התעללות. ShutterStock
ShutterStock

בדק בית: 9 סימנים שמערכת היחסים שלכם היא לא בריאה

עמליה וייס

12.1.2021 / 7:49

האלימות בבית הולכת וגוברת בסגרי הקורונה, וטרגדיה רודפת טרגדיה. אף אחד לא יכול להאמין שהמערכת היחסים שלו אכזריות כזאת יכולה להתרחש, אבל הנה רשימה של סימנים מקדימים שכדאי לך לשים לב אליהם כבר מעכשיו

שנת 2020, הלא היא שנת הקורונה והאלימות בבית, הדגישה באופן ברור את הצורך בהגברת המודעות, האכיפה, ושינוי הגישה הטיפולית-משמעתית של הרשויות אל תופעות האלימות הדומסטית בעולמנו ההטרוגני. חוקים למניעת אלימות צפים ונעלמים תדיר, וואם לשפוט לפי ריבוי המקרים, שום דבר מהותי לא באמת השתנה.

את הפייסבוק ואת האינסטגרם שלנו כבר ראית?

הרבה פעמים נשים שחוו אלימות מדווחות על הפתעה מוחלטת, על התקף אלימות קיצוני שהגיע משום מקום, פתאום - אבל למעשה אין דבר כזה שהתקף פסיכוטי מופיע ככה סתם, מתוך הוואקום. כשגבר אלים או נוטה לאלימות, או לכל הפחות להתעללות מנטאלית או פסיכולוגית (שיכולה, בתורה, להוביל לאלימות פיזית) הוא לא הופך כזה לפתע פתאום. היו שם לבטח סימנים התנהגותיים שהיו צריכים להדליק נורה אדומה או שתיים, שאותם לא זיהתה בת הזוג כמסוכנים.

גם לי יצא לחטוף כאפה מבן זוג פעם, כשגילה שניהלתי רומן קטן מאחורי גבו. יש שיאמרו שאפשר להבין אדם שיוצא זמנית מדעתו כשהוא מגלה ששיקרו לו בצורה כל כך דוחה, ויש שיאמרו שלא משנה מה, כל הרמת יד היא אלימות שצריך להתייחס אליה כאל פשע. תנוח דעתכם, מיד החזרתי, וגם חתכתי את הקשר בן השנה מיידית, אבל אפילו שלכאורה לא היה מדובר באיש בעייתי ואלים, נהפוך הוא, להתנהגות כזאת תמיד יש סימנים מקדימים, גם אם רואים אותם רק בדיעבד. במקרה הזה זו הייתה רגישות קיצונית וחשדנות מוגברת, ולפעמים גם זה יכול להתפתח למשהו חמור יותר.

אלה הסימנים שצריך לשים אליהם כדי לוודא שמערכת היחסים שלכם בריאה:

התעללות. ShutterStock
הוא מסביר לך כל הזמן מה את לא יכולה לעשות/ShutterStock

הוא קנאי מדי
קל לפסוח על הסימנים האלה, כי לפעמים, בוודאי בהתחלה, קנאה או פחד נטישה קצת חונק, יכול לשכך את פחד הנטישה שלך עצמך, ולפיכך תוחמאי מהתלותיות שלו במקום להיבהל. אבל זה לא משתפר בדרך כלל - רק מחמיר. הקנאה בסופו של דבר מפרידה אותך מידידים או מאקסים שנשארת איתם בקשר, ויכולים להגיע למצב שבו לכל מקום תצטרכי ללכת איתו יחד כי הוא עד כדי כך לא סומך עלייך. גם זה לא הסוף. קנאה קיצונית יכולה להפוך לחשדנות שתגרום לו לחטט בטלפון שלך, לפרוץ למחשב שלך, או להאמין שאת משקרת לו, מה שבסופו של דבר יצדיק הסלמה של ההתנהגות הזאת.

הוא מוריד אותך
הוא צוחק עלייך קצת יותר מדי ליד אנשים, יורד על הידע הכללי שלך, מסביר לך יותר מדי פעמים מה את לא יכולה לעשות כי אין לך את הכישורים, וגורם לך להרגיש שאת צריכה להסתיר ממנו את החלומות שלך, לא משנה אם הם רציניים וישימים או טפשיים לחלוטין. אם בכל פעם כשאת עושה משהו לא תקין הוא הופך למאשים, ביקורתי ומלא בזלזול, זה סוג של אלימות מילולית ופסיכולוגית שיכולה להסלים.

חברים מרגישים לא בנוח לידו
כן, גם זו נורה אדומה שצריך לשים לב אליה. כשהרבה אנשים בחייך, אלה שאוהבים אותך ורוצים בטובתך כמו חברות, חברים, ובני משפחה, מרגישים שלא בנוח ליד בן זוגך, ומעדיפים לפגוש אותך בלעדיו, זה אומר שהיחס שלו אליהם אינו חיובי, ומאחר והם שלוחה שלך, זה גם אומר משהו על היחס שלו אלייך. אם לא עכשיו, אז עוד שנתיים.

עוד בוואלה!

סקס והעיר הגדולה חוזרת? אז תודה, אבל ממש אין צורך

לכתבה המלאה
התעללות. ShutterStock
חברים שלך לא מרגישים נוח לידו/ShutterStock

הוא מפחיד אותך קצת
גם אם אין פגיעה פיזית או איום מפורש, הוא עושה מספיק כדי שתחששי להתנהל לידו בחופשיות. את מרגישה צורך ללכת לידו על ביצים, לקום בשקט בבוקר, לעשות מהר כלים לפני שהוא חוזר כי הוא שונא לכלוך, או לחהשתיק את הילדים כי "אבא אוהב לקרוא עיתון בשקט", יש סיבה לדאגה. אף מערכת יחסים בריאה לא יכולה להתקיים כשצד אחד חושש מפני תגובותיו של הצד השני, והנטייה להשליט טרור עלולה לפתח גרורות.

את מסתירה ממנו
הוא עוקב אחרי היומן שלך, וחייב לדעת איפה את נמצאת בכל רגע ורגע. אם את מוצאת את עצמך מפברקת פגישות עבודה כדי שתוכלי ללכת עם חברה לבד לשתות קפה, אם את מרגישה שהמידע הפרטי שלך בטוח אצלו רק אם "תהיי ילדה טובה", אם את מרגישה מאויימת מספיק בכדי להסתיר זוג מגפיים שקנית כי את מפחדת שהוא יתעצבן על הבזבוז וייקח לך את הכרטיס, דעי שאלימות כלכלית היא סימן מקדים לאלימות אחרת שעלולה להגיע בהמשך, כשזה כבר לא יספיק כדי לשמור אותך בתוך הקווים.

גאסלייטינג
אם את באה בטענה או מציפה דאגה ובן הזוג מנסה לגרום לך להרגיש כאילו את משוגעת עד לרמה שאת מתחילה לפקפק בתפיסת המציאות שלך, את סובלת מגאסלייטינג. זה יכול להתחיל בדברים קטנים כמו הכחשה של שיחה לא חשובה כגון מה אוכלים לארוחת הערב. את זוכרת שהוא אמר במפורש פסטה, והוא טוען שאיבדת את שפיותך ושזה לא היה ולא נברא. כרגע זה אולי משעשע, אבל כשההכחשה תתרחש בהקשר רציני יותר, או כשהתגובה שלו תהיה לזרוק את הפסטה על הרצפה כי לא הבנת נכון, דעי שיש פה בעיה.

התעללות. ShutterStock
הוא שובר דברים/ShutterStock

הוא אומר לך מה לעשות
מערכת יחסים בין שני בני אדם חייבת להיות שוויונית כדי להיות בריאה. בין חברים, חברות, ובוודאי בין בני זוג. שימי לב אם הוא מחפש שליטה עלייך ועל מעשייך באופן שמגביל אותך, כמו למשל מעיר לך על מה שאת אוכלת במסווה של דאגה לבריאותך או לגזרתך, מחליט עבורך מה את לובשת ועם איזו חברה להישאר בקשר לפי טעמו האישי. זה נשמע לא כזה נורא, אבל שתלטנות מהסוג הזה יכולה בקלות להפוך למצב שבו הוא מונע ממך להיות חתומה יחד איתו על הדירה או הבית, ולהגיע אף למצב של מניעת טיפול רפואי.

משתמש בסקס קשוח כדי להצדיק אלימות
איך יודעים? יודעים. הקשר קבוע בין מין לאלימות זה יכול להתבטא בכמה אופנים, אבל ההרגשה שלך היא המפתח כאן - אם את מרגישה שהוא קשוח מדי במיטה, ברמה שאת צריכה להחזיק את עצמך כדי לא לצעוק, אם הוא משדל אותך לקיים יחסי מין גם כשאת בפירוש לא מעוניינת ואת אומרת כן כי את קצת חוששת להגיד לו, וגם אם אם את חוששת שצילומים אינטימיים שלך שנמצאים אצלו בטלפון אינם בטוחים ועלולים לעבור הלאה אם תעצבני/תעזבי אותו.

הוא שובר חפצים
אם יש לו התפרצויות זעם, הוא כנראה נוטה להיות אלים, או לוקה בחוסר יכולת לעבד את הרגשות, או לשלוט בכעסים שלו - בהרבה מקרים אלימות כנגד חפצים היא סימן מקדים לאלימות פיזית. אם כשהוא כועס הוא נוטה לתת לקיר אגרוף, מטיח כוס בקיר או שובר כסא, זאת בעיה. גם אם בנתיים מדובר רק במאפרה הזולה שקנית בשוק, ובפעם ההיא, מזמן, בה הוא שבר את הטלפון שלו מרוב עצבים - זה עדיין סימן מקדים בעייתי - יכול להיות שבפעם הבאה זה יהיה הטלפון שלך, או גם מאפרה על הראש שלך.

התעללות מינית. ShutterStock
הוא עושה סקס קשוח מדי/ShutterStock

אם את מזהה את עצמך בשלושה סימנים ומעלה, זה הזמן לשקול צעדייך ו/או לפנות לעזרה.
ארגון הלב 24/7
קווי חירום לנשים וגברים
סיוע לנשים בשפה הערבית
מרכזים וקווי סיוע לנשים
נעמת מרכזי סיוע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully