אשה עצובה לאחר סקס. ShutterStock
ShutterStock

מרגישה שנאנסת ולא בטוחה? אלה החוקים מהדייט עד המיטה

ניר ליסטר

9.9.2020 / 10:03

ריבוי מקרי ההטרדה והאונס של הזמן האחרון גרמו לכולנו לחשוב על גבולות. בעוד ישנם מקרים פליליים שבהם קשה לטעות, יש גם לא מעט מקרים פחות ברורים שמתרחשים תוך כדי אינטראקציה של דייט. עו"ד פלילי ניר ליסטר מבהיר את החוקים

כל מה שצריכים לדעת על דייטים/AP, Reuters, Getty Images, Shutterstock

בוידאו: תולדות דייטים מפעם ועד עכשיו

מקרה האונס באיה נאפה והאונס במלון הים האדום מעלים למודעות את הבעיות המחרידות שקיימות בהתנהגות המינית החברתית שלנו כחברה. יש מקרים שהאלמנט הפלילי שבהם מאד ברור, ומצד שני גם מקרים מעורפלים יותר בסיטואציות שיכולות לקרות תוך כדי דייט, תוך כדי סקס בהסמכה, או אפילו טרום המגע הפיזי. פנינו לעו"ד הפלילי ניר ליסטר כדי לקבל את החוק כלשונו - מה נחשב הטרדה ומה נחשב אונס?

את הפייסבוק ואת האינסטגרם שלנו כבר ראית?

"חשוב להדגיש" מסביר ליסטר "שהבסיס לכל התהליך, החל מההיכרות הראשונית, דרך האפליקציה או במפגש דרך חברים, ועד להגעה לכל סוג של מגע פיזי - הוא ההסכמה של שני הצדדים. אם בכל אחד מהשלבים, מהשיחה, עד המגע וכלה בהגעה לאקט המיני עצמו, את לא מעוניינת להמשיך - הפרטנר הופך לעבריין פלילי. וכן, גם הערות פוגעניות יכולות להוות עבירה פלילית. מותר להתנגד או לא לרצות לבצע חלק מהדברים - הרצון שלנו צריך להיות מכובד באותו רגע, באופן מיידי."

אילוסטרציה. ShutterStock
מותר להתנגד או לא לרצות לבצע חלק מהדברים - הרצון שלנו צריך להיות מכובד באותו רגע, באופן מיידי/ShutterStock

המעשה: שליחת דיקפיק מבלי שניתנה לכך הסכמה מראש
החוק אומר: אסור
שליחת תמונות של איברי מין הינה הטרדה מינית ועבירה פלילית. אפשר להתלונן במשטרה ואף להגיע לערכאה משפטית, וכן להוציא צו מיוחד נגד המטריד (צו הרחקה או צו הטרדה מאיימת). *מדובר בעוולה אזרחית - ביהמ"ש רשאי לפסוק ללא הוכחת נזק עד 120,000.

המעשה: נגעו לי בישבן\חזה במסיבה או כשהלכתי ברחוב: נגיעה בגוף ללא הסכמה
החוק אומר: אסור
עבירה פלילית - כל מגע צריך להיות בהסכמה של שני הצדדים. כל מקרה ובו אי הסכמה למגע מהווה עבירה, גם במקרה של נגיעה בגוף במרחב הציבורי - באמצע מסיבה, כשבראיון עבודה המראיין מרשה לעצמו להחליק את היד לירך או כשהמוכר מחנות הבגדים ממשש לך את החזה מבלי שהסכמת לכך מראש.

המעשה: אמירה או הודעה - "אני רוצה ל*יין אותך \"מה הייתי עושה לך" בצ'אט, ברחוב או בכל סיטואציה חברתית אחרת
החוק אומר: אסור
מדובר בהטרדה מינית. במיוחד אם הנפגעת ביקשה שיפסיק - וגם אם לא. ועל אחת כמה וכמה אם ההתנהגות הזו חוזרת על עצמה. מותר (ורצוי) להתלונן במשטרה. יש לאסוף ראיות, אם בהקלטה, בהודעה, בתמונה, או בכל אמצעי אחר.

המעשה: הערה מינית מרומזת כגון "איך התחת שלך נראה במכנסיים"
החוק אומר: אסור
אמירה כזו נחשבת הטרדה מינית במידה וביקשת להפסיק והמעשה חוזר על עצמו. במידה וההערה נאמרת על ידי בוס, או כל אדם בכיר יותר בעבודה, המעשה מהווה עבירה, שחומרתה עולה ככלשהאמירה על איבר הגוף חוזרת על עצמה יותר מפעם אחת.

חשוב לזכור: לפי החוק, כל הצעה שמרמזת על הצעה למעשה מיני היא הטרדה מינית בפוטנציה.

9 ליטרים של חומר GBL הידוע בכינויו גם כ"סם האונס" אשר נתפסו על-ידי המשטרה בגבעתיים. דוברות משטרת ישראל
9 ליטרים של חומר GBL הידוע בכינויו גם כ"סם האונס" אשר נתפסו על-ידי המשטרה בגבעתיים/דוברות משטרת ישראל

המעשה: נשיקה בכפיה - בדייט או במפגש (פרשנות מוטעית של הסימנים), התנפל ודחף לה את הלשון בפה
החוק אומר: אסור
אם הבהרת שאינך מעוניינת להתנשק בדייט (כן, גם אם הוא חמוד ואת רוצה להמשיך לצאת איתו אבל ממתינה לדייטים הבאים) באמירה ברורה, בהזזת הפנים, הסטת הראש שלו או כל צורת סירוב אחרת - הניסיון שלו לנשק אותך הוא מעשה בגדר הסביר. ברגע שנאלצת להתנגד לכל צורה של כפייה, למשל אם הוא תפס אותך בחוזקה או נישק בכוח למרות שהתנגדת - מדובר בעבירה פלילית שנעה בין הטרדה מינית לאונס, תלוי בסיטואציה.

המעשה: בזמן שהתמזמזנו עם בגדים החלטתי שאני לא רוצה להמשיך והוא כופה את עצמו
החוק אומר: אסור
התנשקתם, התקדמתם משם עוד קצת, וזה נעים, אבל לא בא לך עכשיו להיכנס איתו למיטה - בין אם כואב לך הראש, או שאת סתם לא בטוחה לגביו. כאן זה נעצר. כל המשך נגד רצונך ייחשב לאונס.

המעשה: אחרי שהתפשטנו התחרטתי והוא מסרב להפסיק
החוק אומר: אסור
אונס. עבירה פלילית
יצאתם לדייט. היה כיף, הוא חתיך ורגיש. דיברתם לתוך הלילה ובשלב מסוים גם הבגדים כבר ירדו. ברגע מסוים התחרטת, ואת לא רוצה להמשיך את האקט כרגע, או שפתאום הבנת שלא נמשכת אליו בעצם - שם זה צריך להיעצר. כל כפייה של המשך מגע מאותה נקודה כשאתם כבר עירומים נחשבת לאונס.

המעשה: אחרי תחילת החדירה הבנתי שלא בא לי, והוא מתעקש להמשיך
החוק אומר: אסור
אונס. עבירה פלילית
בהמשך לסעיף הקודם, אם אתם כבר במיטה והתחלתם באקט החדירה, אבל את מרגישה שכואב לך, או שיש לך התלבטויות, או כל סיבה אחרת שבגללה החלטת שאת רוצה לעצור באותה רגע - ממש באותו רגע, גם כשהוא בתוכך, על האקט להיעצר. כל המשך של המעשה נגד רצונך, גם אם עברתם שלבים אחרים במגע הפיזי בהסכמה - ייחשב אונס לכל דבר

עו"ד פלילי ניר ליסטר. ניר קידר,
עו"ד פלילי ניר ליסטר/ניר קידר

המעשה: החלטתי לקיים יחסי מין עם כמה פרטנרים, אינני מעוניינת באחד מהם והוא מתעקש
החוק אומר: אסור
ניתן להגדיר מראש או תוך כדי המעשה עם מי את מעוניינת לקיים יחסים ועם מי לא. כל אקט עם מי שאינך מעוניינת שיהיה חלק ממנו, גם אם "הוא כבר התפשט" ו"זה רק עוד שתי דקות" ומי שאת מעוניינת בו אומר:"כבר היית איתי, מה עם גבר Y" נחשב אונס לכל דבר ועניין.

המעשה: הגבר מוריד את הקונדום מבלי שהאישה יודעת - "התגנבות" Stealthing
החוק: אינו אוסר זאת במפורש
כשמישהי מסכימה ליחסי מין (בתנאים מסוימים - עם קונדום) ובמהלך האקט הקונדום הוסר ללא ידיעתה, זו מרמה, כיוון שיש כאן הפרה של התנאים. הדבר לא הגיע לפתחו של בית המשפט, חרף המגמה ההולכת וגדלה, וגם עדיין אין חקיקה בעניין הזה. במדינות אחרות בעולם היו מקרים מועטים שהורשעו בעניין זה.


המעשה: לשכב עם אישה שאינה בשליטה ולא מודעת למעשיה בגלל אלכוהול\סמים\אחר
החוק אומר: אסור
זו עבירה פלילית שניתן יהיה להגדיר כאונס לכאורה בהתאם לפרשנות והוכחות, שכן מדובר בתחום אפור. לאלכוהול וסמים השפעה משתנה על אנשים שונים, ועל כן יידרשו פה עוד הוכחות למצב חוסר שליטה - מהעובדים במועדון/מסיבה, מהחברים, וכל סממן שיאפשר להוכיח מצב של חוסר שליטה או שינוי תודעה משמעותי עקב החומרים שנצרכו, למשל *סם האונס GHB/GBL. אם לוקחים באופן מוסכם ומבהירים מראש שלא יבוצע כל אקט פיזי - ובכל זאת בוצע - מדובר בעבירת אונס. מקרה בו יוכח כי הושם ללא ידיעתך סם אונס - נחשב גם הוא עבירת אונס. ייתכנו מקרים יותר מורכבים, כגון תאונה שבה הנהג ביצע תאונה עקב סמים שצרך ללא ידיעתו - במקרה כזה הוא זכאי.

*איך ניתן להוכיח זאת בדיעבד ללא בדיקת מעבדה שתצביע על סם אונס שנלקח שלא בהסכמה? רק על ידי אוסף עדויות שתועד מראש - שיחות, הקלטות, עדויות של עובדים וחברים ועוד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully