עמית איסמן. דוברות משרד המשפטים, אתר רשמי
אתר רשמי/דוברות משרד המשפטים

"אינו עבריין מין" הוא לא קריטריון מספק למינוי ציבורי

3.12.2020 / 8:23

בעקבות התבטאויות שנויות במחלוקת שאמר המיועד לפרקליט המדינה, סופג עמית איסמן ביקורת ציבורית קשה למרות שלא מדובר בעבירה רשמית. אבל גם אם אינו עבריין מין או פושע, האם הוא צריך להיות מועמד לתפקיד פרקליט המדינה? דעה

בווידאו: נתניהו מאשים את כחול לבן בהפרת ההסכם הקואליציני במינוי פרקליט המדינה/עריכה: ניר חן

בוידאו: נתניהו על בחירת פרקליט המדינה

המועמד המוביל לתפקיד פרקליט המדינה, עמית איסמן, "נתפס" באמירות גבוליות, שאינן פשע רשמי, אבל גם אינן ראויות להיאמר על ידי בעל תפקיד בכיר לנשים במקום העבודה. על שתיים מהאמירות הוא קיבל מעין נזיפונת, לקח עליהן אחריות (מה זה אומר? אין לי מושג) והבטיח לשפר את דרכיו. לגבי הדבר עצמו, עדיין מתנהלים דיונים, כי כמו שקורה הרבה פעמים במקרים מעין אלה, לא הוגשו תלונות במשטרה, אין הרשעות ואין כתב אישום. חוץ מזה הציבורי, כמובן. התקריות, שאמנם צורמות לאוזן, במיוחד בתקופה זו, נשארו בתחום האמורפי שבין "לא יאה", לבין "הומור שלא הובן כהלכה".

את הפייסבוק ואת האינסטגרם כבר ראיתם?

ההתבטאויות שעליהן איסמן ננזף משמעתית התרחשו לפני שש ו-12 שנים. אחת הופנתה כלפי פרקליטה: "את לא גבר, אין לך ביצים, נכון? כי כשאת גבר ומועכים לך את הביצים אז יש תחושה של כאב אבל יש גם תחושה של עונג, וזה מה שהסנגורית עשתה לנו". בהזדמנות אחרת פנה למתמחה בשאלה האם ברשותה חוטיני מנומר, וכשענתה בשלילה, פנה לפרקליטה ששוחח איתה באותו זמן ואמר לה" את רואה, זו בחורה נורמלית. היא לא מחזיקה דברים כאלה בארון". משתמע לכאורה מהדברים שהמתמחה "נורמלית", בניגוד לשנייה. בין השורות עלול להשתמע שלזו "הגיעו" עבירות המין שטענה שחוותה, מאחר שלכאורה הביאה אותם על עצמה באמצעות תחתונים מנומרים. דווח על התבטאויות גבוליות נוספות שנאמרו בהקשרים שונים, כמו הדלקת מזגן בחדר תוך אמירת המשפט "אני מתחיל להזיע, אני לא אתאר לכם איפה",

שר המשפטים אבי ניסנקורן נפגש עם פרקליט המדינה המיועד עו"ד עמית איסמן, 1 בדצמבר 2020. דוברות משרד המשפטים, אתר רשמי
שר המשפטים אבי ניסנקורן עם פרקליט המדינה המיועד עו"ד עמית איסמן/אתר רשמי, דוברות משרד המשפטים

לשם הבהרה, אני לא טוענת שאין נשים שמתלוננות תלונות שווא, או שלא קיים הסיכוי שהבחורה שמדובר בה משקרת, או טועה. זה פשוט ממש לא רלוונטי, במיוחד כשמדובר בגבר, עורך דין, בעמדת כח ו/או בתפקיד ציבורי, ובשיחה עם עמיתה.

הרי גם לבחורה שמלתחתה גדושה לעייפה בפריטים מנומרים ובמגירתה שמונה ויברטורים, מגיע עו"ד, שלא לדבר על פרקליט מדינה שהחשיבה שלו על נושאים כאלה, השיח וההתנהלות, יהיו ללא רבב. לכן זה לא ממש רלוונטי אם מדובר בפשע או בפליטות פה בהיסח הדעת, אלא האם יאה שאיש שמדבר בצורה הזו לקולגות, וגם אל נשים שממוקמות היררכית נמוך ממנו בארגון, צריך להיות מועמד לתפקיד ציבורי כה בכיר.

מדובר באמירות דוחות, שורה שלמה של התבטאויות בשפה שלא מתאימה למקום העבודה, כולל במסגרת דיונים על עבירות מין. העובדה שלא מדובר בעבירה באופן רשמי לא הופכת את זה לתקין. במינויו של גבר שלוקה בבעיית רגישות כלפי סוגיות מסוימות לתפקיד כזה, יש מן ההתעלמות מצרכיו של ציבור שלם, ולא ברור מנין צצות כל הנשמות הטובות כדי להגן על ההתנהגות שלו, ואף מעזות לקרוא לביקורת כה לגיטימית "ציד מכשפות".

שר המשפטים אבי ניסנקורן -הרפורמה בקנאביס, מגישים את מסקנות הצוות וכן מסגרת לקידום חקיקה בנושא, 12 בנובמבר 2020. לשכת העיתונות הממשלתית
שר המשפטים אבי ניסנקורן/לשכת העיתונות הממשלתית

סוג השיח הזה הוא לגיטימי בעיני בין חברים, ואפילו במערכות יחסים קולגיאליות שיש בהן אלמנט חברי. מצד שני, ומן הסתם החברים שלו טוענים בעדו - גם להם זה לא מפריע. וזה בסדר גמור - שימשיך לדבר ככה במסגרות החברתיות שלו. זה לא משנה את העובדה שהלך רוח כזה פשוט אינו מתאים לתפקיד כזה, ושהוא לא יותר מתאים לתפקיד ציבורי שדורש רגישות יתר, ממני.

אין לי ספק שהוא אכן סופר מקצועי, ואולי גם באמת "איש מקסים" כפי שמכריו טוענים, אבל דווקא בתקופה שבה עבירות מין שקטות ומפורשות מצויות בכל מקום, אי אפשר למנות אדם ששזו גישתו לנושא הרגיש שהוא מיניות, לא משנה כמה הכוונות שעומדות מאחורי המילים הן בלתי מזיקות, או שכל זה בכלל נובע מחוסר ביטחון או רצון להרשים נשים צעירות.

"אני מתחיל להזיע, אני לא אתאר לכם איפה", זו לא הטרדה מינית, נכון. זו גם לא עבירה, אבל זה משפט שאף אישה לא רוצה ולא צריכה לשמוע מהבוס שלה בזמן העבודה. אין שום סיבה שגבר ידבר על איבריו הפרטיים או על תחתוניה של מישהי עם נשים שאין לו איתן קשר אישי, אפילו אני, המתירנית, לא הייתי רוצה שהבוס שלי ימנשן את אשכיו המיוזעים בשיחת עבודה איתי. למרות הישגיו המקצועיים, איסמן הוא לא היחיד שמתאים לתפקיד, וועדת האיתור תעשה בשכל אם תשקול אותו מחדש, מהסיבה הפשוטה שפרקליט המדינה לא צריך להיות אדם שזה השיח הארגוני שהוא מנהל, וכפי הנראה היה ממשיך לנהל, אילולא היינו כועסים עליו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully