מנורת שיזוף. ShutterStock
ShutterStock

בעקבות הסטריית ההחלקות: 12 פעולות ביוטי מסוכנות שכולנו עושות

לילך יעקב

עודכן לאחרונה: 21.4.2021 / 19:28

החלקת השיער ההודית עשתה כותרות בימים האחרונים עקב מקרה בו אושפזה אישה עם אי ספיקת כליות אחרי טיפול כזה. כשחושבים על זה, יש עוד הרבה הרגלי ביוטי שיש בהם סיכון, ומעולם לא חשבנו עליהם פעמיים. אולי הגיע הזמן

אחת לכמה שנים משודר "תחקיר" שמכניס את בנות ישראל לבהלה. אחריו, במשך שבועות מספר, כולנו מסתובבות אחוזות אימה, מבקשות אישורי משרד הבריאות מספרים, וקוראות תוויות על חומרים שאת משמעותן אנחנו לא מבינות. אז נכון, מדי פעם יש תגובות גרועות של אדם לחומר כזה או אחר, אבל האחוזים של נשים שאושפזו עם אי ספיקת כליות אחרי החלקת שיער אינם מצדיקים את ההסטרייה.

את האינסטגרם ואת הפייסבוק שלנו כבר ראית?

יש המון דברים שמסוכנים לנו ולא יהיה לנו מושג שכך עד שייגרם נזק. מילוי סיליקון בשפתיים, למשל, שפעם היה פרקטיקה מקובלת והיום לא חוקי ברוב העולם. למה? כי לא ידענו, ולמדנו מהנסיון - זה ככה מאז ומתמיד. במאה ה-19 רופאים היו רושמים כדורי ארסניק להלבנת פנים, ואף אחד לא חשב שזה מזיק עד מישהו מת ממינון יתר, וכנראה שעוד 20 שנה נגלה שיש עוד דברים שאנחנו עושים קבוע בלי לדעת שהם מזיקים. ובוא בכלל לא נדבר על הדברים המזיקים שאנחנו עושים למרות המודעות - אלכוהול, סמים, עישון, או חיים שלמים עם קרינה סלולרית בתוך המוח כל היום.

בוודאי יש גם אנשים מסולם בבית במהלך 2020 בזמן שניסו להחליף נורה, אבל אף אחד לא מוציא סולמות מחוץ לחוק, ואפשר להמשיך ולדבר על תאונות דרכים, טיסות והפלגות עד אין סוף. בסופו של דבר אם אחוזי הנפגעים קטנים או שהתועלת מצדיקה אותם - הדבר ימשיך להתקיים. אז באמת שווה ללכת לספר נורמלי ולא לבית של חברה שתעשה לך החלקה עם חומר שקנתה בתחנה מרכזית, ורוב הסיכויים שהכל יהיה בסדר ואף אחד לא ימות. ואם את בכל זאת רוצה להיות זהירה יותר מהאפיפיור, הנה עוד כמה הרגלי ביוטי שגרתיים שיכולים להיגמר במיון. אבל אל תקחו את המילה שלנו בעניין - תקשיבו למומחים שדיברנו איתם. מימי לוזון - מומחית לבריאות העור, קובי ברוך מומחה בקוסמטיקה טיפולית ומפתח תכשירי KB pure, ומירב קובריץ, מומחית במיקרובליידינג.

seperator
לק ג'ל. ShutterStock
קרם הגנה על הידיים שמת?/ShutterStock

טיפולי פנים
כל הטיפולים שאנחנו עושות, כולל טיפולי לייזר, קרינות למיניהן, אולטרהסאונד, שאיבות, מתיחות, והזרקות הן סוג של סיכון. יש מגוון תקלות שיכולות לקרות גם אם עושים את זה נכון ואצל רופא פלסטי או רופא עור, ועדיין - כמה נשים אתם מכירות שעושות הזרקות בזול אצל רופא שיניים ואומרות שזה בסדר כי יש לה "יד טובה"? מעבר לכך, יש חומרים שאנחנו מכירים מעט מאד זמן ועדיין מסכימים להזריק אותם לפרצוף שלנו, בתקוה שגורלם לא יהיה כמו גרולו של הסיליקון הפופולארי בשנות התשעים ואסור לשימוש כבר שנים. "כשעובדים עם פרמטרים לא נכונים זה יכול לעשות כוויות שמשאירות סימנים לכל החיים" מימי לוזון אומרת "כנ"ל בנוגע לגלי רדיו עם מחטים - זה יכול לעשות חורים שאין להם תקנה בפנים, שימוש בקרניים למיניהן בפרמטרים לא מתאימים יכול לעשות כוויות. שימוש בחומצות וקילופים עדינים אפילו יכולים לגרום לנזק וכוויות, וקוסמטיקאיות מוכרות אותם כאילו זה לא מים, זה יכול להזיק לעור בהמון צורות כולל להפוך את העור לדקיק ורגיש וכלה בפיגמנטציה ונזקי שמש לכל החיים".

מיקרובליידינג
מדובר בטיפול לצביעת גבות שהוא למעשה איפור קבוע עם פיגמנט מותאם לגבות. השוק מוצף באומני גבות ובמטפלים ללא הסמכה מספקת "שימוש בחומרים שאין להם תקנים, כאלה המוזמנים מעלי אקספרס או ממדינות שאין להן תקנים אירופאיים או FDA" מסבירה מירב קובריץ, מומחית במיקרובליידינג ומוסיפה: "המשמעות של שימוש בחומרים ללא תקנים או של חברות ומותגים לא ידועים הם נזק מידי לעור. בטיפול איפור קבוע הפיגמנט נכנס למחזור הדם וזהו טיפול פולשני לכל דבר. הסכנה בחומרים אלו יכולה לבוא לידי ביטוי באלרגיות קשות, שיכולות להפוך זמן רב לאחר הטיפול אפילו לסרטן".

מזותראפיה
טיפול המחטים הידוע יכול גם הוא להיות מסוכן למדי. קובי ברוך מסביר כי גלגלת המיקרו ינדלינג הביתית עלולה להיות מסוכנת כי טיפול רשלני ולא סטרילי יכול לגרום לסוגים שונים של סיבוכים וזיהומים, וכי גם בקליניקה נעשות טעויות: "נסיון להחדרת חומרים תמרוקיים לעומק העור על ידי קוסמטיקאי במהלך טיפול פציעת מחטים למרות שתמרוקים מאושרים לשימוש חיצוני בלבד. יצרנים רבים מלמדים את קהל הקוסמטיקאים להחדיר חומרים במהלך הטיפול, מה שיכול לגרום לסוגים שונים של בעיות, החל מגידולים שפירים וסרטניים בעומק העור, המשך בהיפרפיגמנטציה פוסט טראומתית בעקבות טיפול רשלני, שאיהנ ברמת טיפול, וכלה בדלקות ותגובות אלרגיות שונות."

הלחמת ריסים. ShutterStock
גם הלחמת ריסים אינה נטולת סיכון/ShutterStock

נעלי עקב
70% מהנשים המערביות סובלות מעיוותים ותקלות משונות בכף הרגל, בגלל נעלי עקב. מה לעשות שדחיסת הרגל לתוך נעל עקב בעלת צורה שלא תואמת את הרגל ומעוותת את היציבה זה לא ממש בריא? שברי מאמץ, יבלות אצבעות פטיש, כאבים קשים בכריות הרגליים שמרגישים כמו שריפה, ציפורן חודרנית, וכמובן בעיות גב כרוניות כמו פריצות דיסק. ובוא לא נדבר בכלל נדבר על כל המקרים שבהם העקבים גרמו לנשים ליפול ולשבור או לעקם משהו.

דיאודורנט
על אנטי-פרספירנטים שמעת? כי ברוב הדיאודורנטים יש כאלה - הם מכילים לרוב מלחי אלומיניום, שמגיבים לזיעה בזיעה ויוצרים חומר שסותם את הצינורות של הבלוטות, וככה הן מפסיקות להפריש זיעה. כתוצאה יכול להיגרם לגרום תהליך דלקתי ואחד מהחומרים שיש בדיאודורנט הוא אלומיניום כלוריד, שרעיל למערכת העצבים. גם מצאו קשר בין רמות גבוהות של אלומיניום בגוף לבין התפתחות של אלצייהמר.

הלחמת ריסים
הדבקה של ריסים מלאכותיים באופן סמי-קבוע אל הריסים הוא הליך נפוץ ופופולרי בקרב חובבות ביוטי ודוגמניות. זה אמנם אפקטיבי מאוד ועם תוצאות מיידיות שלרוב נראות מצוין, אבל כולל חומרים כימיים כמו קרטין ודבקים בקרבת העיניים, שימוש במכשירים חדים באיזור ויכול לגרום לתופעות לוואי כגון גירויים, דלקות, או אפילו טראומה שגורמת ליובש כרוני בעיניים. בנוסף, זהו תהליך שצריך לחזור עליו אחת לחודש, וכמה פעמים כאלה עלולות לגרום לנשירה של הריסים הטבעיים או לשבירתם.

מנורת שיזוף. ShutterStock
מה, לא נגמרו האייטיז?/ShutterStock

שיזוף מלאכותי
שמש זה לא בריא, את אנחנו כבר יודעים. רוב האוכלוסיה לוקחת תופסים של ויטמין D, מורחת קרם הגנה מהשמש ומשתדלת לחבוש כובעים. ומשום מה, עדיין קיימות בעולם מיטות שיזוף, ויש אנשים שמשתמשים בהן באופן קבוע, למרות שידוע כי חשיפה ממושכת לקרינה מעלה את הסיכוי לחלות במלנומה וקרצינומה, בדיוק כמו קרינת השמש שלמדנו להיזהר ממנה. "נורא. כל פעם שאת נכנסת למיטה כזאת זה נזק נוראי של קרינה ממוקדת" אומרת מימי לוזון "בנוסף לפיגמנטציה קשה מאד, זה גורם משמעותי להזדקנות של העור, כתמים ולנזקים. אני לא מצליחה להבין איך זה לא עבר מהעולם הדבר הזה. תעשו שיזוף עצמי עם צבע. לצלות את עצמך במכונת שיזוף זה אסון".

איפור קבוע
מה אין באיפור קבוע? אייליינר קבוע, תוחם שפתיים, פיגמנט קבוע בגבות, אפילו אפקט של מייק אפ לטשטוש סימנים וצלקות. עזבו שלרוב זה מכוער ואתן עלולות להיתקע עם גבה וורודה, ירוקה או כחולה - יש תמיד סכנה של זיהומים, צלקות, והסיכוי ליפול על שרלטן עם ידיים שמאליות שלא יודע את העבודה לא קטן בכלל. לא יודעות מה איתך, אבל אנחנו מעדיפות להגיע למיון, לקבל טיפול ולהבריא, מאשר להסתובב כל החיים עם תוחם עקום ואייליינר ירוק.

משחות מאלחשות
אמלה, מכירות? מורחים אותה לפני חצי מהפרצדורות הקוסמטיות. אז מסתבר, ואפילו רשום בעלון לצרכן שלה וכל תרופה על בסיס לידוקאין אזהרה לא להשתמש על שטח עור העולה על גודל 20 סנטימטר רבוע. קובי ברוך מזהיר כי "ספיגה של התרופה על שטח עור גדול מדי יכולה להוביל אצל אנשים מסוימים (כגון הסובלים מחוסר באנזים g6bd) לתופעות של חולשה, עייפות, תשישות ולעיתים נדירות אף למוות, למרות שנצפו גם מקרי מוות אצל אנשים שאינם סובלים מחוסר באנזים בעקבות שימוש רשלני בתרופה."

צבע שיער. ShutterStock
גם חומרי הבהרה יכולים לשלוח אותך למיון/ShutterStock

הסרת שיער
גם הסרת שיער בלייזר, פרקטיקה רגילה ויומיומית כל כך, עלולה להיגמר בנזקים קשים כמו צמיחת יתר של שיער דווקא במקום שהיה אמור להיות חלק אחרי הטיפול, כוויות, צלקות, שלפוחיות, וכולי. אפילו מגילוח ושעווה יכולים להיגרם זיהומים, חתכים, כוויות ואלרגיות. תקלות ותאונות הסרת שיער הן מאד נפוצות, ובחלק מהמקרים גם חמורות מספיק בשביל להיגמר במיון. קובי ברוך מוסיף עוד תופענה שמעולם לאט שמענו עליה: "טיפולים בקרן אור, לא משנה אם לאנטי אייג, הבהרה, או הסרת שיער יכולים להוות סכנה ממשית לאנשים שעברו בחייהם טיפולים תרופתיים בעירוי המכילים זהב או מתכות שונות. לא משנה כמה שנים לאחר הטיפול התרופתי, טיפול בקרן אור יכול להוביל להכחלה של העור באופן שאינו בר טיפול".

צבע שיער
מילא הנזקים שנגרמים לשערה עצמה - היובש, אבדן הצורה, והשבירה, אבל צבע שיער, חומר שנשים באותו איתו במגע בשגרה מכיל חומרים שמסוכנים לנו אמוניה זה אמנם רגיל, אבל הערך התזונתי שלו גם לא משהו. צביעת שיער היא פעולה כימית אגרסיבית למדי שכוללת חומרי הבהרה, חומרים רעילים וזו פעולה שעושים באופן קבוע, שעלולה לגרום במקרים קיצוניים לתגובות רעילות כתוצאה משאיפת כימיקלים, ומילא המשתמשות - מעצבי השירע שחשופים לכימיקלים הללו כל היום במשך שנים, נמצאים בסיכון מוגבר למחלות.

לק ג'ל
לפי מחקרים חלק ממנורות הייבוש של לק הג'ל עלולות לגרום לסרטן במקרה הרע (הדוגמנית קרולינה יסקו, עברה כריתה חלקית של האגודל בעקבות חשיפת יתר), ולפיגמנטציה ונזקי שמש במקרה הטוב, וזה עוד לפני שמדברים על החומרים שממנו עשוי לק ג'ל. רמז: זה לא סלט. אפילו לק רגיל, וגם הפרקטיקה מסביב ההנחה, הייבוש, וההסרה שלו כוללים חומרים מגעילים כמו אציטון, דיבוטיל פטאלאט שאסור לשימוש באירופה כי הוא עלול להזיק למערכת הרבייה, דיבוטיל פטאלאט שבארה"ב נקבע כי הוא עלול לגרום לנזקים קוגניטיביים ולפגוע בפעילות התקינה של הכליות, ושחשיפה חוזרת אליו במהלך ההיריון עלולה להשפיע לרעה על התפתחות עוברים. ואחרון חביב - פורמלדהיד, החומר שמקשה את הלק ומייבש אותו נמצא בשימוש כחומר לשימור גופות ומוגדר כחומר מסרטן בארה"ב. העיקר החיסון לקורונה מפחיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully