אלימות כלכלית במשפחה. ShutterStock
ShutterStock

"התחייבות לסקס 4 פעמים בשבוע": הסכמי הממון המוזרים ביותר

18.6.2023 / 8:47

אישור לסקס עם כל דבר שזז, התחייבות לכך שהבית יהיה נקי, דרישה מהבעל שיתקלח מספר פעמים בשבוע ועוד. אם פעם הסכמי ממון עסקו אך ורק בכסף וברכוש, הרחבתם מעלה סעיפים הזויים וחשוב מכך - לא בהכרח תקפים משפטית

"האישה מתחייבת לעשות ככל שביכולתה לכבד את חמותה, לרבות אמירות שלום, סיוע בארוחות משפחתיות ואירועים משפחתיים אחרים, ובכל מקרה, אין היא רשאית למתוח עליה ביקורת, כל שכן בפניה".

המשפט הנ"ל לקוח מתוך הסכם ממון שנחתם לאחרונה בין בני זוג צעירים: הגבר, בן 38, תושב שכונת המשתלה בתל אביב, והאישה, בת 29, ילידת בת ים. " אמרתי לה בצורה הכי ברורה, אבל לא בטון קשוח, אלא הכי בחברות - אימא שלי זה מספר 1 בחיים שלי, ואני שומר עליה הכי שאפשר", מסביר הבחור.

האיש הרע? המשמעות העמוקה של האמירה האומללה של אריק ברמן
אם לא ראיתם את המרדף של ליהיא גרינר, לא ראיתם קומדיה מימיכם
מומחית למיניות מגלה: 6 דרכים להגביר את המוג'ו של בן הזוג

אלימות כלכלית במשפחה. ShutterStock
חתמת? תעמוד/תעמדי במילה!/ShutterStock

בשנים האחרונות חלה עלייה במספר הזוגות שחותמים על הסכמי ממון טרום נשואים. הסכם הממון הוא הכלי היחיד שבאמצעותו יכולים בני הזוג להסדיר את חלוקת הרכוש שלהם בשונה מההסדר הקבוע בחוק ביחסי ממון, על פיו, בפקיעת הנישואין יהיה זכאי כל אחד מבני הזוג למחצית שווים של כלל הנכסים אשר בני הזוג צברו במהלך חייהם המשותפים בניכוי מחצית מהחובות המשותפים. במקרים רבים, ההסכם נעשה כאשר קיימת חוסר סימטריה כלכלית בין בני הזוג, כלומר - צד אחד מגיע עם רכוש וממון רב, ואילו הצד השני מגיע בעיקר עם הרבה כוונות טובות.

במקור, תכלית הסכם ההמון הייתה לכלול את כל ההסכמות בנוגע לחלוקת רכוש ו/או שימוש בו, אולם במרוצת השנים האחרונות חל תהליך של שרבוב סעיפים לתוך ההסכם, שאין להם כל קשר להיבטים פיננסיים, מתוך מטרה להסדיר היבטים נוספים בחיים המשותפים של בני הזוג. הבעיה מתחילה כאשר אחד מבני הזוג, רואה בהסכם הממון כפתרון חוזי לגיטימי על מנת לממש גחמות או תפיסת עולם מעוותת לגבי הזוגיות.

עד כמה המציאות מעוותת? במהלך השבועות האחרונים שוחחנו עם שורה של עורכי דין וביקשנו כי ידוגו לנו בקשות או סעיפים הזויים שהתבקשו להכניס לתוך ההסכמים.

התחייבות לקיום יחסי מין בתדירות קבועה

"בת הזוג מתחייבת לקיים יחסי מין בתדירות שלא תפחת מ - 4 פעמים לשבוע".

הרקע לבקשה - מדובר על נישואים שניים של הגבר, שמספר כי אשתו הראשונה, נמנעה מקיום יחסי מין, ולעיתים, עברו חודשים עד שהיא נאותה להסכים לשכב איתו. לדבריו, גם כשזה כבר קרה, הוקצב לכך זמן קצר והוא חי במציאות של חוסר סיפוק תמידי.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

הסכמה לקיום יחסי מין עם אחרים, וללא הגבלת מספרם

"מוסכם ומוצהר כי על פי הסכם ממון זה, רשאי כל בן זוג לקיים יחסי מין עם אחרים, ללא שלצד השני תעמוד הזכות לטעון כנגד, ובכלל זה גם בנוגע למספר הפרטנרים, בין אם במפגש אחד ובין אם במצטבר".

הרקע לבקשה - האישה, בת 54, גילתה את נפלאות הפוליגמיה, זאת בסמוך למועד בו החליטה להתגרש מבעלה הראשון. בן הזוג הנוכחי, מסכים, נכון להיום, לחיות במערכת יחסים פתוחה, אך לדבריה, יש לו קונפליקט עם הנושא והיא מעוניינת להסיר כל ספק לגביו.

התחייבות לשמירה על ניקיון הבית

"הואיל ובן הזוג אינו מקפיד לשמור על ניקיון הבית, יוסכם כי לאחר החתונה ומעבר למגורים משותפים, עליו יהיה להקפיד הקפדה יתרה על ניקיון החלל המשותף".

הרקע לבקשה: בת הזוג חרדה מכך שלאחר הנישואים השניים, כפי שחוותה במהלך נישואיה הראשונים - בן הזוג יזלזל ברגישותה לניקיון הבית, לא ימלא את מטלותיו, יותיר את בגדיו מפוזרים וכו'.

גבר עם שתי נשים במיטה. altafulla, ShutterStock
כי את לבד לא מספיקה, אולי תביאי חברה/ShutterStock, altafulla

יש לציין כי הדוגמאות שהבאנו מעלה, בהחלט חריגות, אולם ישנם לא מעט זוגות שבוחרים לכלול במסגרת הסכם הממון, התייחסות לסוגיות נוספות, בעייתיות לא פחות. כך למשל, מציין עו"ד רונן דליהו, מומחה לדיני משפחה, כי לעיתים, מבקשים הצדדים להסדיר את אופן תשלום המזונות לילד, אף שזה טרם נולד. "נתקלתי בהמון מקרים בעייתיים, כך למשל, בגבר שרצה לכפות על בת הזוג את האיסור להזמין את הוריה לביקורים בבית המשותף שלהם, או בחור שרצה לאסור על בת הזוג לצאת לבלות עם חברות, אישה שביקשה לחייב את בעלה לעתיד להתרחץ מספר פעמים בשבוע ועוד".

מדובר על דוגמאות לסעיפים שנוגדים את כבוד האדם וחירותו, כאלו ששוללים זכויות וחירויות בסיסיות ועומדים בניגוד ל"תקנת הציבור" כל אלה עלולים לגרום לבית המשפט שלא לאשר את תקפותם, מסביר עו"ד דליהו: "בני הזוג יכולים להחליט לנהל את הזוגיות שלהם, לפי ראות עיניהם ועל פי נורמות שהם הסכימו להם, אולם בית המשפט אינו חותמת גומי ואינו נותן ידו לאישור של סעיפים שעומדים בסתירה לנורמה או שנוגדים את תקנות הציבור במיוחד שבינם לבין הסכם ממון אין כל קשר".

עו"ד רונן דליהו. יחצ,
"בית המשפט אינו חותמת גומי". עו"ד רונן דליהו/יחצ

למעשה, אם מדובר בהסכם שנערך לפני הנישואין, ניתן לאשרו אצל נוטריון (או רשם נישואין). אין צורך לאשר אותו בבית המשפט או בבית הדין הדתי של בני הזוג, אך ניתן לעשות כן. מנגד, הסכם שנערך לאחר שבני הזוג נישאו, צריך לקבל אישור של בית המשפט לענייני משפחה, או בית דין דתי (בית הדין הרבני במקרה של יהודים, בית הדין השרעי במקרה של מוסלמים שנישאו בהתאם לדין המוסלמי, בית הדין הדרוזי וכו').

עו"ד דליהו מסביר, כי אף אם ההסכם כלל סעיף בעייתי אך אושר ונחתם ע"י נוטריון, היה והמחלוקת תובא בפני בית המשפט, הוא רשאי לפסול את תקפותו. למעשה, בפסק דין שניתן בבית המשפט העליון בע"א 1581/92 קבעו השופטים כי "טעות או הטעיה שיש בהן כדי לגרום לביטולו של חוזה רגיל, יש בהן גם כדי להביא לביטול הסכם יחסי ממון בין בני-זוג, גם כאשר זה אושר על ידי בית המשפט המחוזי או על ידי בית הדין הדתי". לדבריו, בית המשפט לא יהסס לבטל הסכם ממון אם השתכנע שהוא נחתם בנסיבות מפוקפקות או תוך ניצול חולשתו של צד, או כאשר הצדק המוסר וההגינות זועקים לכך.

  • עוד באותו נושא:
  • הסכם ממון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully