האנטומיה של גריי עונה 14, אלן פומפאו, שונדה ריימס. yes,
yes

האנטומיה של גריי: איבר אחד שאת צריכה להכיר הרבה יותר טוב

עודכן לאחרונה: 28.1.2024 / 9:47

אם חתכת את עצמך תוך כדי הכנת סלט, קל לאבחן את הסיבה לדימום. מצד שני אם התעוררת בוקר אחד עם פריחה מוזרה או בליטה משונה, ועוד באיזור אינטימי שהדבר הכי מורכב שביצעת בו זה לייזר פעם בחודש - אז טיפה יותר קשה לדעת במה מדובר. ד"ר פאני בר לוי מאבחנת

התעוררת לבוקר יום רגיל, את מתקלחת ומחליפה תחתונים ואז את מבחינה בבליטה, כתם או גוש בנרתיק שלך והוא לא היה שם קודם. אכן קל להיכנס ישר לפאניקה, במיוחד אם הגוש החדש הזה נמצא באזור האינטימי שלך והוא צץ בין לילה ולכאורה הגיע משום מקום. לרוב, באמת שאין לך מה לדאוג, הדברים האלה בדרך כלל לא מזיקים וכמעט תמיד קלים לטיפול.

איך את יכולה לדעת אילו גושים, כתמים או שערות חודרניות הן תופעות רציניות יותר או פחות ועשויות להצביע על צורך בטיפול רפואי? פנינו לד"ר פאני בר לוי גינקולוגית בכירה וחלוצת הטיפולים האסתטיים -וגינליים-רפואיים בישראל כדי להבין קצת יותר על התופעות שצומחות בגינה שלנו הנשים, על שכיחותן והטיפול הנכון.

מתחרטת שלא התחתנת עם האהבה הראשונה שלך? תני לנו לעודד אותך
הו, החרדה: צורת הדייטינג הנחותה ביותר מאיימת לשוב לחיינו
בוגד? שבע המילים האלה מוכיחות שאת לא חושדת בו סתם

מה ההבדל בין הפות לנרתיק?
דבר ראשון, עלינו למנוע את הבלבול האנטומי ולהיות ברורים לגמרי באשר לאזור שאנו מדברים עליו. כי אם זיהית גוש באזור השפתיים שלך, זה אומר שהגוש לא בנרתיק עצמו..

הפות מתייחס לאזור בחלק החיצוני של איברי המין שלך, כלומר הדגדגן והשפתיים. אם ניכנס לפרטים, יש את הסט הפנימי והחיצוני של שפתי השפתיים, המכונות השפתיים הקטנות והשפתיים הגדולות. בנוסף לדגדגן, הפות כולל גם את הכיסוי של הדגדגן (שאצל כל אחת זה נראה שונה, אגב), את פתח הנרתיק ואת פתח השופכה.

אילוסטרציה פות. ShutterStock
אשכולית כאילוסטרציה לפות אסור לשים תמונה אמיתית של פות/ShutterStock

כאשר תזהי גושים ובליטות באזור זה, הם בדרך כלל די נפוצים ולעתים קרובות אין מה לדאוג (האשמות העיקריות הן בדרך כלל שערות חודרניות שמשגשגות במיוחד בקרב אלו שמתגלחות או מורטות בשעווה, יחד עם זאת, אל תתעלמי - תקבעי תור לרופא, ולו רק בשביל השקט הנפשי.

הנרתיק הוא החלק הפנימי של איברי המין שלך. זוהי תעלת שרירים אשר מרופדת בעצבים וקרומי ריר ומחברת את הרחם, צוואר הרחם מבפנים החוצה. מתוך הנרתיק התעלה ממנה משתחרר המחזור - שם נחדיר את הטמפון ומצוואר הנרתיק, יגיח התינוק.

עם זאת, בעוד שבליטות בנרתיק בדרך כלל פחות שכיחות מאלו אשר יופיעו בפות, הן יכולות להיגרם גם ממגוון גורמים לא מזיקים, מציסטות נרתיקיות ועד צלקות מהלידה. לידיעתך, רק בגלל שהם לא נראים בתדירות גבוהה זה לא אומר שתסומן כאנומליה רפואית. אבל שוב - אם נתקלת באחד כזה - גשי לרופא.

אחרי שהגדרנו את האזורים השונים, נכיר את התופעות שאת עשויה לפגוש בהם:
כשהשערה חותרת תחתי רבים מכירים את המושג שערות חודרניות. כי תופעת שערות חודרניות בנרתיק או באזור איברי המין שלנו היא נורמלית. " שערות חודרניות הן המקום שבו השערה מתחילה לצמוח בחזרה על עצמה כך שהיא מתכרבלת בחזרה אל העור במקום לצאת מהשטח; לעתים קרובות הן יוצרות בליטה חזקה בגדלים שונים וכתם כהה, לפעמים ממש ניתן לראות את השערה שנקלעה בעור מסבירה ד"ר פאני בר לוי. במקרים מסוימים, הראש של הבליטה תראה לבנה, זה לא בהכרח אומר שהגוון הלבן נוצר בשל מוגלה. החומר הלבן יכול בעצם להיות שומן של הגוף כלוא מתחת לעור.

תאנים טריות. ShutterStock
תאנים כאילוסטרציה לפות כי אסור לשים תמונה אמיתית. מסתבר שילדים בני 12 קוראים וואלה/ShutterStock

ישנן דרכים למנוע שערות חודרניות, למשל פילינג של העור לפני הסרת שיער ושימוש בסכין גילוח נקי וחד. אפשר להסיר שיערות בלייזר, שכן להסרת שיער בלייזר יש את הסיכון הנמוך ביותר לגרום לשיער חודרני בשל הסרה מלאה של בסיס השיער. הגילוח פחות טוב והוא יכול להוות טריגר לשיערה חודרנית ובעיקר לבעלות השיער העבה.

במקרים שהשערה הכלואה גדולה מאוד, האזור נפוח, אדום וחם, או אפילו במקרים קיצוניים כשעולה חום הגוף, יש לגשת לרופא/ת הנשים, ליטול מוריד חום וטיפול מקומי של קרם או טבליות אנטיביוטיות.

"פוליקוליטיס" היא מצב קצת יותר חמור שיכול לנבוע מהסרת שיער; במקום שרק שערה בודדת מושפעת, אשכולות גדולים של זקיקי שיער עלולים להיות אדומים, דלקתיים, גבשושיים ויכולים להיראות כמו אקנה או פריחה. זה נגרם לעתים קרובות על ידי זיהום סטפילוקוקוס חיידקי ויש צורך לראות רופא, וייתכן שיהיה צורך בטיפול אנטיביוטי/אנטי פטרייתי או סטרואידים."

איך מתייחסים אליהם?
"לעיתים קרובות ניתן לטפל בהן עם קומפרסים חמים וקילוף עדין. אסור!!! ללחוץ או לגרות את הבליטה והשיער החודרני מכיוון שהדבר עלול להוביל לאדמומיות ונפיחות, זיהום ואולי צלקות קבועות."

האזור פורח ולא במובן החיובי:
אם את סובלת מאקזמה או מפסוריאזיס, סביר להניח שהיא עלולה להתפשט לאזור האינטימי שלך. ואם זה באמת גלש לאזור הפות זה עלול להיות מאוד מגרד עם מראה אופייני לאקזמה".
"חזזית פלנוס" היא סוג אחר של פריחה מגרדת שיכולה להיות גם אדומה ומודלקת מלכתחילה, אך עלולה לגרום לאזורים לבנים ומצולקים שיכולים בסופו של דבר להצר את הכניסה לנרתיק. טרשת חזזית היא מצב עורי שכיח פחות, שעלול לגרד או לא, וגורם לשינוי צבע לבן פנינה של העור הפותי.
קנדידה ווגינלית, היא הגורם השכיח ביותר לגירוד בנרתיק, אך אינו גורם לעתים קרובות לפריחה."

ד"ר פאני בר לוי מזהירה מפני וגינוזיס חיידקי, שאינו גורם לפריחה אך יכול גם לגרום לגירוד. עם זאת, לפעמים זו תופעה פשוטה יותר כגון תגובה לתכשיר הניקוי שלך, היא מסבירה.

"בנוסף, לבישת בגדים צמודים או ציוד אימון מזיע עלול גם לגרום לפריחה ולגירוד. מדי פעם, פריחות וגירודים קשורים לסבון כביסה או למרככים, במיוחד זנים ריחניים. הטיפול תלוי בגורם ויכלול שמירה על האזור נקי ויבש, שימוש בחומרי ניקוי היפואלרגניים ללא ריחניים, שימוש בקרמים מקומיים או פנייה לייעוץ רפואי". אם את בטוחה שזה קיכלי או שיש לך חשד גבוה אז כדאי לגשת לרופא כדי לברר בדיוק מה זה. הטיפולים עשויים להיות שונים בעדינות, ואולי אפילו תידרש ביופסיית עור קטנה כדי לקבוע את המצב המדויק".

אישה מלקקת תפוח. ShutterStock
אישה מלקקת תפוח כאילוסטרציה לפות, כי נגמרו לי הרעיונות לדברים שדומים לפות/ShutterStock

ורידים בולטים:
ההנחה של רובנו היא שוורידים ודליות יופיעו רק ברגליים. והנה הבליטות שהופיעה לך באזור המפשעה והפות, הסתברו כדליות נפוחות. "זה נראה כמו גושים כחולים, על השפתיים הגדולות או הקטנות, שהם רכים ונעלמים באופן זמני אם תפעילי לחץ על האזור, אבל עולים שוב כשמורידים את האצבעות", אומרת ד"ר בר לוי. "הם יכולים להיות מגרדים ולפעמים לדמם, ולעתים קרובות הם מלווים בתחושה כבדה."

אז מה גורם להם להופיע באזור הזה? "דליות באזור הנרתיק יכולות להתפתח עקב לחץ מוגבר על כלי הדם" "זה קורה בעיקר במהלך ההריון, אבל יכול לקרות גם כתוצאה מהפעלת לחץ רב באגן שלך באמצעות אימונים כבדים או בעת עצירות." גם כאן, מומלץ לגשת להתייעץ עם רופא/ת הנשים לברר בדיוק.
מה אפשר לעשות?

"טיפול בדליות באזור הנרתיק עשוי לכלול שינויים באורח החיים, כגון הרמת הרגליים באופן קבוע ולבישת תחתוני דחיסה, אולי אף יהיה צורך בפרוצדורות רפואיות כגון לייזר.

יבלות באברי המין:
אנשים חושבים שיבלות באברי המין נגרמת על ידי הרפס , אבל הן בעצם נגרמות על ידי נגיף הפפילומה האנושית(HPV) , נמצא באותה משפחה של וירוס יבלות שגורם לסרטן צוואר הרחם ,"הסוגים הגורמים ליבלות, לעומת זאת, נקראים 'HPV בסיכון נמוך' מכיוון שהן אינן גורמות לסרטן, כך שיבלות לא יגבירו את הסיכון שלך. יבלות HPV מועברות באמצעות מגע מיני והן בדרך כלל בשרניות ואינן כואבות, למרות שהן יכולות לגרד, לדמם ולגרום לגירוי במהלך יחסי מין." כדאי לראות רופא כדי לאשר את האבחנה. אולי כדאי גם לבקר במרפאה לבריאות מינית כי לכ-20% מהאנשים עם יבלות באברי המין יש גם זיהום אחר המועבר במגע מיני ".

"שליש מהמקרים יחלפו מעצמם תוך שישה חודשים; יכול להיות שיציעו לך קרם לטיפול בהם או טיפול להסרתם על ידי הקפאה או ניתוח", מסבירה ד"ר פאני בר לוי.

הרפס:
"הרפס גניטלי נגרם על ידי נגיף הרפס סימפלקס מסוג 1 או 2; סוג 1 גורם גם לפצעי קור, והדרך הנפוצה ביותר לאישה לחלות בהרפס גניטלי היא באמצעות מין אוראלי" "זה בדרך כלל גורם לעקצוץ/גירוד ואחריו היווצרות שלפוחיות אדומות קטנות שצצות, משחררות נוזל צלול/צהבהב ואז יוצרות כיבים שיכולים לגרד ולהיעלם.

"הם יכולים לגרום לכאב עז בעת מתן שתן; ייתכן גם שיש לך סימפטומים דמויי שפעת בו זמנית כולל שרירים ומפרקים כואבים, חום גבוה ובחילות/הקאות. פרק הזמן הראשון מההדבקות, נוטה להיות הגרוע ביותר ונמשך כ-2-3 שבועות, בעוד שהפרקים הבאים עשויים להיות קצרים יותר ופחות חמורים".

מאוד חשוב לגשת לרופא ולהיות בטוחים באבחנה, אצל נשים במיוחד, כי התפרצויות יכולות לקרות בהריון, מה שמצריך טיפול מהיר. רופאים רבים יתנו לך גם טיפול משבוע 36 להריון כדי להפחית את הסיכון להתפרצות סביב זמן הלידה, ולכן להפחית את הסיכון להעברה לתינוק".
העניין יטופל ע"י תרופה אנטיויראלית.

פסל של אישה מכסה את מבושיה עם הידיים. ShutterStock
פסל של אישה מכסה את הפות כי נגמרו הפירות בעולם, ואומנות עירום מותר/ShutterStock

ציסטות/אבצסים של ברטולין:
הציסטות הן הצטברות של נוזלים הנגרמות על ידי חסימה. "בלוטת ברטולין יושבת על קצה הכניסה לנרתיק ומייצרת הפרשה דמוית ריר הפועלת כחומר סיכה. אם פתח הבלוטה הזה ייחסם זה יגרום לציסטה, כי הנוזל עדיין נוצר, אבל אין לו מהיכן לצאת, אומרת ד"ר פאני בר לוי. הציסטות האלה יכולות להופיע בגדלים שונים, בגודל אפונה ועד לגודל של כדור גולף. אכן לא נוחות אבל לא מסוכנות. עם זאת, הן יכולות להיגרם מחיידקים אשר חיים בדרך כלל על העור באזור זה. זה נקרא מורסה של ברתולין, שיכולה להיות גדולה וכואבת אפילו יותר מציסטה, מה שהופך את זה לא נוח ללכת, לשבת או לקיים יחסי מין. באופן מפתיע הן נפוצות וחלק מהנשים עלולות לסבול מציסטות ואבצסים חוזרים. עישון מגביר את הסיכון לחלות באבצס של ברתולין, אלה צריכות להיבדק על ידי רופא כדי להחליט אם זו ציסטה או מורסה.
לרוב הציסטות לא ידרשו כל טיפול. אפשרויות הטיפול בציסטות או אבצסים של ברתולין נעות מטיפול ביתי, כגון קומפרסים חמים וישיבה באמבטיה ועד להליכים רפואיים כמו ניקוז או כיס (יצירת חלון ניקוז קבוע בציסטה, אומרת ד"ר פאני בר לוי, הטיפול המתאים יהיה תלוי בגודל ובחומרת הציסטה או המורסה חשוב להתייעץ עם איש מקצוע בתחום הבריאות לקבלת הערכה ותוכנית טיפול נאותה.

ציסטות בנרתיק:
הציסטות לא מוגבלות רק לברתולין. הציסטות הללו הן גושים לבנים בגוון פנינה ובגודל של אפונה על דופן הנרתיק "לפעמים הן עשויות להופיע לאחר הלידה. כדאי להיבדק כדי לאמת את האבחנה באופן מקצועי, שכן, קשה לראותן באופן עצמאי לבד בבית. הן בדרך כלל לא דורשות טיפול אלא אם כן הן גדולות מאוד או כואבות והן בדרך כלל לא מדבקות.

גידולים:
כאשר אנו מוצאים גידול חדש או פריחה מוזרה, זה נורמלי לחלוטין לחשוש שאולי זה גוש המצביע על סרטן הנרתיק .זה נורמלי להיכנס לפאניקה, אבל כפי שמסבירה ד"ר פאני בר לוי, "סרטן הפות הנו סרטן מאוד נדיר וסרטן הנרתיק אפילו יותר. ישנם רק כ-1400 מקרים של סרטן הפות ו-250 מקרים של סרטן הנרתיק מאובחנים בבריטניה למשל, מדי שנה. נשים עם טרשת חזזית או חזזית פלנוס נוטות מעט יותר לחלות בסרטן הפות, אבל זה עדיין נדיר מאוד. לעתים קרובות הם קשורים ל-HPV, שכיחים אפילו יותר בנשים מעשנות ובנשים שעברו את גיל המעבר."

תמיד כדאי לראות רופא בשביל השקט הנפשי, "כל גושים חריגים / בליטות / כתמי עור מעובים שמגרדים / מדממים / שורפים, אינם נעלמים או קשורים להפרשות נרתיקיות או דימום חריגים צריכים להיות סיבה מיידית לקבוע תור לרופא" "סביר יותר שזה אחד מהדברים שהוזכרו לעיל - אבל זו הסיבה שתמיד כדאי לבדוק."

ד"ר פאני בר לוי, גינקולוגית בכירה, וחלוצת טיפולי אסתטיקה וגינלית בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully