הצעת נישואים. ShutterStock
ShutterStock

רוצות שיוויון? תפסיקו לחכות להצעת נישואים כמו עלובות

עינת וייסבורט

10.6.2021 / 13:01

בוודאי יצא לך לשמוע את המשפט "אנחנו נוסעים לצימר ביומולדת שלי בדיוק בתאריך של השלוש שנים שלנו" ושאלת, כמצופה "נראה לך שהוא יציע?". ב-2021 נשים עדיין מחכות שיציעו להן נישואים, אפילו במחיר הנצחת אי השוויון המגדרי

לקראת עונת החתונות שהגיעה אלינו אחרי הקורונה ומלחמת הבזק שהיו החיים שלנו בשנה האחרונה, והרשת מוצפת יותר ויותר בהצעות נישואים. הצעות בחוף הים בשקיעה, הצעות נישואים במסעדה יוקרתית, על איזה הר או בין הכרמים. ההצעות מוקפדות, מושקעות והמכנה המשותף של כולן הוא שהבחור מציע לבחורה. נדמה ששריפת החזיות, ניפוץ תקרות הזכוכית וכל הדרך שניסינו לסלול לבנותינו כדי שתחיינה בעולם שוויוני מגדרית, כל אלה נעלמים כשזה מגיע להצעת נישואים ולחתונה בכלל.

את הפייסבוק ואת האינסטגרם שלנו כבר ראית?

גם היום בשנת 2021 נשים צעירות מחכות שהאביר על הסוס הלבן יציע להן נישואים. ולא רק זאת, אלא זה גם צריך להיות כמה שיותר בומבסטי והכי חשוב שיצטלם היטב ועוד לא אמרתי מילה על גודל טבעת הנישואים. בחיי שלי עוד לא יצא לראות אישה צעירה מציעה נישואים לבן הזוג שלה. אולי זה קיים אבל זה בטוח לא מצטלם באותה קלות.

הצעת נישואים. ShutterStock
הצד האקטיבי והצד הפאסיבי/ShutterStock

מה יש באקט הזה שנשים צעירות עדיין מצפות לו? למה כל כך חשוב להן שיציעו להן? למה הן מחכות? למה לא לשבת בצורה מסודרת - הוא והיא - ולדבר יחד על העתיד שלהם באופן מעשי ושוויוני? מה זה נותן לנו? הרי ברגע שהגבר הוא המחליט להציע נוצרת אי סימטריה - יש צד שמחליט ויש צד שצריך להסכים, צד אקטיבי וצד פסיבי, צד שמגיע מעמדת חוזק וצד שמגיע מעמדת חולשה - האם לשם אנחנו חותרות?

עכשיו דמיינו סיטואציה שבה בחור צעיר מכין את כל ההפקה של הצעת הנישואים שהיא כשלעצמה עולה לעיתים אלפי שקלים, ומצריכה לוגיסטיקה לא קטנה וכמובן שבת הזוג לא יודעת כלום, כי הרי זו אמורה להיות הפתעה. ואז הוא מעמיד אותה בפני סוג של עובדה, איך היא יכולה להגיד "לא" כשכל המצלמות מופנות אליה לצורך הרגע הגרנדיוזי הזה, עם כל ההפקה המושקעת? גם אם היא לא ממש סגורה על עצמה, הסבירות שתגיד "לא" היא קטנה ממש, וכך היא נכנסת למערכת זוגית מאד מחייבת מתוך לחץ שהופעל עליה מבחוץ גם אם מבלי דעת ומתוך כוונה טובה (מה אומרים על הדרך לגיהינום?).

הצעת נישואים. ShutterStock
מה יש בה, בהצעה הזאת שנשים כל כך מצפות לה?/ShutterStock

אז עכשיו יבואו מי שיגידו שאני מגזימה, ושאם בני זוג חיים יחד כבר תקופה, הם בוודאי רוצים להינשא. על זה אני אומרת - יכול להיות, אבל זה לא העניין. הקדימו ועשו את ההחלטות יחד, סכמו את הסיכומים ביניכם ואחר כך תתמסרו לטקסים.

שוויון מגדרי צריך להיות גם אחריות שלכן, וזה כולל את מערכת הציפיות שבני הזוג שלכם צריכים לעמוד בה - ברגע שאתן לוקחות את תפקיד הנסיכה, בן הזוג לוקח את תפקיד האביר, וכך מאזן הכוחות הישן והפטריאכלי נשמר, גם אם זה בתת מודע. אם אנחנו רוצים להטמיע שוויון מגדרי שמתחיל בבית וממשיך במקומות העבודה, חייבים להתחיל בהחלטות משותפות כשהכוח נמצא אצל שני בני הזוג ולא אצל אחד מהם, ויפה שעה אחת קודם.


הכותבת הינה עינת וייסבורט, יועצת אירגונית המתמחה בשיווין מגדרי, מנכ"לית דרך אישה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully