ולרי ספאיר. דובר צה"ל,
דובר צה"ל

מאיפה הכוח? על קשיים והתגברות - וידוי של 5 לוחמות

9.10.2022 / 10:42

"אישה חזקה לא מתביישת להראות חולשה, לא נרתעת מתגובות של אנשים, שוברת מוסכמות, וחושפת את רגשותיה" לוחמות צה"ל מספרות על הנשים החזקות ששימשו להן השראה

בואו נסכים על דבר אחד - המושג "אישה חזקה" סובל משימוש יתר בשנים האחרונות, כשמהותו של "כוח" נשי לא ברורה מספיק. מיהי אישה חזקה? מהן תכונותיה, איך נראים חייה, ואיך נזהה אותה? את מי נשאל שאלה כזאת, אם לא את חמש הלוחמות הקרביות - אלה שבחרו בשירות צבאי שמאתגר גם את כישורי הגלאמפינג שלהן?

שאלנו כל אחת מהלוחמות מיהי אישה חזקה, מהן תכונותיה, מי האישה ששימשה להן השראה, ומדוע, וקיבלנו תשובות מפורטות ומרגשות, שאולי יום אחד, בעתיד, יעזרו לנו להבין מה ייחודו של כוח נשי ואיך מפתחים אותו, מטפחים אותו, מלמדים אותו, ומעבירים אותו הלאה:

סמ"ר שירלי קמון, לוחמת ביחידת האיסוף הקרבי 869, משרתת על גבול לבנון

שירלי קמון. דובר צה"ל,
שירלי קמון/דובר צה"ל

"אישה חזקה זו מישהי שעוברת קשיים מבלי להתלונן, נמצאת בשביל המשפחה והחברים שלה. מישהי שחושבת על האחר לפניה. אני הגעתי לבד מצרפת לישראל לפני 4 שנים, חיילת בודדת בצה"ל. הייתי צריכה להיות חזקה כדי לעשות את זה.

אומרים שמשפחה זה הדבר הכי חשוב וזה נכון. ההשראה שלי היא אמא שלי, בזכותה אני עושה את הכל, נמצאת בצבא ומשרתת את המדינה כלוחמת. היא החברה הכי טובה שלי, הכל בשבילי. אם היא לא הייתה לצידי אני לא יודעת איך הייתי עוברת את הכל."

סמ"ר ולרי ספאיר, לוחמת בגדוד 402 סוללה א'

ולרי ספאיר. דובר צה"ל,
ולרי ספאיר/דובר צה"ל

"לדעתי אישה חזקה היא מישהי שלא מפחדת מסטריאוטיפים, ולא מגבילה את עצמה אליהם. מישהי שתילחם למען החלומות שלה לא משנה מה. ההשראה שלי היא אמא שלי - תמיד הייתה ותמיד תהיה.
אמא שלי היא אישה שתמיד שמה את המשפחה לפני הכל, ללא עזרה של אף אחד. היא הסתדרה לבד במדינה זרה מבלי לדעת מאיפה להתחיל עם שני ילדים קטנים. אחרי זה היא עזרה לאחי ולי להגשים את החלום הגדול שלנו - לעשות עלייה, למרות שזה אמר שהיא צריכה להישאר לבד. לא משנה אם זה קשה לה - כל דבר שהיא עשתה ועושה זה למעננו. היא אישה חכמה ואינטליגנטית שהגיעה לאן שהגיעה בזכות המאמץ שלה, לא התייאשה מעולם והשיגה את המטרות שלה. כשיש לי יום קשה אני חושבת עלייה ועל כמה שהיא מעוררת בי השראה לקום ולהמשיך."

סמ"ר דור אלזייד לוחמת בברדלס

דור אלזייד. דובר צה"ל,
דור אלזייד/דובר צה"ל

"אישה חזקה לדעתי היא אשה שנלחמת, או בשדה הקרב או נלחמת בחיים. מי שיש לה את האומץ להילחם להיות היא ובוחרת לאתגר את עצמה בכל יום מחדש היא הגיבורה שלי. המודל לחיקוי עבורי זאת אמא שלי, המצב הכלכלי בבית שלה לא היה טוב ובכל זאת היא בחרה להילחם והתחילה לעבוד ולהתפרנס לבד בגיל צעיר, ובגיל 38 היא החליטה שהיא רוצה להעשיר את הידע שלה ולכן התחילה ללמוד, וגם כשהחיים לא האירו לה פנים היא בחרה להמשיך להילחם ולהתקדם.

אמא היא עמוד התווך שלי ושל כל המשפחה, אני יודעת שתמיד כשיהיה לי קשה היא תהיה שם לתמוך ולעזור. היא החברה הכי טובה שלי ומודל לחיקוי עבורי".

סמל ענוג זינגר לוחמת איסוף קרבי

ענוג זינגר. דובר צה"ל,
ענוג זינגר/דובר צה"ל

"אישה חזקה בשבילי היא אישה שלא מתביישת להראות חולשה, לא נרתעת מתגובות של אנשים, להפך היא מתמודדת איתן, שוברת מוסכמות. אישה חזקה היא אישה שחושפת את רגשותיה, שמסתכלת לקושי בעיניים עם חיוך, מנסה לצמוח ממנו, מסתכלת על משברים כהזדמנויות, לא שוקעת אל הקושי. פעם אישה חכמה אמרה לי שהשעה הכי חשוכה בלילה היא רגע לפני עלות השחר.

האישה שבחרתי כמודל לחיקוי עבורי היא סבתא שלי.
סבתא שלי היא אם שכולה היא איבדה את בנה הבכור בצבא ובנוסף בנה השני - אבא שלי, נפצע באחת ממלחמות ישראל וכיום הוא מוגדר נכה צהל וסובל מפוסט טראומה. למרות הקושי והאובדן הענק היא המשיכה לחיות, חייכה אל הקושי ותמכה בי בבחירה שלי ללכת דווקא אל תפקידי הלוחמה, הבחירה לא הייתה מובנת מאליו, בחירה שיכלה להציף המון כאב, היא כיבדה את רצוני וכיום היא גאה בי ומעריכה אותי מאוד על כך, אני מסתכלת עליה בהערצה, למרות החיים הקשים שעברה היא אופטימית ומשתדלת להתרכז בטוב שיש לחיים להציע."

סמל נריה גושן, לוחמת בפלח"ץ

נריה גושן. דובר צה"ל,
נריה גושן/דובר צה"ל

"ההשראה שלי בחיים היא סבתא שלי, צילה גרשונוביץ'. היא האישה הכי חזקה שהכרתי. סבתא שלי הייתה שורדת שואה יצירתית, עצמאית ונחושה. היא ידעה לתפור כל משימה בצורה הטובה ביותר. אחד הזכרונות הכי חזקים שלי מסבתא הוא סיפור סוודר הנמר שלה. כשהייתי ילדה קטנה, ישבנו ביחד בסלון היא קיפלה את הכביסה והראתה לי סוודר, עליו הייתה סרוגה דמות נמר עם עיניים ירוקות גדולות. היא סיפרה לי - 'ביום שסיימתי לסרוג אותו זיהיתי פה, ממש כאן בהתחלה - טעות אחת קטנה. אמא שלך לא זיהתה אותה. למעשה, רוב האנשים לא היו שמים לב. אבל אני לא הייתי מסוגלת להתעלם ממנה. פרמתי את כל הסוודר והתחלתי לסרוג אותו מחדש.' "למה הכל מחדש?", שאלתי. התשובה שסבתא ענתה לי אז, ממשיכה ללוות אותי עד עצם הרגע הזה - "כי אם את כבר עושה משהו, תעשי אותו הכי טוב שאת יכולה, או שלא תעשי אותו בכלל.'

אישה חזקה היא אישה שלוקחת משימה, לא משנה כמה קשה, לא משנה אם טוענים שאישה לא יכולה לעשות משימה כזאת, ועושה אותה בצורה הטובה ביותר, וחוזרת אם היא נכשלת ועושה שוב ושוב כדי להיות הטובה ביותר."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully