טיילור מלכוב. GettyImages
GettyImages

לידיעת הגולשת מלכוב - רווקות שומרות נגיעה, לא נידה

12.1.2021 / 13:17

טיילור מלכוב התראיינה ב"לאישה" וסיפרה כי היא "שומרת נידה" יחד עם בן זוגה לירן דנינו וטובלת במקווה פעם בחודש. הבעיה היא שלפי היהדות כל אישה אסורה על כל איש כל עוד היא רווקה, ואין מקווה רציני שהיה נותן לה לטבול. הרבנית רונית ברש מסבירה את החוקים

טיילור מלכוב, לירן דנינו יחד (צילום: ניר פקין)/ניר פקין

בסרטון: טיילור מלכוב ולירן דנינו

מאז שטיילור מלכוב התראיינה ב"לאישה" וסיפרה שהיא שומרת נידה יחד עם בן זוגה לירן דנינו, שהוא סוג של שומר מסורת, המושג "נידה" הפך להיות המושג המחופש ביותר בויקיפדיה העברית. אולי הילדים, שהם קהל היעד שלה, חשבו שנידה זה אתגר טיק טוק שהם חייבים לדעת עליו.

את הפייסבוק ואת האינסטגרם שלנו כבר ראית?

בכל מקרה, טיילור מלכוב אולי חושבת שהיא שומרת נידה, ולירן דנינו אולי מתרגש מהנכונות שלה, אבל ליהודים מאמינים האמירה הזאת והמעשים שמאחוריה משקפים בעיקר בעיה. בעיה בהבנת המצווה, וגם בעיה עם מקווה שמאפשר לרווקות לטבול, כנראה על פי החוק היהודי הידוע - "הנחת סלב".

לפי חוקי היהדות, הנידה היא דבר חשוב מאין כמותו. למעשה כתוב כי 'על שלוש עבירות נשים מתות בשעת לידתן: על שאינן זהירות בנידה ובחלה ובהדלקת נר'. וחשבנו שאולי כדאי להבהיר מה זה באמת אומר, כדי להישמר לנפשותינו. אז אז מהי הנידה ומה עומד מאחוריה? פניתי לרבנית רונית ברש כדי להבין מה בדיוק מה מותר, מה אסור, ולכמה זמן:

המדריך לנידה נכונה

טיילור אמרה בראיון שהיא שומרת נידה "לא כמו דתיים". האם זה תקין לקחת מה שנוח מתוך מצווה ולהתעלם מהשאר?
"אין דבר כזה. אי אפשר לשנות את התורה. היא ניתנה לפני 6000 שנה, היא חד משמעית וזהו. רק רב או גדול הדור יכול לשנות לפי אופי הדור או הטכמנולוגיה אבל גם הוא הולך לפי התורה."

האם בכלל מותר לרווקות לטבול במקווה?
"חד משמעית לא. מקווה הטהרה קיים כדי לטהר את האישה מימי הנידה שלה, ואחרי הטבילה היא הופכת להיות מותרת לבעלה. הבעיה כאן היא בכלל לא הנידה, אלא שמירת נגיעה. בת ישראל אסורה לכל גבר אלא אם כן הוא קידש אותה, ואז היא מותרת רק לו. בהלכות שמירת נגיעה, מותר לאישה לגעת רק בחמישה גברים - אבא, בן, סבא אח ובעל. כל השאר אסורים.

אז איך היא נכנסה בכלל למקווה?
"כנראה נכנסה בתמימות. אני שופטת אותה לכף זכות. הרי את מגיעה, ופשוט אומרת לבלנית שהגיע יום הטבילה. בלניות לא שואלות שאלות, כי זה כביכול ברור. מה שכן אסור זה מה שהיא עושה לפני ואחרי הטבילה, כי היא רווקה. קוראים לזה 'הטובל ושרץ בידו'. שזה לעשות מצווה בזמן שמחזיקים שרץ ביד."

איך בדיוק טובלים?
"עושים הכנה בבית. את צריכה לנקות את עצמך, להסיר שאריות שיער, לגזוז ציפורניים, להסיר לק, ואת כל מה שאפשר להסיר צריך להסיר. קעקועים זה בסדר לפי החוקים האלה, ואם יש בנייה צריך לעשות מילוי באותו יום. במקווה את שוטפת את עצמך שוב במקלחת - נכנסים לטבול בשיער רטוב ומוברש כדי שלא יהיו קשרים ומחסומים. אז קוראים לבלנית כשאת מכוסה במגבת, הבלנית עוברת על הכל ומוודאת שהלכ נקי כולל הטבור. אם שכחת להסיר לק יש שם אציטון, ואת כל מה שצריך כדי להשלים את הניקוי. רק אז נכנסים למים ומברכים - מחוץ למים או בתוכם, תלוי בזרם שאת שייכת אליו. טובלת שלוש פעמים מינימום (בחסידות שבע), כשהבלנית משגיחה, כדי לוודא שכולך מכוסה מים, אחרי כל טבילה היא מכריזה 'כשר', ויוצאים ישר הביתה, בצניעות, כי אנשים מבחוץ לא יכולים לדעת מתי בדיוק את חוזרת מהמקוה. הולכים למקוה בחשאי, כשרק הוא ואת והבלנית יודעים.
"
זו מצווה, לקיים יחסי מין מיד אחרי הטבילה, נכון?
"יחסי אישות, אבל כן, זו מצווה לקיים יחסי אישות ביום שבו טובלים, שבעיקרון נופלים על הימים של הביוץ, נשים שקשה להן להיכנס להריון נבדקות כדי לוודא שהימים הפוריים שלה לא נופלים במקרה על היומיים הנקיים האחרונים. את זה עושה רב שהוא 'פוסק טהרה', והוא עוזר לה לסדר את העניינים. או שמקצרים את ימי הנידה, או שמקבלים כדורים שמקצרים את המחזור."

מה זה רב פוסק טהרה?
"לנשים יש המון שאלות לגבי נידה, ואת זה אני יודעת כי אני בעצמי מלווה המון נשים, אבל לפסוק בנושא יכול רק רב פוסק דמים, שזה "רב פוסק טהרה". עכשיו, משום שזה לא צנוע שאישה תפנה גבר עם שאלות על דם, היא שמה בתיבת דואר מיוחדת פיסת בד עם דם עליה, במעטפה, ורק מספר טלפון כדי שיוכל להחזיר לה תשובה מבלי לדעת מיהי, לגבי רמת הניקיון."

אשכרה? בד טהרה?
כן, בדים מיוחדים, שמכנים אותם "עדים" בסוף ימי הוסת מבצעת האישה בדיקה על ידי הכנסת הבד והשארתו שם חצי שעה, כל בוקר וכל ערב לפני השקיעה במשך שבעה ימים. לבדיקה הראשונה הזאת קוראים 'מוך דחוק'. אחרי שבעה ימים רצופים של נקיון, הולכים לטבול."

המחזור נמשך כמה ימים, אז למה נידה נמשכת 14 יום?
"החוק המקראי היה על שבעה ימי נידה, ולא 14, אבל בתקופת המשנה הוחלט להחמיר כדי להסיר ספק. הרי גם אחרי שנגמרת הוסת יכולים להיות דימומים קטנים. לכן הלכות הנידה מחולקות לשניים. יש את שבעת הימים הראשונים, שמותאמים למחזור של חמישה ימים, והם נקראים מלוכלכים. שבעת הימים שאחריהם נקראים 'שבעה נקיים', שנספרים מהרגע שבו הפסקת לראות דם, כנראה כדי להסיר ספק, והטבילה מתבצעת בדיוק שבעה ימים אחרי בדיקת המוך הדחוק הראשונה."

לסיכום, מה מותר ומה אסור?
"קודם כל, אסור נגיעה לרווקה - חשוב להדגיש. נגיעה ויחסי אישות מותרים רק עם בעלך, וגם בתוך הנידה עצמה, מעבר ליחסי אישות, יש דיני הרחקות. אסור לגעת אחד בשני. אסור להתחבב אחד על השניה, שזה כולל כינויי חיבה, אסורק לשבת על אותה ספה, וישנים במיטה יהודית (מיטה שיש הפרדה באמצע). אם אין מיטה כזאת מיטה קטנה וישנים בנפרד. האישה לא צריכה לצאת מהחדר, אין בעיה לאכול יחד, והאישה לא טמאה ולא מטמאת שום דבר שהיא נוגעת בו - היא רק טמאה ליחסי אישות עם בעלה. להתחבק עם חברה לגמרי מותר."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully