ליברמן אביגדור ואשתו – אלה ליברמן  באוניברסיטת אריאל. ראובן קסטרו
ראובן קסטרו

דתיה שנשואה לחילוני ושונאת סדרות? הכירו את אלה ליברמן

ענת ניסני

22.3.2021 / 9:46

הנוכחות הציבורית שלה שואפת לאפס והיא כנראה ההפך הגמור מבעלה. בפרק נוסף של סדרת התחקירים על נשות הפוליטיקאים יצאנו לגלות מי זאת אלה ליברמן - וזה לא היה קל. פרויקט הבחירות של Sheee

בוידאו: ליברמן בראיון לטל שלו באולפן וואלה

יום אחרון להתלבטויות, לספקות ולהיסוסים - מחר כולנו נצטרך לבחור פתק ו... להתמודד עם התוצאות. אם עדיין לא החלטתם למי אתם מצביעים, אל תרגישו לא בנוח. יש לכם יום שלם להחליט ולהתחרט עוד עשרות פעמים, ואנחנו כאן בשביל לעזור. אין לנו פאנל של פרשנים והסקר היחיד שעשינו אי פעם הוא בסטורי, אבל יש לנו גוגל ביד ושמחה בלב ואנחנו יודעות בדיוק מה אתם צריכים: לא תשדירי תעמולה, לא עוד ראיון בחדשות, אלא להכיר באמת את המועמדים או יותר נכון - את הנשים שבחרו לחיות איתם חיים שלמים.

את הפייסבוק ואת האינסטגרם שלנו כבר ראית?

הפעם, בסדרת התחקירים "אמור לי מי התחתנה איתך ואומר לך מי אתה", יצאתי ללקט פירורי מידע על אחת הנשים הכי רחוקות מהעין הציבורית - אלה ליברמן. כשפניתי לדובר המפלגה בהצעה לראיין אותה נתקלתי בסירוב מנומס אבל חד משמעי, ונראה שהיא שומרת בקנאות על הפרטיות שלה. למיטב ידיעתי, אחרי חיפוש מעמיק ברחבי הרשת, היא מעולם לא התראיינה לתקשורת (פרט לסרטון קצר שעשתה לפני כמעט עשור למרכז לימודי שסייע לבן שלה), אבל הודות לגוגל, שתמיד יודע על כולנו הרבה יותר ממה שהיינו רוצים, גם במקרה הזה הצלחתי לגלות כמה דברים מעניינים. במשפט אחד: חבל, הייתי רוצה להכיר אותה יותר.

רושם ראשוני

אלה ליברמן נולדה במולדובה, כשהייתה ילדה המשפחה שלה ברחה, כך נכתב, לאוזבקיסטן, והתמקמה בבירה, טשקנט, ובשנות ה-80 היא עלתה לארץ יחד עם אחותה הגדולה והוריה. עשתה תואר ראשון בחינוך, עבדה במשך שנים כגננת והיום היא בעיקר מבלה עם הנכדים.

ביוני היא תחגוג 62, יש לה בת אחת (37), שני בנים (33 ו-31), ושלושה נכדים. הנוכחות שלה ברשת היא אפסית - אין לה ערך בויקיפדיה, גם לא פייסבוק, טוויטר או אינסטגרם, אבל בעמוד האינסטגרם של בעלה, אביגדור ליברמן, אפשר למצוא תמונות שלה איתו, עם הילדים והנכדים, ואפילו מדי פעם כשהיא מלווה אותו לראיונות או מפגשים ציבוריים.

מסקנות: נראה שבסך הכל אלה מקפידה לחיות חיים די רגילים. היא תומכת בבעלה ומלווה אותו לאירועים שונים וגם מודעת לצורך לספק הצצה מדי פעם לחיי המשפחה, אבל משאירה לבעלה את כל הבמה ונשארת בעיקר מאחורי הקלעים.

עוד בוואלה

האישה שכבר בחרה בגדעון סער: קווים לדמותה של גאולה אבן

לכתבה המלאה

עבודה וקריירה

שנה אחרי שעלתה לארץ, בלי לבזבז זמן, אלה כבר נרשמה למכינה הקדם אוניברסיטאית בבאר שבע, שם היא גם הכירה את אביגדור. אחרי המכינה, התחילה ללמוד לתואר ראשון בחינוך ולפרנסתה עבדה בזמן הלימודים, יחד עם אביגדור, במועדון ירושלמי, כשהיא על תקן הטבחית, הוא על תקן המאבטח, ובסוף כל לילה שניהם על תקן המנקים.

כשסיימה את הלימודים התחילה לעבוד כגננת ועשתה את זה במשך כ-15 שנים. מקורבים אליה מספרים שהיא הייתה מאוד אחראית ונהגה להשקיע שעות ארוכות בהכנת הפעילויות השונות לילדים. בהמשך עבדה בהוצאה לאור למשך זמן קצר ולבסוף הגיעה לארגון הג'וינט, לתפקיד בו סייעה לקשר בין הקהילה הבוכרית בארץ לקהילה הבוכרית באוזבקיסטן, המקום בו גדלה.

מסקנות: אלה נשמעת כמו אישה שמסתגלת מהר לשינויים ולא חוששת מעבודה קשה. אני לא יודעת אם היא ידעה עברית עוד לפני שהגיעה לארץ או למדה כאן את השפה, אבל כך או כך, להשתלב במכינה קדם אקדמית שנה אחרי העלייה זה מרשים. גם לעבוד בלילות בזמן לימודים לתואר ראשון זה לא קל, אבל אני מניחה שכזוג עולים חדשים, לא הייתה להם הרבה ברירה. נראה שהיא קצת חיפשה את עצמה לאורך השנים מבחינת קריירה, בין אם משיקולי פרנסה או עניין, אבל היום, היא "עובדת" בעיקר בלהיות סבתא לנכדים, ונראה שמצאה את מקומה.

אימהות וילדים

חוץ מפוסט שבתה הבכורה מיכל פרסמה ב-2019, בו הביעה תמיכה באבא שלה והצהירה שיש לה הורים מופלאים, לא מצאתי הרבה אינפורמציה על אלה ליברמן כאמא. מיכל גם חשפה ב-2014 שהיא חולת אפילפסיה, דבר שבטח לא היה פשוט עבור אף אחד מבני המשפחה. אפשר להניח שרוב הטיפול בילדים היה באחריותה של אלה, לאור הקריירה הציבורית של בעלה, שאף הצהיר בעצמו בעבר שהיה רוצה להיות הרבה יותר עם הילדים. באחת הכתבות שמצאתי מספרת חברה שאלה מבינה ומקבלת לחלוטין את זה שבעלה נמצא פחות בבית, ועומדת מאחוריו לחלוטין.

נראה שהאידיאולוגיה שלהם אחראית על לא מעט מההחלטות שעשו בחיים, בהן ההחלטה לעבור מירושלים להתנחלות חדשה שנקראה "הנוקדים". עם ילדה קטנה, וכשאלה בהריון עם הבן השני הם עברו לקרוואן קטן באורך וברוחב של 14 מטרים, כשכל כניסה ויציאה מהיישוב מלווה בסכנה של יידוי אבנים. זה היה אז, בתקופת האינתיפאדה הראשונה, נפוץ מאוד, ופגש אותם מספר לא קטן של פעמים. באחת הכתבות הבודדות שמספרות על חייהם האישיים, מצוטטת אלה כמי שאמרה שהחיים הנעימים ביישוב גברו על הקושי והיו מלווים באווירה שקטה, נעימה והדדית.

החברים של אלה מתארים אישה מאוד נדיבה, ומספרים שכשמיכל הייתה בגיל ההתבגרות, וחברה שלה רבה עם הוריה וברחה מהבית, אלה ממש אימצה אותה כבת משפחה. אותה ילדה, שקיבלה ממשפחת ליברמן תמיכה מלאה גם בהמשך, כשחלתה במחלה קשה, גרה בבית המשפחה במשך מספר שנים עד שהשלימה עם הוריה.

מסקנות: השקט, אפשר להבין, מאוד חשוב לאלה, בין אם מדובר בשקט תקשורתי או בשקט של חיי הכפר. האימהות מאוד בולטת אצלה כתכונת אופי, ולא רק כלפי הילדים והנכדים האישיים שלה, ואולי בגלל זה גם עבדה כגננת לא מעט שנים. בנוסף, נראה שחיי הקהילה מאוד חשובים לה, וגם זו בעצם סוג של משפחתיות. ביישוב שבו הם מתגוררים מתארים אישה מאוד אהובה וחברותית, וגם - אל תתנו לצורך שלה בשקט לבלבל אתכם - יודעת להרים: היא הייתה, לפחות לפי כתבה מ-2009, יו"ר ועדת קהילה ותרבות של היישוב, וארגנה לא מעט טקסים ומסיבות לתושבים.

דת ואמונה

מי שלא מכיר את ליברמן ומודע רק לכמה מההתבטאויות התקשורתיות שלו, עשוי להיות מופתע כשישמע על חייו האישיים. כי בעוד שאביגדור עצמו ושני הבנים הם חילוניים לחלוטין, אלה הוגדרה בתקשורת לא פעם כשומרת מסורת ועל הבת הבכורה דווח שחזרה בתשובה וחיה חיים דתיים. בכתבה מ-2019 שסיקרה "שבת תרבות" שבה ליברמן השתתף, הוא צוטט כאומר שאשתו "דוסית לחלוטין", ושבימי שישי הם עושים קידוש וקוראים את פרשת השבוע. ליברמן, שמקורבים אומרים שהוא מכבד מאוד את דרך החיים של אשתו, אמר בעבר שהם חיים כמשפחה מבלי להפריע אחד לשני, וטען שאותה התנהלות אמורה להתקיים גם בחברה הישראלית.

מסקנות: זה בטח מורכב לחזור בתשובה ולנהל חיים דתיים כשבעלך ושני הבנים שלך לגמרי חילוניים. אני מאמינה שזה דרש מאלה עמוד שדרה מאוד יציב וביטחון באמונה שלה, וגם לא מעט אומץ ועקשנות כדי להתוות לעצמה את הדרך הייחודית שלה. גם יכולת ההסתגלות שלה, עזרה לה כנראה לא מעט לאורך השנים. בנוסף, חייבות להיות לה פתיחות, גמישות ויכולת קבלה בשביל לנהל דו קיום משפחתי כזה בין צורות חיים כל כך שונות.

פאדיחות ושערוריות

כצפוי, לא מצאתי רמז ולו לטיפת שערורייה אחת שקשורה לאלה. אפילו בזמן שבעלה נחקר, וגם לאורך השנים שבהן עמד במרכזם של כמה כתבי אישום, או כשהבת שלה נחקרה באזהרה במשטרה כחלק מאותו הסיפור - שמה של אלה לא נקשר לכלום והיא שמרה על שתיקה מוחלטת.

מסקנות: אני חושבת שאלה מאוד מעורבת בחיים של בעלה ושל הילדים שלה, אבל לא באמצעות התקשורת. העובדה שהצליחה לשמור על שתיקה תקשורתית, כשברור שכל מהדורת חדשות, עיתון או אתר היו שמחים לשמוע אותה בשנים ההן, מעידה על עור עבה, סיבולת גבוהה וחתיכת יכולת איפוק.

זוגיות ואהבה

ציפיתם לתיעודים של הצהרות אהבה משתפכות ופומביות? אני מקווה שלא, כי אין. החיים האישיים של בני הזוג נשמרים בפרטיות על ידי שניהם, אך מדי פעם אביגדור מפרסם תמונות משפחתיות או תמונות של השניים מיום החתונה, ומקפיד לקרוא לה תמיד "אשתי האהובה". כאמור, נראה שהיא נמצאת שם בשבילו לאורך כל הדרך, שהם משתדלים להקדיש יחד זמן למשפחה ולנכדים ושגם בפעילויות ציבוריות היא מתלווה אליו לא פעם.

מסקנה סופית בהחלט: 40 שנות נישואים מצריכות ללא ספק קווי דמיון בין הצדדים, אבל נראה שיש בין השניים המון הבדלים. עליה, כך נראה, יש סוג של קונצנזוס והיא מתוארת כאישה חמה, אנושית, חברותית וחייכנית, בעוד שהוא קשוח ושנוי במחלוקת. גם מבחינת הדת, כאמור, הם מחזיקים בהשקפות שונות לחלוטין. אם לאורך כל כך הרבה שנים הם מסתדרים, על אף כל ההבדלים, אפשר רק לקוות שליברמן יודע להתמודד עם מצבים מורכבים ולהכיל עמדות שרחוקות ממנו, כי זו תכונה שכל פוליטיקאי צריך. מעבר לזה, כמו שנאמר באחת הכתבות על ידי מקורבים, היא כנראה משפיעה עליו יותר ממה שאנחנו חושבים.

בונוס: תחביבים

מלבד הליכות שהיא נוהגת לעשות ביישוב, חברות מספרות שהיא מאוד אוהבת הצגות והופעות וקוראת הרבה ספרים. סדרות טלוויזיה, לעומת זאת, היא שונאת. האם זה עניין של דת? אולי היא נמנעת מטלוויזיה לחלוטין? אבל אז אותה חברה הייתה פשוט אומרת שהיא לא רואה טלוויזיה, לא? אולי זו טינה מוזרה וספציפית לפורמט? כאמור, האישה היא חידה, וחבל שאנחנו לא יודעים עליה קצת יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully