ג'סטין ביבר. GettyImages
GettyImages

פייק ניוז? האישה שהאשימה את ג'סטין ביבר בתקיפה מינית

25.6.2020 / 12:50

בשבוע שבו ג'סטין ביבר הואשם בתקיפה מינית על ידי שתי נשים, כמה מכוכבי ריברדייל מצאו את עצמם בסיטואציה דומה על ידי פרופילים בטוויטר שנראה כי נוצרו רק למטרה זו. ג'ני דנסון תוהה האם זה גל חדש של פייק ניוז, ומה תהיה השפעתם של דיווחים שקריים על קורבנות אמיתיים

splash

לפעמים זה מרגיש כאילו אנחנו באמת חיים בתוך תסריט הוליוודי - רגע לפני שהקורונה אולי מרימה את ראשה מחדש, כמה דקות בלבד אחרי שהמהומות בארה"ב מתחילות לשקוט ומספיק זמן לפני שמתחיל הבלאגן של המירוץ לנשיאות, מישהו באמריקה הבין שיש רגע של שקט - והחליט, כמו כל פעם, לזרוק לעברו בקבוק תבערה.

את הפייסבוק ואת האינסטגרם שלנו כבר ראית?

בתוך כמה ימים צצה באינטרנט כמות מלחיצה, מזעזעת, והאמת - מעט מחשידה, של ציוצים שמאשימים שחקנים וזמרים מפורסמים בהטרדות מיניות שקרו לכאורה לפני כמה שנים. כך מצאו את עצמם ג'סטין ביבר, כמה מכוכבי וכוכבות ריברדייל והשחקן אנסל אלגורט מואשמים בתקיפות מיניות על ידי מספר חשבונות (חלקם חדשים ונטולי תמונה) בטוויטר.

זה התחיל ביום ראשון, כשאישה בשם דניאל סיפרה שבילתה באירוע של האמרגן של ביבר, שם פגשה את ג'סטין, חזרה איתו למלון הארבע עונות והותקפה על ידו. החשבון היה חשבון אנונימי - בלי פרטים מזהים מעבר לשם הפרטי, ומאז הוא הספיק להעלם מהמרחב הטוויטרי, לא לפני שאישה נוספת, אנונימית גם היא, כתבה בתגובה "אני מאמינה לדניאל, גם אני הותקפתי על ידי ג'סטין ביבר."

אני לא חושבת שיש מישהו שיכול להחליט אם מדובר בהאשמות נכונות או בפייק ניוז, וגם לא אם טוויטר הוא המקום הנכון להעלות אותן - זו ללא ספק פלטפורמה אפקטיבית אם רוצים להגיע למיליוני זוגות עיניים ברגע, ומי שהבין את זה היה ביבר עצמו שמיד יצא בסדרת ציוצים.

זה התחיל במשפט "שמועות הן שמועות אבל פגיעה מינית היא לא משהו שאני מקל בו ראש." והמשיך בהסבר על כך שהוא לא רוצה לענות מיד, אלא לאסוף את כל העובדות לפני התגובה. אם תשאלו אותי - התנהגות מפתיעה מצד ביבר שאוהב להתפרץ על העוקבים שלו, למחוק את האינסטגרם מדי פעם ולהעלות פוסטים מביכים שנמחקים כמה דקות אחרי.

והוא אכן אסף עובדות - הוא העלה פירוט מלא של אותו הערב, כולל תמונות שלו עם האקסית, סלינה גומז, איתה הגיע לאירוע, חשבוניות, הוכחה לכך שלא היה בכלל במלון ארבע עונות והשתכן בדירת אייר בי אנד בי וציר זמן שמפרט לאן הלך בכל שעה, עם מי, ומה עשה. הוא גם הציע הסבר לכך שמישהו מיקם אותו במלון הארבע עונות, עם טוויט משנת 2014 בו מישהי כתבה "מעולם לא חשבתי שאצייץ את זה אבל היי, ג'סטין ביבר בארבע עונות". לפני כמה ימים אותה משתמשת, שכנראה תוייגה ללא הפסקה, העלתה פוסט נוסף בו חידדה שהייתה במסעדה של המלון - ולא אורחת.

באותו יום הואשם גם השחקן קול ספראוס שמשחק בסדרה המצליחה ריברדייל יחד עם עוד כמה מחברי הקאסט, ביניהן גם נשים. ההאשמות הגיעו ממספר חשבונות אנונימיים לחלוטין וכנראה חדשים, שנראה שנוצרו בדיוק למטרה הזו. חברי הצוות אולי לא הציגו פירוט ותיעוד כמו ג'סטין, אבל יחד עם משפטי מפתח כמו "אני לוקח את ההאשמות האלו מאוד ברצינות, ואני עובד עם הצוותים הנכונים כדי לרדת לשורש העניין" הגיעו גם טוויטים כועסים יותר נוסח "האשמות שווא פוגעות דווקא בקורבנות אמיתיים של פגיעה מינית". השחקנית לילי ריינהארט (שגם הואשמה) היתה פחות סלחנית וכתבה "אני לא יכולה לחשוב על משהו מעוות יותר מאשר לשקר על פגיעה מינית" והוסיפה ש"אני מקווה ומתפללת שזה לא ירתיע שורדים אמיתיים מלדבר על החוויות שלהם"

והיא צודקת. המספרים בארה"ב מדברים על דיווח של אחת לכל ארבע תקיפות מיניות. בישראל, אגב, המספרים קשים יותר ועל פי אגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית, רק כ-6% מהמקרים מדווחים לרשויות.

קורבן נוסף להאשמות טוויטריות הוא השחקן אנסל אלגורט שאולי זכור לכם מהסרט מפוצלים (ועוד כמה סרטים שאולי אתם לא זוכרים). אלגורט הואשם על ידי אישה בשם גבי שתיארה מקרה מחריד בו הותקפה על ידי אנסל שכאורה ביתק את בתוליה באלימות. אלגורט התייחס למקרה באינסטגרם שלו והעלה צילום מסך בו כתב שאכן ניהל מערכת יחסם קצרה עם גבי כשהיה בן 20, ושאותה מערכת יחסים הייתה חוקית ובהסכמה והוסיף שנפרד ממנה בצורה לא נאותה, ופשוט נעלם לה והפסיק לענות. הוא אמנם התנצל שוב ושוב על ההתנהגות שלו והסביר שהוא מבין את הבעייתיות, אבל לי זה נשמע קצת כמו מישהו שרק עקב הרגישות של הנושא לא מאשים אותה במפורש בשקר, אלא מנסה לגרום לקהל להבין לבד למה אותה גבי מאשימה אותו במשהו כל כך נורא.

קשה שלא לגרד את הראש כשמדובר במקרים כאלו. בתור התחלה, למה כל ההאשמות האלו מגיעות קודם כל לטוויטר - כי בזמן שאפשר להבין למה מישהי שנפלה קורבן לאלימות תרצה להישאר אנונימית ולא להיות מזוהה לנצח כקורבן, ולכן תשתמש בחשבון פיקטיבי, הדרך ההגיונית יותר לקבל צדק ולשלוט ברמת החשיפה היא ככל הנראה תלונה במשטרה, לא ציוץ.

בניגוד להארווי ויינשטיין וג'פרי אפשטיין שהוכחו כטורפים מיניים אלימים - הם מזוהים עם דור ישן שצמח מתוך עולם אגרסיבי ודורסני, שגם מרשים לעצמם להאשים את "התרבות ההוליוודית הישנה" ולהתחבא מאחורי הסברים דוגמת "ככה זה היה פעם". לעומתם, ביבר ואלגורט וכל הכוכבים האלו עדיין לא התחילו את העשור השלישי של חייהם - ג'סטין ואלגורט בני 26, קול בן 27, הם גדלו לדור שמטפח תרבות שוויונית ומכבדת יותר, והם מואשמים על תקופה שבה היו בני 20-22. כמובן שאף אחד לא יודע מה קורה מאחורי דלתיים סגורות, אבל זה לא דומה למקרה בו ווינשטיין, האיש החזק שמחזיק בידיו קריירות וחלומות, מזמין נשים שחולמות להיות שחקניות לפגישות עסקיות בחדר המלון שלו. זה כמובן לא אומר שאין תוקפים אגרסיביים ואלימים בגיל הזה, רק שהחינוך שהם קיבלו הוא שונה, ובהתחשב בהוכחות שכנגד, אני נוטה להאמין שיש כאן מידה, מסוימת לפחות, של הגזמה.

למרות הניחוח הברור של פייק ניוז שעולה מחלק מהסיפורים, עד שהדברים יובהרו לגמרי אין לדעת מה באמת היה שם, ובנתיים נוכל רק להמשיך לעקוב אחרי הזוועות לקוות שהדברים יתבהרו, לכאן או לכאן, ושפריחת ההאשמות תחת חשבונות מזוייפים לא יגרמו לקורבנות לפחד לדבר, גם כשזה מרגיש כאילו זו מלחמה של אדם אחד קטן מול מפלצות מדיה שמחזיקות סוללת עורכי דין בחיוג המהיר. גם אם יתברר שכן, אז זה מקרה שכנראה יכול להתברר רק בבית משפט, ולא בזירה בה ג'סטין הוא כוכב נוער מסנוור עם צי של מעריצות, והקורבנות תמיד יהיו בעמדה חלשה ממנו - לא בטוויטר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully