אישה במיטה, מחכה לניתוח. AI, עיבוד תמונה
עיבוד תמונה/AI

86 חטופים חיים עדיין בעזה, ואף הליך פלסטי לא נדחה בגלל המצב

ד״ר מאיר כהן

עודכן לאחרונה: 26.5.2024 / 7:49

הליפסטיק האדום הפך לסמל של שפיות ושמירה על מורל גבוה במלחמת העולם השנייה. בארגון המנתחים הפלסטים אסתטיים בישראל מספרים על התופעה ההיסטורית ותוהים האם הפופולריות של הניתוחים וההליכים בישראל גם בזמן מלחמה מעידה על חזרתו של האפקט

אישה מחכה לניתוח/AI

בימים אלו של מלחמת חרבות ברזל, בעקבות המצב הביטחוני, בקליניקות של מנתחים הפלסטים ציפו לביטולים ודחיות - אם לא בתחילת המלחמה אז לפחות בסמוך למתקפה האירנית. במציאות אף ניתוח לא בוטל ואף הליך הזרקה לא נדחה. מסתבר שעם ישראל חי. נשים וגברים רוצים לחיות בנורמליות למרות כוחות הרשע מסביב. הציבור בישראל הוא חזק ורוצה לשמור על שפיות גם כאשר קמים עליו לכלותו. זו לא חוסר אכפתיות, זו דרך לשרוד, וזו לא הפעם הראשונה שאסתטיקה משמשת כלי התמודדות עם מלחמה.

במהלך מלחמת העולם השנייה, כמעט כל האספקה היומיומית, ממזון ועד לבוש, סבלו ממחסור חמור ברחבי בריטניה. למרות זאת מסתבר כי דווקא ליפסטיק נרכש בשפע ואף מילא תפקיד מרכזי בשמירה על מורל גבוה של נשים ברחבי הממלכה ושל גברים בקו החזית.

"רוב בני הזוג שהיו לי עזבו אותי, וזה תמיד שבר לי את הלב."
לידיעת השכנה הצרחנית: אולי הוא מאמין לך, אבל הנה 3 סימנים שאת זייפנית
עכשיו ברור שזוגות חד-מיניים נהנים יותר מזוגות הטרו - בפער

Theseamstressofbloomsbury. אינסטגרם, צילום מסך
השמירה על יופיין הוצגה במעשה פטריוטי/צילום מסך, אינסטגרם

במהלך המלחמה, ממשלת בריטניה הכירה בחשיבות שמירה על המורל האזרחי וראתה באופנה וביופי מרכיבים מרכזיים. למרות הקיצוב והמחסור הנרחבים, איפור, ובמיוחד שפתון, נותרו נגישים. הממשלה וכתבי אופנה, כולל ווג הבריטי, הציפו נשים במסרים על החובה לשמור על יופיין. זו לא היתה יהירות; זה הוצג כמעשה פטריוטי, דרך לתרום למאמץ המלחמתי ולהפגין עמידות מול צרה. נשים עודדו "להציג את הפנים הטובות ביותר שלהן", וחיזקו את הרעיון שנראות טובה זהה להרגשה חזקה ובטוחה.

לעומת זאת, המשטר הנאצי בגרמניה דחף נשים לתפקידים מסורתיים והרתיע משימוש באיפור, והפנה משאבים למאמץ המלחמתי. הבדל בולט זה בגישות כלפי קוסמטיקה הדגיש מאבק אידיאולוגי רחב יותר, כאשר שפתון ואיפור הפכו לסמלים של התרסה נגד טוטליטריות.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
Theseamstressofbloomsbury. אינסטגרם, צילום מסך
השפתון עזר לנשים במלחמת העולם השניה להרגיש ״נשיות״ גם בעבודה ״גברית״/צילום מסך, אינסטגרם

תעשיית הקוסמטיקה הבריטית מילאה תפקיד מכריע בנרטיב הזה. פרסומות צבעוניות קידמו זוהר נשי כאמצעי להתנגד לאויב, כאשר שפתון אדום הופיע כסמל עוצמתי להתנגדות זו. תקופה זו גם ראתה את גיוס הנשים לכוח העבודה ולתפקידים צבאיים, שינוי מונומנטלי שדרש חשיבה מחדש על זהות נשית. איפור, ובמיוחד שפתון, עזרו לגשר על מעבר זה, ואפשרו לנשים לשמור על תחושת נשיות וזוהר גם כשהן נטלו על עצמן תפקידים "גבריים" באופן מסורתי.

יצרנים ומפרסמים ניצלו את הרגע והשיקו קמפיינים פטריוטיים שקשרו שימוש בקוסמטיקה לגאווה לאומית. אחת החברות יזמה קמפיין שכותרתו "מלחמה, נשים ושפתון", תוך הדגשת החשיבות של שמירה על יופי ונשיות בכל מצב. חברת קוסמטיקה אחרת שילבה את קמפיין ליפסטיק שלה עם הצהרות פמיניסטיות חזקות, במטרה לחזק את ביטחונן של נשים ולעודד את השתתפותן במאמץ המלחמתי.

Theseamstressofbloomsbury. אינסטגרם, צילום מסך
הליפסטיק היה כלי פסיכולוגי של העצמה ומקור לתמיכה נפשית/צילום מסך, אינסטגרם

המשמעות של הליפסטיק חרגה מאסתטיקה, זה היה כלי פסיכולוגי, מקור לתמיכה נפשית לנשים המתמודדות עם המציאות הקשה של המלחמה. במפעלי תחמושת, סופקו לנשים שפתון בחדרי ההלבשה, מחווה שהדגישה את החשיבות של שמירה על המורל גם בסביבות המאתגרות ביותר. אספקת הקוסמטיקה, כולל קרם פנים להגנה מפני כימיקלים רעילים, הדגישה את התפקיד הכפול של האיפור הן כמגביר מורל והן כאמצעי הגנה.

הליפסטיק האדום הפך לסמל בלתי צפוי של עמידות וחוסן אזרחי - פריט קוסמטי טריוויאלי לכאורה שחרג מתפקידו הקונבנציונלי והפך לכלי רב עוצמה לשמירה על המורל ולסמל מחאה נגד האויב. ההשפעה המתמשכת של תפקיד הליפסטיק במהלך מלחמת העולם השנייה ניכרת באבולוציה של תעשיית האיפור. תקופת המלחמה חיזקה את מעמדו של הליפסטיק כפריט חיוני בארסנל של האישה, סמל לעוצמה, חוסן ופטריוטיות. מורשת זו נמשכה, כאשר הליפסטיק נותר סמל עוצמתי בעתות משבר.

הכותב הנו ד"ר מאיר כהן, הנו יו"ר ארגון המנתחים הפלסטים אסתטיים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully