אביבית בר זוהר. ראובן קסטרו
ראובן קסטרו

לא יודעות את העבודה: הנשים שרק חושבות שהן מפורסמות

עדי דנטס

22.1.2021 / 9:18

התואר "סלבית" נזרק בחופשיות לאויר ומדבר על כל מי שהשתתפה בתוכנית טלויזיה ו/או הינה בעלת מספר עוקבים של עשרות אלפים ומעלה ברשתות, אבל יש 'מפורסמת', יש חיית ביצה, ויש סתם מוכרת. החדשות הטובות - אפשר לשנות סטטוס אם יודעים את העבודה

לא כל הסלבס נוצרו שווים. בזמן שיש כאלו שמצטלמים לסדרות וסרטים או מנסים את מזלם בהוליווד, אחרים בוחרים לנצל את התהילה למען פרסום מוצרים לא רלוונטיים באינסטגרם. פעם (לפני שנה בערך), החלוקה היתה ברורה: סלבס איכותיים חייכו אלינו ממסך הטלוויזיה או הקולנוע ולפעמים פינקו אותנו בתמונה מעוצבת באינסטגרם, בזמן שפליטי ריאליטי הכניסו אותנו לחייהם, סיפרו לנו על הקשיים שלהם, רקדו עבורנו ואפילו התלבטו איתנו איזה כיסוי מיטה לקנות. היום, אחרי שנה שריסקה את עולם התרבות וגרמה לאינספור שחקנים לשבת בבית נטולי עבודה, חלקם פנו לעבר במה אחרת: האינסטגרם.

את הפייסבוק ואת האינסטגרם שלנו כבר ראית?

וכך אנחנו נחשפים לסרטונים של מיה דגן רוקדת עם הבת, גל גדות שרה שירים של הביטלס ואפילו בר רפאלי מחלקת מתכונים לעוגיות. ועדיין, לנו חשוב לעשות את ההבדל - מי כאן באמת סלב, מי חיית ביצה שתדעך ללא האינסטגרם ומי סתם חושבת שהיא סלב כשבמציאות כבר מזמן ניצלה את 15 דקות התהילה שלה.

אלו שעוברות את מבחן הסבתא
בזמן שסלבס רבים מבינים את החשיבות של "יצירת תוכן" ומשתמשים באינסטגרם כדי להישאר רלוונטיים, ישנו אחוז קטן של סלבס שהמעמד שלהם מובטח גם בלי שהם יחייכו אלינו בסטורי. הם משלבים בין כישרון אמיתי לעבודה קשה ובדרך כלל יעברו גם את מבחן הסבתא - כלומר, גם סבתא שלכם תדע מי הם. אולי לא בשם, אבל בטח בתור "ההוא ששיחק בסדרה הזאת". המובילה הגדולה בקטגוריה היא ללא ספק גל גדות - שנמצאת בשיא הקריירה שלה וככל הנראה מעלה תכנים שעליהם היא חתומה בחוזה שלה כוואנדר וומן. אבל יש עוד כמה שחקנים שיכולים להיעלם מחר ועדיין - נמשיך להתלהב מהם. דוגמה לסלב כזה היא תומר קאפון. ההוכחה הגדולה ביותר לכך שקאפון הגיע למעמד של כוכב והפך לפנטזיה נשית מוצהרת ולגיטימית היא העובדה שהוא מבין שהוא צריך להשקיע יותר באינסטגרם שלו.

לפני שנה עוד זכינו לטפטופי תמונות מהחיים האישיים שלו, אבל מאז כל מה שקפון מעלה הוא תמונות מקמפיינים וסטים של צילומים. מבאס? בעיקר אותנו. האם זה יגרום לנו להפסיק לעקוב או להתלהב? בחיים לא. שמות נוספים בקטגוריית ה"לא מתאמצים אבל לנצח סלבס" הן נשים כמו יעל בר זוהר, שאמנם עובדת עכשיו על ערוץ יוטיוב אבל עדיין גורמת לנו להרגיש שהיא תמיד בדיסטאנס, רותם סלע, שאמנם פינקה אותנו בטיקטוק חמוד עם הבת אבל מהר מאוד חזרה לתמונות גנריות שמצלמים הסטייליסט או המאפר, ופנינה רוזנבלום - שהחשבון שלה הוא אולי אחד החשבונות המצחיקים ביותר ברשת, אבל אני די בטוחה שהיא לא התכוונה שהוא יהיה כזה.

אלו שהאריכו את 15 הדקות שלהן
חיות ביצה הן אלו שזכו לתהילה רגעית בזכות סדרה, שיר שהבליח ברדיו או תוכנית ריאליטי, אבל מה שמחזיק אותן בתודעה הוא למעשה עבודה קשה ובלתי פוסקת למען המטרה - להישאר מפורסמים. פעם היו לאותם "סלבס" השקות ופרמיירות שהביאו אותן אל דפי המגזינים ואפשרו להם להמשיך ולעבוד בלהיות מפורסמים - וכך לייצר לעצמם עוד עבודה (בתוכניות ריאליטי נוספות בדרך כלל) אבל 2020 שינתה את חוקי המשחק ועכשיו נשאר רק האינסטגרם. ותאמינו להן שלא קל להישאר בתודעה כשכל מה שיש לך הוא סטורי. חיות הביצה והמלכות הבלתי מעורערות הן אביבית בר זוהר וליהיא גרינר, שמייצרות תוכן קבוע, מעודכן וחשוף.

לכן זה אולי נראה כמו משהו שהן עושות "על הדרך" אבל שום דבר אצלן לא קורה בטעות. העובדה שליהיא גרינר יודעת למצוא את הסקנדל הנכון ולהצטרף לחגיגה רק בעזרת סדרת סטוריז עצבניים, ואביבית לא מפחדת לצאת על קולגות בידיעה ברורה שהדבר יהפוך לסנסציה ויגיע גם לטלוויזיה, היא הבנה של המקצוע - שהוא, כאמור, להמשיך להיות מעניין מספיק באינסטגרם כדי להיות מלוהק לתוכנית טלוויזיה שתגרום להם להיות מעניינים מספיק כדי להביא עוד עוקבים לאינסטגרם וחוזר חלילה.

אגב - הסגניות שלהן הן בדרך כלל נשים שממציאות את עצמן מחדש, בין אם כגורו של העצמה נשית, ספורט, אמהות או כל דבר אחר שמאפשר להן להידחף אל תוך נישה שתיצור סביבן "קהילה". וכך קיבלנו את הגרסה המודעת לעצמה של אלכסה דול, שרוצה שנאהב את הגוף שלנו כמו שהוא, את לירן כוהנר שמג'נגלת בין אוכל בריא לאמהות, את שי מיקה שנעה בין עיצוב בגדי ים לתוכנית אימונים שמבטיחה לכן גוף חטוב, ואת מלכת הסקנדלים והמגניבות הבלתי מעורערת - עדן פינס.

אלה שמוכרות לנו מאיפשהו
בניגוד לחיות הביצה, ה"מוכרים" הם אותם אנשים שאנחנו רואים ברחוב ומחייכים אליהם בביישנות בגלל שנראה לנו שאנחנו מכירים אותם מאיזה מקום - אבל אנחנו לרגע לא חושבים שזה מתוכנית ריאליטי שלא העזנו לספר לאף אחד שצפינו בה. בדרך כלל מדובר בנשים יפות מאוד שלוהקו לאותן תוכניות בזכות נתוני פתיחה מדהימים, אבל הן עדיין לא הבינו שאותם נתונים לא מספיקים כדי להמשיך ולעניין אותנו. אז הן מעלות תמונות יפות, והעוקבים נוספים, אבל הן לא באמת קוטפות קמפיינים או עובדות באופן רציף. נסו למשל להיזכר מה הדבר האחרון שעשו נשים כמו מריה דומרק, אלה איילון ואפילו תקווה גדעון או שני גולדשטיין, שלא לגמרי הבינו עדיין איך זה עובד. אז הנה הבהרה: גם אם יצאת מהארון, חזרת אליו ויצאת מחדש, להעלות תמונה יפה זה לא מספיק, אפילו בעולם השטחי שלנו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully