פרויקט צילומים, מצעד שנתי גלגלצ עילי בוטנר וילדי החוץ. ניב אהרונסון, מערכת וואלה!
מערכת וואלה!/ניב אהרונסון

סערת הרב פירר: בוטנר ועדר עשו בדיוק מה שצריך לעשות

5.11.2019 / 22:51

הזמרים עילי בוטנר ואלון עדר הודיעו שהם לא משתתפים באירוע שמדיר מטעמים דתיים את אחיותיהן הזמרות. אם מכבדים אמונות והשקפות עולם - מה לא בסדר בזה? הילה קובו מסכמת את סאגת הרב פירר

"סערת" הרב פירר לכאורה הסתיימה עם ביטול אירוע ההתרמה לעמותה שלו, אבל סאגה דומה בטח אורבת לנו בפינה. כיוון שהסיפור טופל בשטחיות רבה וחרג מכל פרופורציה - לא, לא של "מחרימי" אירוע ההתרמה - יש לעשות סדר בדברים למען הדורות הבאים.

את הפייסבוק ואת האינסטגרם שלנו כבר ראית?

תחילת הסיפור התקשורתי בפרסום בתכניתו של גיא פינס בחודש שעבר על הדרת זמרות בערב התרמה לאגודת "עזרה למרפא" של הרב אלימלך פירר. הרב, חתן פרס ישראל על תרומה לחברה, הוא יועץ רפואי שחולים במחלות קשות מתדפקים על דלתו ואף חבים לו את חייהם. הוא מפנה את הפונים אליו לרופאים שלהערכתו מתאימים להם, וכשהטיפול בחו"ל, ארגונו מסייע בסידורי הטסה והגעה.

עמותת "עזרה למרפא" היא עמותה פרטית, אבל אירוע ההתרמה עצמו לא יועד לקהל חרדי או דתי, פתוח לקהל הרחב ועם ארומה "ממלכתית" בהחלט: מופע מחווה לשירי שלמה ארצי לרגל יום הולדתו ה-70 בהיכל התרבות בתל אביב, נוכחות של נשיא המדינה, השתתפות של התזמורת הפילהרמונית הישראלית ועם רשימה בולטת של זמרים ישראלים.

על פי הפרסום אצל פינס ופרסומים מאוחרים יותר, זמרות לא הוזמנו להשתתף במופע בכוונת מכוון בגלל אמונתו של הרב פירר, הנוהג לפי הכלל ההלכתי של קול באישה ערווה. המידע הזה הוסתר מהאמנים שנרתמו למטרה ויש להניח שלא היה מובא בפני רוכשי הכרטיסים למופע, לולא ההדלפה לעיתונות.

בעקבות הפרסום הודיעו כמה אמנים שהיו אמורים להשתתף במופע כי הם מבטלים את השתתפותם. בין היתר הבין אז הזמר עילי בוטנר מדוע ההפקה הזמינה רק שיר אחד ממנו ומחברו ללהקה אוהד שרגאי, ללא כל הרכב "ילדי החוץ", הכולל גם את הזמרת אדר גולד.

"חברות וחברים, חשוב לי לעדכן שרק בזכות הפרסומים התברר לי שזמרות לא עומדות להשתתף כלל במופע המחווה", כתב בוטנר בעמוד הפייסבוק שלו למחרת הפרסום, ואז הדגיש: "הסכמתי בשמחה להשתתף באירוע המכובד הזה שתומך בעשייתו המבורכת של הרב פירר, איש רב-מעלות, אבל לא אוכל לתת את ידי להדרת נשים במרחב הציבורי. זה עוול לזמרות הנהדרות שלנו ובעיקר לקהל". בוטנר חתם כך את הפוסט: "פניתי אתמול בכתב למפיקי האירוע ואמרתי להם שנשמח להופיע בהרכב המלא של "ילדי החוץ" הכולל את אדר גולד. בלעדיה לא נשתתף".

עוד בוואלה!

שלא תצטערי על זה אחר כך: הטעות הגדולה של מעיין אדם

לכתבה המלאה
קורין גדעון. רפי דלויה
"ההדרה היחידה פה היא הדרת חרדים" קורין גדעון/רפי דלויה

גם הזמר אלון עדר, חולה סרטן בעברו (ובנה של מיקי קם), הודה בעמודו האישי כי הבין רק מהפרסום שנשים מנועות מלשיר במופע שהתנדב אליו. "אני מעריך מעומק ליבי את פועלם של הרב ושל העמותה שאפילו עזרה לי באופן אישי בעבר, אבל אותו לב אינו מאפשר לי לעלות על במה שנשים אינן מורשות לעלות עליה. לכן החלטתי לבטל את השתתפותי במופע, אני מאחל הצלחה לכולם ולעמותה בהמשך פועלה המבורך".

האם יש חולק על כך שהפוסטים של בוטנר ועדר נוסחו בכבוד וברגישות? האם עולה מתוכם פגיעה בארגונו של הרב פירר? האם הם קראו לאמנים אחרים שלא להשתתף במופע או קראו שלא לתרום לו?

כמובן שלא. קשה לחשוב על ניסוח יותר מדויק ורגיש מהניסוחים שהאמנים האלה נקטו בהם.

לכן היה מפתיע לקרוא את הפוסט המשתלח של הזמרת עלמה זהר, שפורסם למחרת הודעת הביטול של הזמרים.

אלון עדר זוכה בטקס פרסי אקו"ם, יוני 2019. ראובן קסטרו
הלב אינו מאפשר לו. אלון עדר/ראובן קסטרו

"אם הרב פירר, שלא הדיר את אמא שלי לפני 25 שנה כשאובחנה כחולת ALS ואף אחד אפילו לא ידע מה זה ואנחנו היינו לבד ונואשים, ולא הדיר את אחותי כשחלתה בסרטן בגיל 32 והייתה צריכה לעבור ניתוח דחוף, רוצה להדיר אותי עכשיו מלבצע שירים של שלמה ארצי - אני אחיה עם זה. לא כי אני לא מתנגדת להדרת נשים ולא כי אני לא יודעת לפתוח את הג'ורה שלי כשצריך. כי אני אמצא לי זירות טובות יותר לנהל בהן את המאבק הזה, בלי להלבין את פניו של איש חסד, שמעטים מגיעים בכלל למדרגתו. נוחו גיבורי מקלדת, אתם יורים באיש הלא נכון".

בטיעוניה של זהר בעד מופע התרמה מדיר-זמרות היא השתמשה בסיפורן האישי המצער, לא עלינו, של אמה ואחותה החולות ולמעשה הסבירה כי במקרה הספציפי הזה, בגלל גדולתו של האדם, ניתן להעלים עין ממה שהיא בדרך כלל מתנגדת אליו. לפי ההיגיון שזהר התוותה בפוסט, אם היועץ הרפואי לא מדיר מטופלות, אז צריך לזרום עם הדרת זמרות באירוע לעמותה שלו.

מדובר כמובן בטיעונים רגשיים, לא קוהרנטיים, לא ענייניים ובלתי רלוונטיים לנושא העקרוני.

שיר בחזרה עם עלמה זהר. דייב שחר
"אני אחיה עם זה" עלמה זוהר/דייב שחר

אם תופסים הדרת נשים במרחב הציבורי כדבר פסול - גם זהר טענה כביכול שהיא נגד זה - אין משמעות לגדולה של האדם שבגללו או למענו עושים זאת.

בהתחלה, יש לציין, זהר דיברה בהגינות בשמה ("אני אחיה עם זה"), אולם בסוף הפוסט - ובניגוד לטון הצנוע והמכבד של בוטנר ועדר - היא עברה ללעג כלפי מי שרואה את הדברים אחרת ממנה, וייחסה להם "ירי" באדם הלא נכון.

דבריה הפומביים של הזמרת נתנו דחיפה עצומה להשתלחות נגד מבקרי ההדרה וחיזקו את ידיהם וידיהן של מי שראו בכך קטנוניות מוגזמת שאינה במקומה.

המגישה קורין גדעון כתבה: "ההדרה היחידה פה היא הדרת חרדים. הדרה של הרב פירר ושל אמונתו... את זכותו לקיים אירוע בהתאם לאורח חייו הדתי שוללים על הסף". בפיד שלי נתקלתי בגבר חילוני שטען ש"כל מי שהתבטא נגד אירוע ההתרמה של הרב פירר צריך להתבייש", וזכה למאות לייקים ותגובות תמיכה נלהבות; אישה ליברלית אחרת טענה ש"קצת נסחפנו".

אילת שקד וניצן הורוביץ בועידת ישראל ללכידות חברתית, אווניו שדה"ת, 5 בנובמבר 2019. ראובן קסטרו
"אז לא ישמעו אישה באירוע של הרב פירר, ביג דיל". איילת שקד/ראובן קסטרו

כל הטיעונים האלה, כמו הפוסט של זהר, נגועים בבלבול, הטעייה עובדתית, האשמות שווא והשתלחויות לא הוגנות. מה זאת אומרת "ההדרה היחידה שיש כאן היא הדרת חרדים"? עובדתית, יש כאן בפירוש הדרת זמרות והעדפת זמרים על פניהן. מי "התבטא נגד אירוע התרמה לרב פירר"? מה זו גניבת הדעת הזולה הזו? ומה בדיוק משמעות ההערה "קצת נסחפנו"? מי נסחף? בוטנר ועדר, שהרגישו לא בנוח לעשות מעשה הנוגד את תפיסת עולמם?

כשבית משפט ביטל אירוע בהפרדה בעפולה ממומן בכספי ציבור נאמר ש"נסחפנו" כי מדובר באירוע לקהילה החרדית בלבד. עכשיו משתמשים באותו טיעון כשמדובר באירוע שממש לא מיועד רק לקהילה החרדית.

תעדכנו אותנו בבקשה היכן עוצרת האבן המתגלגלת במורד המדרון הזה.

תגובות מבקרי מתנגדי ההדרה היו גם עמוסות התנשאות או גרוע מכך - עיוורון או התעלמות - כלפי תחושותיהן של זמרות רבות בישראל. השרה לשעבר איילת שקד סיפקה תגובה מייצגת כזו כשנשאלה על הנושא בכנס בהשתתפותה השבוע: "אז לא ישמעו אישה באירוע של הרב פירר, ביג דיל".

שירי מימון. רפי דלויה
"קל מאוד לא להיות זמרת ולכתוב" שירי מימון לקורין גדעון/רפי דלויה

על ההתעלמות או ההתנשאות הזו, אגב, ענתה שירי מימון לקורין גדעון: "קל מאוד לא להיות זמרת ולכתוב. מעניין אם את, שאוהבת להגיד את כל מה שעל ליבה, היית שותקת אם היו עושים כזה דבר בטלוויזיה".

שיהיה ברור: לא כבודו של הרב פירר מונח על הכף כאן, ולא כיבוד אמונתו. היו מיליון דרכים יצירתיות לעשות את כל הסיפור הזה אחרת.

לב הסיפור כאן, כפי שהובא בפירוט למעלה, הוא אמנים חילונים, ליברליים, שגילו שהם עתידים להשתתף במופע שבכוונת מכוון מדיר זמרות מטעמים דתיים, לאחר שעובדה זו הוסתרה מהם. הם כתבו על החלטתם שלא להשתתף בצניעות, בנימוס ותוך אזכור הכבוד הרב שהם רוכשים לרב.

עכשיו אימרו:

אם בכיבוד אמונה והשקפת עולם עסקינן - אז מה לא בסדר בזה?

נשים רבות ראו בצעד של בוטנר ועדר לא רק כמעשה נכון ומתבקש אלא אפילו אמיץ ומרגש.

השאלה בסיפור הזה, ובסיפור הזה בלבד, היא האם אנחנו רוצים לחיות בחברה שבה נשות מקצוע כישרוניות לא מועמדות בכלל להופיע באירוע ציבורי לקהל הרחב, רק בגלל שהן נולדו נשים - ואחיהם, זמרים גברים חילוניים "זורמים" עם זה;

האם אנחנו רוצות לחיות בחברה שבה עילי בוטנר צריך להסתכל בעיניה של זמרת בהרכב שלו ולומר: "סורי, הפעם את לא איתנו" (כי את אישה).

האם אנחנו רוצים לחיות בחברה שבה תפיסת עולם של שוויון ואי-הדרה צריכה בהכרח להתכופף בפני תפיסת עולם אחרת?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully