ביל ומלינדה גייטס, 10 ביולי, 2014. רויטרס
רויטרס

אחרי מקנזי - כמה מלינדה גייטס הרוויחה מהגירושים מביל?

רן רוט

20.5.2021 / 9:01

כולנו קינאנו נורא במקנזי בזוס שיצאה מנישואיה לג'ף בזוס עם כמעט מחצית מרכושו. גם מלינדה וביל גייטס התגרשו - מה היא מרויחה מזה, ואיך תימנעי מהטעויות שלה. עו"ד רן רוט עונה על כל השאלות החשובות

לאחר 27 שנות נישואים ונכסים משותפים המוערכים בשווי של כ-130 מיליארד דולר, הודיעו ביל ומלינדה גייטס על גירושיהם. אמנם לא מזמן התגרשו גם ג'ף ומקנזי בזוס, אך בשונה מהם לזוג גייטס אין הסכם ממון המסדיר את חלוקת הנכסים ביניהם. מקנזי קיבלה מניות אמזון בשווי של 38 מיליארד דולר. ג'ף נשאר עם מניות בשווי של 112 מיליארד דולר. ההון של ביל ומלינדה מוערך בכ-130 מיליארד דולר. עד כה הועברו למלינדה מניות בשווי של 2 מיליארד, אבל ע"פ החוק במדינה היא זכאית לעד מחצית הסכום (65 מיליארד!). זה כמובן לא מבטיח שהיא תקבל חצי, אבל יש לה פוטנציאל מיקוח טוב.

את הפייסבוק ואת האינסטגרם שלנו כבר ראית?

אז מהו הסכם ממון, האם הוא מתאים לכולם, למה עדיף להתייעץ עם עו"ד מומחה בתחום לפני שחותמים עליו ומאשרים אותו בבית המשפט ולמה חשוב לחתום עליו גם אם כרגע אין לכם ממון?

ביל ומלינדה גייטס, 21 באפריל, 2017. רויטרס
הסכם ממון - לעשות או לא לעשות? למלינדה הפתרונים/רויטרס

אז מה זה הסכם ממון?
הסכם ממון הוא הנייר שבמרבית הסרטים שולף החתן המולטי מיליונר לכלה הענייה יום וחצי לפני החתונה באומרו: "זה רק כי ההורים שלי מכריחים אותי. אבל אל תדאגי, אני אוהב אותך ויודע שבחיים לא ניפרד" הסכם ממון הוא מסמך משפטי, חוזה הנערך בכתב בין בני זוג, שנועד להסדיר מראש את היחסים הכלכליים ביניהם בזמן סיום הקשר, ובכך למנוע בעיות של מאבקים ממושכים בבתי משפט, העלולים לעלות המון זמן, כסף ומשאבים נפשיים. אם אין לבני הזוג הסכם יחול חוק יחסי ממון הקובע כי מה שנצבר מתחילת הנישואים או הקשר מתחלק שווה בשווה בין הצדדים במקרה של גירושין.

הוא אמר - היא אמרה
בנוסף, כדי להימנע ממצב בו את טוענת שהדירה, הרכב או נכס אחר שלכם שלכם שווה סכום מסוים והוא טוען שהוא שווה בערך חצי אפשר לקבוע מראש במסגרת הסכם ממון את האופן בו יקבע השווי של הנכסים המשותפים: מי יבצע את ההערכה הכספית של הרכוש המשותף, אופן החלוקה של הרכוש ומתי הוא יחולק. כך ימנע מצב בו הגרוש שלך מסכים שהוא התחייב להעביר לך למשל מחצית משווי הרכב, אבל הוא לא אמר מתי.

למי הוא מיועד?
יותר מדהימה מההודעה על הגירושים של בני הזוג גייטס היתה העובדה שלזוג אין הסכם ממון. הגייטסים הם האחרונים במצעד העשירים והמפורסמים שהתגרשו בשנים האחרונות, אבל בשונה מרוב הגירושין לפניהם להם אין מסמך שיכתיב מראש כיצד הם יתחלקו בכסף. כנראה שגם ביל גייטס טעה לחשוב שרק לבני זוג שלשניהם או לאחד מהם יש הרבה נכסים או כסף כדאי לערוך הסכם ממון.
כפי שהוא בטח גילה, מדובר בטעות חמורה. ביל היה צריך להעריך את עצמו יותר ולהאמין בחלום שלו, כי הסכם ממון בדרך כלל עוסק לא רק ברכוש הקיים של בני הזוג ובאופן בו הוא יחולק בסיום הקשר, אלא גם ברכוש העתידי שלהם ובאופן בו הוא יחולק, אם יחולק, וביל כידוע, צבר רכוש רב.

עוד בוואלה!

אולי זו הסיבה האמיתית בגללה נפרדו דניס והדר מחתונמי

לכתבה המלאה
מייסד אמזון, ג'ף בזוס וגרושתו מקנזי בזוס בבוורלי הילס, קליפורניה 2018. רויטרס
טעות, ג'ף. טעות חמורה/רויטרס

מהו "הרכוש העתידי"?
הרכוש העתידי הוא הרכוש אותו תצברו בהמשך דרככם המשותפת. אם אין הסכם ממון, הרכוש העתידי יהיה שייך לכם במשותף חצי- חצי, למעט מתנות וירושות שקיבל אחד מכם, אבל אתם יכולים גם לקבוע חלוקה שונה. אנשים אשר כרגע אין להם ממון בכלל אבל הם בעלי חלום ופוטנציאל לממש אותו מבינים כי יתכן והפוטנציאל הממומש יהיה שווה הון רב והם לעיתים מעוניינים לשמור לעצמם את הזכויות עליו.
יתכן שאם ביל גייטס היה יודע טרם התחתן שהוא יהיה אחד מעשירי העולם, אולי היה דואג לקבוע מראש חלוקה על-פי בחירתו ולא חלוקה שוויונית בין בני הזוג, כפי שקבוע בחוק. מצד שני, מאחר ומדובר בכל זאת בביל גייטס, יכול להיות שכאשר הוא התחתן בינואר 1994 בזמן שמיקרוסופט עוד לא הייתה חברת ענק ומלינדה עבדה לצידו עד שנולדו להם הילדים, הוא ראה לנכון כי גם אם חלומותיו יתגשמו והוא יהפוך למיליארדר יהא זה הוגן וראוי לחלוק את הונו שווה בשווה איתה במידה שיתגרשו.

ואם יש לו חובות?
אז מסתבר שלא רק שאת לא אמורה להתחתן עם ביל גייטס או מיליארדר אחר, אלא שלבעלך לעתיד יש המון חובות, אל דאגה! גם לגבי חובות יכולים בני הזוג אשר מעוניינים לקבוע בהסכם ממון את רצונותיהם. בין אם מדובר בחובות שהוא צבר טרום הנישואים ואת לא רוצה להיות זאת שתשלם אותם במקרה של פירוק הקשר ובין אם מדובר בחובות עתידיים שאת חוששת שהוא יצור בעתיד, מבלי שתדעי עליהם אפילו.

אגב, כבר היו מקרים בהם בני זוג ניסו לנצל לטובתם את הסכם יחסי הממון על מנת להתחמק מתשלום חובות ונושים של הבעל. הם חתמו על הסכם ממון בו נקבע כי הדירה תהיה שייכת לאישה והתגרשו פיקטיבית. אז נכון שבמקרה של פשיטת רגל של הבעל יהיה קשה לנושים לממש את זכויותיהם מהדירה, אבל קיים סיכון שבמקרה של גירושין אמיתיים האישה תנסה לשמור לעצמה את כל הזכויות בדירה ותטען כי הרכוש שייך לה ולא הועבר באופן פיקטיבי על מנת להתגונן מהנושים.

ואם אין לי כוונה לצבור ממון?
אז כבר מצאת את המיועד וכרגע מתאים לכם יותר שהוא יצא לעבוד ושאת תוכלי לשבת בבית ולהתרכז בגידול הילדים, אז כל העבודה הקשה שלך בבית לא שווה כלום? תהיי רגועה. גם במקרה כזה אפשר ואפילו כדאי להסדיר את הזכויות הכספיות שלך בכסף שהוא ירוויח. בד"כ במקרים כאלו ייקבע מנגנון פרוגרסיבי הקובע את חלקך בממון העתידי בהתאמה למספר הילדים המשותפים, משך הזמן שתהיו נשואים ועוד. הכל כפי מה שתבחרו ותחליטו בזמן החתימה על הסכם הממון.

ביל ומלינדה גייטס במהלך המשחקים האולימפיים בביג'ינג, 10.08.08. רויטרס
אולי זה התחיל כבר אז?... מלינדה וביל ב-2008/רויטרס

על מה חותמים?
כמו שמערכת היחסים בין הזוגות שונה כך גם אין נוסח אחד של הסכם ממון המתאים לכל הזוגות, אלא הוא משתנה ומותאם לפי הצרכים של בני הזוג והמטרות שהם הציבו לעצמם, לכן מומלץ מאוד לא להוריד נוסח סטנדרטי מהרשת ולהשתמש בו אלא לגבש הסכם שיתאים לבני לזוג המסוים ולמערכת היחסים שביניהם.

מתי חותמים ואצל מי?
בדרך כלל עורכים בני הזוג הסכם ממון לפני מיסוד הקשר, אבל אפשר לערוך אותו בכל שלב של מערכת היחסים. יש זוגות אשר רק כאשר מערכת היחסים שלהם מתחילה להתערער מחליטים להסדיר את העתיד הכספי שלהם. בכל מקרה, הסכם ממון בין בני זוג נשואים תקף רק אם קיבל אישור של בית המשפט, או של נוטריון, לפני הנישואים. הסכם בין ידועים בציבור תקף גם ללא כל אישור.

בעל מקצוע?
כמו שאת לא מורחת לק או מספרת את עצמך לבד, גם כשאת מתכוונת לחתום על הסכם ממון עדיף לפנות לעורך דין מקצועי, המתמחה בדיני משפחה ובעריכת הסכמי ממון ולא לעשות משהו באופן עצמאי או להוריד הסכם מהרשת ולחתום עליו. ניסיון בתחום, חשיבה מקצועית וניסוח מדויק של ההסכם ימנעו תקלות ושאלות בזמן הגירושים.

עו"ד רן רוט, מומחה בדיני אישות ועריכת הסכמי ממון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully