זוג הורים עם תינוק. ShutterStock
ShutterStock

מי את בכלל? התינוק שלך בכל מקרה יקבל את שם המשפחה של האבא

9.5.2021 / 10:06

לפי החוק במדינת ישראל, תינוק שנולד מקבל אוטומטית את שם המשפחה של האבא. במדינה שבה נשים מתבקשות לשנות את השם שלהן אחרי הנישואים בעוד שגברים אפילו לא חושבים על זה, אי אפשר לצפות לשוויון אמיתי

בואו נשים את הדברים על השולחן. קוראים לי גל סלונימסקי.

כן, יש לי שם משפחה קצת מאתגר. מאז ומתמיד התמודדתי עם ניסיונות כושלים של אנשים שפוגשים בי בראשונה (וגם בשנית, בשלישית, ברביעית וכן הלאה) להגות את המילה "סלונימסקי" בלי להתקשות ולגמגם אחרי האות ו'. זה כל כך מורכב עבור חלק מהאנשים, שכאשר מבקשים לרשום את שמי, אני ישר מאייתת. חוסכת זמן. הרבה אנשים הציעו לי להפסיק לתקן כששוגים, אבל אני לא רוצה. גל סלונימסקי זו מי שאני, וכל שם אחר - הוא כנראה מישהי אחרת.

את הפייסבוק ואת האינסטגרם שלנו כבר ראית?

כשהתגייסתי לצבא, החייל שהנפיק לי את תעודת החוגר שאל אותי מה שם המשפחה שלי. כשעניתי לו, הוא השיב: "עד החתונה זה יעבור". אז, בגיל 18, עוד לא הבנתי שוואלה, לא. עד החתונה זה לא יעבור. זה כאן כדי להישאר, כי זו מי שאני. השבוע השיחה הזו פגשה אותי שוב. הגעתי לרופא ובעודי מתיישבת מולו, מוכנה לפרוק את כל תלונותיי רק כדי שיימצא לי מזור לכאביי, הוא שאל - "סלו... מה? מה זה שם המשפחה המוזר הזה?". "סלונימסקי", השבתי. "שם המשפחה שקיבלתי מאבי". "מאביך? לא מבעלך?", המשיך הרופא, ואני חזרתי ועניתי: "לא, מאבי". הרופא חשב שהוא מבשר לי בשורות טובות כשחתם את השיחה במילים: "אם ככה, אז לא נורא. תתחתני וזה יעבור".

זוג הורים עם תינוק. ShutterStock
תינוק שנולד מקבל את שם המשפחה של האב, בלי לשאול את ההורים מה הם רוצים/ShutterStock

את ברירת המחדל, שכשאישה מתחתנת היא אמורה לקבל על עצמה את שם המשפחה של בעלה, כולם מכירים. אבל האם ידעתם שזה המצב גם כשמדובר בתינוקות רכים שרק מגיעים לעולם? השבוע הכרתי את חוק שמות המשפחה של מדינת ישראל. כאשר תינוק מגיע לעולם, באופן אוטומטי הוא מקבל את שם המשפחה של האב. כלומר, אם להורים יש שם משפחה זהה - הוא מקבל אותו. אם יש להם שמות משפחה שונים, כלומר - האישה בחרה לשמור את השם שלה ולא לקחת את שם בעלה לאחר הנישואים או שההורים אינם נשואים, התינוק מקבל את שם האב. התהליך הזה קורה באופן אוטומטי, בלי לשאול את ההורים מה הם רוצים שיהיה שם המשפחה של בנם או בתם. ההורים יכולים לבקש לשנות את שם המשפחה של התינוק או התינוקת לשם המשפחה של האם או לשני שמות המשפחה - אך ברירת המחדל היא שם משפחתו של האב. ככה זה במדינה פטריארכלית שבה על פי החוק האב הוא עדיין "ראש המשפחה".

חתן וכלה. ShutterStock
אמרו לי ש"עד החתונה זה יעבור", אבל בכלל לא בטוח/ShutterStock

הרבה דברים השתנו במאה ה-21 בכל הנוגע למין, מגדר ומיניות, אבל כשזה מגיע לשם משפחה, מתברר שנותרנו מאחור. בעבר, נהוג היה שהבעל "קונה" את האישה מידי אביה, וזו מצטרפת אל משפחת הבעל, או השבט שאליו הוא משתייך. האישה עוזבת את המשפחה שאליה נולדה, ועוברת אל זו של הבעל, האיש החזק החדש בבית שמחליף את אביה - ולו היא מעמידה משפחה וצאצאים.

ואולם, הרבה מים עברו בנהר מאז. היום בני זוג בוחרים בחירה עצמאית משותפת להינשא, והם לא עוזבים אף משפחה שאליה נולדו כשהם בוחרים לעשות זאת. למעשה, ילידי דור ה-Y יעידו שהם עדיין ממשיכים לקחת מההורים קופסאות אוכל או לשלוח אליהם שקי כביסה, גם הרבה אחרי הנישואים ולידת הילדים.

אז אם המצב השתנה, למה החוק במדינת ישראל קובע שתינוקות שנולדים באופן אוטומטי מקבלים את שם משפחתו של האב, מבלי לאפשר להורים להתדיין על זה? התשובה שקיבלתי מרבים הייתה - "מסורת". זו יכולה הייתה להיות תשובה נהדרת, ואני בעצמי מאוד אוהבת מסורת ויש מנהגים נהדרים שראוי שמר, אבל מה עושים כשהמסורת מקטינה נשים ומחייבת אותן למחוק את הזהות שלהן למען הקמת המשפחה? האם במצב כזה היא ראויה להישמר בדיוק באותו האופן?

הורים וילדים משחקים. ShutterStock
מה עושים כשהמסורת מחייבת נשים למחוק את הזהות שלהן למען הקמת המשפחה?/ShutterStock

ימים ספורים לפני חתונתה של חברתי הטובה היא פנתה אליי בלחץ. "לא יודעת מה לעשות אחרי החתונה", היא פתחה את השיחה. "אני לא יכולה לקחת את שם המשפחה שלו ולמחוק את שלי. זו מי שאני כבר 30 שנה. אמחק את הזהות שלי? אהפוך להיות מישהי אחרת?". זו דילמה שעוברת בראשן של נשים רבות לקראת טקס הנישואים, כאשר הפתרון שהן מוצאות לה זו הוספת שם המשפחה של הבעל אל זה שלהן. מרבית הנשים סביבי היום נושאות שני שמות משפחה. זו פשרה מקובלת ונחמדה, אבל אני רק שאלה: למה הגבר אף פעם לא נאלץ להתמודד עם הדילמה הקשה הזו? הרי גם ככה נשים נלחמות על הקול שלהן, על ההנכחה, על הזהות שלהן במרחב. למה הקמת משפחה, צעד שאמור להיות מרגש, צריך להיות נדבך נוסף במציאות המאתגרת? נשים נלחמות להיות מי שהן, והמסורת הזו בנישואים מבקשת לבטל זאת.

- חתן וכלה על החוף. ShutterStock
אולי הגיע הזמן שזו תהיה דילמה משותפת – איזה שם משפחה לוקחים?/ShutterStock

החוק בישראל היום אומר במילים אחרות שמשפחתה של האם אינה נחשבת. החוק משאיר את האב כ"ראש המשפחה" ומונע שוויון אמיתי בין בני הזוג. מה שאני מבקשת הוא לא הרבה - רק לאפשר התדיינות. אני לא רוצה לשנות את המצב כך ששם המשפחה הקבוע כברירת המחדל יהיה זה של האישה. אני גם לא בעד שתינוק שנולד יישא שני שמות משפחה (רק תחשבו מה יקרה אם לכל אחד יהיו שני שמות משפחה, ואז בדור הבא לכל ילד יהיו ארבעה וכן הלאה. סרבול ומטרד), מה שאני כן מבקשת זה רק שתצאו מתוך נקודת הנחה שיש על מה לדבר. ששתי התשובות הן נכונות - גם שם המשפחה של אב וגם זה של האם. ואולי הגיע הזמן שזו תהיה דילמה משותפת - איזה שם משפחה לוקחים? ואיך יקראו לילדים שייוולדו?

אם ההורים יחליטו יחד לתת לבנם או בתם את שם המשפחה של האב - נהדר. אבל תאפשרו להורים להחליט, ואל תקבעו ברירת מחדל מרגיזה שממנה אפשר להבין שנשים אינן חשובות. השיח בחברה צריך לאפשר דיון בנושא, ולא לצאת מתוך נקודת הנחה שיש רק דרך אחת נכונה, שבהכרח עושה עוול לנשים ולמשפחותיהן. כדאי שגם גברים יחשבו על כמה קשה זה למחוק זהות וכמה מטרידה המחשבה שהמשפחה שגדלנו אליה לא מספיק חשובה. הימים שבהם הגבר הוא אב המשפחה והאישה היא עזר כנגדו הסתיימו מזמן, וראוי שהחוק בישראל יתאים את עצמו אליהם, לטובת כל התינוקות הרכים שיגיעו לעולם בישראל מעתה והלאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully