האח הגדול. רשת 13, צילום מסך
צילום מסך/רשת 13

מסורתי או פרוגרסיבי? מחקר מצא כי קיימים שלושה סוגי גברים

עודכן לאחרונה: 20.8.2023 / 17:55

גברים סטרייטים משתלבים באחת משלוש קטגוריות גבריות מובחנות שמגדירות כיצד הם מנווטים במערכות היחסים הרומנטיות שלהם, גילו חוקרים. איזה מהם אתה?

מומחים מאוניברסיטת קולומביה הבריטית בקנדה ערכו ראיונות עומק עם 92 גברים הטרוסקסואלים בני 19 עד 43, מ-14 מדינות שונות' כדי לקבוע כיצד הם מנווטים במערכות יחסים כאשר תפקידי המגדר ממשיכים להשתנות. "ניסינו להבין כיצד סוגים שונים של גבריות מעצבים את מערכות היחסים של גברים ואת בריאותם הנפשית", הצהיר ד"ר ג'ון אוליף, פרופסורב-UBC בהודעה לעיתונות על המחקר, שפורסם בגיליון של מדעי החברה ורפואה.

חי בסטורי: 10 סיבות שנועה קירל בחיים לא תהיה עם רוי רייניש
מאפר העל מוסר את כל הסודות ומציע: כלה? תקלילי - תתאפרי לבד
הרשת כועסת על שלגייה של גל גדות שיוצא רק עוד שנה


סוג הגבריות הראשון שהוגדר על ידי החוקרים הוא "ניאו-מסורתי", לפיו גבר "מזדהה בעיקר עם תפקידים מגדריים מסורתיים, כמו להיות המפרנס והמגן במערכת היחסים". הטיפולוגיה השנייה המוגדרת בבירור היא גבר "המחפש שותפות שוויונית יותר, עם דגש על הדדיות ותן וקח שניתן לכימות".

הקטגוריה הברורה השלישית והאחרונה שהוגדרה על ידי המומחים היא "פרוגרסיבית", ונוגעת לגברים ש"עובדים על בניית שוויון מגדרי בשותפות באמצעות שיחות קבועות ומכוונות עם בן הזוג כדי להתאים מי עושה מה".

דברים משתנים במהירות בעשורים האחרוים, והיה מעניין לגלות כיצד הם מנווטים בתוך מערכות יחסים, בעולם שבו תפקידי המגדר ממשיכים להשתנות. למשל, התגלה כי יותר מרבע (26%) מהגברים שרואיינו על ידי החוקרים מתאימים לקטגוריית הגבריות ה"פרוגרסיבית", כלומר "התמקדו בהוגנות ובצדק חברתי, נזהרו מליפול לאשלייה של פריבילגיה, והשתדלו לפעול בצדק בתוך מערכת היחסים" הסבירו החוקרים.

פחות מרבע מהגברים במחקר (24%) סווגו כ"ניאו-מסורתיים" ומחצית מן המרואיינים "התרחקו בכוונה מנורמות גבריות מסורתיות". המספר הנמוך באופן מפתיע מדגיש כיצד דורות צעירים יותר של גברים מנסים להתרחק מכל קשר עם "גבריות רעילה", הכוללת דיכוי רגשי, הפגנת דומיננטיות וחוסר נכונות לקחת חלק במטלות הבית, כגון בישול וניקיון.

סוג הגבריות הנפוץ ביותר בקרב המרואיינים הצעירים היה "שיוויוני", כאשר הגברים עושים אידיאל של "תרומות שוות והדדיות שבהן נעשה שימוש לעתים קרובות בחישובים וספירות כדי להעריך את המאמצים והתרומות היחסיות של כל אחד מבני הזוג למערכת היחסים".

ד"ר אוליף והצוות שלו הקפידו שלא לשפוט את המרואיינים, אלא להקשיב בצורה אובייקטיבית לתגובות שלהם ולהפעיל "אנליטיקה השוואתית מתמדת כדי לבנות את הניתוחים, ומה שמצאו הוא היה ש"הטיפוסים הגבריים האלה היו קשורים ליתרונות חיים שונים, כמו גם לאתגרים שהיו בחייהם", הסביר ד"ר אוליף.

לדוגמה, גברים שקידמו באופן פעיל שוויון מגדרי וצדק חברתי דיווחו על שיפור ברווחה הנפשית, אך אותם גברים חשפו לעתים קרובות שהם התמודדו עם בידוד או ביקורת מגברים אחרים, אשר השפיעו על בריאותם הנפשית. "בעזרת המחקר הזה, אנו מקווים שעזרנו למפות את המרחב הבלתי ידוע הזה."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully