זוגיות - הפכים נמשכים. GettyImages
GettyImages

התאמה של שונים מול התאמה של דומים - האם הפכים באמת נמשכים?

עודכן לאחרונה: 13.9.2023 / 9:10

ההנחה היסודית היא שהפכים נמשכים אבל לפעמים יהיה להם קשה להסתדר, ומומחי חתונמי תמיד מחלקים את ההתאמות ל"התאמה של שונים" ו"התאמה של דומים". המחקר הבא מצא כי העבודה שלהם הולכת להפוך להיות קלה הרבה יותר בעונות הבאות

סקס אצל בני נוער/בשיתוף מכון ארגמן

חוקרים פסיכולוגיים מצאו כי "אין ראיות משכנעות" לכך שהפכים אכן נמשכים, למרות שתמיד חשבנו שכן. הם מגיעים למסקנה הזו לאחר שסקרו כמה מיליוני מקרים של זוגות 100 שנים אחורה מ-1903 ועד היום.

לפי דיווח חדש מאוניברסיטת קולורדו בולדר "הממצאים מוכיחים שאכן יש סיכוי גבוה יותר לדומים להסתובב יחד", אמרה הסופרת והמועמדת לדוקטורט לפסיכולוגיה טניה הורביץ, שניתחה יותר מ-130 תכונות אישיות כמו נאמנות פוליטית, שימוש בחומרים ואפילו גילאי יחסי מין. ברוב המכריע - בין 82% ל-89% מהתכונות הללו ליתר דיוק - "לבני זוג היה סיכוי גבוה יותר להיות דומים, מאשר לא להיות דומים, ובוודאי שלא הפוכים" הכריז המחקר."לכאורה": הרב פגע מינית בעשרות נשים. העדויות מצמררות

"לכאורה": הרב פגע מינית בעשרות נשים. העדויות מצמררות
אם אין אני לי מי יביא לי? את התנוחה הפשוטה הזאת אסור לפספס
שכחת מהחג ילדה רעה של טיקטוק? הצילי את הפאסון ברגע האחרון


"אנחנו מקווים שאנשים יוכלו להשתמש בנתונים האלה כדי לעשות ניתוחים משלהם וללמוד יותר על איך ולמה אנשים מגיעים למערכות היחסים שהם בוחרים", הוסיף הורביץ, "אבל בשני הניתוחים, תכונות כמו עמדות פוליטיות ודתיות, רמת השכלה ומדדים מסוימים של מנת משכל הראו מתאמים גבוהים במיוחד."

זוגיות - הפכים נמשכים. GettyImages
זוגיות - הפכים נמשכים/GettyImages

שתיינים ומעשנים מצאו בדרך כלל גם בן זוג עם הרגלים דומים. מתאם מסוים אפילו נמצא ביחס למספר פרטנרים מיניים שהיו לאדם ואפילו אם הם הונקו או לא במהלך ילדותם המוקדמת. "ממצאים אלה מצביעים על כך שגם במצבים שבהם אנו מרגישים שיש לנו בחירה לגבי מערכות היחסים שלנו, עשויים להיות מנגנונים המתרחשים מאחורי הקלעים שאיננו מודעים להם לחלוטין", אמר הורביץ.

עוד מיתוס הופרך במחקר הזה - "לאנשים יש את כל התיאוריות האלה שמוחצנים אוהבים מופנמים או מוחצנים כמו מוחצנים אחרים, אבל העובדה היא שזה בערך כמו להטיל מטבע: אותה סבירות שמוחצנים יגמרו עם מוחצנים כמו עם מופנמים", אמר הורביץ.

ההבנה שהפכים למעשה אינם נמשכים, עשויה לשפוך אור גם על הגנום האנושי ולשנות את דרך החשיבה המדעית שלנו על התרבות: "הרבה מודלים בגנטיקה מניחים שהזדווגות אנושית היא אקראית. מחקר זה מראה שההנחה הזו כנראה שגויה", אמר המדען הראשי במחקר מאט קלר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully