ילדה מתוסכלת מכינה שיעורי בית. ShutterStock
ShutterStock

הפרעת קשב לא מאובחנת אצל ילדות עלולה לגרום לבעיות בזוגיות

ד"ר שירלי הרשקו

עודכן לאחרונה: 14.2.2024 / 9:08

ד"ר שירלי הרשקו, המומחית הבכירה בישראל בתחום הקשב, סופרת, חוקרת ומרצה מסבירה מדוע קורה שפי ארבע בנים מאובחנים עם הפרעות קשב והרבה מהבנות מתפספסות, לא מאובחנות בזמן והפרעת הקשב שלהם גובה מחיר כבד מהזוגיות שלהן

דברים שלאמ ידעתם שהם חשחוש של הפרעת קשה וריכוז/@taramaryalice

היום את כבר אישה, אמא, עצמאית, שכירה או כנראה פשוט עדיין מחפשת את עצמך! אבל בעיקר מרגישה מפוספסת, את כל כך מוכשרת אבל לא מצליחה לרכז את כל הכישרונות להצלחה אחת גדולה ולא יודעת מה הכי נכון. העוצמות והיכולות שבך מתפזרות לכל עבר ובדרך את שוכחת, מפילה, נתקלת, חוזרת על עצמך, מתרגזת, פגיעה, שורפת זמן ואז שופטת את עצמך מרגישה רע ואשמה עוד כל כך הרבה תופעות שלא הבנת עד עכשיו.

מזל, מזל שהלכת עם הילד שלך לאבחון ודרך האבחון שלו הבנת שיש לך בדיוק את מה שהוא מאובחן בו אבל קצת שונה. ההבדל הוא שאותך פספסו ובגדול, וזה ממשיך ללוות אותך כי מה תעשי עם כל המידע הזה? פתאום את מבינה שכל מה שחשבת על עצמך בכלל לא נכון, את לא טיפשה, סתומה, קשת הבנה, עצלנית, חולמנית או מעופפת. יש לך מאז ומעולם הפרעת קשב והיא ניהלה לך את כל החיים. את הערך העצמי, החרדות, המחשבות והדעות הגרועות שהיו לך על עצמך.

רק נפגשתם והסקס טוב בקטע מוגזם? אולי יש לו את הבעיה הזאת
זה רק נראה רומנטי - זה מסוכן: כך מבדילים בין אהבה להפרעה
שחקנית השחמט ה"סקסית בעולם" הובכה עם הפסד לילדה בת 11

גיף הפרעת קשב ריכוז ADHD. Giphy
גיף הפרעת קשב ריכוז ADHD/Giphy

אפלייה מגדרית לא מכוונת
אפשר לראות בפספוסי האבחנות של ילדות עוד אפליה על רקע מגדרי, אבל ככל הנראה לא מכוונת. "כאשר אנו נולדים עם הפרעת קשב", מסבירה ד"ר שירלי הרשקו, "כבר בילדות יודעים לאבחן את הבנים, כי הם קולניים, מתחצפים, מתרוצצים לכל עבר ולא מקשיבים, כשהבנות לעומת זאת שקטות יותר, נוטות לחולמנות והתנתקויות, שוקעות אל תוך מחשבות טורדניות, אבל נחמדות, חייכניות ומנומסות גם אם הראש שלהן לא שם, כי הוא מוסח רוב הזמן. הן לא קולטות את החומר, אבל אף אחד לא שם לב לזה כי הן נפלו מזמן בין הכיסאות".

ילדה/נערה שגדלה בתחושה שהיא לא קולטת כלום בכיתה ובעיקר את המידע שפחות מעניין אותה, לא מצליחה ללמוד ולהתרכז כי כל רעש מפריע וכל מחשבה מנתקת אותה. בתוך זה, הסביבה נוטה לחשוב שאם מפעילים עליה לחץ היא תצליח. כשדווקא זה יכול לגרום לה להגיע להישגים נמוכים יותר מהפוטנציאל. התסמינים של הפרעת קשב אצל ילדות צעירות נוטות לאבד ולשכוח חפצים, ולשינויים תכופים במצב הרוח. אלה גורמים ליחס שלילי מהסביבה הקרובה, מה שמחמיר עוד יותר את מעגל הסבל.

זה לכל החיים
ככל הנראה, זו הסיבה שבנים מאובחנים פי 4 מבנות אם אצל הבנים הגיל הממוצע לאבחון הוא 7, הרי שאצל הבנות הוא 17, ולשנים שעוברות עד אז יש השלכות רבות ומגוונות על הבגרות על ההתבגרות והחיים של אותן נשים מפוספסות. בניגוד לדעה הרווחת, שהפרעת קשב היא מכשול רק בבית הספר, הרי שהפרעת הקשב לא הולכת לשום מקום, והיא תלווה אותנו בכל הגילאים: בתיכון, בצבא, בלימודים, בנישואין ובעיקר בגירושים. בכל תחנה בחיים נדרשת יכולת התארגנות, אם באימהות, או בצבא, או כסטודנט, בשלבים הללו כבר אין את ההורים שירוצו לארגן עבור מי שצריכה את זה, והתוצאה היא עוד פספוסים, והזדמנויות שמחליקות מבין הידיים לאורך כל החיים.

יותר חרדות ודכאון:
ההשלכות של העיכוב באבחון והטיפול לא יסתיים רק בציונים מביכים, זה כרוך בסיכון גבוה יותר לדימוי עצמי נמוך, לדיכאון, לחרדה, לתחושות תסכול, לכאבי ראש ובטן ולהפרעות אכילה. למעשה, בנות עם הפרעת קשב מאובחנות לדיכאון פי שלושה יותר מבנים.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
ד"ר שירלי הרשקו. אינגה אבשלום שיליאן, יח"צ, עיבוד תמונה
ד"ר שירלי הרשקו/עיבוד תמונה, אינגה אבשלום שיליאן, יח"צ

קשיי יומיום בזוגיות:
לא שמים לב לדברים חשובים, ישנם הרבה שינויים במצב הרוח עד התפרצויות זעם, אגרסיביות ואימפולסיביות, לצד הצורך בריגושים. לכן זוגיות הכוללת הפרעת קשב עלולה לגרום לתחושות תסכול, כעס, בדידות, עייפות ושחיקה, ותאופיין ביותר קונפליקטים, אי לקיחת אחריות בבית, או אי קיום הסכמים.

זוגיות של שני מופרעי קשב
אגב, בעלי הפרעות קשב נמשכים אלה לאלה לעתים קרובות בשל המאפיינים הדומים שלהם. הדמיון מאפשר להם להבין יותר טוב את בני הזוג, אך עדיין יתקשו לנהל את הבית והמשפחה, ולשמור על הסדר והארגון בבית. כשילדים נכנסים לתמונה, סביר שתהיה גם להם הפרעת קשב, משום שזו תורשתית וגנטית. המצב יהפוך מורכב עוד יותר מבחינה זוגית, כשייכנסו אליה עוד שלל הפעילויות, החוגים והאירועים שהילדים מביאים עמם.

יותר גירושים:
על פי מחקרים, אנשי הקשב מתקשים בתחילתו של קשר זוגי, ואחרים לא מצליחים לשמור על מערכות יחסים יציבות במשך הזמן. לכ-30% מהם היו יותר מעשרה בני זוג בעבר, ומחציתם מסרו כי רוב מערכות היחסים שלהם נמשכו פחות משנה. גם על טיב הקשר, יש להפרעת קשב השפעה: כ 55% מאנשי הקשב מגדירים את מערכת היחסים שלהם כבינונית עד רעה, והם נמצאים בסיכון גבוה של פי שלושה לגירושים, בהשוואה לזוג ללא הפרעת קשב.

נשים עם הפרעת קשב נוטות להיות הרבה יותר רגישות, נותנות משקל לניואנסים ומתעכבות בנושאים אשר לנשים שאין להן הפרעת קשב יודעות להבליג, לשחרר ולא לעשות עניין. נשות הקשב יכולות למצוא את עצמן מסתבכות באמירות אימפולסיביות בזוגיות, מבלי לרצות לפגוע, רגישות יתר למגע ומהר מאוד למצוא את עצמן בקצוות. גם אחוז הגירושין אצל זוגות עם הפרעות קשב, מאוד גבוה, הפרעת הקשב נוכחת מאוד במערכת היחסים ועלולה לחרב אותה כאשר אין מודעות לנושא.

יותר הפלות:
אם לא די בכך, ע"פ נתונים מבוססי מחקר, לנשים עם הפרעות קשב יש סיכון פי 6 להריונות לא רצויים וזאת בשל הנטייה לשכוח ליטול גלולות ובנוסף גם לשכוח ששכחו.

הפרעת הקשב היא מולדת ומאופיינת במבנה מוחי קצת אחר, עם פחות דופמין המיוצר במוח.
דופמין הוא ההורמון שאחראי על קשב ועל תפקודים רבים ביניהם: שינה, תזונה, התמכרויות, אלרגיות, מחלות שונות.

"חשיבות האבחון היא קריטית" מסכמת ד"ר שירלי הרשקו. האבחון המדויק והטיפול הנכון, הם משני חיים. חשוב להגיע למומחה, לעבור אבחון מקיף ולקבל טיפול מותאם אישית ובליווי צמוד, כדי להוריד את שק האשמה וההלקאות העצמיות, להבין מה עומד בבסיס הקשיים ולעזור לעצמך.

הכותבת היא ד"ר שירלי הרשקו, היא מומחית בכירה בתחום הקשב. חוקרת וסופרת, מרצה באוניברסיטה העברית, בעלת מכון לאבחון וטיפול, מאחוריה 5 ספרים מצליחים (ביניהם רב המכר, "אנשי הקשב").

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully