עינת קליש רותם, ראש עיריית חיפה. אדי קפרוב, אתר רשמי
אתר רשמי/אדי קפרוב

די לגנרלים: הגיע הזמן להפנים שצריך נשים במוקדי קבלת ההחלטות

עודכן לאחרונה: 21.2.2024 / 15:05

ביום שלישי 27.2 יתקיימו הבחירות לרשויות המקומיות, אלו תהיינה בחירות היסטוריות גם בגלל המלחמה אך גם בזכות מספר שיא של נשים מתמודדות. ועדיין - הנתונים פשוט מבישים

חרדי משחית שלטי בחירות למועצת העיר בירושלים עליו דמות אישה/מחאות החרדים הקיצוניים

ביום שלישי 27.2 יתקיימו הבחירות לרשויות המקומוית, אלו תהיינה בחירות היסטוריות גם בגלל שאלו בחירות בתוך מלחמה אך גם בזכות מספר שיא של נשים מתמודדות, 88 נשים ירוצו לראש רשות, מאות נשים עומדות בראש רשימה למועצה או מספר 2 ברשימות ריצ'רץ'.

הנתונים לגבי שוויון מגדרי ברשויות המקומיות מאז 2018 הם מבישים, 14 ראשות מועצה ועיר, 16% נשים חברות מועצה ברחבי הארץ ו 72 רשויות עם 0 נשים סביב שולחן קבלת ההחלטות. עם הנתונים האלו מיזם 5050 החל לעבוד בנובמבר 2022, יום אחרי הבחירות לכנסת האחרונה כשהיה ברור שזו תהיה קואליציה עם מעט מאד נשים. החזון של המיזם הוא 50% נשים בכל מוקדי קבלת ההחלטות בישראל. וההחלטה הייתה להתחיל ברשויות המקומיות בשל הבחירות המתקרבות שהיו אמורות להיות בסוף 2023 אך נדחו ל-27.2.24.

לכוכב הפורנו הזה יש רעיון שישפר את חיי המין של זוגות נשואים
"הפתעת אותי שזה הגיע לכאן": הטרנד החדש של מתגרשות טריות
טיימינג זה הכל בחיים: גילתה שהחבר שלה בוגד בה - ברגע שהציע לה נישואים

עם הקמתו של המיזם - מייסדת המיזם יעל יחיאלי הציבה מטרה - 5050, מועצות ערים של 50% נשים חברות מועצה.

מימין - קרן גרין - ראשת מועצה קדימה, מתי צרפתי הרכבי - חברת כנסת, גלית שאול - ראשת מועצה עמק חפר, לין קפלן ראשת מועצה תל מונד, רותם ידלין - ראשת מועצה גזר, תמר זעירא - פורום 31. יוסי זמיר,
מימין - קרן גרין - ראשת מועצה קדימה, מתי צרפתי הרכבי - חברת כנסת, גלית שאול - ראשת מועצה עמק חפר, לין קפלן ראשת מועצה תל מונד, רותם ידלין - ראשת מועצה גזר, תמר זעירא - פורום 31/יוסי זמיר

"במועצת העיר מתקבלות החלטות על היום יום שלנו, על החינוך של הילדות והילדים שלנו, על המרחב הציבורי, התשתיות, איפה ייבנה בית כנסת ואיפה גן משחקים, האם זה הגיוני שאת ההחלטות האלו יקבלו בעיקר גברים?" אומרת יעל יחיאלי מייסדת מיזם 5050, ירושלמית אקטיביסטית.

כאשר התחילה את הפעילות שלה גילתה שאחת הסיבות לכך שיש מיעוט נשים במועצות הייתה שרשימות רבות סודרו כך שגברים היו במקומות הראשונים ונשים במקומות האחרונים, הפחות ריאליים. וכך גם כאשר נשים רצו למועצת העיר הן לא נכנסו כי היו במקומות הלא ריאליים.

במהלך השנה האחרונה היא הקימה יחד עם הצוות שלה קבוצות עבודה בכל הארץ במטרה ליצור כמה שיותר רשימות ריצ'רץ' - גבר אישה גבר אישה, או להיפך אישה גבר אישה גבר. ועכשיו, ערב הבחירות 2024 אנחנו לקראת בחירות שבהן יש שיא של נשים מועמדות במקומות ריאליים.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
רותם ידלין - ראשת מועצה אזורית גזר. צילום:רונן חורש, אתר רשמי
רותם ידלין - ראשת מועצה אזורית גזר/אתר רשמי, צילום:רונן חורש

יש מספר ערים שהמספרים שם מפעימים במיוחד - בחיפה יש 14 רשימות ריצ'רץ', ברמת גן יש 10 רשימות, אך גם במקומות כמו אפרת שם יש 5 רשימות ריצ'רץ' ובנוסף ביישוב אפרת וגבעת שמואל וגם באור עקיבא בכל הרשימות יש מתמודדות ואין אף רשימה מדירה נשים.

"אני חושבת שבבחירות האלו נראה מהפך בחלק מן הערים והמועצות" אומרת יחיאלי "כמובן שצריך עכשיו שהציבור יצא להצביע רק לרשימות שוויוניות, אבל הבסיס שאיתו אנחנו נתחיל את הבחירות האלו הוא התחלה טובה. האתגר הגדול היה בערים ערביות וחרדיות, ואת זה נצטרך לשנות לקראת הבחירות ב-2028, אבל חלק מהשינוי קורה כבר עכשיו, יש נשים חרדיות שרצות במפלגות לא חרדיות, כמו בבית שמש, כמו בנתיבות ובחיפה, אחרי שהן תיכנסנה יהיה יותר קל לעשות את השינוי הזה. גם בערים ערביות ודרוזיות יש מועמדות, הן מיעוט אבל ברגע שהן פורצות את הדרך אנחנו כבר במקום טוב יותר"

ליזי דלריצ'ה, ראש מועצת גני תקווה. צילום - אביגיל עוזי, אתר רשמי
ליזי דלריצ'ה, ראש מועצת גני תקווה/אתר רשמי, צילום - אביגיל עוזי

ומה עשתה המלחמה? זו שאלה טובה, קודם כל מהנתונים של משרד הפנים נראה שנשים לא פרשו בעקבות המלחמה. "בעקבות המלחמה יכולים לקרות שני תסריטים האחד אופטימי, והוא שיותר ויותר אנשים בציבור הבינו שצריך נשים במוקדי קבלת ההחלטות ולכן השיקול המגדרי יהפוך לשיקול, והתסריט הפאסימי שהנטייה תישאר לבחור בגנרלים ואנשי צבא ואז השיקול הבטחוני יעלה על השיקול המגדרי. במלחמה הזו ראינו נשים לוחמות עכשיו נצטרך לראות אותן גם במוקדי קבלת ההחלטות".

יעל יחיאלי. שירה וייס,
יעל יחיאלי/שירה וייס

על פי הנתונים של הסקר של מכון סמית, שהציגה בכנסת חברת הכנסת מתי צרפתי הרכבי מיש עתיד שבעברה הייתה ראשת מועצה יואב, נמצא שבעקבות המלחמה יש עליה של 25% בהעדפה של הנהגה שיש בה גברים ונשים ברשויות המקומיות. בנוסף 72% העידו כי היו רוצים שתהיינה נשים בקבינט המדיני בטחוני. "מדובר כאן בתזוזה של דעת הקהל בהבנה ששותפות של גברים ונשים במוקדי קבלת ההחלטות היא טובה יותר לביטחון שלנו. אני מאד מקווה שהתזוזה הזו תבוא לידי ביטוי בקלפי ב 27.2 וביום שאחרי הבחירות המקומיות נתחיל לפעול גם לקראת הבחירות לכנסת ישראל, לא יכול להיות שיש רק 25% חברות כנסת, אחרי ה 7.10 אין מקום לשולחנות קבלת החלטות בלי נשים, ואת זה באנו לשנות" מסכמת יעל יחיאלי.

ב 27.2 יתקיימו הבחירות לרשויות המקומוית, האם תהיה כאן היסטוריה? זה כבר תלוי בכל אחת ואחד מאיתנו, באתר של מיזם 5050 ניתן לראות את הפילוח של הרשימות בערים השונות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully