשה מתערב איתכם שהקוסמטיקאית שלי הייתה עושה את זה יותר טוב, אבל יאללה בואו נזרום. נגיד שפסיכולוג הוא "מומחה" לנפש האדם, אז כשאתה הולך למומחה אתה רוצה לקבל מהידע שלו, והזוגות שלנו הגיעו כי הם לא הצליחו לבד, אז הם קיבלו התאמה על סמך המומחיות הזאת, קיבלו חתונה, ואז קיבלו 'טיפול פסיכולוגי', וזו הבעיה. בטיפול פסיכולוגי, המטפל ממעט בהבעת דעתו או השאת עצה - הוא בעיקר מקשיב, ומכוון את המטופל להגיע למסקנות בעצמו כי כשאדם מגיע לתובנה בעצמו היא חזקה יותר, ונטמעת טוב יותר. אבל זה לוקח הרבה זמן, והרבה כסף.

עכשיו, בתכנית שנמשכת 42 יום, אין מספיק זמן לאנשים לשחות בתוך הבולשיט של עצמם - אמיר ודנית עוד שנייה טובעים בחוסר המודעות שלהם - היא לא יודעת כמעט כלום, כולל איך הגברים שאיתם היא במערכות יחסים מרגישים כלפיה, ואמיר רק יודע שהוא לא נמשך אליה, ושטוב לו כשאין אינטימיות בקשר - למה? אולי לשירזי פתרונים. אז נכון שבאיזשהו שלב יעל התערבה והכריחה את אמיר להגיד משהו, אבל הוא לא אמר את האמת, ומשום מה זה סיפק אותה, שהפסיקה שם, כנראה פשוט בגלל שזה הספיק בכדי להשאיר אותם ביחד. דמיינו שהנושא הזה היה נפתח ישר אחרי ירח הדבש - כנראה שהיינו עם חמישה זוגות בשלב הזה, ולא שישה.

ההתערבות המאוחרת והלא מספקת של הפסיכולוגים גורמת לכאב לב ולפעמים זה לא קורה עד שהיחסים מגיעים לנקודת אל חזור. אצל דובי ואריק זה כל כך הקצין שדני היה צריך להזעיק את יעל לעזרה, שבסוף סיפקה את הסחורה והכריחה את דובי לפתוח את הפה ולהודות שהיא נמשכת לאריק, מה שכבר לא עזר בשלב הזה אבל בהחלט יכול היה לעזור אם היה קורה לפני כן. הפואנטה היא שכשזו תכנית טלוויזיה, אין זמן לתהליך מורכב, ולכן אי אפשר ללכת לתכנית ריאליטי ולהתנהג כמו פסיכולוג בקליניקה, אלא לוותר על הכס הרם שלהם ולקרוא לעצמם יועצים או חלילה קואוצ'רים. מה לעשות, זו תכנית שידוכים בסופו של יום, ואנשים הגיעו למצוא אהבה, לא תובנות פסיכולוגיות, ועובדה שכשיעל ודני מחליטים להתערב כדי להשאיר זוג ביחד הם עושים את זה יופי, רק חבל שלא מהסיבות הנכונות.

חתונה ממבט ראשון אמיר ודנית דנית. קשת 12, צילום מסך
למה לא הכרחתם אותו להגיד לה את האמת?/צילום מסך, קשת 12

תפסיקו לסבך הכל

הפסיכולוגים תמיד מסבכים הכל, ומנסים להקשיב למה שאנשים אומרים בין השורות במקום למה שהם אומרים. למשל מאור ומור - הרי יעל בעצמה סיפרה שהיא כתבה על התיק של מור שאי אפשר למצוא לה התאמה. אז מה היא עשתה? זרקה אותה על מאור. למה? בדיוק כמו אמיר, אפשר היה לשלוח אותה הביתה ולחזור בעונה הבאה. הדר ביקשה במפורש לא רוסי ולא הקשיבו לה, וגם רוני ביקשה גבר גבוה ויציב, אבל הם חייבים לסבך, אז הם תרגמו את 'גבוה' ל'גבר שייתן ביטחון', ורוני קיבלה גבר נמוך ותלוש. עכשיו שיהיה ברור דבר אחד, אני מת על נועם ויש שם התאמה מסויימת, ובפרשנות של דני לבקשת הגובה יש מן האמת, ואם מכל המתמודדים נועם היה ההתאמה היחידה לרוני, הייתי סותם את הג'ורה. אבל זוכרים את עדי? בחור יציב ושורשי שרוצה להקים בית וגם, רחמנא ליצלן, גבוה. יעל תמכה בעדי, מומחית הגנטיקה התריעה שלרוני תהיה בעיה רצינית עם הגובה, אבל דני הכריע לטובת נועם - לטענתו רוני ונועם היו היחידים שביקשו מישהו רוחני, וזה הספיק. אולי פספסתי משהו פה, אבל חשבתי שהרעיון היה להגיע להתאמה הטובה ביותר, ולא "להתאמה הכמעט טובה ביותר".

אני חושב שאם רוני הייתה מקבלת את עדי היו פחות קונפליקטים בהתחלה, ונועם לא היה צריך לעבור אי נעימות, כי אם מישהו חושב שסיפור הגובה התאייד, יש כאן לכם כאן טעות. לנו הגברים יש עניין עם המידות שלנו, וזה עוד יצוץ, בדיוק כמו שעניין חוסר היציבות של נועם עוד יטלטל את הגלשן, מה גם שבינתיים החיבור הרוחני מתמצה בדיונים על דברים די חומריים, כמו כסף וסנטימטרים. לא נורא, העיקר צילמו את רוני קוראת את באדולינה.

חתונה ממבט ראשון נעם רוני. קשת 12, צילום מסך
יש! מצאנו את השידוך הכמעט הכי מתאים/צילום מסך, קשת 12

תפסיקו לעודד שתלטנות

אחח דניס, היהלום שבכתר. נהרות של שבחים שפכו על הגבר הזה - והאמת, בצדק. אפשר למתוח ביקורת על אמא שלו מכאן ועד צ'רנוביל, אבל היא גידלה בחור מקסים. יש לו רק פאק אחד - הוא נימוסי ונחמד לאנשים. פשוט מזעזע. היה ברור שאיתו יהיה הכי קל להצליח, אבל מאחר והצלחה היא לא המניע העיקרי של השופטים מהחבובות הם שידכו לו את הדר, שביקשה בפירוש לא לשדך לה רוסי. די דוחה בעיניי לסנן מישהו על פי מוצא, פסיכולוג נורמלי היה מסנן אותה כבר בשלב הזה, אבל מילא.
כצפוי, כבר בשלב מאוד מוקדם הדר מתלוננת על הגינונים האירופאיים של דניס, ויעל, כדי להחזיק את הזוג, מערבבת את דניס שהוא מתנהג ככה בגלל שהוא היה ילד דחוי.

בואו נגיד שהיא צודקת - לא הבנתי מה הבעיה פה? הבנאדם לקח טראומה קשה וצמח ממנה להיות אדם חיובי ומתקשר עם הסביבה. פספסתי משהו? כי מסתבר שלהיות נחמד זה רע בעיני הדר, והפסיכולוגים, במקום להסביר לה שנימוסים זו לא תכונה שלילית ולהמליץ לה לעבוד קצת על האובססיביות והשתלטנות, תומכים בה ומנסים לשנות את הנימוסים של דניס. הזוי. אותו דבר בדיוק קרה עם הגר. בכלל, אני ממליץ שהדר תחבור אליה, ושיעבירו יחד סדנאות "בחורים טובים זה רע! המדריך המלא".

גם שם, במקום שיעל תיתן לה סטירה מנטלית, ותגיד לה "אחות את מתפזרת" - מה היא עושה? בדיוק כמו עם הדר, במקום לבקר את הגר על הדיבור הנגוע שלה, היא נופלת על ניר שהוא רגוע מדי, נחמד מדי, ומחזר מדי. ללא ספק, הוא פשוט מטורלל, הבחור. בואו נשים רגע משהו לא נוח על השולחן - אם ניר היה צורח על הגר כמו שהיא נכנסה בו אז באוטו זה היה הסוף שלו אצלה, אצל הפסיכולוגים, ואצל הציבור - מיד היו ממתגים אותו כגבר אלים וכוחני. אבל מאחר וזה הפוך, יעל מעדיפה להתרכז בעודף הנחמדות של ניר ולא להעביר ביקורת על הגר. שלא תבינו לא נכון, ניר היה צריך להתעורר ולהפסיק לספוג, אבל אסור היה לקחת את זה כל כך רחוק, לתת לגיטימציה להתנהגות של הגר והדר, ולשים את האשמה רק על הגברים. הניחוש שלי הוא שזה קרה רק בגלל שניר ודניס מסוגלים לשאת את זה, לעומת הבחורות, שגם ככה עוד רגע מתפרקות.

מה שהדהים אותי אחרי שהתחלתי לכתוב על התכנית הזו, שהרבה אנשים סביבי לוקחים אותה ברצינות ואשכרה לומדים ממנה. באמת שחשבתי שזה משהו כזה שמגחכים עליו ומסתבר שאני טועה ואפשר לקבל מזה ערך מוסף. אני רק מקווה שחלק מהנשים לא יחשבו שלהתנהג בצורה אובססיבית ואלימה זה לגיטימי, כי בחיים האמיתים אין את יעל ודני שיערבבו את הגבר וישכנעו אותו שזו אשמתו - שם סביר להניח שהוא יברח, ובצדק.

חתונה ממבט ראשון. קשת 12, צילום מסך
למה לשבח דווקא את ההתנהגות שלה ולנזוף בו?/צילום מסך, קשת 12

תרדו מהחומה

הגיע הזמן שהאמפטי ודאמפטי ירדו מהחומה, או לפחות יבחרו באיזה צד שלה הם נמצאים. אתם פסיכולוגים? תישארו בקליניקה. אתם יועצים בריאליטי? לכו על זה, אבל בכל הכוח - לפחות בכובע הזה זה יותר לגיטימי לשחק במיינד של אנשים.

אין צורך להעמיד פנים שקורה פה יותר ממה שקורה, ואולי כדאי גם להפנים שהצופים לא טפשים (לפחות לא כולם) - כולם מבינים שזה ריאליטי בטלוויזיה ושצריך למצוא זוגות עם קונפליקטים כדי שיהיה מעניין לצפות. הבעיה היא שלהבדיל מבתכניות ריאליטי אחרות, ב'חתונה ממבט ראשון' יש משהו מאוד מתיימר - "איכותי", עאלק, כי כאן אנשים לא באו לקבל מיליון, אלא למצוא אהבה, הם מנוצלים, ומי שחוגג על זה אלו שני אנשי מקצוע לגיטימיים ומכובדים. מילא זו הייתה רק התכנית הזו, אבל מאחורי כל מוצר שאנחנו קונים, מאחורי כל פוליטיקאי שקרן (וזה ממש לא משנה מאיזה מפלגה הוא - הם כולם שקרנים), עומדים פסיכולוגים כאלה ועוזרים להם לשחק לנו במיינד.

ביקורתי מדי? אולי, אבל אתם יודעים מה? ביקורת זה מלשון בקרה, והגיע הזמן שהפסיכולוגים יפסיקו להתייחס אליה כאל מילת גנאי ואולי יתחילו להשתמש בה מדי פעם, ואולי גם בקצת אתיקה. רק אומר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully