הטרדה מינית במשרד. ShutterStock
ShutterStock

התדרדרות: פורנו, עירום כפוי ואימוג'ים בוטים בעבודה

עודכן לאחרונה: 28.7.2022 / 14:00

הטרדות מיניות ממלאות את חיינו עד אפס מקום לאחרונה, וזה קורה לכולן ולכולם. מאחר ומקום העבודה הוא כר פורה למשחקי כוח חולניים, הנה החוקים שכולם צריכים להפנים

"את יכולה להוריד קצת את המצלמה? אני חייב לראות את כל הבודי, כי התפקיד הזה דורש ייצוגיות". המילים הללו נאמרו לאחרונה, במסגרת ראיון עבודה שנערך בזום, בו התבקשה מועמדת לתפקיד מנהלת מכירות, ע"י המראיין, להסיט את המצלמה כך שהוא יוכל להתרשם האם מידותיה מתאימות לתפקיד המדובר.

המקרה הזה רחוק מלהיות מקרה פרטי, אלא דוגמא אחת מיני רבות לתופעה שהיקפה צמח משמעותית בעקבות הקורונה: הטרדות מיניות בעבודה - מרחוק. דו"ח של חברת AllVoices המפעילה פלטפורמה למתן משוב למעסיקים ונקרא "מצב ההטרדות במקום העבודה" (The State Of Workplace Harassment) מצא ש-38% מהעובדים עדיין חווים הטרדות על אף שהם עובדים מרחוק. ההטרדות מגיעות דרך מיילים, שיחות וידיאו, אפליקציות מסרים או אפילו בטלפון. נתונים אלו, מקבלים משנה תוקף מדו"ח של העמותה לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית שהעלה כי במהלך הקורונה, בצל המעבר לעבודה וירטואלית, נרשמה עלייה ניכרת בתלונות על רקע עבירות והטרדות מיניות ברשת.

יום ראשון לפני כחודש, מנהל מוצר באחת מחברות הצריכה הגדולות בארץ, 'חומד לצון': הוא מקיים שיחת ועידה בזום עם עובדיו, ולפתע, המצלמה נופלת וחושפת את העובדה כי הוא מקיים את השיחה בעודו לובש רק תחתונים וחולצה. במקרה אחר, מנהל צוות במסעדה העביר לכל המלצריות אימוג'י של מציצת איבר מין זכרי וכתב להן " אנחנו לפני משמרת ערב. כולכן חייבות לשאוב את הכסף של הלקוחות. אין שולחן בלי יין!". במקרה נוסף שארע לפני כחודשיים, מספרת עובדת בחברה לכוח אדם, כי המנהל שלח 'בטעות' סרטון פורנו בקבוצת 'הוואטצ- אפ' המחלקתית. לאחר שקיבל תגובות צוננות מצד חלק מהעובדות, הוא התנצל "סורי בנות, שכחתי שיש בנות בקבוצה".

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

עוצמת ושכיחות ההטרדות, תלויות, כך מסתבר, במעמד העובדת. על פי תוצאות המחקר, עובדים בעמדות זוטרות היו בעלי סבירות גבוהה יותר לחוות הטרדות פיזיות ואפליה (55.8%), בעוד שעובדות מעל גיל 45 חוו יותר הטרדות פסיכולוגיות (38%). בנוסף, 34% מהמשתתפות בסקר הודו שעזבו מקום עבודה בשל הטרדות. "הטרדה יכולה להשפיע לשלילה על חוויית יום העבודה של העובד, מרמת המורל ועד לתחושת הביטחון הפיזי והפסיכולוגי ואיבוד האמון בארגון אם הנושא לא נפתר", ציינו עורכי הסקר והוסיפו "לביטחון פסיכולוגי יש תפקיד גדול בתחושת הרווחה האישית של העובדים". לפי הסקר, 52% מהעובדים דיווחו שאינם חשים ביטחון פסיכולוגי במקום העבודה.

הנתונים שמצביעים על עליה בהיקף ההטרדות המיניות, לא פוסחים גם על שירות המדינה. מדו"ח שהוצא לאחרונה ע"י אגף המשמעת בנציבות שירות המדינה, עולה כי בשנת 2019 התקבלו באגף המשמעת 214 תלונות בנושא ואילו בשנת 2021, המספר זינק ל 314. הסטטיסטיקה, מטרידה מאוד את גיא דוד, מנהל אגף בכיר משמעת בנציבות שירות המדינה שציין כי "המחוקק אמנם קבע כי הטרדה מינית היא עבירה פלילית, עוולה אזרחית וכן עבירה משמעתית, וזאת במטרה להיאבק בתופעה זו ולייסד נורמות התנהגות חברתיות שמוקיעות אותה, אולם, מעל ל-20 שנים לאחר חקיקת החוק, אנו עדים לכך שהמאבק עדיין מתנהל בעוצמה גבוהה ואנו מצויים עדיין בראשיתה של ההפנמה החברתית בדבר האיסור שבהתנהגויות המהוות הטרדה מינית."

לצד האמור, במרוצת השנתיים האחרונות מתקיימת תופעה נוספת: עליה בהיקף התביעות שמוגשות ע"י עובדות שהוטרדו, כנגד המעסיק. לכאורה, הגורם המטריד הוא שאמור לשאת בהשלכות של התנהגותו, אולם מסתבר, שגם המעסיקים הפכו להיות כתובת לתביעות. על רקע זאת, תפסנו לשיחה את עו"ד שלמה יעקובוביץ, מבכירי עוה"ד בישראל בתחום דיני העבודה, מומחה לתביעות בגין הטרדה מינית.

שלמה יעקובוביץ'. אתר רשמי,
"הכל מתחיל ונגמר בתרבות ארגונית ודוגמה אישית"/אתר רשמי

תגיד, מה רוצים מהמעסיק? הרי העובד הוא שהטריד
לא רוצים ממנו שום דבר, מלבד דרישה קטנה - שיעמוד בדרישות החוק. חובות המעסיק למניעת הטרדה מינית מעוגנות בחוק למניעת הטרדה מינית ובתקנות למניעת הטרדה מינית. מעסיק שלא פועל על-פי הוראות החוק והתקנות חושף את עצמו לתביעה אזרחית מצד עובדים וכן להטלת קנסות או הגשת כתבי אישום על-ידי אגף האכיפה של חוקי העבודה. ודרך אגב, חשוב מאוד לדעת כי תקנות וחוק למניעת הטרדה מינית חלות על כלל המעסיקים, לא משנה כמה עובדים יש. בנוסף הם רלוונטיות גם למוסדות להשכלה עיונית, מקצועית וגם על כוחות הביטחון.

מה בדיוק דורשים מהמעסיק שיעשה? שיבלוש אחר עובדיו? איך בדיוק הוא יכול למנוע הטרדות?
מעסיק נדרש למנות אחראי למניעת הטרדה מינית. במקומות עבודה קטנים (עד 10 עובדים) לרוב המעסיק הוא גם האחראי והוא מיידע את העובדים בכניסתם לעבודה. במקומות עבודה גדולים או בעלי מספר סניפים צריך למנות יותר מאחראי אחד. התפקיד של האחראי הינו קבלת תלונות בנושאי הטרדה מינית, בירור התלונה, המלצות פעולה למעסיק ומתן ייעוץ, מידע, והדרכה לעובדים הפונים אליו.

איזו הכשרה נדרשת בשביל להתמנות לתפקיד הזה?
האחראי נדרש להיות מתאים. אין הכרח שיהיה אישה אך כן צריך לדאוג כי האחראי יהיו מי שיש לו כישורים, מעמד מקצועי, יחסי אנוש ובקיאות בחוק. נכון להיום, אין חובה לעבור הכשרה ייעודית בנושא.

פרסום מקרה של הטרדה מינית, משול לפיגוע שנעשה בחברה. האם אפשר לחייב את העובדים להימנע
מהגשת תביעה, כך שהבירור יעשה בתוך בית העסק?
המחוקק לא התייחס לכך ולרוב הגישה של בתי הדין לעבודה במדינת ישראל הינה כן לדון בזה. אגב, בחברות שונות בארצות הברית הייתה מדיניות מפורסמת לחייב את העובדים להימנע מתביעות פיצויים ולפנות להליך בוררות חשאי בתוך החברה ורק בעקבות מחאה שהתפרצה בשנת 2018 גרמה לחברות כמו גוגל ופייסבוק לבטל את חובת הבוררות הפנימית.

לסיכום, איך אתה ממליץ למקומות עבודה להתנהל?
כמו כל דבר, הכל מתחיל ונגמר בתרבות ארגונית ודוגמה אישית. מעסיק שיבין כמה הטרדה מינית עלולה לפגוע - הן בעובדים שלו והן בכיסו, יקפיד על הכללים ויחדיר בארגון תרבות הנמנעת מפעולות חיזור בלתי רצויות, מחמאות או הערות בעלות אופי מיני, וכמובן נגיעות מיותרות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully