קים קרדשיאן מיאמי קניה ווסט. ספלאש
ספלאש

בהתחלה זה נראה מושלם, ואז באו החרדות והדיכאונות

שלי כהן

27.1.2021 / 8:00

שחקנים יוצאים עם שחקנים, נסיכים מתחתנים עם שחקניות, ויש אפילו אפקליקציות למפורסמים, עשירים ו"מוצלחים" בלבד. הפסיכותרפיסטית שלי כהן מסבירה למה מפורסמים מעדיפים לצאת עם מפורסמים, ולמה בעצם אין במה לקנא

אנחנו רואים את זה הרבה - שחקנים הוליוודים שהופכים לבני זוג של שחקנים אחרים, פליטי ריאליטי שיוצאים עם שחקנים וזמרים מוכרים, ואפילו הנסיך הארי נשא לאישה את מייגן מרקל, שאמנם אינה בת מלוכה, אך רחוקה מלהיות אנונימית. לא בכדי קיימות אפילו אפליקציות שמיועדות לשידוך מפורסמים, עשירים, יפים, אנשים ששייכים למקצוע הנושק לעולם זוהר כגון כותבים, אמנים או קומיקאים, או, לכל הפחות אנשים מאד מוכרים בתחומם, גם אם הם, רחמנא ליצלן, מדענים או אפילו עורכי דין.

את הפייסבוק ואת האינסטגרם שלנו כבר ראית?

גם הכניסה לאפליקציות אלו קשה, בערך כמו הניסיון להפוך לכוכבים - צריך שאחד מהחברים ימליץ עלייך, וגם אז רק 8% מהמבקשים נמצאים ראויים להתקבל לשורותיה האקסקלוסיביות של האפליקציה. אפשר היה לחשוב שמדובר כאן בניצול של סנוביזם קיים למטרות רווח, אבל האמת היא שהמניע מאחורי האפליקציות הללו הוא עמוק יותר, ולגמרי לגמרי אנושי. אז למה מפורסמים נמשכים למפורסמים אחרים? ומה הרעיון המרכזי שעומד מאחורי התופעה הדי שכיחה הזאת?

דומה מעדיף דומה
אדם מפורסם עשוי לבחור לצאת עם אדם מפורסם אחר מאחר והוא מגיע מעולם תוכן דומה ומאותה "ביצת סלבס". התחושה היא שזה קל יותר כיוון שהוא מכיר את ההתמודדות הלא פשוטה הכרוכה בלהיות מפורסם ואת הניואנסים הקטנים והגדולים שקיימים בחיי היומיום של מפורסמים - כגון: התמודדות מול פפראצי, בילויים, פרטיות, עטית מסיכות נוצצות ועוד. נושא לא פחות חשוב הוא "מחיר הפרסום" - הקשיים איתם לרוב מתמודדים מפורסמים, שמקבלים צורה לא פעם בדמות דיכאונות, חרדות, הערכה עצמית נמוכה, שימוש מוגבר בסמים ואלכוהול ועוד. התחושה שיש מישהו שמבין אותי והתמודד עם זה כמוני, גורמת לאדם לתעדף בן זוג שמכיר את עולמות התוכן האלה על פני מישהו שלא.

חבר מכיר חבר
בעידן המודרני צורת ההיכרויות הפכה להיות ברובה דיגיטלית - בין אם אתה מזפזפ בטינדר או מקבל הודעות חיזור מעוקבים באינסטגרם, היכרות מסוג זה טומנת בחובה רכיב של אי ודאות לגבי המניעים ומידת ההתאמה של הפונה. עבור מפורסמים רבים היכרות כזו עלולה להיות מפחידה במיוחד, והיכרות רומנטית הופכת להיות פשוטה וודאית יותר כאשר מדובר במפורסם אחר. כך, במקום להסתמך על פניות מאנשים אנונימיים שאינם מכירים, הם יכולים לקבל פניות ממפורסמים כמותם או להכיר דרך חברים משותפים, בהשקות, על סט הצילומים לסרט ועוד. ההשתייכות לקהילת הסלבס משמשת כמעין סינון ראשוני שמאפשר לצמצם את אי הודאות הכרוכה בהכרת בן זוג חדש.

אינטרסים
למפורסמים יש ערך עליון למוניטין, לשם שלהם, ולמה שהם מייצגים כלפי חוץ. כאשר מפורסם יוצא עם מפורסם אחר זה עשוי להועיל לתדמיתו ואף לתרום לקריירה שלו.
הדבר נכון במיוחד כאשר יש שני מפורסמים שאחד מהם בתחילת דרכו והאחר כבר "וותיק" כמו למשל: החיבור בין פליטת האח הגדול דניאל גרינברג והבעל אייל גולן, או קים קרדשיאן וקניה ווסט. קים וקנייה הכירו כאשר קים (כפי שסיפרה באחד הפרקים בתכנית משפחת קרדשיאן) עוד לא הייתה מוזמנת באופן תדיר להשקות ולאירועי השטיח האדום, ולמעשה הקשר עם קנייה הגביר מאוד את הפרסום שלה ונתן לה גושפנקא של מפורסמת מן השורה. ולכן לעיתים אנו רואים גם היום צורך של אנשים שמאוד רוצים להתפרסם ולקדם את עצמם, לשים כמטרה לצאת עם בן זוג מפורסם ולעיתים אף יותר מאחד.

אנשים אוהבים דברים מנצנצים
הבט נוסף שמשפיע על הבחירה, היא העובדה שלעיתים אותם מפורסמים מחזיקים בסל גדול מאוד של יתרונות, לדוגמא: למה לחפש אדם אנונימי כשמולו עומד אדם מפורסם, מצליח, מוכשר, מוכר, עשיר, חתיך - כזה שכולן היו חולמות לצאת איתו? נשמע כמו עסקה שכדאי לקחת. אבל באהבה כמו באהבה, דברים אינם תמיד נוצצים כפי שהם נראים ונשמעים. למרות שלל היתרונות הקיימים בזוגיות בין שני מפורסמים, מדובר בקשרים רומנטיים שעל פי מחקרים שנעשו בארצות הברית בין השנים 2012-2016 הם בעלי סבירות גבוהה (פי 2) להסתיים מזוגות של בני זוג לא מפורסמים, או בני זוג שרק אחד מהם מפורסם, והסיבה היא מחיר הדמיון. דמיון בין בני זוג יכול להיות ברכה והיפוכה. אמנם קל לנו להתחבר לאנשים דומים לנו, שמגיעים מאותו עולם תוכן, אבל בל נשכח שלעיתים הם גם יחזיקו באותן חולשות כמונו ויסבלו מאותן התמודדויות קשות שאנחנו חווים. אנשים מפורסמים עלולים להידמות זה לזו בתכונות כגון רף ציפיות גבוה מעצמם ומהסביבה, ביקורתיות יתר, עיסוק יתר בעבודה, פרפקציוניזם, התמודדויות עם חרדות, דיכאונות, ערך עצמי נמוך - דברים שקשה להתמודד איתם גם עם בן זוג תומך, לא כל שכן עם בן זוג שסובל מאותן בעיות וזקוק לתמיכה בעצמו. הדבר קשה אף יותר לנוכח התנפצות הציפייה גדולה איתה הגיעו בני הזוג לקשר - שהוא יהיה קל יותר, טוב יותר ומרגש יותר - כשבפועל המצב הוא הפוך.

אשליית הפרסונה
אל לנו לשכוח שרוב הסלבריטאים עוטים על עצמם מסיכה התואמת את הפרסונה אותה הם מציגים בחוץ, שלא תמיד תואמת את הפנים. לנו אולי נראה שבראד פיט עבר מג'ניפר אניסטון החמודה והחייכנית לאנג'לינה ג'ולי החזקה והאסרטיבית, אבל אין הכרח שזו אכן המציאות. לפחות מהצד של ג'ולי אפשר להסיק שהיא אינה מזדהה עם הפרסונה הציבורית שלה. כך היא סיפרה ב-2018 למגזין - "The Telegraph" "זה קשה, אולי כלפי חוץ זה נראה שאני חזקה ומסתדרת, אבל במציאות אני רק מנסה לעבור את היום". מדובר בתופעה מוכרת בה אותם אנשים משלמים את מחיר הזוהר של החצנת פרסונה מושלמת ללא קשיים וחסרונות שבאה על חשבון איכות החיים שלהם וחיי הזוגיות. זוגות המפורסמים שהחליטו שלא להתגרש על מנת לא להרוס את הפרסונה שמציגים כלפי חוץ, נשארים לעיתים בזוגיות שאינה מיטיבה עימם רק כדי להופיע במדורי הרכילות כשבגדו עם שחקנית כזו או אחרת על הסט, ואם נסכם במשפט: על אף שקיימים יתרונות בקשר בין מפורסמים - לא כל חיבור בין מפורסמים בהכרח מוביל לקשר בריא ומוצלח. בקיצור, גם זה מסובך.

שלי כהן היא דוקטורנטית לפסיכולוגיה קלינית, פסיכותרפיסטית, מטפלת התנהגותית וקוגניטיבית, חברה בקהילת המטפלים SOMEBUDDY, אתר לחיפוש ולהתאמה אישית של אנשי מקצוע מתחום בריאות הנפש, ההתפתחות האישית, העסקית והמקצועית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully