מזוזות אתי גפני. אלי גפני, באדיבות המצולמים
באדיבות המצולמים/אלי גפני

אין סיבה לאבד תקווה - אף פעם לא מאוחר לצאת לעצמאות

עודכן לאחרונה: 25.4.2023 / 13:00

יציאתן לעצמאות של שתי נשים שלא היו מצליחות לעשות זאת ללא עזרתה של עמותת "יוזמות עתיד", שהוקמה במטרה לסייע לנשים מהפריפריה החברתית והגיאוגרפית, לשקם את עצמן כלכלית ולעמוד על רגליהן. סיפורן המרגש של אתי גפני ונופית רחיפור

כמה פעמים תפסנו את עצמנו ושאלנו מהו מהות שמו של יום העצמאות? למעשה כשמו כן הוא. זו הנקודה שבה עם ישראל הפך ממיעוט הנשלט בידי אחרים לעם האחראי על חייו בחייו וגורלו. אבל למושג עצמאי יש הרבה מאוד הגדרות במישור הפרטי של כל אחד מאיתנו. ילד עצמאי הוא ילד שהפסיק להיות תלוי בהוריו והתחיל ללכת, לאכול ולקרוא בעצמו. אדם עצמאי הוא מי שחי את חייו בלי תלות באחרים, ובמושגי העבודה והכלכלה, אדם עצמאי הוא מי שהפסיק להיות שכיר ולהיות תלוי במעסיקיו, אלא פתח עסק משלו, והוא שולט במספר שעות העבודה שלו, באחוז הייצור שלו, ובמידה מסוימת גם בהכנסה שלו.

ישנן לא מעט נשים שחולמות להיות עצמאיות, ובאמצעות עמותת "יוזמות עתיד" הצליחו לעשות זאת. העמותה פועלת מזה עשור, במטרה לסייע לנשים מהפריפריה החברתית והגיאוגרפית להקים ולפתח עסקים קטנים, ובאמצעותם להגיע לעצמאות כלכלית ומשפחתית. העמותה פועלת בפריסה ארצית בעשרות יישובים ברחבי הארץ, ומלווה נשים מכלל הקבוצות בחברה הישראלית: יהודיות, ערביות, חילוניות, חרדיות, עולות חדשות, בדואיות, דרוזיות ואחרות.

דוש תל אביבי מצוי או גוזל רגיש וחסר ביטחון? תעלומה ושמה ניר
כשחייה הפכו מחלום לסיוט - השעה הזאת ביום הצילה אותה
רחמים: 5 דברים שאנחנו חייבות להפסיק לעשות לואגינה שלנו

נופית רחיפור. באדיבות המצולמים
נופית רחיפור/באדיבות המצולמים

מדי שנה מלווה העמותה למעלה מ-1,000 יזמיות המשתתפות בתוכניות העמותה להקמה של עסקים חדשים. עד כה, מאז נוסדה, ליוותה העמותה למעלה מ-5,500 נשים אשר השתתפו בתוכנית ועברו את תהליך הליווי הכולל איתור, מכינה, קורס עומק המתמקד בהקמה וניהול עסק קטן, ומנטורינג אישי על ידי אנשי עסקים מובילים בתהליך ניהול העסק. את העמותה מלווים מספר שותפים אסטרטגיים ביניהם בנק הפועלים, פייבר, קרן ווינברג ורבים נוספים. את העמותה ייסד היזם ניסים בר-אל ומובילות אותה המנכ"לית צופית גורדון והיושבת ראש שלה בת-שבע משה.

לדברי מנכ"לית עמותת "צופות עתיד", צופית גורדון, "ביזמות ישנה אפשרות למציאת נתיב תעסוקה משמעותי, נתיב אישי של צמיחה, של עצמאות ושל פריחה התלוי קודם כל בי. בתשוקה, בכישרון, בנחישות וביכולת שלי לקחת את עתידי בידיי. יוזמות עתיד מלווה למעלה מ-1,000 נשים בשנה בתהליך הקמה של עסק ומציאת נתיב תעסוקה נכון עבורן, נשים שלקחו את גורלן בידיהן, והחליטו לעשות שינוי לעבר עצמאות כלכלית אישית ומשפחתית.

אתי גפני. אודי גפני, באדיבות המצולמים
אתי גפני/באדיבות המצולמים, אודי גפני

מלאכת הליווי של היזמת, ליווי הגשמת החלום, היא מלאכה עדינה ומורכבת הדורשת תשומת לב, רגישות, נשמה והמון לב. אנחנו מצליחים לעשות זאת בזכות נשים שמגיעות עם תעצומות נפש לבניית פרנסה, ומזיזות הרים בכדי לבנות עצמאות וצמיחה כלכלית לבית".

אחת מאלה שעברו סדנת עצמאות במסגרת "יוזמות עתיד" היא נופית רחיפור, בת 33, תושבת קריית גת. במשך שנים עבדה נופית במרכז הנגישות של מכללת אשקלון, ואז אירע לה אירוע ששינה את כל חייה. "גילו אצלי מחלה בשם אנדומטריוזיס. זו מחלה גניקולוגית שמתפרצת אצל נשים באמצע החיים וגורמת לבעיות פוריות, דלקות, כאבי בטן והתקפים קשים חוזרים ונשנים. סבלתי מאוד, עברתי ניתוחים, טיפולים, הקפאת ביציות, ניסיתי כל טיפול אפשרי והכאבים המשיכו ואפילו החמירו.

השינוי החל כשנחשפה לשיטת ריפוי חדשה "באחד הסגרים של הקורונה נחשפתי לשיטה של מישהי בשם ''אלישבע גרוניך',' שיטה של כלים רגשיים שמבוססים על תורת החסידות. למדתי את השיטה, ניסיתי אותה על עצמי, ולאט לאט שמתי לב שהכאבים נעלמים לי, במשך חצי שנה הייתי ללא התקף אחד. הרגשתי שאני מתחילה להירפא מבפנים. ובנוסף לזה עוד תחומים בחיים שלי קיבלו פתאום מפנה משמעותי. הרגשתי שאני רוצה להעביר את הכלים המדהימים שקיבלתי אל עוד נשים, כדי שגם החיים שלהן ישתנו לטובה".

נופית רחיפור, רומי שטרית. באדיבות המצולמים
נופית רחיפור עם המנטורית שלה, רומי שטרית/באדיבות המצולמים

אבל ההחלטה להיות עצמאית נתקלה בקושי הגדול מכולם: גיוס לקוחות "ביום שהבנתי שאני רוצה להיות מנטורית וללוות נשים, הייתי בטוחה שאם אני מעלה פוסטים על עצמי ועל מה שאני עושה, הלקוחות יזרמו (בייחוד שהיו תוצאות מדהימות למתאמנות שהגיעו אליי במסגרת הסטאז') , אבל מהר מאוד הבנתי שזה לא ככה. עסק זה לא צחוק. צריך ללמוד איך לעשות את זה נכון, וזה גם לא משהו שלומדים ונגמר אלא למידה מתמשכת. והתחלתי להתעניין בליווי עסקי, אבל הכל היה נורא יקר. בנקודה הזו ''יוזמות עתיד'' היו ממש אור , כי הם נתנו לי את הליווי והתמיכה שהייתי צריכה ללא עלות, ובצורה מקצועית, ועטיפה ותמיכה שזה ממש לא היה ברור מאליו, מה שהפך את האתגרים בהקמת העסק לכאלה שכבר לא מפחידים וניתן להתמודד איתם".

אתי גפני, תושבת גבעת שמואל היא גם כן סיפור לא שיגרתי. היא בת 77 כיום, וכל חייה עבדה כגננת מטעם משרד החינוך. היא פרשה לפנסיה מוקדמת לאחר שנאלצה לטפל באחד מילדיה שחלה במחלת כליות. היא פנתה לעסוק בעבודות מזדמנות בכדי להתפרנס והפכה בין היתר למגהצת השכונתית באזור מגוריה. לצד כל זה עסקה באמנות כתחביב מרבית חייה, ורצתה ליצור מזה הכנסה. היא נרשמה גם כן לקורס של "יוזמות עתיד", וכיום היא עוסקת בייצור כיסויים לפלטות שבת עבור הציבור הדתית, ולצד הזאת יש לה ליין מקורי משלה של אביזרים תפורים לתינוקות, מוצרי נוי, שמיכות ואפילו קופסאות מבד.

נרות אתי גפני. אתי גפני, באדיבות המצולמים
אור בקצה המנהרה - הנרות של אתי גפני/באדיבות המצולמים, אתי גפני

תמיד חלמתי על עסק עצמאי" מספרת אתי, "עסק שכל כולו שלי. עסק שבו אני גם אעצב ואייצר, וגם אמכור אותו לקונים. היו לי הרבה היסוסים לפני שעשיתי זאת. היו לי הרבה היסוסים באשר לאחריות שאוכל לקחת על עצמי, אבל בסוף, לא מעט בזכות הקורס, קיבלתי כלים להצליח".

כששואלים את השתיים מה החזון שלהן אומרת נופית כי הייתה רוצה שכל אישה שתגיע אליה, תהיה אישה שמחה ותקבל כלים להתמודדות עם משברים בחיים. מדובר בכלים פשוטים וקלים ליישום שיהוו מעין עוגן בימים קשים.

ואילו אתי אומרת כי הייתה רוצה להצליח מאוד בעשייה שלה, וכי יום יבוא ומוצריה יימכרו לא רק בישראל, וכי שמם יגיע גם לחו"ל. יש לה זמן לחכות. אחרי הכול היא רק צעירה בת 77.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully