אלכסה דול. רפי דלויה
רפי דלויה

הקריירה מסתיימת בגיל 26: החיים הטרגיים של הדוגמנית

לילך יעקב

עודכן לאחרונה: 23.4.2021 / 9:49

אלכסה דול הפכה להיות גורו בודי-פוזיטיב, בר זומר היא גורו איפור וטיפוח ושי מיקה היא גורו כושר. מה משותף לכולן? קריירת הדוגמנות שלהן עומדת להיגמר, והן חייבות להמציא את עצמן מחדש

אין הרבה מקצועות עם תאריך תפוגה אכזרי כל כך, ויודעת כל נערה שחולמת להיות דוגמנית שאין לה הרבה זמן להגשים את החלום. למרות רוח התקופה, שמבקשת לשנות את אידיאל היופי ולאפשר לנשים בכל המידות, הצבעים והגילים לעבוד בתעשיית הדוגמנות, התחושה היא שעדיין יש העדפה לבנות 25 ומטה, וששיא הקריירה מגיע איפשהו בגיל 19. כך קורה שדוגמניות "עבר" שעברו גיל מסוים צריכות להמציא את עצמן מחדש עם פרק ב' בקריירה, לפני גיל 30. ואיפה אפשר להמציא את עצמך מחדש בלי להתאמץ הרבה? נכון - באינסטגרם.

את הפייסבוק ואת האינסטגרם שלנו כבר ראית?

קחו למשל את שי מיקה, שהתחילה בתור זוכת "האח הגדול" ומשם התגלגלה להיות דוגמנית ומשפיענית רשת, מקצוע חדש שנולד בעשור האחרון ורק מתחזק. אלא ששיא שנות הדוגמנות כנראה כבר מאחוריה, ולמרות שהיום היא חטובה מתמיד ולכאורה הכי עונה לסטנדרטים המחייבים של תעשיית היופי, החליטה להמציא את עצמה מחדש כיזמית כושר, והתוכן שלה באינסטגרם, המוצג אל 268 אלף העוקבים שלה, בהתאם.

היא הקימה קבוצה, בנתה תכנית אימונים, ויש לה שיטה שאותה היא מפיצה הלאה. אם יש לה הכשרה לכך - כן או לא, לא ידוע וזה ממש לא משנה. יש לה סרטונים, הדרכות, המלצות תזונה, דגשים על תרגילים ואפילו פוסטים על מוטיבציה ומורל, ואת הכל היא מלווה בשלל תמונות בחולצות בטן כדי לחזק את התדמית. אז בהשראתה של שי מיקה, אם את מחפשת חישוב מסלול מחדש לקריירה כי הגעת לגיל 28 המופלג ודוגמנות כבר לא על הפרק - הנה כמה הצעות נוספות:

גורו טיפוח
המעבר הכי אובייס שיש הוא מדוגמנות לטיפוח. אחרי שנים שסירקו, איפרו וסידרו את הדוגמנית - עכשיו היא באה לשתף מהידע שלה, עלק. אז מה תמצאו אצלה באינסטגרם? סרטוני הדרכה של מסיכות פנים, המלצות על קרם הגנה, צללית, מסקרה ושפתון ששלחו לה יח"צנים (ה-כל ממומן), שיווק של אבני גוואשה או קוורץ' להמרצת מחזור הדם עם איזה מותג שהיא פתאום שותפה בו, וניסיונות מצולמים של הכנת פילינג מכל מה שיש במקרר לפי מתכון וויראלי בטיקטוק. השיא של גורו הטיפוח, לשעבר דוגמנית, זה מדריכי איפור א-לה יוטיוברית - אבל עם פילטר של אינסטגרם. איך אפשר להאמין לזה?

סוכנת דוגמניות
אחרי שסיימה את קריירת הדוגמנות, אבל עדיין לא בא לה לשחרר, מתפנה דוגמנית העבר לטפח את הדור הבא. היא צדה לה איזו נערה בת 15 שיודעת להצטלם ממש יפה לאינסטגרם ואולי גם יודעת לרקוד לפי התנועות של השירים הטרנדיים בטיקטוק - ומקדמת אותה בכל פלטפורמה. היא מלהקת אותה לדגמן את "קולקציית בגדי הים" שהיא עיצבה (שהם בעצם ייבוא מסין) ואחר כך סוגרת לה איזה קמפיין רשת עם מותג טיפוח מקומי. לכל השקה היא באה יחד איתה ומקווה שתגזור עליה קופון שמן ביום מן הימים. בסופו של דבר, מגיע סוכן עם ניסיון וחוטף את המציאה מידיה של הדוגמנית לשעבר, או שבמקרה הפחות גרוע (בשבילה, לא בשביל הדוגמנית) הנערה "בעלת הפוטנציאל" שסומנה על ידי הסוכנת החדשה פשוט לא מצליחה לפרוץ את מחסום האנונימיות ולעמוד בזכות עצמה.

גורו קיימות
אחרי שנים בתעשיית האופנה, הגיוני ללקות במשבר זהות כזה או אחר, ולפעמים קמות להן דוגמניות ומאמצות להן עקרונות. עקרון נפוץ בקרב דוגמניות הוא המודעות הפתאומית לכמה שייצור הבגדים ההמוני מזהם את הסביבה וצריך להציל את כדור הארץ. פוסטים על מצב האוקיינוס, תמונות של חיות מסכנות לצד ערימות אשפה, הסבר על כמויות המים שמשמשות לייצור חולצת טי אחת והמלצות על חנויות יד שנייה ברחבי הארץ והעולם. גורו הקיימות היא בעצם דוגמנית שפיתחה שנוקמת בתעשייה שהמליכה ודחתה אותה, וזה קצת מובן, אבל עדיין מרגיש מאולץ. ולפעמים זה בא ביחד עם הפיכתה לגורו טבעונות - פלוס מתכונים, וזה משהו שכבר קשה לשאת.

עוד בוואלה!

למה הייל פייזר? ניסינו להבין את הקיצוניות של אורנה פיטוסי

לכתבה המלאה

גורו אימהות
בגיל 28 המופלג יש כבר כמה דוגמניות שהפכו לאימהות, ומאותו הרגע זה מה שממלא אצלן את החור שנוצר, וגם זה הדבר היחיד שהן יכולות לדבר עליו, אז למה לא לעשות מזה עסק? משאבות הנקה, סוגי מוצצים, גמילה מחיתולים, הרדמה בלילות וספרי ילדים מומלצים. וכל זה כשהן מעלות סטוריז של הבייביז - אבל בלי להראות את הפנים. חוץ מהאימהות המסורות, יש גם את אלו שלוקחות את האינסטגרם לכיוון קולי והופכות לגורו אימהות כאילו מגניבות, שמדברות הרבה על איך לשלב את החיים האישיים יחד עם הטייטל החדש. הן הולכות לחדר כושר, פוגשות חברות לקפה ועושות צעידה בפארק עם עגלה בפריים, ומטנפות על הילדים שלהן בקטע של "אני מודעת, עצמאית ונורא משעשעת".

גורו תיירות
שנות העבודה הקשה מאחוריהן, ועכשיו זה זמן להתפנק. ומהי הדרך הטובה ביותר להתפנק אם לא במלון יוקרה? גורו התיירות מטיילת בין מלונות מפוארים בארץ ובעולם ומשחקת אותה כאילו היא מבקרת אותם. תראו את הדוש במקלחת, תראו את ה"וויו" מהחלון, תראו את ארוחת הבוקר. אל תתבלבלו, גורו התיירות לא תמליץ על מסלולים בטבע או מקומות לבילוי עם הילדים בשבת, ובטח לא על מסעדות במחיר נגיש, הן ממליצות על מלון ספא בוטיקי שעולה 4,500 שקל ללילה, ובגדול רק על מה שהן מקבלות בחינם.

משפיענית בודי פוזיטיב
משפיענית הבודי פוזיטיב היא אחותה המתוסבכת של גורו הקיימות - גם אצלה מורגש החיסרון בצילומים, תשומת לב ומעמד, וגם היא זקוקה לתחום עניין חדש, שייראה "רציני" יותר אבל עדיין יאפשר לה לפרסם תמונות שבהן היא נראית מגה-כוסית. מצד שני, אם יש דבר אחד שדוגמניות מחכות לו בסוף הקריירה זה לאכול כמו בני אדם. המבורגר, צ'יפס, פיצה - כל פחמימה אפשרית, וכמה שיותר ממנה. אז עם העלייה המתבקשת במשקל (לא יותר משניים שלושה קילו, אל דאגה) והחרדה שמגיעה בעקבותיה, הדוגמנית לשעבר חייבת להצדיק את קיומה המחודש על ידי נפנוף דגל הבודי פוזיטיב, שבמסגרתו היא מעמידה פני אישה שאוכלת ללא שנאה עצמית ולא מתאמנת שעתיים כל יום. הבעיה היא שאם עלתה ממידה 32 ל-34 או 36 לכל היותר, היא לא באמת יכולה להפיץ לעולם "סלף לאב" ו"יופי מגיע בכל המידות", לנשים רגילות, לא משנה כמה תצלם את עצמה אוכלת עוגות בחולצות בטן.

גורו פעילה חברתית
שלב מתקדם יותר באבולוציה של גורו הקיימות הוא שלב הפעילה החברתית, וזה גם מקצוע שמייצר הרבה יותר עבודה (ותוכן לאינסטגרם) - לגורו החברתית אין לה רק נושא אחד שהיא חופרת עליו ללא הפסק, הטרחנות שלה הרבה יותר מגוונת, והיא עצבנית. הכל בוער בה, והיא מרימה את כל הדגלים האפשריים. היא נלחמת נגד אי-שוויון, אפליה, גזענות, מחירי דירות, פוליטיקה, חינוך, אלימות, בריונות ברשת, שנאת חנים ועוד אינסוף נושאים. כל פוסט שלה הוא טקסט ארוך על כמה רע המצב וכמה צריך לשנות הכל מהיסוד. השלב הבא הוא הצטרפות לעמותה, הופעה באח הגדול, ומשם הישר לפוליטיקה המקומית או הארצית.

גורו זוגיות
יש דוגמניות שממציאות את עצמן מחדש כסוג של ורדה רזיאל ז'קונט, רק בלי הבדיחה השחוקה של "תזרקי אותו". הן מעלות שאלות-תשובות לסטורי ויש עוקבות (אולי מזויפות?) שמשתפות מדם ליבן שהן במשבר בזוגיות ומה עושים מפה הלאה. אז עולה גורו הזוגיות החדשה ללייב שבו היא משתפת ומספרת ומייעצת איך להתמודד עם פרידה ומתי יודעים שזה "זה" או שלא. בין לבין היא גם משדכת רווקים ורווקות באירועים יוקרתיים בהפקתה ומבקשת מהעוקבים לשלוח לה תמונות למטרת מציאת מקום בגן העדן. ההכשרה שלה לרוב היא פעמיים גירושים. גם הכישלון מורה מצוין, אין ספק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully