הדר מוכתר. טוויטר, צילום מסך
צילום מסך/טוויטר

ילדות נאנסות וסימונים באוטובוסים: המפלגות מסתערות על הנשים

עודכן לאחרונה: 1.11.2022 / 11:51

יממת הבחירות סוגרת שבוע בסימן נשים, במסגרתו נזכרו כל המפלגות ביחד ש51 מאוכלוסיית המצביעים משתייכות למין הזה, והחלו להשפריץ מסרי העצמה נשית באמוק. איזו מפלגה עושה את זה בסטייל?

בווידאו: בחירות 2022_פוליטיקאים בוחרים/מערכת וואלה!

יממת הבחירות סוגרת שבוע בסימן נשים, במסגרתו נזכרו כל המפלגות ביחד ש-51 מאוכלוסיית המצביעים משתייכות למין הזה, והחלו להשפריץ מסרי העצמה נשית באמוק שמכירה רק מי שסגרה הופעה במועדון בתל אביב ונזכרה לשווק אותה יומיים לפני. אז איזו מפלגה עשתה את זה בסטייל, איזו ממש לא ואיזו חמודה בסך הכל אבל די?

העבודה
לא הוגן להכליל את מפלגת העבודה ברשימה הזו, מאחר שלאורך כל הקריירה הפוליטית שלה פנתה מרב מיכאלי לנשים ופעלה למענן. היא יזמה והצביעה בעד ערימות של חקיקה בז'אנר, הייתה מחלוצות השפה הדו-מגדרית ואפילו כשרת התחבורה, חוויית הנסיעה של נשים נמצאת בראש מעינייה. עד שלפעמים זה קצת מצחיק. שלא תבינו לא נכון - הטרדות מיניות על אוטובוסים הן בעיה של ממש. אין אישה שלא מכירה את התסריט הבא, בין אם מעצמה או מחברה טובה: אדם בוחר לשבת דווקא לידך באוטובוס די ריק. במקרה הטוב הוא מהלך עלייך חרדה לאורך כל הנסיעה, ובמקרה הרע נוגע בעצמו או בך או גם וגם. סיוט מתמשך.

השאלה הנשאלת היא, האם השלטים שהציבה מיכאלי באוטובוסים ימים ספורים לפני הבחירות, ומורים למטרידים מינית לא להטריד מינית - הם הפתרון. פסי הסלוטייפ לסימון מרחב אישי בין נוסע/ת לנוסע/ת עשויים אולי לסייע למניעת ההטרדות הלא מכוונות, הלא מודעות, דוגמת מאנספרדינג (ישיבה בפישוק ללא גבולות, הפולשת למרחב של היושבת לצדך, מכונה כך כי אופייני בעיקר לגברים). אבל גם במקרים כאלה, אם להיות ריאליות, במדינת ישראל, מי כבר יתייחס לסימון מסקינגטייפ על הרצפה?

בהמשך לזה, אם להיות ריאליות אף יותר, התחבורה הציבורית בישראל מחורבנת. הגם שחשוב לפעול כנגד הטרדות על האוטובוס, כדאי, לפני הכל, שהאוטובוס יגיע. כנוסעת אוטובוסים מתמידה בתל אביב, אני יכולה לומר שלאורך השבוע האחרון מעולם לא קרה שהאוטובוס שלי הגיע בזמן לתחנה, אם הגיע בכלל. אני לא מדברת על דיוק שוויצרי - אוטובוסים שאמורים היו להגיע בתוך שבע דקות, התעכבו בשעה. ואלה רק הבעיות בהיעדרו של אוטובוס. על האוטובוס עצמו, הן לא חסרות: מזגנים מקולקלים, מושבים מטונפים, צפיפות איומה, נהגים שנוסעים כמו במטרה מכוונת לגרום להקאת הנוסעים. הגם שמיכאלי תרמה למצב התחב"צי באוטובוסים חדשים, עשרות קווים חדשים ברחבי הארץ והורדת מחירי כרטיסים במידת מה, כל אלה מורגשים כטיפות צחורות ויחידות בביוב שהוא מערכת התחבורה הציבורית בישראל.

אז מצד אחד ציבור עייף ומותש שרואה את מיכאלי כעוסקת בטפל, ומצד שני מגיבות נלהבות שמרגישות לראשונה נראות במרחב הציבורי. לשיפוטכם/ן.

יש עתיד
"בתור אבא של יעל, זה בלתי נסבל", הגיב השבוע לפיד לפרשת עומר אצילי, על רקע זימונו של הכדורגלן המפוקפק לנבחרת ישראל. נשאלת השאלה, האם גם גברים שלא מגדלים בת מסוגלים להזדעזע מניצול מיני של קטינות? מדוע בעצם נזקק לפיד להזכיר לנו שהוא אבא של יעל? בראשי עולות שתי תשובות: האחת היא שאבא לבנות, בעיני רבות, זה סקסי. ואני די בטוחה שלפיד יודע את זה. רצה הטבע המטומטם והתיאור "אבא" לגבר, לא כל שכן "אבא לבנות", אוטומטמית מסווגו אצלנו בראש לקטגוריית הרגישים והג'נטלמנים. אם הוא דואג לבת קטנה, הוא בטח דואג גם לבת גדולה, אומר המוח.

הצעה שאסור לפספס

מבצע מיוחד: חודשיים ראשונים חינם על כל ברי המים של תמי 4

לכתבה המלאה

בן גביר

הפניה הנרגשת הזו ללבן של נשים בסמוך לבחירות כנראה איננה מקרית. בו בזמן, חשוב לציין כי יש עתיד לא נזכרה בנשים לרגל הבחירות. חברותיה של יש עתיד, בדגש על מירב כהן ומירב בן ארי, יזמו וחוקקו למען נשים במישורים השונים, בין אם בתחום האלימות במשפחה והפגיעות המיניות או למען קידום נשים בשוק התעסוקה ובגופים הציבוריים. גם לפיד עצמו מקפיד לעלות בתדירות די גבוהה תכנים למען שוויון מגדרי, ולא רק לאחרונה. הרבה דברים אפשר לומר לגנותו של לפיד ו"יש עתיד", אבל אי אפשר לומר שבעיות של נשים אינן על סדר יומם.

עצמה יהודית
בוקר יום הבחירות פורסם בטיקטוק של "עוצמה יהודית" סרטון המתאר התכתבות ווטסאפ בין אם לבת, גם הוא שם דגש על ביטחון, והפעם בטחונן האישי של נשים. בסרטון כותבת לאמה הנערה רומי, שמספרת כי היא חוזרת הביתה לבד בלילה. כשהאם המודאגת מציעה לבוא לקחתה, עונה רומי, לא "צרי…", כשאמנם המילה "צריך" אמנם נקטעת באמצע בגין תקיפה אכזרית, אולם במהלכה הספיקה רומי להקליד שלוש נקודות. את הסרטון המצמרר חותמת קריינות של אישה: "יש אמהות שמאלניות, ויש אמהות ימניות. יש גם אמהות במרכז. אבל לא משנה איזו אמא את, כשהבת שלך חוזרת באמצע הלילה, גם את תעדיפי שהשר לביטחון פנים יהיה גביר". הפחדה איכותית, אני חייבת להודות. אבל לא, אמא, אני באמת בסדר.

ש"ס
פנייתה של ש"ס, מפלגה מדירת נשים, לקהל הבוחרות - היא באמת כבר פרייסלס. במה נתמקד מתוך סרטון שכולו סופלה אירוניה מתפרץ? נתחיל מהמחמאה המפוקפקת לנשות המגזר על כך שרק הן יודעות לקפל כביסה, נמשיך בציור תמונה בלתי מפתה של האישה החרדית הנקרעת בין משימות הבית לגידול הילדים ועבודה, ונסיים בפואנטה: נשים, פשוט תצביעו. אין לנו מה להציע לכן, בטח לא מקום כנציגות ציבור במפלגה, אבל היי - לפחות לא תיקלעו לעוד מערכת בחירות! כן, זו הסיבה להצביע ש"ס. אהה, וגם בשביל להוריד את מחיר החלב, כדי שתוכלי להכין איתו יופי של קפה לבעלך, כשהוא חוזר הביתה מליל שישי.

מרב מיכאלי

@meravmichaeli מרחב בטוח בתחבורה ציבורית. הגיע הזמן. #אמתבפוליטיקה ♬ צליל מקורי - מרב מיכאלי MERAV MICHAELI

ישראל ביתנו
מי שחגגה על הפדיחה השיווקית של ש"ס היא כמובן ח"כ יוליה מלינובסקי, שפעלה רבות ונרחבות למען נשים בחסות המפלגה אוייבת החרדים, ישראל ביתנו. עם שיתוף הסרטון כתבה בעמוד הפייסבוק שלה:

"ש"ס הוציאו סרטון בחירות על נשים אבל שימו לב, הסרטון לא מדבר על זכויות נשים, על קידום נשים, על ייצוג נשים בפוליטיקה, על מאבק באלימות נגד נשים, נגד הדרת נשים שש"ס בעצמה מקדמת. לא לא, הסרטון מדבר על כך שכל אשה צריכה להביא עוד שלוש נשים להצביע ש"ס ממש כמו ברשימת מכולת. את עסקני ש"ס נשים לא מעניינות, הם רואים בנו רק קול בקלפי, אנחנו מבחינתם רק מספר, לא מעבר לכך.

אנחנו רואות ורואים בנשים שותפות מלאות, אזרחיות שוות זכויות, אנחנו נלחמים באלימות נגד נשים ובהדרת נשים מהמרחב הציבורי ולכן אני קוראת לנשים לצאת להצביע כדי שלא נתעורר בשני לנובמבר באיראן". מייק דרופ.

לפני כשבוע עלה בטיקטוק של ישראל ביתנו, שהוא באופן כללי מהנה ברמות שאינני יכולה להכיל (כולל ליברמן בטרנד ה"מדבר עם עצמי הילד"), סרטון בכיכוב מלינובסקי. בסרטון, מדברת מלינובסקי בלהט כנגד הרחקת נשים משירות בצבא. לא יודעת, בנושא הזה אני חלוקה למדי, ותוהה לעצמי האם כנשים אנחנו אמורות להיאבק על זכותנו להרוג כמו גברים או לפעול בכלל נגד הקונספט של מלחמה. מצד שני, במדינת ישראל, האופציה השניה היא כנראה פנטזיה חולנית. כך או כך, הסרטון הזה של מלינובסקי, בנאום משולהב על שוויון מגדרי בפני נשים בכיסוי ראש, ללא ספק עושה את העבודה למפלגה שלה.

הבית היהודי
יממה לפני הבחירות פונה איילת שקד, ראשת המפלגה שלא בדיוק מתמקדת בזכויות נשים, אל נשות מדינת ישראל. הפעם, היא אומרת, היא פונה כאיילת האמא, ולא כשרת הפנים. "נשים יקרות, אני פונה אליכם כאמא של אורי, שהוא בי"ב ועוד מעט מתגייס לצבא", אומרת שקד בסרטון שעלה בחשבון הטוויטר שלה. "הוא רוצה להיות קרבי, ואני מאוד גאה בו על זה". כאמו, אומרת שקד, היא רוצה לדעת שתפקיד את בנה בידי מדינה שדואגת לו ושומרת עליו.

"אני שש שנים חברה בקבינט המדיני ביטחוני", היא מוסיפה, "ומתוכן 4 שנים הייתי האישה היחידה בקבינט. חשוב שדווקא בפורומים ביטחוניים קול של אמא יבוא לידי ביטוי, יש לזה משמעות. תנו לי את הכוח לייצג אתכם וביחד נשמור על הילדים של כולנו. אמא של אורי". לעזאזל, זה עבד עליי.

צעירים בוערים
ימים ספורים לפני הבחירות נראה שיו"ר צעירים בוערים, הדר מוכתר, יורה לכל הכיוונים. בסרטון שפורסם אמש עוקצת מוכתר את מיכאלי בטענה שאיננה יודעת כמה עולה טמפון. בסרטון אחר, פונה אל הקהל הנשי באיום, "אם לא תצביעי צ' תצטרכי לבחור בין ילד לבית". באחד נוסף, מהשבוע שעבר, היא מסתכלת למצלמה במבט עגום ושמלה לבנה מוכתמת בקטשופ, עם האזהרה, "יום אחד תהיי במחזור ותצטרכי לבחור בין תחבושות לבין מטרנה". תחבושות בשבילי, תודה.

הפניה של הדר לקהל הנשי לא סוטה מהנרטיב הקבוע שלה, העוסק ביוקר המחייה, ועם זאת, אין ספק שבשבוע האחרון שמה דגש על הפריזמה הנשית בתוכו. האם המסרים שלה משכנעים? טוב, זו שאלה שאפשר לשאול על הדר מוכתר בכללותה, מתחילת דרכה הווירטואלית, הצעקנית והגרוטסקית. יש מי שאוהבים את זה, אני לא קונה את הפרסונה. אולי בגרמניה הייתי קונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully