אישה שקר לה. ShutterStock
ShutterStock

נכון תמיד רצית לדעת למה הפטמות שלך מתקשות כשקר לך? הנה

עודכן לאחרונה: 5.3.2024 / 8:32

חשיפה לקור יכולה להפיק מהגוף כמה תגובות בלתי רצוניות - אחת מהן היא התקשות רקמות זיקפתיות כמו למשל באיזור הפטמות. פרופסור לדרמטולוגיה מסביר איך תופעות כמו התקשות של פטמות ועור ברווז הן חלק ממנגנון ההישרדות שלנו

חשיפה לטמפרטורות קרות יכולה להשפיע על הגוף במספר דרכים, כמו לגרום לשיניים שלך לנקוש או ללחיים להאדים. אבל האם אי פעם תהיתם למה? זו לא רק תופעת חורף - זה יכול לקרות גם בתקופות חמות יותר של השנה, כמו כשהמיזוג פועל במלוא המרץ. אז מה בעצם מתרחש בגוף כאשר הפטמות זקופות?

התהליך הפיזיולוגי שמוביל להקשחת פטמות בקור הוא גם מה שגורם לבלוטות אווז (הידוע ברפואה בשם piloerections), "התגובה הזו היא מעבר לשליטתנו והיא תוצאה של תגובות אוטומטיות של גופנו לסביבה", אומר זייכנר, פרופסור לדרמטולוגיה בבית החולים הר סיני בניו יורק. בעיקרו של דבר, ירידה בטמפרטורה מפעילה את מערכת העצבים הסימפתטית שלך, שעומדת מאחורי תגובת ה"הילחם או ברח" ותפקודים גופניים בלתי רצוניים אחרים. תהליך זה מפעיל תאי עצב מיוחדים השולטים בשרירי הזיקפה הגורמים לפטמות קשות ולעור אווז, על פי מחקר משנת 2016 שפורסם בכתב העת Nature Neuroscience.

גבר מסתיר את הפטמות שלו. Cookie Studio, ShutterStock
גבר מסתיר את הפטמות שלו/ShutterStock, Cookie Studio

היי בייבי-גירל: הגבר הלוהט ביותר הוא דווקא פחות "גברי"
חמה על בעלה של חברה? זה נורמלי- קוראים לזה תשוקה מימטית
אם אתם רוצים ליהנות מהצומי כשזה כיף - אל תבכו כשזה פחות


"כאשר הגוף מרגיש קר, מערכת העצבים הסימפתטית מכווצת שרירי ארקטור פילי זעירים, המחוברים לזקיקי שיער", הסביר רופא עורד"ר. אנאנד גריה שֶׁלגריה דרמטולוגיה בניו ג'רזי. זה יוצר עור אווז וגורם לשיער על הגוף שלך לעמוד זקוף. בנוגע ללמה זה קורה, זו אחת הדרכים שבהן הגוף מנסה לשמור על חום במזג אוויר קר. השרירים שמתחת לעור מתכווצים "כדי ללכוד את האוויר החם ליד העור ולאבד פחות חום מקרינה שיורדת מהעור שלך", המנתח הפלסטי ד"ר מישל ליאמר לשקע שייפ.

עבור יונקים, כולל בני אדם, "וויסות טמפרטורת גוף הליבה בטווח קטן הוא חיוני להישרדות", הסביר גריה.
הרפלקס שגורם לבלוטות אווז (וזקפות פטמות) בקור הואלא כל כך שימושי עבור בני אדם היום, אבל היה חשוב למדי עבור אבותינו. עוד כשהיינו מין הרבה יותר שעיר, שכל שיער הגוף שלך מזדקף עזר בבידוד - שלא לדבר על כך שזה יכול לגרום לך להיראות גדול יותר כדי להרחיק טורפים. הפטמות יכולות להיות זקופות מסיבות אחרות שאינן קשורות לקור, כגון עוררות מינית, גירוי מישוש (כמו כשהן מתחככות בחולצה), שינויים הורמונליים במהלך המחזור החודשי, הריון או הנקה, ואפילו "תגובות רגשיות כמו פחד או התרגשות, " אמרה גריה.

רוב הזמן, פטמות קשות הן רק תגובה גופנית נורמלית למספר גירויים שונים, הוא ציין - אבל אם אתה רואה "זקפה מתמשכת או קיצונית שאינה קשורה לטמפרטורה או להתרגשות", אז זה יכול להעיד על בעיה בריאותית . כמו כן, אם אתה חווה כאב עם זקפות פטמות או כל סוג של הפרשה, כדאי לדבר עם הרופא שלך כדי לשלול בעיות בסיסיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully