ראשון לפני. באדיבות המשפחה
באדיבות המשפחה

בדירה הזאת גר קשיש ניצול שואה, ואלה הנשים ששינו את חייו

29.9.2023 / 8:38

"סיירת השיפוצים לקשישים וניצולי שואה" עשוי להישמע כעמותה מאצ'ואיסטית של שיפוצניקים, אבל מבט עמוק פנימה מגלה תמונה אחרת ומפתיעה לגמרי. הרוב המוחלט של המתנדבים הקבועים של הסיירת, הן נשים שאין להם שום קשר לשיפוצים. תכירו אותן

הן עוסקות בעיצוב ואדריכלות, חלקן באות מעולם הצילום והגרפיקה ואפילו מתחום מערכות המידע, אבל בזמנן הפנוי, הן מתגייסות בהתנדבות לשפץ בתים של קשישים וניצולי שואה. אלו הן הנשים שעומדות מאחורי עמותת סיירת השיפוצים, עמותה המשפצת בתים של קשישים וניצולי שואה שחיים בתת תנאים. בתקופת החגים הן גם רותמות את מותגי טיפוח ואופנה לסייע להן ולגייס תרומות ומתנדבים, כדי לאפשר לקשישים ברחבי הארץ את הזכות הבסיסית לחיות בבית בטוח וראוי למגורים.

עמותת סיירת השיפוצים לקשישים וניצולי שואה עשויה להישמע כעמותה מאצ'ואיסטית של שיפוצניקים, אבל מבט עמוק פנימה מגלה תמונה אחרת ומפתיעה לגמרי. הרוב המוחלט של המתנדבים הקבועים של הסיירת, הן מתנדבות. לא מדובר בנשים שעוסקות בשיפוצים, ביום יום הן עוסקות בתחומים אחרים לגמרי, אך הן רתמו את קשריהן, כישוריהן ואת זמנן הפנוי לסיוע לנזקקים.

עבודה מהבית: החברה מחפשת נסיינים לקונדום הכי דק בעולם
"הוא צילם אותי בעירום ללא ידיעתי": יובל מעתוק בוידוי מצמרר
פחות קפה, יותר חומץ תפוחים: תזונה נשית לתמיכה הורמונלית

ראשון לפני. באדיבות המשפחה
הדירה בראשון, לפני השיפוץ/באדיבות המשפחה

תכירו את הנשים מאחורי העמותה:

ענבר יטיב, ממייסדות העמותה, היא הנדסאית אדריכלות ומעצבת פנים ויחד עם כמה חברים היא הקימה את הארגון. "העמותה החלה את דרכה כפרויקט חברתי בקורונה, התקבצנו כמה חברים והחלטנו שאנחנו מעבירים את הסגרים בעשייה למען הקהילה." היא מספרת. "איתרנו דירה של קשישה ערירית שחייה בתת תנאים, היא גרה בבית ישן ומוזנח בלוד, ושם נחשפתי לראשונה למצוקתם של קשישים רבים במדינה. היא חיה ללא רהיטים, החשמל בדירה היה לא סדיר ומסוכן, לא היו לה חלונות ולא זרם מים תקין. גייסנו אנשי מקצוע ומתנדבים, ופשוט יצאנו לדרך. אחרי חודש היא חזרה לבית חדש ומרוהט לגמרי, כזה שיאפשר לה לחיות את שארית חייה בתנאים טובים, בבית נעים ובכבוד לו היא ראוייה. התחושה שלאחר השיפוץ הייתה ממכרת, והחלטנו שאנחנו ממשיכים."

מאז פרויקט השיפוץ הראשון, הארגון גדל והתרחב וכך נכנסה לתמונה איה זך, צלמת וגרפיקאית שנחשפה לפרויקט והחליטה שהיא מעצבת לוגו ושפה גרפית שתלווה את הפרויקט, שלימים הפך לעמותה. "נכנסתי לפרויקט כמעצבת גרפית ונשאבתי פנימה, כיום אני מלווה את הפרויקטים בצילומים, מסייעת בגיוס תרומות ומתנדבים, מגייסת אומנים ומשפיענים שיגדילו חשיפה, ונמצאת עם המתנדבים בשטח."

ראשון אחרי. באדיבות המשפחה
ראשון לציון, אחרי השיפוץ/באדיבות המשפחה

מה לדעתך הסיבה שארגון שעוסק בשיפוצים מובל דווקא על ידי נשים?
"אין אצלנו באמת התייחסות לנושא המגדר, ביום יום אנחנו לא מבחינים בזה, אבל אני חד משמעית חושבת שלנשים יש המון חמלה ורצון להירתם, אנחנו מגיעות לפרויקט עם המון בטחון עצמי ויכולת לפירוק משימות גדולות ופרקטיקה. אנחנו מביאות לפרויקט הזה גישה בריאה למשימות מורכבות ויש גם לא מעט מתנדבות שיצאו מהסיירת עם בני זוג חדשים וחתיכים שזה פלוס לא קטן".

מאז הקמת העמותה, הסיירת סייעה למאות קשישים, שיפצה מהיסוד עשרות בתים באמצעות מאות ימי התנדבות מצפון ועד דרום וקיימה פרויקטים להעלאת מודעות ולגיוס תרומות עליהן כאמור היו אמונות בעיקר נשים. החל ממתנדבות שסייעו בכתיבת הטקסטים ועד גיוס זמרים ואומנים שהתבצעה בעזרת משרד יחסי הציבור "ארבל תקשורת" של רונית ארבל, משרד שבו כל העובדות הן נשים.

הארגון, שעוסק בשוטף בשיפוצים, לא מרתיע את המתנדבות, חלקן ממשיכות להגיע באופן קבוע והספיקו לסייע לעשרות קשישים שאותם הן אינן מכירות, אחת מהן היא לילך ראובן, שהגיעה ליום שיפוץ לפני למעלה משנה ומאז ממשיכה ללוות את הסיירת עד היום. " מה שהביא אותי לסיירת הוא הבן שלי דניאל, שחגג בר מצווה לפני שנתיים ורצה לתרום את הכסף שקיבל במתנות. מצאנו בפייסבוק את העמוד של הסיירת ומיד הבנו שזו המטרה שלשמה אנחנו רוצים לתרום. היה לי חשוב שדניאל יגיע פיזית להתנדבות ויראה באילו בתים אנשים חיים, ממש לידנו. הגענו לבית של קשיש וזו הייתה חוויה עוצמתית, מאז אני משתדלת לתרום ככל הניתן, ולחזק את הארגון, ביום הולדת ה-50 שלי לקחתי את החברות והגענו לשיפוץ דירה של קשיש בבני ברק, זה תמיד מעצים אותנו לראות איך אנחנו יכולות לעשות שינוי בחיים של אנשים שנמצאים ממש כאן במדינה שלנו וחיים בתת תנאים, מבלי שאף אחד אחר עוזר להם. באופן כללי אני חושבת שנשים צריכות להנהיג את המדינה", היא מוסיפה.

דירה בת ים לפני ואחרי. באדיבות המשפחה
דירה בבת ים אחרי השיפוץ/באדיבות המשפחה

גם בצד הטכני יש נשים, אחת מהן היא חן שרון שמול, שעוסקת למחייתה בניהול פרויקטים בתחום מערכות המידע. היא הצטרפה לסיירת וסייעה להקים מערכת תרומות חכמה: " ראיתי כתבה על העמותה וממש התחברתי לפעילות שלהם, הגעתי ליום התנדבות והכרתי את רותם, ממייסדי הארגון, ואת המתנדבים המדהימים שעושים עבודת קודש, הארגון הוא משפחה שמקבלת אליה את כל מי שרוצה לתת ולעשות טוב, החלטתי שאני חייבת להיות חלק מהדבר הזה ולעשות טוב בזמני הפנוי. משיחות עם הצוות הבנתי את הצרכים ואת תהליך העבודה של הסיירת שפעלה עד לאותם ימים ממש "מהיד לפה" לא הייתה שום פלטפורמה לתרומה והדבר הקשה מאוד על הפעילות, עבדנו יחד במשך חמישה חודשים והקמנו מערכת שמאגדת את כל המידע, מסייעת לרישום מתנדבים ולתקשורת יעילה עמם, לצד פלטפורמה לגיוס תרומות ומשאבים שמסייעת לארגון עד היום."

"סיירת השיפוצים מקדמת נושא חשוב מאין כמותו בישראל, היא נוגעת בפצע כואב ופתוח באוכלוסיה שנזרקה לשולי החברה" מציינת אשת העסקים רונית פישמן אופיר, שיחד עם קרן חזן סמנכ"לית חברת CTV מסייעות להעלאת מודעות ושיווק העמותה בשלטי חוצות. "ניצולי שואה וקשישים שחיים בתת תנאים ללא עזרה מהרשויות ומהסביבה נאספים לידיהם של מתנדבי העמותה הנהדרת הזאת שנאבקים ממש כדי למצוא משאבים לשפר את חייהם של אנשים זרים, כאלו שבדרך הטבע פשוט התבגרו ונחלשו ואנו שמחות לעזור, הזקנה בסוף תפגוש את כולנו. ולכן זה נוגע בנו ואמור לגעת בכל אחת ואחד במדינה"

דירה לוד לפני ואחרי. באדיבות המשפחה
דירה בלוד. לפני ואחרי/באדיבות המשפחה

לקראת חגי תשרי הבנות שוב עובדות על קמפיין גיוס תרומות והעלאת מודעות במטרה להוסיף ולסייע לקשישים הזקוקים להן, ורתמו לכך, ולצד חברות שמלוות את הארגון לדוגמת שמרת הזורע (המלווה את הסיירת מיום הקמתה וסייעה בריהוט של עשרות דירות בעזרתה של מנהלת השיווק כרמית בועז מנהלת השיווק של החברה), הבנות מוסיפות לתת נפח נשי לארגון כאשר רתמו לשורותיהן חברות טיפוח ואופנה שהתגייסו לסייע, ביניהן ניתן לראות את חברת אינדולה ישראל, מותג האופנה נובוריש דוג, ומעצבת השיער עינת סברלו, אשר תומכות בארגון והקימו באתרי המכירה שלהן קמפיינים להעלאת מודעות ועמודי גיוס תרומות, במטרה לסייע לקשישים וניצולי שואה בישראל לחיות בבית חם ובטוח ולחגוג את השנה החדשה בתנאים טובים יותר.

בימים אלה אנו משפצים את ביתה של רוזי. תראו איך היא חיה

בימים אלו הארגון משפץ את ביתה של רותי, קשישה שחייה בבית קטן ומוזנח ביפו, ללא רהיטים בסיסיים או מוצרי חשמל, בלי מזגן ואפילו בלי חלונות. יחד איתכן, הסיירת תוכל לשפץ את ביתה, ורותי תוכל לחיות בכבוד.

מזמינות אתכן להצטרף ולעזור לנשים הללו שפועלות בהתנדבות מלאה עבור קשישות וקשישים שחיים את חייהם בבתים שאינם בטוחים למגורי אדם, יחד נוכל לעזור להם להתחיל את השנה החדשה בבית חדש ונעים.

לתרומות לחצו כאן

תודה לכל התורמים - נובוריש דוג, אינדולה, ולעינת סברלו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully