התחזות - באדיבות ליאן אילן. באדיבות המצולמים
באדיבות המצולמים

התחזו אלייך בטינדר? מצטערים, יש לנו חדשות רעות בשבילך

עודכן לאחרונה: 12.4.2021 / 11:51

"פתאום מקבלת הודעה מחבר ובה צילום מסך, שבו רואים אותי בטינדר, תחת זהות אחרת" מספרת נויה. מפחיד? מטריד? מבחינה חקיקתית וביורוקרטית אין למשטרה הרבה מה לעשות כדי לעזור לקורבנות

"פתאום מקבלת הודעה מחבר ובה צילום מסך, שבו רואים אותי בטינדר, תחת זהות אחרת", מספרת לי חברתי נויה, 28, תושבת תל אביב. "יחד עם התמונה הזו, הוא כותב לי, 'אולי את בכלל ענת, 36 נשואה?', אמרתי, 'מה? אמאלה, באיזה קטע?'. הוא אמר לי שזה קורה הרבה. זה היה ממש מפחיד ומטריד".

היו עוד פרטים מטרידים בסיפור. למשל, שאת התמונה שהועתקה ממנה, נויה מעולם לא פירסמה בטינדר, אלא בפייסבוק - לחברים בלבד. מה שאומר, למרבה ההקרפה, שהמתחזה הוא אולי חבר שלה בפייסבוק. העניין המטריד השני הוא שאותו מתחזה הציג את עצמו כזוג שחיפש מישהי לצרף לשלישיה. מיד לאחר שגילתה על ההתחזות, לפני כשבועיים, התקשרה אליי בבהלה: "למה הם משתמשים בתמונה שלי בשביל זה?!".

את הפייסבוק ואת האינסטגרם שלנו כבר ראית?

עידן חיים אתגר הביא לעלייה במודעות למתחזים וקורבנותיהם. הסיפורים ששמענו תמיד ממוקמים בצומת 'קורע לב' פינת 'טירלול מטורלל', ותמיד מסופרים מנקודת מבט של אלו שנפלו בפח ההתחזות. אבל יש עוד קרבנות שקופים למתחזים, שלא תמיד זוכים לפיתרון וקתרזיס - ואלו אותם אנשים שנשדדה מהם זהותם ברשת כדי לשמש כפיתיון לצורך סיפוק צרכיו של המתחזה.

תכניות התחקירים גם הרגילו לחשוב על מתחזים כדמויות אקסצנטריות, מופרכות, בשם "טוליפ - דוגמנית ברזילאית-שוודית", או "שלדג - ראש מוסד לשעבר", כאלה שאלף נורות אדומות מהבהבות סביבם. אבל האמת שלא צריך ללכת רחוק כל כך כדי למצוא מתחזים. בעידן הרשתות החברתיות, הם מקיפים אותנו כל הזמן. נדמה שהיום, סיפורים כמו של נויה הפכו לעניין שבשגרה.

התחזות - באדיבות ליאן אילן. באדיבות המצולמים
"פתאום מקבלת הודעה מחבר ובה צילום מסך, שבו רואים אותי בטינדר, תחת זהות אחרת"/באדיבות המצולמים

לאחר שאני מפרסמת בפייסבוק פוסט בנושא, מתחוור לי עד כמה: בתוך שעה, מגיבים לי כעשרה מחבריי בפייסבוק כי התחזו אליהם בעבר. רובם דיווחו על הפרופיל לאפליקציה, וזו מחקה את החשבון המזויף. לא ידוע להם אם המשתמש נחסם. גם אם כן, מדובר בפיתרון נקודתי ורופף. בחסותו, מתחזים ומתחזות רבות יכולים להמשיך לפעול באפליקציות באין מפריע. נויה, שפנתה לטינדר כדי לדווח על המתחזה, עדיין לא יודעת מה עלה בגורלו. "כתבתי להם, ומאז הם לא הגיבו לי", היא אומרת. "הפעם האחרונה ששמעתי מהם הייתה לפני שבוע וחצי".

בהיעדר תגובה מצד טינדר, פנתה נויה לחכמת ההמונים ופירסמה פוסט בפייסבוק, והתייעצה בקשר לדרכים להתמודד עם מתחזה ברשת. המגיבים הפנו אותה למוקד 105, שם נאמר לה שהמוקד מיועד לקטינים. משם הופנתה נויה למוקד הסייבר, שאמרו שאין להם קשר לנושא, ואלה הפנו אותה למשטרה, שדרשה ממנה להגיע להגיש תלונה פיזית. בשלב הזה, נויה העדיפה להמשיך הלאה בחייה. "הרגשתי שאין לי כוח להתעסק בווג'ראס הזה", היא אומרת. "אני מקווה שזה סתם זוג משועמם שהתמונה שלי הקסימה אותו ולא מישהו שמנסה לפגוע בי".

דניאל יונס, 39, דובר מכון ון-ליר ופעיל בקהילה הדתית הגאה, נפגע גם הוא מהתחזות, אך בשונה מנויה, החליט לקחת את המאבק צעד אחד קדימה. הכל התחיל בדצמבר האחרון, בשעות הערב, כאשר חברה שגרה בקרבת מקום שולחת לו צילום מסך ובו משתמש טינדר שמתחזה ליונס, תחת שם אחר. בתמונה המקורית מופיע יונס לצד בן זוגו, ואילו המתחזה חתך את בן הזוג החוצה כשהוא מציג את עצמו כסטרייט.

החברה דיווחה לטינדר על הפרופיל המזוייף, אך יונס לא הסתפק בזה. "למחרת, אחרי שהבנתי שמדובר בעבירה פלילית, הגשתי תלונה מקוונת", הוא מספר. "מספר דקות אח"כ קיבלתי טלפון מהמשטרה - כי לא כתבתי באיזה איזור 'נעשתה העבירה'. הסברתי שזה היה באינטרנט - ולכן לא חשבתי שצריך לציין 'איזור'. הדוברת מהצד השני של הקו החליטה להעביר את התלונה לתחנה הקרובה למקום מגוריי". הפעם, שלא כמו במקרה של נויה, לא נדרש ממנו להגיע לתחנה.

כעבור שבועיים שבמהלכם שלא זכה למענה, יונס ניגש לתחנה מיוזמתו כדי להבין איפה עומדת התלונה, ושם נאמר לו כי עדיין מתנהלת חקירה בנושא, אף כי לא ידעו אותו כלל על קיום החקירה במהלך השבועיים שחלפו מיום הגשת התלונה. מאז חלפו שלושה חודשים נוספים, ושום עדכון לא התקבל מכיוונם, יסוד סביר להניח שהתלונה נזנחה. יונס נותר מבולבל ואפוף חששות.

עוד בוואלה!

הילה קורח, בבקשה אל תלכי: משבר המהדורות של החרדתיים

לכתבה המלאה
התחזות - באדיבות ליאן אילן. באדיבות המצולמים
"כעבור חודש התקשרו אלי מהמשטרה, שאלו אותי איזור שאלה שקשורה לזה, וזהו, מאז לא שמעתי מהם"/באדיבות המצולמים

ליאן אילן נפגעה ממתחזה סדרתי (או מספר מתחזים, אין לדעת) שהשתמש בפרופילים שונים ורשתות חברתיות שונות. באותם חשבונות כתב בשמה מיני גסויות שהביאו אליה פניות מטרידות. לאור כל אלה, גם היא החליטה לפנות למשטרה.

"הגשתי תלונה, ושלחתי להם את כל הפרופילים כולל קישור לפרופיל בפייסבוק", היא מספרת. "אמרו לי שישלחו את זה למחלקת סייבר. כעבור חודש התקשרו אלי מהמשטרה, שאלו אותי איזו שאלה שקשורה לזה, וזהו, מאז לא שמעתי מהם. מניחה שהתיק נסגר ולא עשו עם זה שום דבר. גם נאמר לי במשטרה שכנראה לא יצליחו לתפוס אותם, למרות שיש לי את כל התמונות של הפרופילים". התלונה של אילן הוגשה לפני יותר משנה.

האם יתכן שהטיפול בהתחזות - עבירה פלילית לכל דבר ועניין - מסתכם בישראל במחיקת פרופיל במקרה הטוב ובהתעלמות במקרה הרע? שמרית רייס, מפקדת מרכז סייבר ארצי, מציגה תמונה אחרת. לדבריה, חקירה בעניין מתחזי-רשת נמשכת זמן מה, לפעמים זמן ארוך במיוחד, מאחר והיא כפופה להליך ביורוקרטי תחת צו בית משפט. מאחר ולא מדובר בהצלת חיי אדם, הדברים מתנהלים בקצב הטבעי של רשויות החוק בישראל. לאט.

לא היא ולא דוברות מח"ש או המשטרה ששות לספק נתונים בנושא, באשר למספר התלונות שמוגשות או מטופלות, או בכלל, אך רייס מצהירה כי המשטרה רואה סוג כזה של אירועים בחומרה, וכי יש לה את כל הכלים לפעול בעניינם. "אנחנו מגיעים הרבה פעמים למיצוי חקירה", היא אומרת. "יש הרבה כתבי אישום שהוגשו בנושא הזה".

מתוקף תפקידה, רייס פוגשת מדי יום בתופעת ההתחזויות ברשת, וומספרת כי היקף ההתחזויות ברשת עולה בשנים האחרונות יחד עם השימוש באפליקציות, ועל רקע הקורונה, בזמן שהיינו ספונים בבתינו, השימוש ברשתות עלה אף יותר ואיתו חלה עלייה באירועי ההתחזות. רייס מפרידה בין שתי תופעות שאנו נוטים לבלבל ביניהן: פרופיל 'מזוייף' ל'מתחזה'. פרופיל מזויף יכול להשתמש בשם ותמונה גנריים, שלא מצביעים על אף אדם ספציפי. מתחזה, לעומת זאת ישתמש בפרטיו של אדם אחר ויעמיד פנים שהוא הוא.

התחזות - באדיבות ליאן אילן. באדיבות המצולמים
"המשטרה רואה סוג כזה של אירועים בחומרה, וכי יש לה את כל הכלים לפעול בעניינם"/באדיבות המצולמים

למה אנשים עושים את זה בכלל?
"בעולם הדייטים אנחנו רואים את זה הרבה פעמים מצד אקס כועס שרוצה להתנקם או על רקע מחלוקות, גם בין נשים. עושים את זה מאוד בקלות. היום, אם האינסטגרם שלך פתוח לאנשים אחרים ויש לך שם תמונות קצת חושפניות - אנשים בשניה מורידים את התמונות ומשתמשים בזה, כי הם רוצים להתנקם בך או באנשים אחרים או שזה פשוט מקל עליהם להתנהל ברשת. מתקבלות המון תלונות של חיילות צעירות שבאות ואומרות 'לקחו את הפרטים שלי, משתמשים בהם על רקע מיני'".

אותן נשים, היא מספרת, מגיעות לתחנת המשטרה לרוב לאחר שהמתחזה חילק לגברים אחרים את מספר הטלפון שלהן. אישה כזו לעתים תספוג טלפונים והודעות משלושים-ארבעים גברים ביום, שמדברים איתה בשפה גסה ומלוכלכת. "בשפה שלנו הם גם קרבנות בעצמם", מדגישה רייס. "הם דיברו עם בחורה שאיננה היא ויצרו איתה שפה מינית. כשהבחורה אומרת להם, 'זו לא אני, תרדו ממני', לרוב הם מנתקים מגע". במקרים כאלה, אפשר שלא יהיו למתלוננת כל עדויות לפרופילים המתחזים, והן מגיעות למשטרה מבוהלות, אך ללא הוכחות.

רייס מציעה לנקוט במספר צעדים פשוטים: הראשון - לפנות לאחד הגברים האלו, ולברר באיזו פלטפורמה ראו את הפרסום - טינדר, באמבל, פייסבוק? בשלב השני, יש לבקש מאותם גברים שנפלו בפח, צילום מסך של הפרופיל הזה. המסמכים התיעודיים הללו מספיקים כדי להגיש תלונה במשטרה, ואפשר להגיש אותה גם באופן מקוון. במידה ומדובר בקטין או קטינה שנפגעו, ניתן לפנות למוקד 105. לאחר קבלת הסיוע, ממליצה רייס לפנות לחברת האפליקציה באמצעות דיווח פשוט, על מנת למחוק אותו במהירות. במקרים מסוימים, לדברי רייס, המשטרה תשתף פעולה עם חברות האפליקציות במטרה לקבל מהן נתונים שיסייעו לאתר את התוקף.

קשה שלא ליפול היום קרבן להתחזות, במידה כזו או אחרת. ועדיין, אומרת רייס, ניתן לנקוט משנה זהירות על מנת למנוע מאחרים להתחזות אלינו. "כשמעלים פרטים לרשת חשוב לזכור שאנחנו מאבדים עליהם שליטה", היא אומרת. "ככל שיש יותר עוקבים, יותר אנשים נחשפים לחיים הפרטיים שלך ומקבלים מידע. מידע זה גם תמונות. תחשבו פעמיים את מי אתם מצרפים".

ואיך לא נופלים בפח של אותם מתחזים?
לרייס יש כמה טיפים טובים בנושא. "אם את רואה שהפנים שלו מטושטשות, או שהוא לא נותן הרבה אינפורמציה - זה מחשיד", היא מציינת. "מעבר לזה, תמיד אפשר לבקש חשבונות חברתיים שלו, אינסטגרם למשל, כדי לקבל עליו עוד מידע. היום זה מאוד מקובל. תתעקשי לראות חשבונות נוספים שלו עוד לפני שאת יוצאת איתו לדייט. אם בפרופיל שהוא נותן לך יש כמות קטנה מאוד של עוקבים וחברים, זה צריך להעלות חשד".

מתחנת המשטרה המטפלת בתיק של דניאל יונס נמסר: "עדיין מתנהלת חקירה בנושא".

באשר לתיק של ליאן אילן, נמסר ממשטרת ישראל: "עם קבלת התלונה במשטרה נפתחה חקירה במסגרתה בוצעו מגוון פעולות במרחב הרשתי, בהתאם לצווי בית המשפט שהוצאו בהתאם. לאחר מאמץ חקירתי בתיק הוחלט על סגירתו שכן לא אותר חשוד במעשה. ככל שיתקבלו במשטרה פרטים נוספים הרי שאלו יחקרו ויבדקו ביסודיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully