אורלי כהן. באדיבות המצולמים
באדיבות המצולמים

אורלי כהן התאהבה במתחזה, וככה היא עלתה עליו

מיה אגסי

10.2.2022 / 17:14

אורלי כהן התאהבה במתחזה - אחרי שבועיים הנורה האדומה הראשונה נדלקה והתחילה להבין שמשהו פה לא תקין. האירוע הטראומתי גרם לה להבין הרבה דברים על הערך העצמי שלה, ועכשיו היא בן אדם אחר לגמרי

אקזיטים של מיליונים, אלופות ואלופים אולימפיים, הוגי דעות, סופרים, מדענים מבריקים - כולם תוצרת הארץ אבל אף אחד מהם, לא הגיע להישג של "סיימון לבייב", שזכה לדוקו בנטפליקס בעקבות מעלליו המחליאים. לבייב (שבחר לעצמו את שם המשפחה המזויף כדי להציג את עצמו כמקושר למשפחתו של האוליגרך לב לבייב), הונה, רימה, שיקר, הסתיר, זייף והתחזה, תוך שהוא מפיל ברשתו עשרות נשים, שהתאהבו בו ועד היום משלמות חובות של מאות אלפי דולרים, אחרי שהוציא מהן כספים במרמה.

את הפייסבוק ואת האינסטגרם שלנו כבר ראית?

את האמת? אני לא רואה את עצמי אי פעם נופלת קורבן לדבר כזה. לא כי אני טובה יותר מהנשים שכן, אלא כי רמות האמון שלי באנושות מלכתחילה כל כך נמוכות, שאני לא רואה מצב שמישהו גורר אותי לסיטואציה כזו. מה שכן, אני יודעת ממקור ראשון, איך דברים שלא עובדו ונפתרו נכון במשך כמעט 40 שנה, עלולים לגרור לאותם דפוסי התנהגות הרסניים שוב ושוב ולא שיערתי שראיון עם קורבן של מתחזה, יוכיח לי את זה פעם נוספת. עולם המתחזים הוא מחריד, מטרגר ולא סתם המון נשים, דרוכות כיום יותר מאי פעם. נדמה שהמתחזים הם כמו זאבים רעים ומפחידים, שמסתובבים ביער ומנסים לאתר את הטרף הבא שלהם. אף אחת לא רוצה להיות ה cheat meal הבאה שלהם ולכן מפנקים אותנו בכתבות, פוסטים והזיפים של חיים אתגר, שמסבירים לנו מאילו דגלים אדומים צריכים להיזהר ומתי יש לחשוד שהגבר הכריזמטי שהיה לך איתו מאצ', הוא שקרן פתולוגי ויתכן שאף סובל מהפרעת אישיות חמורה. אבל כל האזהרות האלו, לא שוות הרבה, מסתבר, אם הערך העצמי שלך נמוך. כך טוענת באוזניי אורלי כהן, שיודעת מה היא אומרת. אורלי נפלה קורבן למתחזה וכיום היא מעבירה הרצאה מרתקת בשם "מתחזים - הסיפור מהצד שלי", בה היא מגוללת את מה שהוביל אותה ליפול ברשתו של מתחזה, כיצד נחלצה מקורי העכביש הארסיים שלו ואיך השתמשה במשבר כדי לשפר ולמנף את חייה.

"כשהערך העצמי נמוך, הכמיהה לזוגיות עולה", אומרת כהן. "במקרה שלי זה היה ערך עצמי נמוך וצימאון גדול לאהבה וברור שהוא איתר את זה והתלבש על זה. אבל היו עוד דברים, שבדרך כלל פחות מדברים עליהם בהקשר של מתחזים".

אורלי כהן. באדיבות המצולמים
הפוסט הראשון/באדיבות המצולמים

מה זאת אומרת?
"דברים כאלו לא קורים סתם. מי ששופט את הנשים שמרמים אותן, מחפש הסבר רציונלי, אבל לא הכל רציונלי. אנחנו לא תמיד יודעים מה מניע את המעשים שלנו. למשל, חוויות ילדות. היום אני יודעת למה נפלתי לשם, אבל אני זוכרת את עצמי אז ולא היתה לי מודעות".

ובכל זאת נדלקו לך נורות אדומות מהר יחסית
"לא נגררתי לקשר של שנים, כמו נשים אחרות. היינו יחד בקושי שלושה שבועות ובהתחלה הוא פיזר עליי, לא רק כסף. גם, כסף. מסעדות, בתי קפה, פינוקים. אבל זה לא רק זה. הוא ממש הרעיף עליי רגש, התחיל לדבר על לעבור לגור קרוב אליי, על העתיד, כל היום שיחות, הודעות. הוא נתן לי תחושת ביטחון שהוא שם בשבילי, שהוא לא עוזב. ברור שהוא נפנף גם בכסף, הוא היה מסתובב עם סטפות של כסף ככה בכיס וזה הגיע למצב שקניתי לו ארנק, כי לא יכולתי לראות את כל השטרות ככה. ואז כשאת רואה גבר לארג', זה עושה לך חשק להרעיף בחזרה כי יש לך הרגשה שמגיע לו".

כהן הכירה את המתחזה/נוכל (בשלב מסוים הפסקתי לעקוב כמה שמות יש לו), דרך פוסט שפרסם בקבוצת הכרויות בפייסבוק, בה פיזר שקרים וחצאי אמיתות והציג את עצמו כרומנטיקן שמגיע עם ורד. "הוא באמת הביא ורד לדייט הראשון", אומרת כהן "גם פתח לי את הדלת של האוטו".

ומתי הבנת שמשהו לא בסדר?
"היה לו עסק, אמיתי. אני יודעת כי הוא רימה אנשים גם בעסק. בכל אופן, יום אחד ישבנו יחד ואחד העובדים לכאורה שלו, התקשר אליו. בדיעבד, זה פשוט היה מישהו ששיתף איתו פעולה בהונאה. אותו 'עובד' ביקש הלוואה של כמה אלפי שקלים שלא קשורה למשכורת והוא הסכים לתת לו. עד פה רגיל. אבל כשהוא ניתק את השיחה איתו, הוא פתאום התחיל להילחץ, להגיד שהוא לא יודע איך ילווה לו את הכסף, לא יודע מה לעשות, יצטרך לקחת הלוואה כדי להלוות לו את הכסף וכולי. במצב רגיל זה היה הגיוני, אבל אחרי שבועיים שבן אדם מפזר כספים על ימין ועל שמאל, זה נראה מוזר. מה שהפיל לי את האסימון, היה שהוא התקשר אליי כשהייתי בעבודה וסיפר לי שהוא קופץ לקניון לקנות לעצמו בגדים. אחרי שעה קיבלתי סמס לטלפון, שבוצע בכרטיס שלי חיוב של 500 ₪ בחנות בגדים".

והתעמתת איתו?
"כן, מאותו רגע התחלתי לבדוק והוא עלה על זה שאני חושדת בו". הנוכל, כך מסתבר, שלף את הטריק הכי ישן בספר החולרות ועשה לכהן גזלייטינג. "הוא שיחק אותה שהוא הקורבן. סובב את זה אליי, עשה מלא מניפולציות ובסוף התחלתי לחשוב שאני מדמיינת. הרי יש לו כסף, למה שהוא יגנוב לי את האשראי?"

למרות הספקות, היא הזמינה את הנוכל אליה הביתה ומודה: "זה היה החלק הכי מטופש בכל הסיפור, כי כבר היה לי ספק ולא הייתי צריכה להכניס אותו אליי הביתה. כל כך רציתי לשמור על הקשר הזה, שההיגיון שלי סירב לתפוס שהוא גנב ושקרן".

עוד בוואלה!

נפלו פניה: הרמת לחיים אחרי טיפול קוסמטי שהשתבש

לכתבה המלאה

ואיך עבר הביקור?
"הוא הסתובב בבית שלי כאילו הוא גר שם. כאילו הוא בעל הבית. עבר חדר חדר ואמר מה צריך לשפץ, הוא מהתחום, אז הוא שיחק אותה שהוא הולך לעשות מהפך בבית. בשלב מסוים הלכתי להוריד את הזבל והוא ניצל את המומנטום וגנב פנקס צ'קים שהיה מוטמן בשידת החתלה. מה שהוא לא ידע, שזה פנקס של חשבון שהיה סגור, מהתקופה שהייתי נשואה. כשחזרתי מלמטה, הוא התנהג רגיל והציע לי להשתתף בחידוש רישיון הרכב שלי. החלטנו שנלך לכספומט להוציא כסף, חלק אני אשלם וחלק הוא. את המשיכה הקפדתי כבר לבצע ממש מול המצלמות של הבנק".

וואו, אז הבנת כבר שמשהו לא תקין. ובכל זאת המשכת כרגיל
"לא כרגיל. באותו לילה לא הצלחתי להירדם והייתי מאוד מאוד מוטרדת. התקשרתי אליו ואמרתי לו שאני רוצה להיפגש, שיחזיר לי את הרישיון ושאני רוצה לחשוב על הקשר ביננו. הוא לא הסכים לבוא אליי, אז נפגשנו באמצע, הוא החזיר לי את הרישיון, אבל לא את הכסף. הוא שוב שיחק אותה קורבן וגם אמר לי שהוא יעזור לי למצוא את מי שגנב לי את האשראי. בשלב הזה כבר הייתי מעורערת לגמרי ומי ששמה לזה סטופ, זו אמא שלי".

מה היא עשתה?
"היא ראתה אותי, שמעה מה קורה ועודדה אותי ללכת למשטרה. בהתחלה אפילו לא רציתי כי אם זה לא הוא - אז אני הורסת עכשיו משהו טוב? אבל האינטואיציה שלה היתה חזקה והיא צדקה". להפתעתה ואכזבתה של כהן, השוטרים בתחנה שלפו תמונות של עבריינים מוכרים להם ושם כיכבה גם תמונתו של הנוכל. "הם לא אומרים על מה התיקים הקודמים, אבל הם הראו לי תמונה ממעצר. הרגשתי איך הקרקע נשמטת לי מתחת לרגליים. זו תחושה צורבת של בגידה נוראית. הרגשתי כמו מטומטמת". רק כמה שבועות אחרי הביקור בתחנה, כהן גילתה גם על פנקס הצ'קים שנגנב ביום ההוא מהשידה בבית. "צ'קים התחילו לחזור ועוד כמה כאלו והיו מגבילים את החשבון שלי ושל הגרוש שלי. יצרתי קשר עם כל אחד ואחת שקיבלו צ'קים מהנוכל. לא שילמתי להם, אבל הסברתי מה קרה. כולם הרגישו שמשהו איתו לא תקין ושמדובר בנוכל, אבל לא טרחו לבדוק לעומק".

הסיפור של כהן התרחש לפני כ-8 שנים. כיום, הנוכל כבן 40 ומשתחרר בקרוב מהכלא, שם ריצה מאסר של כשלוש שנים בגין העבירות שביצע. "אפילו על הגיל שלו הוא שיקר. אחרי זה גיליתי שאני יותר מבוגרת ממנו ממה שחשבתי, כיום אני בת 43. גם על זה הוא שיקר כי הוא לא רצה שהפער בגילאים יהיה לרועץ. הוא גם אמר לי אז שהוא גרוש והוא בכלל היה נשוי, לראשונה שהוא עקץ אותה. יש לו כמה ילדים מכמה נשים ויצרתי קשר עם כולן וגם עם נשים שהתכתבו איתו. מאחת הוא ממש סחט 5000 ₪ ואז הלך ופיזר את זה עליי".

שיטת העבודה הזו מזכירה לכם מישהו? היוש, סיימון לבייב. מסתבר שתרמית הפונזי הנכלולית הזו מאפיינת הרבה מתחזים.

אורלי כהן. באדיבות המצולמים
עלתה עליו/באדיבות המצולמים

אני חושבת שיש המון נשים שרוצות לחשוב "לי זה לא יקרה". זה נכון?
"אין טייפ. אל תנסו למצוא טייפ של נשים שזה קורה להן. דיברתי עם כל אחת מהנשים שלו. הדבר היחיד שהיה חסר להן, זו מודעות".

מודעות למה?
"מודעות עצמית. ככל שאנחנו מכירים את עצמנו יותר, הסיכוי שלנו ליפול במצב כזה, הוא קטן יותר. אחרי שאמא שלי נפטרה, הבנתי הרבה דברים וחשוב להבין מה חוסם אותנו. זה כמו לחפור את היציאה מהכלא של עצמך. רק גילוי של מי שאנחנו באמת, זה מה שיתן לנו את האפשרות לסמוך עלינו הרבה יותר. רק ככה לא ניפול".

ואת מיישמת את זה?
באותם רגעים הרגשתי מטומטמת. היו נורות אדומות, היו סימנים אפילו בדייט הראשון, התנהגויות קטנות שלו, אבל לא רציתי לראות את זה. זה כמו שחקן שמשחק דמות ופתאום בלי לשים לב, יוצא מהדמות ומתגלה האני אמיתי שלו. בדיעבד, הסיפור הזה טלטל והפך לי את החיים במלוא מובן המילה. זה העיר אותי ויצאתי לתהליך של פיתוח המודעות עצמית והעלאת תחושת הערך עצמי. קיבלתי אומץ, עזבתי תפקיד בכיר ועשיתי הסבה להוראה. אחת הסיבות, זה כדי לתפוס בזמן ילדים צעירים, שלא ידרדרו למה שהוא עשה".

מה את מאחלת לו?
"אני מאחלת לו שייקח אחריות על החיים שלו. שיעצור, יבין מה הוא עושה ולאיפה הוא מדרדר פעם אחרי פעם. לי זה עשה רק טוב. אני בתפקיד שאני אוהבת, יש לי תחושת שליחות שלא היתה לי אף פעם וכל הסיפור הזה, זה השיעור והקלוז'ר שהייתי צריכה בחיים שלי. דברים לא קורים סתם".

את ההרצאה "מתחזים - הסיפור מהצד שלי", ניתן להזמין פרונטלית או בזום, באמצעות פניה לאורלי כהן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully