אנה זק. פרסומת, צילום מסך
צילום מסך/פרסומת

כשבן אל משפריץ על אנה זק זה דווקא לא ממש חזק

עמליה וייס

8.11.2020 / 11:28

הסערה שפרצה ברשת בעקבות שידור הפרסומת החדשה של 'אורבניקה' שהוכתרה כלא ראויה וסקסיסטית, וגרמה לעמליה וייס להיזכר בעוד כמה פרסומות שעושות עוול לייצוג הנשי בישראל. דיעה

סטטיק ובן אל באולפן וואלה! NEWS, דצמבר 2019/במאי: דובי קליין, צילום סטילס: ראובן קסטרו, סאונד: אילן לוי, ע' סאונד: חיים מרקו, צלמים: מתן גולדשטיין, אייל קליין, בני בן דוד, תאורה: יוסי אדיזס - לייטויזן, הפקה: חגית ברק ושי ורקר, עיצוב אולפן: אביחי ברוך, עורכת וידאו: נועה לוי, מפיקה ראשית: רחלי ורדי

בוידאו: סטטיק ובן אל בראיון באולפן וואלה NEWS!

בטח ראיתם את הפרסומת של אורבניקה, המבוססת על השיר "קוביות" של סטטיק ובן אל, שמוכרת סריגים זולים ומלאה קונוטציות מיניות זולות עוד יותר - בעיקרון מדובר באנה זק שמתפשטת, ולסיום בן אל תבורי מנער שמפניה ומשפריץ אותה לכיוונה, כשהוא מחזיק אותה בקרבת איזור חלציו. הפרסומת הסקסיסטית גרפה ביקורות קשות ברשת: "דוחה ומזעזע", "פריים סיום שאין לו מקום בעולם שלי ב-2020", וגולשת אחת אף פסלה את הפרסומת כולה: "היי אורבניקה, אתם יודעים מה חזק? סרטון שאין בו שני גברים שיושבים ומולם בחורה מתפשטת".

את הפייסבוק ואת האינסטגרם שלנו כבר ראית?

אישית אני מסכימה שיש משהו זול ודוחה בפרסומת הזאת, וייב שלא מתאים לרוח התקופה ובטח שלא עושה לי חשק לקנות שני סריגים או אפילו אחד. הכותבים לא לקחו בחשבון שסגנון הפתיינות הזה כבר לא עומד במבחן הזמן - לא רק בגלל שהוא לא פוליטיקלי קורקט, אלא כי המשמעות של המושג "סקסי" השתנה כבר מזמן.

הליבידו האנושי כבר עבר שלב אבולוציוני, ודורש קצת יותר ממחוות התפשטות שנראה כאילו יובאו לכאן משנות השבעים, שאז הן עדיין נחשבו "פרובוקציה". העולם עבר כמה דברים מאז, לא רק במובן של מה יאה ומה לא יאה להציג בפרסומת שקהל היעד שלה הוא נוער, אלא גם ברמת סף הריגוש שלנו. בחורה מתפשטת מול שני גברים ושפריץ של שמפניה כבר לא מחרמן אף אחד, אלא מזלזל באינטיליגנציה של כולנו.

אפשר להאשים את אורבניקה על חוסר הטעם, או להיטפל לרוח השיר הסליזי כבר במקור, שעוסק כולו בקוביות בבטן ומשווה בנות לעוגיות חמות, אבל בסופו של דבר מי שהייתה צריכה לסרב להשתתף בתוכן הזה היא אנה זק, שבתור אישה שמייצגת את הדור הזה מוטלת עליה אחריות כבדה, והיא להקריב מידי פעם כמה שקלים לטובת הכלל - יש מקרים בהם אמירת "לא", טומנת בחובה יותר ערך מכסף.

ואם כבר מדברים על פרסומות שמזלזלות באינטיליגנציה ומציגות נשים באופן מעוות הנה עוד כמה שאולי הגיע הזמן לאפסן בארכיון, בין הצביטות בתחת למילה "קוזינה":

עוד בוואלה!

"תעזבי אותי! זעקתי מבפנים. את לא רואה שאני לא גבר?"

לכתבה המלאה

"רוצים לדעת מנין האנגלית שלי?" התשובה היא לא. לא רוצים לדעת. הפרסומת הזאת של ג'רוזלם פוסט בלתי נסבלת מכמה סיבות. קודם כל בגלל ששוב מדובר בבחורה שמוצגת כמהבולה, וכמובן שהיא גם יושבת ערומה באמבטיה בזמן שהיא מדברת על לימודי אנגלית. ברור שהרעיון כאן הוא שאפשר ללמוד אנגלית מבלי לעשות מאמץ לצאת מהבית, וזה גם די מתאים לרוח התקופה, שבה כולנו נדרשים למצוא דרך לבצע מטלות מהאמבטיה, אבל בכל זאת, חלק מהסיבה שהושיבו אותה ערומה באמבטיה, היא כי בחורות ערומות באמבטיה מוכרות מוצרים, ודי. די עם זה כבר. אז אנחנו לא רוצים לדעת מניין האנגלית שלך, כי היא לא כזאת טובה, והמבטא שלך מוגזם. ותתלבשי.

"חושבים שלהיות אישה זה רק להיות רכה ועדינה?" וכמובן הסגיר "היי רכה ועוצמתית - גם בזמן המחזור" מוציאות אותי מדעתי. קודם כל, כי אני כבר לא יכולה לשמוע יותר נשים שמדברות על עוצמה והעצמה, כשלגמרי ברור שמי שמרגישה עוצמתית לא צריכה להגיד את זה, וחוץ מזה - מה הקשר בין רכות, עדינות, עוצמתיות או בין תכונות אופי אחרות, לדימום החודשי של נשים? האם הפרסומת מנסה לשכנע אותי שאני בסדר למרות שיש לי מחזור כדי שלא ארגיש אשמה ואנסה לתלות את עצמי מרוב בושה על כמה אני מגעילה?

הפרסומת הזאת, ולמען האמת כל שאר הפרסומות של התחבושות והטמפונים מבוססות כולן על הנחת היסוד שנשים בכללי, ונשים במחזור בפרט - הן תופעה דוחה שצריך להתגבר עליה, לנקות אותה, להעלים אותה, ולעודד את עצמנו תוך כדי: "לא נורא, אני עוצמתית ורכה למרות שיש לי מחזור", או "לא נורא, אפשר להמשיך לנהל חיים במחזור, ולהוכחה - הנה מישהי בבגד גוף שעושה פליק-פלאק". לסיכום, חברות שמוכרות מוצרי וסת, בבקשה תפסיקו למכור לנו את הרעיון שלהיות במחזור זו מגבלה. אנחנו לא צריכות עידוד, ואם כבר מדברים - זה ממש לא עידוד. קבלו את זה שמחזור זה כואב, וזה הזמן שלנו לנוח מבלי שידחקו בנו לעשות ספורט אקסטרים. רוצים לעודד? תנו לשבת לאכול במבה יומיים בשקט, בלי ללבוש מכנסיים לבנים צמודים, לרכב על סוסים ולנצח אוליפיאדות. דברו איתי כשהחצ'קון ייעלם.

עוד פרסומת שבה הייצוג הנשי מביא עצבים, היא דווקא הפרסומת לקפסולות מדיח של פיירי. מדובר בפרסומת קטנה וכביכול בלתי מזיקה שמודיעה לנו, הצופות, שיש לפיירי גם קפסולות למדיח. מרגש. סבבה, טוב לדעת, אבל למה בצורה שמגחיכה את האישה היחידה בפרסומת? אהרוני המוצלח וגברי בנאי האגדי מציגים את הקפסולות לעקרת הבית הלא חשובה, שדמותה היא היכנע הגנרית ביותר שניתן להעלות על הדעת. הם מסבירים לה שיש קפסולות, והיא עונה להם במשפט הכי סטריאוטיפי של אישה נודניקית, שגם לא קשור לשום דבר: "למה לא מספרים לי כלום בבית הזה?". אף אחד לא מדבר ככה. זה נשמע כמו פרודיה על הרכלנית השכונתית, לא מבדר אף אחד (אולי שווה להגיד את זה כי כנראה שהכוונה היתה להצחיק) ולא משרת את המסר בשום צורה - זה רק מעצבן לראות, וגורם לי להתבאס על פיירי.

אם אני כבר בשוונג, אז למה שלא נדבר גם על זה שכבר אי אפשר לראות את שפיטה, ושרותם סלע יכולה להרשות לעצמה להגיד מדי פעם לא לאיזו פרסומת. אני אוהבת אותה מכל ליבי, אבל בשנים האחרונות היא מכרה לנו מזגנים, רהיטים, ג'ינסים, טבעונות, זמרים, נינג'ות, וכאילו, מספיק.

גם הבחירה של מאיה ורטהיימר, בת למשפחת מליונרים, כפרזנטורית של אתר יד 2 היא גרועה, שלא לדבר על טיפה לא רגישה, במיוחד עכשיו, כשכל המדינה ממוטטת כלכלית. לא בשביל משהו, כי מאיה מקסימה, אבל בואו נגיד שאם היא אי פעם רכשה משהו יד שנייה זה לא היה כי לא יכלה להרשות לעצמה לקנות אותו במחיר מלא, ויש משהו קצת בעייתי באישה ששוחה בכסף שממליצה על דילים וקניות בזול.

ומה יהיה עם מירי מסיקה, החבקנית שלא יכולה לשחרר? בסדר, הבנו, זה הקטע של מסיקה, אבל מכל תכונותיה המרשימות, למה להדגיש דווקא את הנוירוזה וההיסטריה (כביכול)? בפרסומת שמיועדת לנשים זו בחירה תסריטאית מרגיזה. לא משנה עד כמה זה חינני לדעת מישהו - זה לא עושה טובה לאף אישה שמנסה לשבור את תקרת הזכוכית של הסטראוטיפים שמגבילים אותה. ואם כבר מדברים, אולי די כבר לשדר את הפרסומת הזאת בתקופה שבה לאנשים אסור להתראות ולגעת זה בזה. רק אומרת.

  • עוד באותו נושא:
  • סקס
  • נשים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully