הכוכב הבא, אסי עזר, רותם סלע. קשת 12, צילום מסך
צילום מסך/קשת 12

יום שלם אחרי החשיפה - למה רותם סלע עדיין שותקת?

עודכן לאחרונה: 6.1.2022 / 11:21

בעקבות חשיפת וואלה! תרבות על ההטרדה המינית שביצע לכאורה אסי עזר, גם התגובות החלו להגיע. קשת מבררים, קולגות מגנים או תומכים. סקרנו את התגובות של המקורבים בפרשיות אחרות, ועדיין מחכות שרותם סלע, החצי השני של הצמד הטלויזיוני המצליח, תפציע

בכל פעם שנחשפת פרשיית הטרדות מיניות של ידוען זה או אחר, כולנו יודעים בדיוק מה ההמשך - תגובת הפוגע, שלרוב משמימה למדי ומנוסחת בידי עורך דין, והחלק המעניין באמת - תגובות הסובבים. איך אומר המשפט? "ההתנצלויות כולן דומות הן, אבל תגובות מקורבים - ייחודיות בדרכן". נשבעת, ככה אומרים.

את הפייסבוק ואת האינסטגרם שלנו כבר ראית?

חלק נמנעים מלהגיב, והרוב בדרך כלל מנסים לצאת בסדר על כל הצדדים, מה שכמובן בלתי אפשרי. אפשר רק להניח שסלע, בתור חברה טובה מרגישה מחויבת לשמוע ולהאמין לגרסה של עזר, ואפשר גם להניח שהיא יודעת דברים שאנחנו לא יודעים. בכל נקרה עד שהיא תנסח משהו על אסי עזר, משימה קשה וסבוכה לכל הדיעות, בואו נעבור קצת על תגובות החברים-של, בני-זוג-של וקולגות-של שהגיבו בשנה האחרונה לפרשיות דומות, וננסה לברר אם יש בכלל "תגובה ראויה", למקרה שכזה. אה, ושכחו מדריגס. סליחה, תשו כוחותיי.

עברי לידר על גל אוחובסקי

סביב פרשיית גל אוחובסקי רעמה שתיקת הקולגות. אולי מהלם, אולי מבילבול, אולי מקושי לעכל את עידן המי-טו שעודנו משתולל כהוריקן בקהילה הגאה. רק כמעט חודשיים לאחר פרסום התחקיר בכאן 11 השמיע את קולו החבר והקולגה עברי לידר, שהוא על תקן רותם סלע במשוואה הזאת, וביטא את תחושותיו בשיחה עם ניב רסקין בתכנית "חדשות הבוקר".

"גל חבר מאוד מאוד טוב שלי וזה מאוד אישי בשבילי", אמר בתגובתו לידר, משתתף בכאבו של אוחובסקי נוכח הסערה. "אלימות היא לא דבר מקובל, בכל מקום - בין אם בקהילה הלהט"בית ובין אם אצל סטרייטים. זה לא לעניין ולא צריך להיות". עד כאן, הצליח להלך לידר בין הטיפות, עם דברים יפים ולגיטימיים שלא אמורים לעורר מחלוקת לכאן או לכאן. משם, הנאום תפס כיוון קצת אחר.

"אנחנו צריכים לעבוד כדי למגר כל סוג של אלימות, אבל במקביל להיזהר כי המכשיר הזה מסוכן ויכול להרוס לאנשים את החיים. גם שם צריכה להיות זהירות, אולי גישה טיפה יותר זהירה של התקשורת. יש תמיד אנשים מאחורי השמות ויש להם חיים, צריכים לשמור אחד על השני ועל אותם אנשים".

התקשורת אכזרית, זה נכון. היא ממליכה מלכים ומפילה אותם. היא צובעת אנשים עגולים ומורכבים באדום בוהק. לידר, שמן הסתם רואה באוחובסקי הרבה יותר מאשר תוקף מינית, ואולי לא רואה בו תוקף מינית בכלל, התקשה לעכל את המסגור החד-ממדי. מצד שני, איך אמורים לכתוב על תוקף מינית? האם יש לציין בנוסף לתקיפות, שהוא נחמד לכלבים ומנגן על קלרינט? כך או כך, מותר לעסוק בשאלה מתי התקשורת הופכת תוקפים לקורבנות בעצמם. לא יודעת מה התשובה. אבל מותר.

"אם יש אנשים שנפגעים אז צריך לתת לקול שלהם המון חשיבות, שיהיה איפה להשמיע אותו", המשיך לידר. "זה כן טוב שאנשים מרגישים שהם יכולים להשמיע את קולם אם קרה להם משהו אמיתי וקשה. שיהיה להם לאן לפנות ולמי להגיד, שיתייחסו לזה ברצינות. זה דבר חשוב מאוד. כמו שאמרתי, אלימות לא יכולה להיות חלק מאיזו נורמה התנהגותית, זה לא לעניין. אבל שוב - כשזה אמיתי ורציני, ולא סתם".

בקיצור, נדמה שלידר רומז כי המעשים המיוחסים לאוחובסקי הם שטויות במיץ. שמעו. לא הייתי בחדרי המיטות של אוחובסקי, וטוב שכך. איש מאיתנו לא יודע מה קרה שם באמת. אבל אוסף העדויות שהצטבר כנגדו, לכל הפחות, איננו מניח את הדעת. במקום לידר, הייתי מנסה לפחות לשמור על צניעות באשר לספקולציות על מה אמיתי ומה לא, עם כל הכבוד לחשיבותה של חברות אמת.

עוד בוואלה!

רוסייה האזינה, וזה מה שהיא חושבת על עומר אדם

לכתבה המלאה
עדי ביטי רועי רווח מסעדה. פול סגל, מערכת וואלה!
ניסתה לצאת בסדר עם כולם. עדי ביטי/מערכת וואלה!, פול סגל

נטע אלחמיסטר על שי אביטל

ביולי האחרון חשף תחקיר "הצינור" עבירות מין שביצע לכאורה סוכן הדוגמניות שי אביטל בדוגמניות צעירות, מהטרדות מיניות, דרך תקיפות ועד אונס. בעקבות התחקיר הוגשו נגדו תלונות במשטרה, שמספרן עומד היום על מעל ל-30, אך אביטל ברח מהארץ והמשטרה מתעכבת לפעול בעניינו.

מי שהגיבה מהר יותר מהמשטרה היא המיוצגת הראשית של אביטל, נטע אלחמיטר, שכתבה בעמוד האינסטגרם שלה כבר בערב פרסום החקיר: "שבר גדול. אין לי מילה אחרת לתאר את הכאב הצורב מול התמונות של נערות ונשים שנאלצו להתמודד עם מה שאף אישה לא צריכה לחוות. לעולם. פגיעה מינית מילולית או פיזית היא אירוע קשה וטראומטי. העדויות ביחס להתנהגותו של שי לא מאפשרות לי להמשיך כרגיל או לשתוק. אין לאף אחת מאיתנו זכות לשתוק. לא ידעתי דבר על המילים והמעשים, ולו ידעתי, לא הייתי עוברת בשתיקה. החיים האמיתיים הם הרבה יותר מעסקים או קריירה ויש את הרגע הזה שבו צריך לשים הכל בצד, גם כשמדובר באדם שאני חייבת לו הרבה על המסירות, ההשקעה וההצלחה - ולמתוח קו אדום".

בנובמבר האחרון התבטאה הדוגמנית בנושא פעם נוספת. בראיון טלוויזיוני ל"גיא פינס" שיתפה עוד ממה שחוותה בעקבות פירסום התחקיר, וחשפה את העימות עם אביטל שבא בעקבותיו. "אני הייתי בהלם", אמרה בראיון. "גם שאלתי את חיים, אתה בטוח במה שאתה אומר? זה שי? לא נראה לי הגיוני. אני לא מכירה את הבן אדם שאתה מדבר עליו בשום צורה. באמת הלם, מגמגמת ממש. לא ידעתי מה להגיד לו. לא הבנתי על מה הוא מדבר, את סדר הגודל של הדבר הזה".

אפשר להרהר בשאלה האם אלחמיסטר באמת לא ידעה כמי שהייתה כה צמודה אליו, אבל כמו שאלחמיסטר אומרת בעצמה בהמשך הראיון - האחריות למעשיו של אביטל אינה על המיוצגות שלו, ולצורך העניין גם במקרה אסי עזר - לא על רותם סלע. יש משהו לא הוגן באופן שבו אנו נוטים, אוטומטית, להאשים את מקורביו של הפוגע במעשיו שלו. מעבר לזה, התמיכה של אלחמיסטר בנפגעות מרגע פרסום התחקיר כל כך עקבית ומשכנעת, וההתנערות מאביטל כל כך גורפת, שקשה לפקפק באמינותה. כמו שאומרות, #מאמינהלך.

בהמשך הראיון, הבהירה אלחמיסטר כי דרכם המקצועית המשותפת נגמרה. "אני לא נשארת חברה של בן אדם כזה, וכמובן לא מיוצגת שלו", אמרה. "זה היה חד משמעית. לא היה לי ספק (...) בתור מישהי שחוותה את המסלול הזה והוא היה מוצלח, אני רגע אומרת לעצמי - יכולתי בשנייה ללכת למסלול השני, לזה שלא הכרתי. ואני פה לגמרי איתן". דאימ, גירל. הראיון המלא בגיא פינס, וזו אחת מפיסות התוכן הבודדות מהתכנית שאמליץ עליהן לצפייה.

נטע אלחמיסטר. אינסטגרם רשמי, צילום מסך
תומכת בנפגעות. נטע אלחמיסטר/צילום מסך, אינסטגרם רשמי

עדי ביטי על רונן ביטי

ב-2018 נחשף כי רונן ביטי, אביה של עדי ביטי, נעצר בחשד שהטריד מעריצות של בתו, בנות 13-16. היא עצמה הייתה בסך הכל בת 16 וחצי ובשיא הקריירה שלה בזמן שפשטו השוטרים על ביתם. זמן קצר אחרי פרסום הפרשה, הגיבה ביטי באופן מתגונן, עם אמירות כמו "לכל בן אדם יש את המעידות והנפילות שלו, וגם לו היו", שגררו ביקורת ציבורית רבה. בדצמבר האחרון, בעוד אביה מרצה 20 חודשי מאסר בכלא, התבטאה ביטי פעם נוספת בנושא בראיון לחדשות סוף השבוע בקשת 12.

"אני מרחמת על העדי הזו", הגיבה ביטי באותו ראיון לאותה התבטאות אומללה. "אני כל כך כועסת ופגועה וכל כך מאוכזבת. ממנו, ממה שקרה לחיים שלי מאז. אם מישהו היה אומר לי בגיל 16 שבגיל 20 ככה החיים שלי ייראו, הייתי צוחקת עליו". כשנשאלה מדוע הקלה ראש במעשי אביה, ענתה, "ניסיתי לצאת בסדר עם כולם". תגובה ילדותית, ומכמירת לב דווקא משום ילדותיותה. כי באותו הזמן, ובכן, ביטי הייתה עוד כמעט ילדה.

התגובה הנוכחית הביאה פרספקטיבה בוגרת יותר, ועוררה אמפטיה רבה לביטי, הן הילדה והן האישה הצעירה. הפעם הדגישה שלבה עם המעריצות שנפגעו, והוסיפה כי היום איננה סולחת לאביה. "אמרתי לו שהוא הרס לי, לאחים שלי ולבנות את החיים", אמרה בקול שבור.

לאור הראיון הזה, קשה היה שלא לחוש חמלה אל הנערה השברירית, שהיום היא בסך הכל בת 20, גיל שבו לא ידעתי מה זה עוסק פטור. אם ככה, לאיזו תגובה אפשר לצפות מנערה בת 16 שגילתה זה עתה כי אביה מטריד קטינות סדרתי? במובן מסוים, גילתה באותו הרגע כי גם היא קרבן של אביה, שכן באופן עקיף נוצלה גם היא לצורך סיפוק מאוויו המיניים.

בהמשך הראיון סיפרה ביטי על ההאשמות שהוטחו נגדה, משוטרים, מאזרחים ומהנפגעות כאחד; על ההלם; על כך שלא ידעה למי להאמין ועל הכמיהה להיפרד זהותית מאביה ולפתוח בדרך עצמאית. בסיום הראיון, ניצלה ביטי את הבמה כדי למסור לנפגעות בעיניים דומעות: "ממש כואב לי, באמת. אני לא יכולה להתנצל בשמו על משהו שלא אני עשיתי אבל כל כך כואב לי שהסיטואציה הזאת קיימת בכלל, והלוואי והייתי יכולה למנוע, והלב שלי איתכן".

הראיון הזה היה יכול לסגור את הפינה הזו מבחינתה אחת ולתמיד, אלמלא הגיבה אחת מאותן נפגעות בביקורת חריפה, וטענה שביטי שיקרה כשטענה שלא ידעה דבר על מעשי אביה. בראיון ל-N12, אמרה ד', "אני אישית פניתי אליה, הרגשתי שהיא דורכת עליי (....) אני מבינה שהתגובה האידיאלית מבחינתי במצב שבו הייתה, כילדה קטנה ותמימה בעצמה, היא לא ריאלית. לא יכולתי לצפות ממנה להגיב אחרת, אבא זה אבא. אבל אחרי ששמעתי אותה משקרת בפלטפורמה כזאת, עם כל כך הרבה ביטחון וקרירות - איך אני יכולה להאמין לשאר המילים שיצאו לה מהפה?".

אני נוטה להאמין לדבריה של ד', ויכולה להבין מדוע הנרטיב שהציגה ביטי הכעיס אותה. מנקודת ראותה, לא די בכך שנכוותה מביטי ואביה בעבר, ולא די בכך שדרש קיצור של עונשו הזעום ממילא - שוב הפנתה לה הכוכבת כתף קרה. לצד זה, אני מבינה גם את ביטי. כשעיני מדינה שלמה נשואות אלייך, קשה להודות שראית את הכתובת על הקיר ולצאת מזה טוב, קל יותר להתעלם מהכתובת על הקיר, להכחיש ולהדחיק. בוודאי קל יותר מאשר להתמודד עם האמת הנוראה. החיים העמידו את עדי ביטי במבחן בלתי אפשרי, והיא התמודדה איתו באופן הטוב ביותר שהייתה יכולה

דאנה איבגי. רפי דלויה
נמנעת. דאנה איבגי/רפי דלויה

דאנה איבגי על משה איבגי

עוד בתחום הבנות לפרדטורים, ביולי האחרון הגיבה דאנה איבגי ל"מאקו" על עונש המאסר שנגזר על אביה, אם אפשר לקרוא לזה תגובה. לשאלה בנושא המצב בבית ענתה איבגי ביובש, "אני בסדר, הכל בסדר". לזכותה יש לציין שהשאלה תפסה אותה לא מוכנה, ובטיימינג די נבזי - במהלך פרימיירה לסדרה "מעילה" שבה גילמה את אתי אלון. לא קול.

מאז פרסום פרשת ההטרדות של איבגי ב-2016, נמנעה בתו מהתבטאות ציבורית בנושא. האמת? אי אפשר להאשים אותה. לא היא אשמה במעשים המגונים וההטרדות של אביה, וכמו שלמדנו ממקרה עדי ביטי, כבת לפרדטור, אין לך ממש סיכוי לצאת מזה טוב. ההתמודדות שלך מורכבת מדי, והציבור רוצה תשובות חותכות וברורות. לפעמים, כמו שאפשר ללמוד מעברי לידר וכנראה גם מרותם סלע - שתיקה היא התגובה הטובה ביותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully