חתונמי חתונה ממבט ראשון. קשת 12, צילום מסך
צילום מסך/קשת 12

הבריזו לכם רגע לפני החופה? זו הפרת חוזה ואפשר לתבוע

עודכן לאחרונה: 2.1.2023 / 11:52

אמנם זה נשמע כמו שורת פתיחה טובה לקומדיה רומנטית, אבל ביטולי אירוסין יכולים להרוס את חייהם של אנשים, גם אם הם לא קורים ממש בחופה מול כולם. עו"ד מומחית לדיני גירושין מורידה את ההינומה וחושפת את הנושא המורכב

לאחרונה הגישה ס' תביעה לבית המשפט לענייני משפחה על סך 120,000 ש"ח נגד מי שהיה ארוסה עד לא מזמן, בטענה כי הציג מצג שווא אודות כוונתו להינשא לה. עו"ד דלית יניב מסר, מומחית לדיני גירושין מורכבים, מסביר מדוע גם להחלטה משמחת וכביכול לא מחייבת בחוק, יכולות להיות השלכות משפטיות.

במציאות בת ימינו זוגות רבים מתגוררים יחד. חלקם בוחנים האחד את השני ואת מערכת היחסים ביניהם בתקופת המגורים המשותפים, חלקם מצוי במערכת יחסים ארוכת שנים מתגוררים יחד אך אינם מתכננים עתיד משותף וחלקם מתכוון למסד את הקשר באמצעות נישואין. נשאלת השאלה האם די במגורים משותפים כדי להוכיח הבטחת נישואין? התשובה מורכבת:

בן אביבי: "לא הבנתי עד כמה הציפיות שלהם כואבות לי באותו רגע"
שחור, אפל, סקסי: גילינו מהו הליפסטיק המסתורי של וונסדיי אדמס

חופה. ShutterStock
חופה/ShutterStock

מהי הבטחת נישואין מחייבת?
פסיקת בתי המשפט קובעת כי לא כל אמירה או הבעת תקוה או כוונה לגבי עתיד משותף עתיד יחשבו להבטחת נישואין. באותו אופן לא כל התנהגות המצביעה על רצון להמשיך את הקשר מלמדת על מחויבות לנישואין. אין בעצם מגורים משותפים כדי להוכיח כוונה להינשא.

במציאות החברתית של ימינו בית המשפט יתערב רק כאשר הנסיבות מצביעות בבירור על קיומה של מחויבות של ממש לקשר זוגי קבוע, מחויבות שהיא מעבר לציפייה או הבעת רצון. למשל: מסיבת אירוסין, בירורים לגבי אולמות, שליחת הזמנות לחתונה וכדומה.

מה אומר החוק?
הפרת הבטחת נישואין אינה מעוגנת בחוק מסוים; מערכת המשפט מתייחסת להבטחת נישואין כאל חוזה מחייב לכל דבר ועניין ועל כן הפרתו של חוזה זה מהווה עילה לתביעה. כבכל תביעה העוסקת בהפרת חוזה, על הצד הטוען כי ההבטחה כלפיו הופרה, להוכיח כי הצד האחר אכן התחייב לנישואין. במילים אחרות, על מגיש התביעה בעילה של הפרת הבטחת נישואין מוטל הנטל להוכיח כי הבטחת הנישואין היא כחוזה, על פי סעיף 2 לחוק החוזים לפיה הצדדים התכוונו ליצור ביניהם מצב משפטי מחייב.

מתי ניתן לקבל פיצוי בגין הפרת הבטחת נישואין הפרמטרים לקבלת הפיצוי?
תביעת פיצויים בגין הפרת הבטחת נישואין טוענת לפיצוי בגין עוגמת נפש, ההשפלה, הבושה אשר נגרמה לאחד מבני הזוג בעקבות הפרת הבטחת הנישואין; במידה והתובעת היא אישה אז ביכולתה לתבוע גם על הפגיעה בסיכוייה להתחתן וללדת. כמו"כ, ניתן לטעון לנזקים כספיים (ממוניים) שנגרמו בעקבות ההפרה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
עו"ד דלית יניב מסר. סם יצחקוב, באדיבות המצולמים
עו"ד דלית יניב מסר/באדיבות המצולמים, סם יצחקוב

על מנת לזכות בתביעה שכזו, על הצד התובע להוכיח כי בן זוגו הביע הסכמה מלאה בנוגע לנישואין וכי בני הזוג החלו בפועל בהכנות לקראת החתונה. כאשר נגרם נזק בשל הפרת ההתחייבות להינשא, ביהמ"ש יפסוק פיצוי מתאים, ונטייתו תהיה לתת משקל רב יותר לנזקים הממוניים כמו למשל הוצאות החתונה. מצד שני, בתי המשפט פוסקים סכומים שאינם גבוהים, בשל החשש שאנשים יתחתנו גם בניגוד לרצונם, כדי למנוע מצב שלא ייתבעו ויחויבו בפיצויים גבוהים.

האם נסיבות ביטול החתונה רלוונטית?
כן. בהחלט יש משמעות. יש לבדוק מהי עילת הביטול והאם ישנה הצדקה לביטול. מאחר ומדובר בחוזה שנכרת בין שני בני הזוג (אחד הציע ומשנהו קיבל את ההצעה) יבדוק בית המשפט האם התגלה פגם בכריתת החוזה בין בני הזוג שהצדיק את ביטולו.

אילו נסיבות מצדיקות ביטול הבטחת נישואין?
במקרה שהוכח שאכן הייתה הבטחת נישואין ונסיבות ביטל החתונה מוצדקות, סביר להניח שהתביעה תתקבל. למשל במקרים הבאים: אם התגלה שאחד מבני הזוג שרוי בחובות כבדים ולא סיפר על כך לצד השני, אם אחד מבני הזוג חולה במחלה כלשהי והצד השני לא ידע על כך, אם נתגלתה בגידה ונוצר חוסר אמון כבר בערב החתונה וכדומה.

מה קורה אם כבר הזמינו אולם? מי ישלם את הקנס?
זה תלוי. לעיתים הצד המבטל הוא זה שיספוג את הקנסות ותשלום ההוצאות בגין הביטול, שהרי הצד הנפגע לא מוכן לספוג גם את ההשפלה בביטול החתונה ואת הוצאות והקנסות שיגרמו בעקבות הביטול. ישנם מקרים בהם שני בני הזוג יתחלקו בתשלום ההוצאות והקנסות בחלקים שווים ובמקרים אחרים אף אחד מהצדדים לא מוכן לשאת בתשלום הקנסות וההוצאות וכל צד מגלגל את האשמה לפתחו של האחר.

אם הצד שביטל את החתונה לא הסכים לספוג את תשלום ההוצאות והקנסות, ועל הצד נכפה לשאת בהם או בחלקם, הוא יוכל לתבוע את בן זוגו המפר בגין הנזקין הממוניים שנגרמו לו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully