בריטני ספירס. AP
AP

מסכנה ונשלטת? העוול האמיתי שנעשה לבריטני גרוע יותר

ענת ניסני

23.2.2021 / 10:05

הסרט הדוקומנטרי שמציג את מצבה המורכב של בריטני ספירס מאז שנשללה ממנה השליטה בחייה זעזע את העולם. עורכת הדין גלית עתמי, והביבליותרפיסט איתי סבח מסבירים למה בריטני לא כזאת חלשה ומסכנה כמו שנראה לנו

בריטני ספירס/אינסטגרם

בסרטון: בריטני עושה פוזות מוזרות למצלמה

אם אתם חיים על כדור הארץ ומחוברים באיזושהי צורה למה שקורה בעולם, בטח נחשפתם לדיון הציבורי הסוער שקורא לשחרר את בריטני ספירס מהאפוטרופסות בה היא נמצאת כבר יותר מ-12 שנים. אם ראיתם את הסרט "Framing Britney Spears" (ואם לא - החל מיום שלישי הוא יהיה זמין לצפייה בהוט וב- yes), אתם בטח מרגישים מזועזעים מהיחס המיזוגני והמשפיל של התקשורת לבריטני החל מתחילת הדרך שלה.

הסרט מציג תמונה קשה של אישה שנרדפה על ידי התקשורת החל מהרגע הראשון, וקיבלה יחס שונה מהותית מזה שלו זכו הקולגות הגבריים שלה, יחס שכנראה תרם בגדול למצבה הנפשי. בעקבות הסרט וגם במסגרתו, החלו להישמע יותר ויותר קולות שטוענים ש"לגבר זה בחיים לא היה קורה" וקושרים את המצב המורכב והקשה בו בריטני נמצאת למגדר שלה.

את הפייסבוק ואת האינסטגרם שלנו כבר ראית?

על אף שקל מאוד לשלוף את טענות המיזוגניה בכל מקרה של עוול שנעשה לאישה, ולפעמים זה מתבקש ואפילו מדויק, אבל בכל הנוגע לאפוטרופסות שלה נדמה לי שהטענה הזאת מוסיפה חטא על פשע ועושה לבריטני עוול כפול. כדרכן של סערות רשת, שמתחילות מגרעין של אמת אבל ככל שהן מתרחבות, הופכות לסיסמאות ריקות ומכלילות ומציגות תמונה שטוחה, גם היחס הציבורי לבריטני הולך והופך למצג של רחמים על אישה שהיא בעצם בובה על חוטים, קטנה, חלשה וחסרת כל שליטה, דבר שלדעתי מתעלם מהמורכבות האמיתית של המצב בו היא נמצאת: מצב שהוא לא שחור או לבן אלא עם 500 גוונים של אפור, שבתוכו נמצאת אישה אחת, הרבה יותר חזקה, אמיצה ומודעת מכפי שמנסים להציג אותה כל חייה, שפועלת כדי להשיג את מה שהיא רוצה, גם בדרכים הפחות פשוטות שעומדות לרשותה.

כדי לנסות להבין מה באמת קורה שם, החלטתי לחקור את הנושא קצת יותר לעומק. פניתי לעורכת הדין גלית עתמי, שעוסקת בתחום האפוטרופסות, בניסיון להבין איך אדם שנראה מתפקד יחסית כלפי חוץ יכול למצוא את עצמו תחת שליטה כל כך מוחלטת לאורך כל כך הרבה שנים.

"אחד הדברים המהותיים ביותר במינוי אפוטרופוס בישראל הוא השאלה אם אי המינוי לא יגרום נזק גדול יותר מעצם המינוי עצמו. זאת החלטה כבדת משקל ובית המשפט לא מתיר בקלות מינוי אפוטרופוס לאדם בגיר. ברור שהמינוי פוגע באופן חמור בחירותו ובעצמאותו של אותו אדם, אבל במקרים רבים הוא עשוי להגן עליו מפני ניצול ופגיעה, או מפני פגיעה שלו בעצמו או באחרים".

עו"ד עתמי מביאה כדוגמה מקרה אשר נדון בבית המשפט, של גבר בשנות ה-30 לחייו, מהנדס בוגר אוניברסיטה, שנראה לכאורה כאדם שאין כל סיבה שלא יוכל לטפל בעצמו. אבל אחרי בחינה של גורמים מקצועיים מתאימים, התברר שהוא לא מסוגל לדאוג להיגיינה של עצמו ושאימו עורכת עבורו קניות ומסייעת לו במטלות היומיות של החיים. חוות דעת רפואית קבעה כי לבחור תובנה חלקית על מצבו הרפואי. אדם כזה, אומרת עו"ד עתמי, זקוק לליווי צמוד.

מה צריך לקרות על מנת שיהיה אפשר לבטל אפוטרופסות?
"גם זה לא נעשה בקלות דעת. ממש לא. נדרשים אישורים רפואיים, חוות דעת מקצועיות, תסקירי רווחה. לא מקלים ראש. האדם שמבקש להשתחרר מהאפוטרופסות יפנה לאנשי מקצוע על מנת להגיש חוות דעת מקצועיות בנוגע למצבו, ובית המשפט יידרש לתסקיר מקצועי מטעם הרווחה על מנת לקבל חוות דעת ניטרלית ובלתי תלויה. לכל מדינה יש את הניואנסים שלה מבחינת החוק עצמו אבל הרעיון המרכזי זהה לכולן - מה ישרת את טובתו של האדם יותר: ההגנה עליו או שלילת החירות שלו. זה נושא קשה ומורכב מאוד".

והאפוטרופוס יכול לנצל את מעמדו? זה אמור להיות מאוד מפוקח, לא?
"במדינת ישראל צריך להגיש דוחות תקופתיים בנוגע לרכוש של האדם שעבורו מונה אפוטרופוס, ההתנהלות כולה נעשית מחשבון בנק נפרד שנפתח עם המינוי והכל נבחן ונבדק, כאשר פעולות מסוימות במקרקעין, לדוגמה, או בסכומים רציניים, חייבות את אישור בית המשפט. אבל עם כל זה, מי שרוצה להיות קרימינל - יהיה קרימינל".

אחרי השיחה עם עו"ד עתמי, פניתי לאיתי סבח, מעריץ ועוקב מושבע של בריטני מגיל 14 וביבליותרפיסט במקצועו - מטפל באומנויות הקריאה והכתיבה שמלווה במסגרת עבודתו מטופלים עם הפרעות נפשיות מורכבות ומגוונות. השתלשלות העניינים שהובילה לאפוטרופסות על בריטני ולסערה הנוכחית התחילה להישמע קצת יותר ברורה כשהוא תיאר אותה.

"ב-2005 בריטני התחתנה עם קווין פדרליין ומהר מאוד הפכה להיות אמא לשני ילדים, שההפרש ביניהם הוא שנה פחות יומיים. כשהיא רק הכירה את קווין, בריטני הייתה באופוריה. השאיפה הכי גדולה שלה אי פעם הייתה להקים משפחה, אבל אז הכל קרס לה מול העיניים. חודשיים אחרי שנולד בנה השני היא וקווין התגרשו, בנוסף לזה, כפי שהעידו מסמכים רפואיים שדלפו, היא חוותה דיכאון אחרי לידה. מכה נוספת הגיעה ב-2006 כשחברת התקליטים שלה גנזה אלבום שהיא ניסתה להוציא באופן עצמאי יותר, כשהיא זו שמחזיקה במושכות.

ב-2007, אחרי כל זה, הגיעה התמוטטות העצבים שלה, שכל העולם ראה. ב-2008, היא נכנסה לאשפוז הכפוי והמאוד מפורסם שלה במוסד לבריאות הנפש, בעקבותיו בריטני אובחנה רשמית כמתמודדת עם מאניה דיפרסיה, הפרעה נפשית שידועה גם בשם הפרעה בי-פולרית או דו-קוטבית. בדיעבד, מה שראינו ב-2007 היה התקופה של המאניה.

האפוטרופסות נכנסה לתוקף ב-2008 בעקבות המצב הנפשי שבו בריטני הייתה, כאשר גם היא רצתה בעצמה שזה יקרה כי היא הבינה שהיא נמצאת באיזושהי התמודדות שגדולה עליה. בנוסף, עם ההתמוטטות שלה נלקחו ממנה כל הזכויות ההוריות שלה, והיא הבינה שהאפוטרופסות היא גם מה שיאפשר לה לקבל אותן בחזרה. ואכן תוך חצי שנה בלבד היא חזרה לחלוק את המשמורת על הילדים באופן שווה עם בעלה לשעבר".

לאורך כל התקופה הזאת, בריטני עבדה כמעט ללא הפסקה, בין אם בהקלטות של שירים באולפן, הופעות (כולל סדרת הופעות ארוכה ומצליחה בווגאס והופעות בעולם), השתתפות בתוכנית הטלוויזיה אקס-פקטור כשופטת, טיפוח אימפריית בישום משלה, פעילויות למען הקהילה הגאה ולמען ילדים עם סרטן ותמיכה בהקמת מרכז טיפולי לנוער בסיכון.

אני חוזרת שוב ושוב לאותה שאלה: למי שצופה מהצד, משהו פה פשוט לא מסתדר - איך בנאדם כל כך פעיל ופרודוקטיבי נדרש לאפוטרופסות ממושכת כל כך?
"כשאדם חווה התמוטטות הוא למעשה עובר ממצב נוירוטי, שבו ההפרעה קיימת אבל עדיין לא השתלטה על כל אספקט בחיים, למצב של פסיכוזה, שזו הקריסה המנטלית וזה מה שקרה לבריטני עם אותו אשפוז ב-2008, כשהתפרסמו התמונות שלה מובלת באזיקים על אלונקה אל תוך האמבולנס. במצב של פסיכוזה מטפלים קודם כל באופן תרופתי כדי להחזיר את האיזון הכימי למוח ולאפשר פניות לטיפול פסיכותרפי ארוך טווח. בתקופות הקריטיות של אחרי ההתקפים הפסיכוטיים המינונים של התרופות הם מאוד גבוהים, וברגע שהאיזון מושג בחזרה, ממשיכים בלקיחת תרופות באופן קבוע ורציף ובמינונים שמאפשרים תפקוד. בריטני כבר שנים לוקחת תרופות, היא דיברה על זה בעצמה. היא מאוד מודעת לכך שהתפקוד שלה תלוי בתרופות, כדי לא לאפשר התפרצות נוספת של ההפרעה".

אז בזכות התרופות היא נראית לכולנו כמו אדם מתפקד?
"כן, אבל יש כל מיני סימנים פיזיים שאי אפשר להתעלם מהם. כל מי שמכיר את בריטני מתחילת הדרך שלה יכול בבירור לראות שבערך מ-2010 משהו בתנועות הגוף שלה, גם בריקוד וגם בתפקוד היומיומי שלה, הפך להיות הרבה יותר נוקשה. אפשר גם לראות תמונות שלה מאקס פקטור, למשל, שברובן היא מחזיקה את הידיים צמודות לגוף, וגם בצילומים מהופעות מול מיליוני אנשים שפת הגוף שלה נראית מאוד מאופקת. זו תוצאה גם של הסטרס שהיא חווה וגם של התרופות, שמשפיעות על המנעד המוטורי של הגוף, וזו חלק מהמלחמה שלה עם עצמה - במשך חמש שנים היא הופיעה שלוש פעמים בשבוע בווגאס והייתה צריכה להתמודד עם זה. זה לא דבר קל ובטח לא כשהוא קורה מול מיליוני אנשים. הייתה לה אגב, תקופה שלמה ב-2018 שהיא הייתה מסתירה את הפה עם היד כל הזמן. זה סימן גופני לסטרס ברמות כל כך גבוהות, ועדיין שלחו אותה לראיונות ולעבוד ולקדם את הפרסום שלה. זה לא להסתכל על בריטני האדם אלא על בריטני המותג".

למי שמודע רק לסערה הציבורית הנוכחית, עשוי להיווצר הרושם שבמשך שנים בריטני נאבקת באפוטרופסות ורוצה להשתחרר, אך זה לא מדויק. אמנם מתחילת הדרך בריטני ביקשה שהממונה עליה לא יהיה אבא שלה, ג'יימי ספירס, אך קיבלה על עצמה את רוע הגזרה בעיקר, כאמור, על מנת לקבל חזרה את המשמורת על הילדים. בשלב מסוים מתאר איתי אפילו תקופת פריחה מסוימת: "אפשר לראות באופן בולט את המעורבות ההולכת וגדלה של בריטני מבחינה מוזיקלית מהתקופה שאחרי ההתמוטטות שלה ועד לאלבום האחרון שהיא הוציאה ב-2016. גם מבחינת כתיבה, גם מבחינת הפקה, בחירת מפיקים וכותבים, אפילו מבחינת המנעד הקולי שבא הרבה יותר לידי ביטוי - היה אפשר להרגיש ולחוות את בריטני האומנית".

אתה חושב שזה בגלל שהמינון של התרופות ירד?
"גם המינון של התרופות היה יותר נמוך ככל שהזמן עבר וגם אני חושב שבתקופה של 2016-2017 משהו ביחסי האפוטרופסות התרככך קצת. אם ב-2014-2015 חוזה ההופעות שלה בווגאס היה מוגבל לווגאס בלבד, מ-2016 החוזה נהיה רחב יותר, היא יצאה לעולם להופעות, היה משהו קליל יותר בתחושה סביבה, באיך שהיא מתנהלת, וזה בא לידי ביטוי גם באלבום".

אחרי "תקופת פריחה" כמו שאתה מתאר, מה הוביל לכך שעכשיו היא פועלת לבטל את האפוטרופסות של אבא שלה?
"בשנתיים האחרונות, החל מתחילת 2019, בריטני מסרבת לעשות כל דבר שקשור לעבודה ולקידום הקריירה שלה כל עוד היא תחת השליטה המוחלטת של אבא שלה. יש מאחורי זה כמה סיבות בולטות.
ראשית, לאורך השנים האופי של האפוטרופסות הפך להיות יותר ויותר בדגש על הקריירה שלה. בשנים האחרונות הוכנסו להסכם האפוטרופסות כמה סעיפים שמקנים לאבא שלה רווחים ישירים מההכנסות שלה. בנוסף, במשך שנים, הוא זה שהיה אחראי לשכור את עורכי הדין שמייצגים אותה, כך שנוצר מצב בו הם בעצם מייצגים אותה דרכו. רק לאחרונה היא הצליחה סופסוף לקבל אישור לשכור עורכי דין שהיא בוחרת, והיא מתכוונת להילחם נגד אבא שלה. בנוסף, היא רוצה להתחתן עם בן הזוג שלה ומדברת כבר שנים על הרצון שלה לעשות עוד ילד, אבל אבא שלה מונע ממנה".

ה"פיצוץ", שבעקבותיו היא הפסיקה לעבוד, קרה בתחילת 2019, ממש לפני שהייתה אמורה להתחיל מופע נוסף בווגאס. בריטני רצתה שזה יהיה מופע שונה לחלוטין מהמופע הקודם שלה בווגאס, אבל אבא שלה התחיל להתערב בתכנים של ההופעה עצמה. את זה בריטני כבר לא אפשרה, וזמן קצר לאחר מכן נעלמה מהרשת למה שהסתבר מאוחר יותר כאשפוז נוסף, כנראה גם הוא בכפייה.

אם כל זה לא מספיק, לפני כשנה, אביה של בריטני נהג באלימות כלפי אחד מבניה וככל הנראה דחף אותו באגרסיביות. בעקבות המקרה, קווין פדרליין, הגרוש של בריטני, דרש - והצליח - להוריד את אחוזי המשמורת של בריטני מ-50 ל-30 אחוזים, בטענה שכאפוטרופוס שלה, אבא שלה יהיה תמיד בקרבת הילדים בזמן שהם איתה. אם בריטני תצליח להשתחרר מהשליטה של אבא שלה, יש סיכוי שתוכל להחזיר לעצמה את 50% המשמורת בחזרה.

בריטני לא מבקשת לבטל את האפוטרופסות לחלוטין, אלא שהאפוטרופסית הזמנית, שמונתה עבורה כשאבא שלה חלה לפני כשנה וחצי, תהיה האחראית הקבועה על חייה האישיים ושאת הקריירה שלה ינהל משרד עורכי דין בלתי תלוי. כלומר היא לא מתנגדת לעצם האפוטרופסות עצמה?
"נכון, וחשוב לי להדגיש - זו רמת מודעות מאוד גבוהה. אצל הרבה מתמודדי נפש, בשלב שבו כבר יש איזון יש הרבה פעמים גם נטייה להכחיש את ההפרעה ואת הקשיים. בריטני לכל אורך השנים אמרה - אני יודעת שאני זקוקה לעזרה, בעיקר בהתנהלות בתחום הקריירה.

"מי שמכיר את בריטני יודע שזה מאוד הגיוני שזו הצורה בה היא נאבקת בשליטה של אבא שלה. לאורך כל השנים הכל אצלה תמיד מאוד שקט, היא לא משתלחת או יוצאת במתקפה אז יש איזו נטייה לחשוב עליה בתור בובה. אבל עצם זה שהיא מסרבת לעבוד באופן מודע, מעיד על כך שהיא מציבה את הגבול שלה".

ומה לגבי הסרטונים המוזרים שהיא מעלה?
"אני מסכים שההתנהגות שלה מטרידה, לפעמים אני רואה כל מיני דברים שהיא מעלה ויש לי איזה לחלוחית בעיניים. אבל האיפור המרוח והשיער המוזנח והסרטונים שבהם היא רוקדת בצורה חופשית, נקרא לזה ככה - זה נורא מתאים לבריטני האדם. לפני כמה שבועות היא פרסמה עוד סרטון כזה וכתבה: אם נדמה לכם שכשאני רוקדת בבית שלי אני אראה כאילו אני בצילומים למגזין אתם טועים, ככה אני נראית כשאני רוקדת ומוציאה אנרגיה בבית, אני לא אמורה להיראות מושלמת כל הזמן כי אני לא כזאת. וזה משהו שהיא אומרת לאורך כל הדרך".

יש המון קונספירציות ברשת שאומרות שהיא בכלל לא שולטת באינסטגרם שלה ושהיא שולחת דרכו סימני מצוקה.
"להגיד שהיא לא שולטת באינסטגרם שלה זה ממש לדבר עליה כמו על ילדה. זה נראה לי כל כך לא הוגן וכל כך מעליב עבור מישהי עם הישגים רבים ומרשימים כמו שלה. אני כן חושב שחלק מהמאבק שלה זה לשלוח מסרים. זו הדרך שלה לספר לעולם שמשהו לא בסדר, שהיא מודעת למה שקורה סביבה, שהיא יודעת שהיא צריכה עזרה.

אבל עם זאת - ואת זה ממש חשוב לי להדגיש - בתוך כל הדיבור על זה שהיא כלואה ושאין לה שום שליטה, צריך לזכור שהיא גרה באחוזה, יש לה אנשים שעובדים בשבילה, היא כל היום עושה יוגה ופילאטיס ובאמת מנסה לדאוג לעצמה. לפני הקורונה היא גם טסה המון עם בן הזוג שלה, זה לא שהיא יושבת באיזשהו צינוק ומקבלת מנת אוכל ליום, ואני מרגיש שקצת מנסים להציג אותה ככה. תוך כדי כל זה היא מעבירה מסרים כי אני חושב שזו הדרך שלה להתייחס לדברים, בצורה יותר עדינה ופחות תקיפה מכפי שהיו אולי מצפים ממנה להגיב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully