מאיה קיי. אינסטגרם, צילום מסך
צילום מסך/אינסטגרם

והיא שעפה, והיא שעפה - על עצמה: החירויות של נשות דור ה-Z

ענת ניסני

5.4.2023 / 9:05

כל דור של נשים סולל את הדרך לדורות שאחריו. נשות העתיד - דור ה-Z, הן היום בנות 26 לכל היותר. האם הן באמת חופשיות ומשוחררות יותר? או שיש עוד הרבה עבודה עד שהמין הנשי יצליח לצאת ממצרים?

כנגד ארבעה דורות דיברה התורה:
דור הבומרים - זה לא שהוא רשע, זה פשוט שכבר אי אפשר להגיד כלום בימינו
דור ה-X - שאולי גדל בתחושה שהעתיד שלו תם, אבל הוא לא תמים בכלל
דור המילניאלז - שבטוח שהוא הכי חכם
והדור שאינו יודע להפסיק לשאול - דור ה-Z.

אם בכל דור ודור חייבת אישה לראות את עצמה כאילו יצאה ממצרים, ולבחון את החירויות שניתנות לה על ידי סביבתה ואת אלו שהיא עצמה מאפשרת לעצמה, התשובות הכי מעניינות יהיו, כנראה, בקרב נשות Gen Z. אחרי הכל, מדובר בדור שהכי מותח את גבולות ההגדרה והזהות העצמית. מצד שני, זה אותו דור שהואשם בפוריטניות ושמרנות, וששלל כותרות טענו בהתלהבות קצת מוגזמת שהוא כבר לא עושה סקס, בטח לא כמו הדורות הקודמים.

מצליחות בגלל אמא? אלו הן הנפו-בייביז הישראליות
"אני עו"ד שרוצה גבר אינטיליגנט, אבל טוענים שאני 'שווה מדי'"
נויה צודקת, הפרצופים של דור היו שוברים את רוחה של כל אישה

@standup Gen Z has really shown up millennials. ?: Matthew Broussard #standup #genz #millennials ♬ original sound - Stand-Up

כמה דברים שחשוב לדעת על דור ה-Z באופן כללי

  • כמו שאלת הזהות של ה-Zים, גם הגבולות בין הדורות קצת פלואידיים, אבל על פי ההגדרה המקובלת, נשות דור ה-Z הן ילידות 1997 עד 2012. משמעות הדבר היא שהבוגרות שבהן הן כיום בנות 26. רק בשביל למקם אתכם באזורים שבהם אנחנו נמצאים, נשים מפורסמות ששייכות לדור הזה הן למשל בילי אייליש, גרטה טונברג, קיילי ג'נר, היילי ביבר, אדיסון ריי, ובארץ: קים אור אזולאי, אגם בוחבוט, אנה זק, הדר מוכתר, עדן פינס והמלכה האם - נועה קילה.
  • זה הדור הראשון שגדל למציאות שבה גם הטלוויזיה, גם המחשב, גם הסמארטפונים וגם הרשתות החברתיות כבר קיימים. זה אומר שמגיל צעיר, הם נחשפים לכמות אדירה של ידע, למגוון אדיר של דעות ובעיקר לאנשים אמיתיים, ובהקשר הנשי - לנשים אמיתיות, ולא רק למסרים שעוצבו "עבורן" על ידי מפרסמים.
  • כיוון שגדלו עם סמארטפון ביד, כמו שההורים שלהם אומרים, ה-Zים מאוד מנוסים באיסוף מידע והצלבת אינפורמציה ממקורות שונים. הם גם גדלו בעידן של פייק ניוז ולכן חיפוש האמת הוא משהו שמאוד מניע אותם.
  • המאורעות שהשפיעו על החיים שלהם כללו מלחמות, התקפות טרור, מיתון כלכלי וכמובן קורונה, ולכן, טוען מכון המחקר Pew, הם בעלי חוסן נפשי. עם זאת, מחקרים מראים שזה גם דור שסובל מהמון בדידות, חרדה ודיכאון.
  • כיוון שבאופן טבעי כל דור הוא יותר מעורב אתנית וגזעית מקודמיו, דור ה-Z הוא הדור הכי מעורב ומגוון עד כה. ה-Zים נולדו לתוך גיוון, הם מאמינים בגיוון ונחשפים מדי יום, און ואוף ליין, למגוון אדיר של אנשים שונים. מצד אחד - זה מלמד אותם להכיל ולקבל את השונים מהם, ומצד שני גם את עצמם, כי תמיד אפשר למצוא ברשת מישהו שדומה לך או מתמודד עם אותן בעיות שיש לך.

ועכשיו שהכרנו, בואו נבדוק אילו חירויות נשות ה-Z לוקחות לעצמן, והאם הן באמת חופשיות יותר או רק משועבדות לאדונים חדשים:

חופש מחשבתי

דור ה-Z, על כל מגדריו, מעריך אמת ואותנטיות. הם מחפשים ביטוי אינדיווידואלי ונמנעים כמעט מכל תווית אפשרית. זה נכון לגבי הנטייה המינית שלהם, המגדר שלהם וכל אופן בו הם יכולים להגדיר את עצמם. הם פשוט רוצים להיות מי שהם, ומה שיפה זה שגם זה נזיל, כי הם כל הזמן שואלים שאלות, חוקרים את מי שהם, ובעיקר - לא מפחדים מהתשובות וגם לא מהאפשרות שהן ישתנו.

מצד אחד - יש כאן חופש מטורף של אפשרויות. את יכולה לחקור את מי שאת ומה שאת ולהתנסות, ואין ספק שזה מייצר קודם כל חופש מחשבתי אבל גם שחרור מהגדרות מיושנות ומקובעות. מצד שני, כשלצד השם של כל אחת ואחד מציינים היום גם איך הם מזדהים ואיך הם רוצים שיפנו אליהם, יש הטוענים שזה רק מכביד ומגביל עוד יותר. צודקים או בומרים? אח, זה היה יכול להיות פורמט נפלא לשעשועון אבל כנראה שלעולם לא נדע כי מדובר בתוכן פוגעני שלא יאושר לשידור.

מה שבטוח זה שאם את לא יכולה להיות מה שאת לא יכולה לראות, Zיות כבר יכולות להיות כמעט הכל. הסבתות, האימהות ואפילו האחיות הגדולות שלהן סללו עבורן את הדרך כמעט לכל תפקיד אפשרי, ולמרות שזה עדיין לא קל ויש עוד דרך לעשות, אין ספק שמנעד החלומות והמחשבות של נשות הדור הזה הוא הרבה יותר גדול.

@upwork The #FutureofWork is all about flexibility and freedom (and Gen Z knows it) ? #GenZ #millennial #worklife ♬ original sound - Upwork

חופש כלכלי

דור ה-Z בכלל, והנשים בו בפרט, מסומן על ידי החוקרים כדור שאפתן במיוחד. מחקרים מראים שזה הדור הנשי המשכיל ביותר בהיסטוריה, ובשל ההשקעה בלימודים, גיל הכניסה של ה-Zיות לשוק העבודה בעולם הוא מעט יותר מאוחר מאשר בדורות הקודמים.

מצד שני, אם נעיף מבט אחד על רשימת המפורסמות שציינתי לעיל, ואפילו אם נסתכל על הצעירות שאנחנו מכירים באופן אישי, אפשר לראות נטייה בולטת ליזמות כבר מגיל צעיר. בזכות האופציות שהרשתות החברתיות פתחו בפנינו, וכיוון שמדובר בשוק שדי נשלט על ידי נשים, לא מעט Zיות צעירות מתחילות להתפרנס או לעשות את הצעדים הראשונים בקריירה שלהן עוד לפני גיל 20.

כך או כך, זה לגמרי דור של נשות קריירה שמעניקות לעצמן, ב-10 אצבעות, חופש כלכלי. כלומר, זה מה שהיה לפני שהגיעה הקורונה. רגע לפני המגפה, פורסם במגזין פורבס, כוח העבודה בוגר הקולג' בארה"ב, היה נשי ברובו. אחרי הקורונה, בעקבות הסטרס והעומס המקצועי והדומסטי שנפל על נשים, אחת מכל שלוש נשים סיפרה שהיא שוקלת להוריד את היקף המשרה או לעזוב את העבודה לחלוטין.
אבל אל ייאוש. בעוד שנשות דור ה-X והמילניאליות חונכו ברובן "לעבוד עם מה שיש", פורבס טוענים שה-Zיות דורשות מקומות עבודה שמתאימים את עצמם לצרכים שלהן ושמשלמים להן כראוי. בסקר שנערך על ידי המגזין, כמעט 70% מהנשים טענו שיש סיכוי טוב יותר שהן יגישו קורות חיים לחברה בתנאי שהיא מחויבת לשלם שכר שווה לגברים ולנשים. עכשיו יש רק לצפות שמקומות העבודה יתאימו את עצמם אליהם, וייתכן מאוד שזה יתחיל לקרות, כיוון שמדובר בדור שיש בו גם את כמות האנשים הגדולה בהיסטוריה (כלומר הם הבייבי בומרס האמיתיים, שתפו את הצביעות).

חוץ מזה, בסקר שכלל גם גברים וגם נשים מדור ה-Z, ונערך ע"י חברת מיקרוסופט בארה"ב, רוב של 62% טענו שהם פתחו עסק משלהם או מתכוונים לעשות זאת. כלומר, ה-Zים והZיות שואפים לעצמאות כלכלית ומקצועית ורוצים להיות הבוסים של עצמם. במקביל לשאיפות המקצועיות, רואים כמובן גם יותר ויותר נשים שדוחות את נושא הילודה לטובת הקריירה, כאשר נכון ל-2022, על פי פורבס, 27% מהן לא רוצות ילדים כלל. אז חופש ועצמאות כלכלית יש, אבל העולם עדיין לא התקדם מספיק בשביל שנשים יוכלו להנות מכל העולמות. חבל, כי Z זאת האות האחרונה, מי יודע אם יהיה עוד דור אחריו.

חופש מיני ורומנטי

כאמור, דור ה-Z הוא ה-דור שהדאיג את כולם עם כמות הסקס שהוא עושה. עשרות מאמרים טרחו לציין את זה ואפילו הומצא מושג בשם Puriteens שלועג למתבגרים ה"צדקנים" שמתנגדים לפורנו ולא עושים סקס על פי החוקים שההורים שלהם המציאו.

יכול מאוד להיות שהZים והZיות באמת עושים פחות סקס, אבל אולי דווקא ממקום של חופש להיות מי שהם? כמו שהפתיחות המחשבתית קיימת לגבי הזהות המינית והמגדרית, כך היא קיימת גם לגבי ההתנסויות המיניות ומערכות היחסים של נשות דור ה-Z. עבורן, סקס הוא אמצעי לחקור את עצמן, את הזהות שלהן ואת יכולת הביטוי שלהן. מתוך נקודת המוצא הזאת, הן הרבה יותר פתוחות להתנסות בסוגים שונים של חוויות מיניות, אבל גם פחות חוששות לסרב לסקס, כי הן פחות נותנות לזה להגדיר אותן. מוסכמות שהיו טבועות בדורות קודמים, כמו זה שאם את נמנעת את פריג'ידית ואם את נהנית מדי את זונה - עדיין קיימות גם היום וה-Zים לא חפים משימוש בהן, אבל נדמה שיש קצת יותר הכלה למגוון דעות, העדפות והתנסויות, כשמה שברור הוא שסקס חייב להיות בטוח ובהסכמה. הם מאוד אחראיים ה-Zים האלה.

באופן כללי, נראה שהדור שגדל לתוך אפליקציות הדייטינג מקבל יחסים מזדמנים יותר בברכה, ואף ממציא מונח חדש - Situationship - המתאר מערכות יחסים שהן מצד אחד לא מחייבות, ומצד שני כוללות חיבור רגשי גדול יותר מסתם יזיזות. בעוד שדורות קודמים של נשים רדפו אחרי קשר משמעותי שיוביל לחתונה, ה-Zיות רודפות אחרי קשר משמעותי במובן של היחסים בינן לבין עצמן. קשר שילמד אותן על עצמן ויעזור להן להבין את עצמן. וזה נכון גם לגבי הגברים.

עם זאת, בכל הנוגע לתפקידים במערכת היחסים, נראה שיש עדיין הרבה יותר שמרנות משחרור. לפי סקר שפורסם לאחרונה על ידי CNBC, 47% מילידי וילידות דור ה-Z מאמינים שגבר הוא זה שצריך להוביל במערכת היחסים ורק אחוז קטן חושבים שנשים צריכות לעשות את הצעד הראשון באפליקציות.
כדי להתנחם, קבלו שיחה עם בת 21 מפלורידה, שפורסמה בכתבה בבאז פיד. לטענתה, כשהיא יוצאת עם גבר מבוגר ממנה, שלא שייך לדור ה-Z, ואומרת שהיא לא רוצה לעשות סקס אחרי הדייט הראשון, היא נתקלת במסעות שכנועים ולחצים, אבל גברים בגילה - לגמרי מקבלים ומכבדים. תמיד אמרתי ששווה להיות קוגרית.

@janellemcguinness Boomer vs Gen Z / the dating game has changed a little bit, don't you think? #funny #funnyvideos #torontocomedy #boomer #genz #dating ♬ original sound - Janelle McGuinness

חופש גופני

כמי שגדלו בעולם רווי בשיטות לריפוי עצמי, מודלים של בודי פוזיטיביטי, גיוון ופלואידיות מגדרית, מודל היופי העכשווי של ה-Zיות הוא פשוט להיות עצמך. הן קוראות תיגר על מוסכמות יופי מיושנות ובוחנות את עצמן מולן כל הזמן. דוגמה אחת כזאת היא בילי אייליש שהפכה למודל נשי חדש גם בתחום האופנה כשלבשה רק בגדים גדולים ורחבים. כשהתפרסם שער בכיכובה ובו היא לובשת מחוך היא לא נבהלה מהביקורות ואמרה ש"הקטע שלי הוא שאני יכולה לעשות מה שאני רוצה".

אפשר לראות שהגישה הזאת מתחילה להשפיע גם על המפרסמים והאופנה - השאיפה לנוחות והמרד בגזרות הנשיות המקובלות הן חלק מהסיבות שבגללן אופנת הרחוב תפסה תאוצה והנעליים השטוחות עם הסוליה הגסה זכו לפופולריות על חשבון הסטילטו. זה גם מה שהוביל את חברת סכיני הגילוח לנשים, Billie, להעלות קמפיין בשם "Red, White and You Do You", עם נשים ששיער הערווה שלהן מבצבץ מבגד הים. הגישה הנוכחית היא כל הזמן לבחון את הגבולות והמוסכמות, ובזמן שהרבה דברים הופכים לטאבו בטענה שהם פוגעניים, טאבוים אחרים יוצאים לאור ומתאווררים.

לצד המרד במוסכמות היופי והמיניות הישנות, העירום הנשי והרמיזות המיניות עדיין נוכחים מאוד ברשתות, ואצל חלק מה-Zיות כבר בגילאים מאוד צעירים יחסית. האם יש יותר עירום או פחות? עלייה או ירידה ברמת הנועזות? האם זה רק אמצעי לביטוי עצמי עבור הZיות? אני לא בטוחה. בכתבה שפורסמה במגזין ווג ב-2019 נטען שנשות דור ה-Z דוחות את ההחפצה המינית כאמצעי להשגת פופולריות. איך לומר - לא לגמרי השתכנעתי, קיילי ג'נר.

או כמו שכל אדם ששייך לדור ה-Z היה אומר לי - אי אפשר להכליל. אבל גם אי אפשר להתעלם מההשפעה של הרשתות על הדימוי העצמי ועל ההתעסקות הבלתי פוסקת באיך שאנחנו נראות. כן, יש התקדמות ויש כבר הרבה יותר מקום למגוון ולסוגים שונים של נשים וזה נפלא ומדהים, אבל זה ששוחררנו לגדל שיער גוף לא אומר שיצאנו מהשעבוד למראה החיצוני. טוב, איך אומרים בהגדה? דיינו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully