נינג'ה אור חי. קשת 12, צילום מסך
צילום מסך/קשת 12

עוצמה נשית? נינג'ה ישראל הנמיכו את הקיר במקצה הנשים

מיה אגסי

7.1.2022 / 11:15

שני חלקיו של מקצה הנשים של נינג'ה ישראל הועברו כחגיגה פמיניסטית שמדגישה שוויון בין גברים לנשים, אבל מיה אגסי חושבת שזו רק מראית עין, ושבענף ספורט חדש בעידן פרוגרסיבי, יש כמה דברים שלא יכולים לקרות

עם הרבה רעש, צלצולים וקוביות בבטן, שודר השבוע החלק השני של מקצה הנשים של נינג'ה ישראל. מה שהיה אמור להיות מאורע פמיניסטי ומפגן כוח נשי, פשוטו כמשמעו, אכן היה כזה, בזכות הנשים המוכשרות, הספורטיביות והשאפתניות שעלו על המסלול. לא בזכות ההפקה ולא בזכות רותם סלע ואסי עזר, שאומנם דבקו בנרטיב הפמיניסטי לאורך המקצה, אבל נדמה שזה היה בעיקר לצורכי רייטינג ולא מתוך העצמה נשית אותנטית. למה אני חושבת ככה? כי רק לשתי נשים הובטח מקום בחצי הגמר של נינג'ה ישראל עונה 4. למה? לקשת פתרונים. וזו אפילו לא הבעיה היחידה במקצה הזה.

את הפייסבוק ואת האינסטגרם שלנו כבר ראית?

נתחיל מעניין מספר התקנים בחצי הגמר. אני משערת, שמספר המשתתפות המועט במקצה הנשים, הוא אינדיקטור לא רע למספר הנשים שמשתתפות במיונים ובהנחה שלא כולן בכלל עוברות את המיונים, מדובר באחוז קטן מאוד של נשים. מתוך האחוז הקטן הזה, הפגיזה פמליית הספורטאיות בלא פחות מחמישה באזרים, רובם הגיעו אחרי שהנשים הפלישו את המסלול (למעט כמה צעדים מסורבלים על הסטפר, שעשו לי דה ז'ה וו קל למקצה הראשון בעונה הראשונה). עד לרגע זה, לא הצלחתי להבין למה יש מקום בגמר רק לשתיים מהישראליות האלו ואם מישהו יצליח להאיר את עיניי, אני אשמח.

נינג'ה שרון בירנבוים. קשת 12, צילום מסך
שרון בירנבוים/צילום מסך, קשת 12

הפקת נינג'ה ישראל רוצה כביכול להאדיר נשים, לשים עליהן את הפוקוס, לחגוג את הרוח הספורטיבית ואת האחווה הנשית וברגע האמת, אומרת למתמודדות ראויות - חלקן אפילו ראויות יותר מהגברים - No Midoriyama for you, come back one year. זוהי לא העצמה, זו האמ-אמא של ההדרה ובטח בתוכנית שבוודאי נאבקת לגייס מתמודדות נשים. נינג'ה ישראל ירתה לעצמה ברגל, או נתקעה עם הנעל ברשת, מהבחינה הזו. ואם זה לא מספיק, בואו נדבר על המכשולים הלא מכשילים.

הערב הפמיניסטי לא באמת חתר להשגת שוויון בין גברים לנשים וזה בא לידי ביטוי פיזי, במכשולים עצמם. מסתבר, שבנינג'ה ישראל נורא רוצים שנשים ישברו את קירות הזכוכית וכדי לוודא שהן עושות את זה, הקיר הרגיל - שבמשך שישה מקצים התפארו בפנינו שהוא הגבוה ביותר בעולם (עם המגה קיר שהוגבה גם הוא בהתאמה) - הונמך שוב לגובה 4.25 מטרים. למה? האם הפקת נינג'ה ישראל לא באמת מאמינה שנשים בכושר מעולה, יצליחו לעבור קיר משודרג של 4.60 מטרים? הפורמט גם ככה נמצא במשבר זהות תמידי, בין תוכנית ריאליטי לתוכנית ספורט. מצד אחד, מביאים את הסיפור האישי של המתמודדים, דוחפים להם מצלמות לפרצוף ברגעי המשבר שלהם והשידור כולו תמיד מלא פאתוס ודרמה לעיתים מאולצת. מצד שני, למי שעוד לא הבין - מדובר בענף ספורט של ממש, עם ליגות בכל רחבי העולם, תחרויות, מכוני אימון ייעודיים ועוד.

לא שמעתי כמעט על ספורט שלא מבוסס על משקל הגוף (כמו אומנויות לחימה למיניהן), בו עושים הנחה לנשים. בכדורגל נשים המשחק הוא עדיין 90 דקות, בכדורסל נשים הסל ממוקם באותו גובה, בריצת 100 מטרים הן לא רצות 90 מטרים רק כי הן נשים ובשחמט האישה תקבל 16 כלים גם היא ולא משנה מול מי היא תשחק. אז כשמדובר בענף ספורט חדש, שנולד בשיא העידן הפרוגרסיבי, זו החלטה תמוהה ממש. מצד שני, אי אפשר להיתמם ולהתעלם משיקולי הרייטינג של תוכנית שהקיום הטלוויזיוני שלה הוא מעל הכול. מסלול פחות מאתגר=יותר באזרים=יותר באזז. לגיטימי, בהתחשב בנסיבות, אבל עדיין מקומם.

עוד בוואלה!

רוסייה האזינה, וזה מה שהיא חושבת על עומר אדם

לכתבה המלאה
נינג'ה עדי כרם. קשת 12, צילום מסך
עדי כרם/צילום מסך, קשת 12

עוד מכשול שזכה לשינוי לא מוצדק בעליל, הוא הידית. המתמודדים צריכים לצלוח את שלושת המכשולים הראשונים תוך 30 שניות ובמקרים מסוימים 35 שניות או 40, תלוי בקושי המסלול. משתתפות המקצה זכו ללא פחות מ 50 שניות של חסד, כמעט דקה במסלול ששלושת המכשולים הראשונים שלו גם ככה לא היו מאתגרים במיוחד, במונחי הענף. השנמוך הזה היה כל כך מיותר ומביך, שכאילו כדי לעשות דווקא, כל הנשים (למעט תימור "הארלי קווין/וונדר וומן" כספי) הגיעו אליו בקלילות ומשכו את הידית הרבה לפני תום הזמן.

אבל נחזור רגע לקירות, כי יש שתי מתמודדות שבלטו בהיעדרן במקצה הזה ואני מדברת על שתי הנשים הראשונות שעשו היסטוריה בתוכנית, סיימו את הקיר - ספיר פישלזון ואמור פז. שלא כמו יובל שמלא האצילי, שהפך מיד אחרי הניצחון ליקיר ההפקה ולנציג הלא רשמי של הענף בארץ, פישלזון ופז נחבאות אל הכלים וגם הצירוף הזמני של ספיר לעמדת השדרנים, לא האיר אותה כמו שהמסלול היה יכול לעשות. יכול להיות שלספיר ואמור יש את הסיבות שלהן והן בחרו לא להתחרות, אבל אי אפשר שלא להבחין בין המיתוג של שמלא לבין המיתוג שלהן, ובתוכנית שמתיימרת כהצדיע להישגיות הנשית, ההבדל הזה צורם.

לא יכולתי שלא לשים לב לעוד תופעה בולטת. יש שיטענו שזה במטרה לתת לנשים את כל הכבוד והמיקוד שמגיע להן, אבל האם שמתם לב שבני הזוג של המשתתפות הוצנעו, עד לא היו נוכחים כלל כחלק מהסיפור האישי של כל אחת? נשים רגע בצד את הדאחקות על בר זומר ותחשבו למשל על מתמודד כמו בר סנפיר המעולה. במהלך המסלול שלו התמקדה המצלמה בבת הזוג שלו כמה וכמה פעמים וזו לא הפעם הראשונה שבמקום לצפות בספורטאי עילאי טורף את המסלול, אנחנו נאלצים לבהות בזום אין על החברה היפהפייה שלו. אז בימים כתיקונם ההפקה מחפיצה קלות נשים לצרכי רייטינג, כי מי לא אוהב להביט באישה יפה שנושאת עיניים מעריצות לבן הזוג שלה? (מי שצופה בתוכנית לשם החוויה הספורטיבית, זה מי).

נינג'ה תם שקד. קשת 12, צילום מסך
תם שקד/צילום מסך, קשת 12

ההחפצה הזו מתבטאת גם בדיכוטומיה העדינה שהעריכה יוצרת בין רותם סלע הבובתית, שמוצגת כמי שחרדה תמידית למצב האיפור והשיער שלה, לבין הג'ודוקא בדימוס ירדן ג'רבי, שנצפית מפדרת את עצמה במקום להמתין לצוות ההייר&מייק אפ ובכלליות מתרכזת יותר בתסריט ובנתוני המתחרים ופחות בעצמה. אבל במקצה הנשים, אפילו כשאחת המשתתפות חיבקה את בן זוגה מיד אחרי שמשתה את עצמה מהבריכה, זווית הצילום היתה כזו שלא ראו בכלל את הפנים שלו.

מתי כן מבליטים את הגברים? כשמדובר בדמויות מפתח פופולריות כמו אדם מלכי, שעושה מאמצים כבירים העונה להשיל מעצמו את תדמית הדוש ולהביא נטו את הנינג'יסט המדהים שהוא וגם מאמן חלק מהבנות שהשתתפו, או יוסי "וולאק מי" שליט, שגם הוא מתאמן אצל מלכי ומקורב לחלק מהחונטה הנשית. הנוכחות הגברית בלטה בהיעדרה גם בבאזר המרגש של תם שקד, שהביאה לעידוד חבורה המורכבת מנשים בלבד.

נינג'ה ספיר כהן. קשת 12, צילום מסך
ספיר כהן/צילום מסך, קשת 12

מצד אחד, זה היה מקצה לתפארת ואי אפשר להתעלם מן העובדה שהאחווה הנשית מאוד בלטה מחוץ למסלול. כשמדובר בחבורה כל כך קטנה ומגובשת, קל להבין מדוע נשים שהיו אמורות להיות המתחרות הגדולות ביותר אחת של השנייה, שמו את זה בצד והתמקדו בצעקות עידוד (מחרישות אוזניים! גברת שרון בירנבוים), חיבוקים חמים ומחיאות כפיים סוערות. מצד שני, אם באמת רוצים ליצור שוויון ולא רק להשתמש ב "פמיניזם" בשם הפופוליזם, הגיע הזמן ליצור שוויון אמיתי בנינג'ה ישראל. נותר רק לקוות שלמקצה הנשים היה אפקט חיובי ושלעונה הבאה יתמיינו ויתקבלו הרבה יותר נשים, שיהפכו את מאזן הכוחות למאוזן באמת. אה ושההפקה תכניס "קצת" יותר משתיים מהן לחצי הגמר. הן הרוויחו את זה בדם, יזע ודמעות, בדיוק כמו כל גבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully