כך השתנו גדלי השדיים עם השנים. אילוסטרציה, צילום מסך
צילום מסך/אילוסטרציה

ממרלין מונרו לפמלה אנדרסון: כך השתנה טרנד גודל השדיים עם השנים

4.12.2020 / 10:47

ההיסטוריה הקרובה מוכיחה שאין תשובה חד משמעית למהו גודל החזה הנשי המושלם וכמו בגדים גם גודל שדיים זו אופנה שמתחלפת. קבלו סקירה קצרה של השינוי בטרנד עם השנים - מחזיית הקונוסים של שנות ה-40 ועד החזה הפרופורציונלי והטבעי יותר של היום

icon

בגיל המתאים לצפות בסרטון?

הצפייה בסרטון זה מיועדת למי שמלאו לו 18 שנים

לינדזי פלס מציגה: הצרות של נשים עם חזה גדול/https://www.instagram.com/lindseypelas

ההיסטוריה מוכיחה שגם גודל שדיים הוא אופנה שמתחלפת. אם בשנות ה-90 היינו בטוחים שהחזה הקטן של קייט מוס (מידה A) מבשר על עידן חדש, בשנות ה-2000 נרשמה דווקא עלייה ניכרת בדרישה לשתלים והגדלות חזה. vמגזין Fabulous של הסאן הבריטי בחן את הנושא לעומק ושרטט את הטרנדים המשתנים - לעיתים באופן דרמטי - בגדלי השדיים הפופולארים מאמצע המאה העשרים ועד היום עשור אחרי עשור, מחזיות הקונוסים של שנות ה-40 ועד מראה החזה הטבעי של העשור הנוכחי.

את הפייסבוק ואת האינסטגרם שלנו כבר ראית?

שנות ה-40: ג'יין ראסל

מכיוון שבשנות ה-40 של המאה ה-20, ימי מלחמת העולם השנייה, הנשים נדרשו להצטרף למאמץ המלחמתי, המחוכים המסורתיים שהיו פופולאריים עד אז נזנחו לטובת חזיות נפרדות, דבר שהקל על הנשים בפעילויות מורכבות. החזיות הראשונות עוצבו בצורת ספירלה שהעניקה להן את צורת הקונוס האייקונית (חזיות עם קאפים משולשים).

בשנת 1943, הטייקון האקסצנטרי ויוצר הסרטים הווארד יוז המציא גם את חזיית ה-underwire (ברזלים מתחת לקאפים) כדי להדגיש את שדיה של כוכבת הקולנוע ג'יין ראסל במערבון "The Outlaw".

בשנים בהם חיילים העבירו את זמנם הרחק מהבית, נפוצו גלויות ולוחות שנה בכיכובן של פין-אפ גירלס כשהן לבושות רק בתחתונים "להגברת המורל". זה היה העשור בו השדיים הוצגו כנכס נחשק: נשים ערכו השוואות בין השדיים שלהן וניסו להתאים עצמו לאידיאל הנשי - חזה מלא, גבוה ומחודד.

שנות ה-50: מרלין מונרו

השקתו של מגזין פלייבוי לגברים בשנת 1953 עם תמונות טופלס של מרלין מונרו שמו את החזה הנשי בפרספקטיבה חדשה. כעת כשתמונות עירום אירוטיות של נשים נכנסו למיינסטרים, נשים נעשות מודעות יותר לגודל החזייה שלהן, מה שהביא להמצאת "הזיופים" - חזיות מרופדות היטב שגורמות לחזה להיראות גדול יותר. נשים נטו ללבוש סוודרים צמודים עם צווארון עגול, חזיות משולשות, חגורות צמודות וחצאיות עיפרון. מראה שזכה לשם הנפוץ באותה תקופה "ילדות הסוודר".

מרילין מונרו (1956) בצילום מתוך התערוכה GENTLEMEN PREFER BLONDES, ליטל בלאק גלרי, לונדון, ינואר 2016. Milton H. Greene, אתר רשמי
מרילין מונרו/אתר רשמי, Milton H. Greene

שנות ה-60: טוויגי

עד שנות ה-60 רופאים התנסו בהזרקת כל חומר אפשרי לשדיים, החל משומן מן החי ועד לפרפין, אך רובם כשלו או הביאו לתוצאות הרות אסון. רק בשנת 1962, כששני מנתחים טקסנים העניקו לטימי ז'ין לינדזי את שתל הסיליקון הראשון שהגדיל את מידת החזה שלה מ-B ל- C, נולדו להן ניתוחי הגדלות החזה המודרנים. עם זאת, בזמנו לא היה ניתן לקבוע בוודאות האם הניתוח עבר בהצלחה והחל שינוי פתאומי בתפישת החזה המושלם. כל העיניים בעולם המערבי היו מופנות אז אל אנגליה, מקום הולדתם של הביטלס, והצלחתה של הדוגמנית האנגליה טוויגי בת ה-16 שכונתה "הפנים של 1966", עוררה חיבה לגזרה נערית יותר, שאותה עודדה גם מעצבת השמלות המשפיענית לתקופתה, מרי קוואנט.

הדוגמנית הבריטית טוויגי, לונדון, 27 אוקטובר 1966. AP
הדוגמנית הבריטית טוויגי, לונדון, 27 אוקטובר 1966/AP

שנות ה-70: גרייס ג'ונס

בעשור זה נרשמה עלייה במספר הנשים שנטלו גלולות למניעת הריון, במיוחד לאחר שב-1974 התקבלה החלטה לאפשר מכירת טבליות גם לנשים שאינן נשואות. ההחלטה העניקה לנשים שליטה רבה יותר על חיי המין שלהן ועל הדרך - כך מתברר - הביאה להגדלת השדיים שלהן.

חוקרים מאוניברסיטת פורטסמות' טוענים כי מינונים גבוהים של האסטרוגן הסינטטי שהכיל הכדור, אשר גירו את צינורות החלב בשדיים והביאו להתרחבותם, תרמו לעלייה בגודל החזה הממוצע בבריטניה מ-34B ל-34C.

השינוי השתקף גם בעמודי The Sun, שפרסמו לראשונה את "עמוד 3" האייקוני שלהם ב- 17 בנובמבר 1970. במקביל, החזיות המחודדות והמובנות (כמו חזיית ה-Playtex Cross Your Heart, שהבטיחה "להרים ולהפריד") החלו להיתפס כסמל לשליטה גברית, כשחלק מהקהילה הפמיניסטיות קראו לנשים לשרוף אותן. הטרנד הוביל להופעת דוגמניות בעלות שדיים קטנים יותר, בעיקר במגזיני אופנה נחשבים שהבליטו את מבנה הגוף הגבוה והזוויתי יותר.

שנות ה-80: פמלה אנדרסון, סמנתה פוקס

תזונה טובה יותר ומגוון רחב יותר במזון הביאו לכך שגודל החזה הממוצע של האישה זינק כעת ל-34D, ובעשור של "אם יש לך, השוויצי בזה", השתלים חזרו ובענק - כדי לחקות את השדיים ה"קופצניים והמלאים" של כוכבות הטלוויזיה הפופולריות לזמנו - כמו פמלה אנדרסון ב"משמר המפרץ".

באותה תקופה הכניסו המנתחים הפלסטיים דרך חתך קטן מתחת לשד, שתלים בשקית סיליקון בצורת דמעה ובה ג'ל פלסטיק או סייליין (תמיסת מי מלח) שעוצבו בצורה המתאימה לחזה. עם זאת, חששות שמא הג'ל ידלוף גרמו לכך שהם הוחלפו במהרה בגרסאות מי מלח גמישות יותר. מכיוון שגם אלו לא שמרו על צורתן לאורך זמן, הם נוצרו בצורה עגולה, מה שגרם להם לשבת גבוה יותר בחזה וכך להסגיר בקלות יותר את קיומם.

פמלה אנדרסון גיף. Giphy
פמלה אנדרסון כובשת ב"משמר המפרץ"/Giphy
סמנתה פוקס. GettyImages
החזה הגדול הפך טרנדי. סמנתה פוקס/GettyImages

שנות ה-90: קייט מוס, אווה הרציגובה, אליזבת הרלי

העשור שהיה בו גם וגם: קייט מוס פרצה לסצנת הדוגמנות בשנת 1993. בת ה-19 הופיעה בשמלה שקופה המציגה לראווה את החזה הקטן שלה (מידה A) ובישרה לכאורה על עידן חדש. בעוד החזה השטוח החל לצבור תאוצה, בקצה השני של הסקאלה, המגמה ההולכת וגוברת של ניתוחי הגדלת חזה שהתחילה בארצות הברית בשנות השמונים הכתה כעת באירופה. אולם, מי שעדיין לא יכלה להרשות לעצמה את הניתוח היקר (שעלה אז כ-6 אלף דולר), נעזרה ב"חזיית הפלא" (הוונדר-ברה) והגיעה לתוצאה קרובה.

בשנת 1994 דווח כי הפוסטרים של הדוגמנית אווה הרציגובה, בהם היא נראית מעיפה מבט מטה אל החזה הבולט שלה, הביאו לשיבושי תנועה בכבישים.

המנתח הפלסטי פולביו אורסו-ביארדה ממרפאת Eterno 360, אמר כי הגדלת חזה היוותה אז "סמל סטטוס", או במילותיו "היה ברור שצריך להיות לך כזה". הטרנד של הצבת שתלים מוצקים עגולים מתחת לשריר, כמו גם מעל, הביא לכך שהשדיים נראו גבוהים וגדולים במיוחד, בעיקר על נשים רזות. אורסו-ביארדה הוסיף: "המגמה ההולכת וגוברת של הצבת שתלים עגולים מעל השריר, כמו גם תחתו, על מנת להימנע מלדחוס אותם, פירושה גם שהם יכולים להיראות גבוהים ועגולים במיוחד, במיוחד על נשים דקיקות יותר, כמו ויקטוריה בקהאם".

קייט מוס מציגה חזה קטן בשמלה שקופה

קייט מוס בשמלה שקופה. GettyImages
קייט מוס בשמלה שקופה/GettyImages

אליזבת הרלי ואווה הרציגובה מראות אחרת

שנות ה-2000: קייטי פרייס, ויקטוריה בקהאם

כשהדוגמנית, מגישה, כוכבת טלוויזיה וזמרת הבריטית קייטי פרייס הגדילה את החזה שלה בשנית מ-32B ל-32FF, נשים החלו לקבל את הרעיון שהגדלת חזה הוא הליך פשוט וקל. על פי ה"טיימס", בשנת 2006 העריכו מומחים כי בוצעו כ-20,000 ניתוחי הגדלת חזה, עלייה של שליש בשנה אחת בלבד.

הניתוחים הללו נורמלו גם ע"י תוכניות ריאליטי של ניתוחים קוסמטיים כמו "אקסטרים מייקאובר", שהציגו שינויים דרמטיים.

Katie Price קייטי פרייס. GettyImages
קייטי פרייס/GettyImages
ויקטוריה בקהאם. GettyImages
ויקטוריה בקהאם ב-2007/GettyImages

שנות ה-2010: קים קרדשיאן

אלה לא היו רק השתלים שהשפיעו על גודלו הממוצע של החזה הבריטי, העולה בעשור זה ל-DD. על פי ד"ר ניקולה בראון מאוניברסיטת פורטסמות', בעשור זה האישה הממוצעת כבדה יותר ב-12 ק"ג מהעשור קודם - ואחת מבין שלוש נשים סובלת מעודף משקל. לדברי ד"ר בראון: "השדיים מורכבים בעיקר מרקמות שומן, אז זה הגיוני לחשוב שאם רמות השומן של האישה גדלות באופן כללי, גודל השד יגדל בהתאם".

אולם, בסוף העשור נראה היה כי בועת השתלת החזה מתחילה להתפוצץ לה. נתונים של האיגוד הבריטי לניתוחים כירורגים פלסטיים אסתטיים הראו כי מספר הגדלות החזה ירד ב-20% רק בשנת 2017. כוכבות כמו ויקטוריה בקהאם דיברו בפתיחות על ההחלטה להסיר את השתלים שלהן, כשבקהאם אף כינתה אותם בהומור ה"בזוקות" שלה.

המנתח פלוביו אורסו-ביארדה טוען כי עד סוף העשור מרבית המטופלות שלו ביקשו מראה טבעי יותר. לדבריו, "שתלי חזה כבר לא היו מגניבים כשלעצמם. במקום להראות לי תמונות של נשים שהן רוצות להיראות כמותן, נשים אמרו לי שהן רוצות להיראות טבעי, אך לוותר על החזייה המרופדת בה הן נעזרות בדרך כלל".

קים קרדשיאן במחוך מחטב. אינסטגרם, צילום מסך
קים קרדשיאן/צילום מסך, אינסטגרם
ויקטוריה בקהאם בתצוגת אביב 2018 בשבוע האופנה של ניו יורק. GettyImages
ויקטוריה בקהאם נפטרה מהשתלים/GettyImages

העשור הנוכחי: הולי ווילובי

בתחילת העשור הנוכחי, בסקר שנערך ע"י אולטימו ביוטי, הולי ווילובי מתכנית הבוקר הבריטית נבחרה לאישה עם החזה הכי מעורר קנאה מאחר שהן טבעיות ופרופורציונליות למידותיה. בעוד קייט פרייס, שהוערכה פעם על נכסיה, נבחרה לזו שהחזה הכי פחות מחמיא לה. "תחילת העשור אכן מסמן שנעלמו הימים בהם גדול יותר זה טוב יותר", אמר המנתח הפלסטי פולביו אורסו-ביארדה. לדבריו: "אנו נמצאים בדור של נשים שעברו הגדלות חזה, אולי אפילו יותר מפעם אחת, ועכשיו מרגישות שהגיע הזמן להתרחק מזה- אבל עדיין רוצות להיראות נהדר". הוא הוסיף: "המגמה מובילה לטיפולים חדשים - כמו הגדלת חזה טבעית, שנקראת כך מכיוון שמשתמשים בשומן שלך, בדרך כלל מאזור כמו הירכיים, כדי להעניק עוצמה ונפח. השילוב של בטן או ירכיים רזות במידה ושדיים מלאים יותר, גם במידה, מעניק מראה טבעי שקשה לא לאהוב".

השדיים של הולי ווילובי - IN

של קייטי פרייס - OUT

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    7
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully