שני פדר (חד פעמי). רואי בוקובזה RBCO, אתר רשמי
אתר רשמי/רואי בוקובזה RBCO

"בלה חדיד, את אנטישמית": הישראלית שנכנסת בכוכבות

עודכן לאחרונה: 14.5.2021 / 12:05

שני פדר, טרנדולוגית שבימי שלום עוסקת באופנה ולייף סטייל באינסטגרם, זיהתה טרנד מסוכן - כוכבות בעלות מליוני עוקבים מעלות מסרים אנטי ישראליים לרשת, וגוררות איתן עשרות אלפים. במקום להתגונן, לוקחות בנות הקהילה שלה את ההסברה לידיים שלהן ותוקפות חזרה

הימים הם של מציאות מפחידה, חדשות וסרטוני אימה בוואטסאפ. ריצות לממ"ד, פחד ברחובות, לינצ'ים בזיזות, והתפרעויות שראינו בעיקר בסרטים. יש עוד מקום בו מתנהלת מלחמה, וכיאה לעידן הנוכחי, זו הזירה התוססת של הרשתות החברתיות, שם לכל אחד יש פרופיל, דעה וקול שהוא יכולה להשמיע, לטוב ולרע. בעולם שמתקיים מסטורי לסטורי , וכל כוכב טלוויזיה נקרא "מוביל דעה", גם הכוכבים הגדולים בעולם משייפים את זהותם הפומבית ותופסים צדדים, באמצעות הבעת דעתם הפוליטית שלהם, שכרגע, בהרבה מקרים הן אנטי-ישראליות.

את הפייסבוק ואת האינסטגרם שלנו כבר ראית?

כוכבות כמו דואה ליפה וקנדל ג'נר מעלות פוסטים אנטי ישראליים, הזמרת הלסי מעלה ציוץ על ה"אנטישמיות נגד אנשים חומים" (?!) ובלה חדיד מעלה תמונה בה רואים אישה ערביה עצורה ושואלת מה היה קורה לו זו הייתה אמא שלכם, כאשר היא מתעלמת מכך שרגע לפני, באותו סרטון, אותה אישה ניסתה לדקור חייל. מובילי הדעה הם בעצם קצת מובלי דעה שעושים מה שעושים בעיקר כי "זה מה שכולם עושים", וכל עולים בשבוע האחרון המוני פוסטים שיוצרים כדור שלג שגורר אתו כוכבים נוספים עם מיליון עוקבים - או איך שהדבר הזה נקרא בשפה המקצועית - טרנד.

בניגוד לרובנו שמושכים בכתפיים ואומרים "ככה זה, שונאים אותנו בעולם" שני פדר, משפיענית קטנה יחסית, טרנדולוגית שחשבונה מנה עד לפני כמה ימים 15 אלף עוקבים. פדר החליטה לקחת את ההסברה הישראלית לידיים שלה, ובחרה במקום לדבר עם העוקבות על טרנדים בתחום האופנה והלייפסטייל, להשתמש במומחיות שלה כדי להשיב מלחמה. היא זיהתה את הטרנד המסוכן שהחלו הכוכבות, והחליטה לקחת יוזמה.

בתמונה למעלה: שירז שוקרון היא משפיענית נוספת שתוקפת את בלה חדיד

היא לא לגמרי לבד. יש בישראל עוד כמה אושיות שבימים האחרונים עוסקות בהסברה פרו ישראלית - נטלי דדון ודנית גרינברג מגיבות לפוסטים, והאחרונה אף אוצרת קובץ שמכיל תגובות ענייניות באנגלית שהעוקבים יכולים לענות באמצעותן לתכנים בעיתיים. אבל בזמן שהרוב נוקטים בגישה מתגוננת, בניסיון נואש להוכיח ש"אנחנו דווקא בסדר", וש"לישראל יש זכות להגן על עצמה" פדר החליטה שהגיע הזמן לעבור למתקפה, והיא עושה את זה ביעילות, בסטייל, ובמקום הנכון - לראיה, החשבון שלה גדל השבוע בכ-5000 עוקבים.

"זה התחיל מדוגמניות עם עשרות מיליוני עוקבים שהעלו דברים שקריים או חצאי אמיתות" מסבירה פדר "וכל האנשים שעוקבים אחריהן, שגם להם מיליוני עוקבים, הולכים אחריהן ומעלים גם. לא כי הם יודעים, פשוט כי הם רוצים להיות חלק מהטרנד. כי זה מגניב, כי זו אופנה." היא מסבירה, "טרנד זה משהו שמתפשט מהר כשהאנשים הנכונים מפיצים אותו, במיוחד כשזה משהו שקשור לשנאה. שנאה זה קל".

שנאה זה קל, וגם סוחף, כפי שמוכיחים האירועים האחרונים ברחובות, ובעתות משבר הנטייה הישראלית היא להשאיר את ההסברה לתותחים הכבדים בהוליווד, כמו נטלי פורטמן (שהבהירה שהיא מתנגדת לפעולות האחרונות) בר רפאלי, או גל גדות, שאחרי שהוכרחה להגיב, הותקפה על תוכן התגובה שלה - משני הצדדים.

עוד בוואלה!

ועכשיו באנגלית, עלק: שליחתנו קורין גדעון מדווחת מהרצפה

לכתבה המלאה

בתמונה למעלה: שני פדר, מנהיגת הפדריישן

החשבון של שני פדר אמנם לא מחזיק במאות אלפי עוקבים (עדיין) אבל הוא ללא ספק איכותי - בתוך פחות משנתיים שני הפכה מאמא טריה שלומדת נטורופתיה לכוח עולה ברשתות החברתיות - היא יוצרת שיתופי פעולה מוצלחים, ממליצה על מוצרים שאוזלים מהמדפים, לאחרונה עיצבה קולקציית קפסולה של מוצרים טרנדיים במחירים נוחים, אבל הכוח הגדול שלה הוא הקהילה הפעילה שיצרה.

"עקבנו אחרי הדבר הזה והחלטנו שביחד ננסה לעשות הכל כדי לשנות את זה ולהשפיע כדי לעצור את הטרנד הזה. אין לנו מה להפסיד - זה או זה או להיות במקלט ולהתבאס. כל אחת התחילה לשלוח לי חשבונות, מי העלה מה - החשבון הזה בעד ישראל והחשבון הזה נגד ישראל - והתחלנו להפציץ אותם בתגובות."

הדבר המפתיע הוא שאחרי שאותם חשבונות, גדולים כקטנים, התחילו לקבל מטחי תגובות, השיח התחיל להשתנות. ואם להקשיב לפדר, מדובר בטרנד שמתחיל להיבלם. "פתאום אחות של בלה חדיד התחילה לענות לבנות מהפדרשיין ולהביא להן הגדרות המילון למה היא לא אנטישמית" היא מגלה. "התחלנו לשנות את השיח, ולהטיח בכוכבות שמה שהן עושות הוא לא 'בעד פלסטין', אלא אנטישמיות על רקע דתי. אנחנו מסבירות להם שכשהן מעלות תכנים אנטי ישראליים ומגינות על חמאס, הן מגינות על ארגון דתי. וזאת אנטישמיות."

מביקור בחשבון של פדר ניתן לראות אינספור תגובות של בלוגריות וצילומי מסך של עוקבות שמנהלות שיחות עם אותם חשבונות ומיליוני העוקבים שלהם. חלקם מוחקים בסופו של דבר את הפוסטים הבעייתיים, ואחרים מבקשים עוד אינפורמציה ומעלים התנצלות.

"זה מעבר מהגנה להתקפה" היא מסבירה "לא כתבנו מסרים של 'פיס אנד לאב' אלא מסרים של 'אתם אנטישמיים ואנחנו לא מקבלים את זה. מה שאתם עושים זה כמו מה שהיטלר עשה', וזה ממש התחיל להלחיץ אנשים."

לפעולות האלה יש כמובן גם צד שלילי. גם שני וגם העוקבות שלה החלו לקבל הודעות שנאה, אבל גם הן משמשות את שני במלחמה: "יש לי תגובות מאוד רעות," הא אומרת "אנשים שולחים לי 'חבל שהיטלר לא סיים את העבודה'. יש תגובות מפחידות. אבל כמו שבלה חדיד מנצלת את חוסר הידע שלהם לרעתנו, אני מנצלת את המידע לטובתנו. אני אומרת ליהודים 'תראו מה קורה! אם לא תתעוררו זה יכול לקרות שוב!' ופתאום אני רואה שאנשים שלא קשורים לישראל מעלים נגד אנטישמיות. פתאום הן עברו מהסתה להסברה למה מה שהן עושות זה לא אנטישמי."

ההאשמה באנטישמיות עובדת טוב יותר מכל התגוננות, מסתבר. "אלו אנשים שאין להם מושג" היא צוחקת "הם העלו כי ראו שהרבה אחרים העלו, וכשהם ראו את התגובות שלנו, הם הבינו שיש מחיר ושהם יוצאים אנטישמיים."

ולא מזיק להזכיר שהרבה מתעשיית הבידור והאופנה נשלטת ע"י יהודים, כך שגם אלו שלא מעוניינים לחזור בהם, לפחות מתחילים להבין את ההשפעה הבעייתית של התכנים. בנוסף, כשחשבון מסוים מקבל הרבה "REPORT" שמתריע כי התוכן שעולה בו בעייתי, רמת החשיפה שלו יורדת. "דיאט פראדה למשל" אומרת שני, "מרוב שעשינו להם ריפורט, מאוד קשה למצוא אותם. זה אולי לא מוריד אותם, אבל מוריד את החשיפה והקידומים שלהם משמעותית."

אולי זהו השינוי שלא חשבנו עליו. אנחנו כל כך רגילים להסביר את עצמנו שלפעמים אנחנו שוכחים שאולי לא באמת צריך להתנצל כל הזמן. או, אם להקשיב לשני, אז להבין שזה הרבה יותר פשוט. "לא צריך לפחד מזה ששונאים אותנו" היא אומרת, "לפעמים באמת צריך לתקוף כדי להביא תוצאות. אנשים מתחילים להעלות התנצלויות ולהבין שיש כאן עוד צד, ועוד אנשים שנפגעים - אני לא אומרת שזה בגללנו, אבל השיח הזה מתחיל להיבלם, וזה מעולה שהתחלנו מהראש, מהאנשים החזקים."

אבל החלק החשוב ביותר כאן, אם תשאלו את שני, זו הקהילה שלה - הפדרשיין: "לפעמים אני מקבלת דיווחים לפני החדשות" היא אומרת בהתרגשות, "אני מקבלת אותם לפני החדשות כי בנות עברו שם, או כי אמא שלהן או דודה שלהן שלחה להן. יש לנו נציגות בכל מקום בארץ. ונכון שקהילה זה הטרנד הכי גדול וכל אחד אומר על עצמו שהוא 'קהילה' אבל רואים מה באמת אפשר לעשות, כשפועלים בשם מטרה אמיתית. אינסטגרם זה לא רק 'קוד קופון' או הנחות. כשיש מטרה חשובה ורצון לשינוי, אז מדהים שיש את הפלטפורמה הזו. זה כבר לא רק להסתמך על חדשות, BBC או CNN, יש סושיאל מדיה, וגם חשבונות עם 300 עוקבים יכולים לעשות שינוי."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully