אור עמרמי ברוקמן, מירי מסיקה. וצילום מסך מתוך הכוכב הבא, ראובן קסטרו
ראובן קסטרו/וצילום מסך מתוך הכוכב הבא

מירי, הגזמת: לגבר שמדבר ככה היינו מזמן קוראות מטרידן

אופיר סגרסקי

21.1.2020 / 8:12

הרבה השתנה במודעות החברתית בהקשר לאמירות והתנהגויות שיכולות להתפרש כמיניות מאז תנועת Metoo, אבל הפאשלות ממשיכות לקרות, בין גברים ונשים ולפעמים גם בין נשים לגברים. האם האפלייה המתקנת עברה את גבול הטעם הטוב?

"אבל למה לא גיוונתם את השולחן?", מגיב סטטיק לצירופה של מירי מסיקה אל שולחן השופטים בפרק האחרון של ה"כוכב הבא", ורוצה לומר "למה הבאתם לנו עוד קרן פלס". קשה שלא להזדהות עם החשש שלו, שהרי קרן פלס ומירי מסיקה הן למעשה בסך הכל שתי זרועות של חיבוק אחד צמרירי ואימתני, אשר ביכולתו לחנוק מאהבה גם את אמדורסקי.

את הפייסבוק ואת האינסטגרם שלנו כבר ראית?

"אני בנאדם שאוהב לחבק", צצה לפתע מסיקה בפרסומת למבשם כביסה שמוטמעת בפרק שבאתר, ובה היא כופה חיבוקים על סובביה. מבלי להתכוון, הפרסומת הזאת מחדדת את התחושה המדוייקת שמעוררת בנו צמד השופטות, והיא תחושה שאנו מחובקות בכפייה. צמר הגפן המתוק שבו מרפדות השתיים את המתמודדים והאולפן אגרסיבי כל כך שהוא מרגיש בשלב מסויים כמו טקטיקת הרג המוני מבית הג'וקר.

פשעה של פלס מסתכם במחמאות שהיא מרעיפה על חברתה ועל המתמודדים מחמאות בטון סכריני. "אני קודם כל מתרגשת שאתה עומד כאן מולי", פותחת פלס לפני המתמודד עוד בטרם הביצוע, כהרגלה. הפעם, מסיקה משווה ומעלה: "גם אני. איזה יצור", בעיניה מבט מזוגג שבמגדרים הפוכים היה מעורר אי נוחות אצל כל מתמודדת.

את פניו של אור עמרמי ברוקמן - הגבר השני באותו פרק - מקבלת מסיקה עם כשהיא מסמנת לב באצבעותיה. עמרמי ברוקמן מחייך במבוכה. לא מדובר באקט בלתי הולם במובהק, אבל האם זו בהכרח הדרך הנאותה לייצר היכרות עם אדם שבסך הכל נהנית מהביצועים הקודמים שלו ואולי שמעת עליו כמה מחמאות מהבסטי? עניין המידתיות חשוב כאן: אם אדם זר ישלח לי לב לאחר שעצרתי למענו אוטובוס, אקבל את הלב בשמחה. אם הוא ישלח לי את הלב הזה סתם, בלא היכרות מוקדמת - אקווה שהוא שולח את הלב על סמך מעקב אחרי תוצריי המקצועיים, אבל מודה שאחיש משם את צעדיי.

עוד בוואלה!

הלקח: מה חייב להשתנות בעונה הבאה של חתונה ממבט ראשון

לכתבה המלאה

"אני לא מכירה דברים כאלה. כאלה עומקים, כזאת התכוונות. הקוליות שלך… אתה חרד? אני חרדה. אני רוצה שיהיה מושלם". אילו מהדברים שנאמרו כעת היו חיוניים להיאמר לזמר צעיר, לחוץ ונרגש, טרם הופעתו? בהרעפת הציפיות של מסיקה מהצעיר שהכירה זה עתה, היא לא רק הביכה אותו, אלא ערערה את בטחונו טרם העליה לבמה.

לכאורה, קשה לטעון שהאינטימיות המוגזמת של מסיקה מופנית דווקא לגברים. גם נשים, ילדים ובגדול כל יצור עם דופק על פני האדמה זוכים ממנה למבט לחלוחי והתנשפות רוטטת. אבל גם בתוך סקאלת האינטימיות של מירי, שנעה בין קצת לא נעימה לחונקת, האינטרקציה שלה עם המתמודדים הגברים נוגעת בקצה השני.

"איזו כריזמה, אלוהים", היא ממשיכה בשיחה עם סטטיק ופלס. "מה זה הדבר הזה? יש לו Center שאין להרבה גברים שאני מכירה שכבר עברו משהו בחיים שלהם. מותר להיות כבר מאוהבת בו?". לא, אחותי - את שופטת בתחרות כישרונות. מינימום המקצועיות שנדרש ממך הוא להשאיר מחוץ לשיפוט יכולותיו של פרפורמר את הניסיון שלך עם גברים ואת מידת המשיכה שלך אליו.

יש לציין שעמרמי-ברוקמן אכן ראוי להערכה; הערכה מקצועית. יודעים מה, אפילו הערצה, בעיקר לאחר שהוכיח כי הוא יודע להפציץ גם בצאתו מבישול בסיר לחץ. אבל האמירה של מסיקה כי היא הולכת להתאהב בו - לא פחות - מוגזמת, והייתה מעוררת קול זעקה מידי אם הייתה נאמרת מפיו של שופט מבוגר למתמודדת קטינה.

הביצוע של אור מושלם, כאמור, ולאחריו אין למסיקה ברירה אלא להרים הילוך: "אם הייתה לי חזייה, הייתי זורקת אותה עליך". "הוא קטין!", נוזפת בה פלס, בחיוך אמנם, וצודקת. כי מהי אמירה כזו אם לא הטרדה? "כאילו, בקטע של כוכב רוק. כדימוי, כדימוי", מסבירה את עצמה מסיקה לקול הצחוק הרועם של הקהל והשופטים. ההסבר הזה לא משכנע אותם, בטח שלא אחרי ההשתפכות הארוכה בפניו טרם הביצוע. דימוי שמרמז על אינטרקציה מינית בין שופטת למתמודד שתלוי בחסדיה הוא ממש לא דימוי הכרחי, וצורם לאוזן כאשר הוא מופנה לקטין.

למען הסר ספק, אין לי דבר אישי נגד מירי מסיקה או קרן פלס. אני אפילו מעריכה במידת מה את ההתבוננות האמהית, החומלת והרגישה שלהן על העולם. אבל אישיות רגישה או דרמטית לא יכולה להצדיק פלישה למרחב הפרטי של הסובבים, בטח שלא בתוך יחסי מרות, ויש לזכור שגם תחת ססגוניות הריאליטי אנו עדים ליחסים מהסוג הזה. לפנינו מוזיקאים צעירים שמשתוקקים לפרוץ, ומהצד השני, שופטים בעלי השפעה על פריצתם. אם לא היינו רוצות לראות רמיזות סקסיסטיות מצד שופט למתמודדת, מוטב שלא ננציח את אותה התנהגות גם בהיפוך מגדרים.

מירי מסיקה באולפן וואלה

צילום סטילס: ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully